Malifaux - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: sběratelská
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Wyrd Miniatures
Autoři: Eric Jones
Nathan Caroland
Rok vydání: 2009
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Podrobně o hře

Malifaux - hraní I.

Malifaux je poměrně novou wargamingovou hrou odehrávající se v hodně šíleném světě tvořeným směsicí fantasy a steampunku.

Příprava hry

Začátek partie probíhá takto:

Nejdříve se určí místo vykládání figur (deployment zone), na výběr je z několika možností a vybírá se náhodně. Tah karty.

2. Dále se určí prostředí hry – zda je jde o lokaci uvnitř či venku. Posléze se určí konkrétní místo hry, jestli to bude bažina, les, hory, doly, město, předměstí nebo třeba taky stoka, knihovna, divadlo, popřípadě další. Těchto herních prostředí je v Malifaux okolo 30 různých druhů. I tento výběr probíhá náhodně.

3. Následně se určí speciální místa či události, které se objevují v dané lokaci. Z míst lze jmenovat například magický portál, který posiluje magii, předměty, které přidávají vítězné body, nebo strašidelný strom s oběšencem, kterého se každý bojí. Ze speciálních událostí pak náhlou temnotu, zpomalující plyn, temný osud, zemětřesení, pád kamenů. Tyto události pak v každém kole mohou nastat zhruba s pravděpodobnosti 1 ku 6 (vždy je najednou možná jen jediná událost); od za začátku hry pak může být přítomno nějaké speciální místo. I událostí a míst je dohromady nějakých 30 druhů.

Obal pravidel Malifaux4. Poté si každý hráč určí mastera, velitele z dané frakce, za kterého bude hrát. Výběr je v tuto chvíli z asi 25 těchto postav. Dále se určí na kolik bodů Soulstone se bude hrát a jestli se bude hrát běžná hra tzv. "Scrap", ve které na hráče připadá jeden master a kdy je maximální velikost armády na hranici 55 Soulstonů; nebo Brawl, kdy hráč může mít dva mastery a velikost armády až dvojnásobná. Běžné a turnajové hry se hrají tak na 30-35 SS (zkratka pro Soulstone) s jedním masterem. Taková hra pak zabere průměrně 2 hodiny.

5. Nyní dojde k náhodnému výběru strategie. Strategie je cíl hry, za který, když ho splníte úplně nebo částečně, dostanete vítězné body. Strategie jsou samostatné nebo sdílené oběma hráči. Strategií je asi 30 možných a vybírají se náhodně, hráč se však může pokusit za platbu Soulstone vyměnit strategii za jinou. Pak si znovu náhodně vybírá. Strategie jsou hodně rozdílné, od jednoduchých typu zabij cizího mastera, vybij protivníka, obsaď 4 čtvrtky hracího pole nebo uhlídej svého mastera či svou rozmísťovací zónu, po složitější jako jsou interakce s protivníkovými figurami, doručení zprávy nebo ukradnutí předmětu, popřípadě třeba zničení nějakého důkazu na hracím poli. Strategie mají vždy dvě možnosti splnění, a to že buď úplně splníte, co vám strategie určuje, a nebo částečnou, když splníte jen část. Tato část většinou bývá víc než polovina. Důležitou věcí je, že strategie jsou veřejné a protivník ví, o co vám jde.

6. Po určení strategie je čas vybrat si schéma. Schémata jsou vedlejší úkoly, které když splníte, tak za ně také dostanete vítězné body. Na rozdíl od strategií si již hráč může vybrat schéma dle libosti a to v počtu 0 až 2 na hráče. Schémata jsou ve většině případů neveřejná. Když hráč zveřejní před hrou své schéma protivníkovi, tak za splnění tohoto schématu dostane více vítězných bodů. V praxi to vypadá tak, že splnění 2 zveřejněných schémat se rovná splnění strategie. Takže je i teoreticky možné, pokud hráč nesplní strategii, vyhrát za pomocí schémat (samozřejmě pokud zabrání protivníkovi ve splnění jeho strategie a schémat). Schémata jsou různých druhů. Obecná, která si může vzít každý, poté frakční, jen dle své frakce, a ta typická pro daného mastera. Vybrat si můžete jaká chcete.

7. Teď nastává další důležitá fáze a to je výběr skupiny postav, se kterými bude hráč hrát. Na rozdíl od jiných her si vybírá hráč figury až v okamžiku, kdy ví, co ho čeká (krom mastera). Na výběr má většinou postavy ze své frakce a někdy i něco navíc. V dnešní době je ke hře asi 150 unikátních modelů (celkově pak okolo 250 figurek), pokud jsou tedy počítány i ty zatím jen ohlášené (k závěru roku 2010).



Vybírat lze z 5 frakcí, už zmíněných v úvodním článku.

* Arcanists - frakce elementů, zvířat, přírody a strojů
* Ressurecionist - frakce nemrtvých, smrti a oživování
* Neverborn - frakce demonů a všech fakt divných věcí, které neměly spatřit světlo světa
* Outcasts - frakce žoldáků, odpadlíků, goblinů a goblinek
* Guild - frakce těch, kteří chtějí mít nejvíc Soulstonů pro sebe, ředitelů, ochránců lidských práv a kovbojů

Výběry herních modelů mají svá omezení, typicky třeba jen na frakci nebo na konkrétní bodovou hodnotu. Postavy jsou v různých synergiích a na každou strategii, schéma a protivníka je nutné mezi nimi pečlivě vybírat. Nevyužité body nebo ty které nechcete použít na vyložení postav do hry, vložíte do tzv. "Soulstone Poolu" mastera, který je omezen maximálním počtem 8. Soulstone Pool je zdroj masterovy moci, za něj může výrazně ovlivňovat svůj osud a to více než jiné podstavy. Umožňuje mu to posilovat jeho schopnosti, kouzla, obranu i útok. Tuto možnost ostatní postavy nemají, pokud není konkrétně řečeno jinak.

Běžná hra vypadá tak, že se hraje tak s 6-12 figurkami. Je samozřejmě možné, že další figurky mohou do hry vstoupit, třeba jsou vyvolány, oživeny, rozdvojeny a podobně. Může se tak stát, že se hra rozšíří například i na 20 modelů. Třeba nemrtví jsou v tomto experti.
27.3.2011 15:26:18

Malifaux hrani II - karta postavy
Každá postava, tedy každý model, má svou kartu, na které je uvedeno vše, co hráč k jejímu hraní potřebuje (vyjma některých základních věcí, které jsou popsány v pravidlech). Na jedné straně této karty jsou umístěny veškeré statistiky, názvy a ceny všech schopností, a na straně opačné jsou pak dané schopnosti popsané podrobně.

Nyní si takovou kartu postavy rozeberme detailněji. V tomto okamziku je vhodne se na nejakou kartu podivat na google. (je jich tam spousta)

Na straně karty s obrázkem je cena modelu v Soulstonech (dále SS), případně pokud je daný model master, tak je tam místo této hodnoty uveden jeho základní Soulstone Pool. Dále je zde umístěn symbol, který značí, k jaké frakci postava patří. Na druhé straně v pravém horním rohu je pak cena modelu uvedena taktéž (nebo je tam případně Soulstone Pool).

Cena postav samozřejmě odpovídá tomu, jak je ten či onen model dobrý a můžeme se řídit tím, že modely do 4 SS jsou slabší, modely 5-6 SS jsou řekněme průměrné až dobré modely a na 7 SS začíná být model opravdu silný. Postav s cenou 9-13 SS je pak potřeba se opravdu obávat.

Hned vedle jména je uvedeno, co to je za typ modelu, může to být master, spirit (duch), undead (nemrtvý), insignificant (nevýznamný), daemon (démon), mercenary (žoldák) a tak dále. Někdy je zde také uvedeno, kolik těchto postav může mít hráč ve hře.



Hodnoty

Pokud je u hodnoty uveden symbol knížky, masky, kříže či berana, tak to značí, že daný symbol má model k dané hodnotě automaticky.

Wk/Cg - Walk/Charge - chůze, možný pohyb v palcích/útočný pohyb v palcích – může být po přímce jedním směrem s bonusem na poškození
Ht – Velikost modelu, občas je to důležité, že některé stvůry třeba dokážou zastrašit nebo sežrat malé modely
Wp – Willpower – schopnost útočit mentálně nebo se bránit mentálním útokům, odolávat strachu apod.
Ca – Cast – schopnost kouzlit
Df – Defense – obrana – schopnost se bránit
Wd – Wounds – počet životů, které postava má (pokud postava nemá žádné životy, zůstane po ní na hrací ploše mrtvola; pokud je postava stroj nebo částečný stroj, tak na ploše zůstane šrot - s oběma se dá následně provádět spousta věcí)

Pod hodnotami jsou názvy zbraní. Hodně postav má zbraně dvě nebo lépe řečeno dvě formy útoku. Dvakrát na blízko nebo na dálku a podobně. Pod tímto názvem jsou hodnoty dané zbraně.

Rg – Range – dosah zbraně v palcích; pokud je u zbraně umístěn znak pistole znamená to, že se zbraň řídí pravidly pro útok na dálku. Pokud jsou tam nakresleny drápy, jedná se o zbraň nablízko.
Cb – síla zbraně, hodnota útoku
Dg – Damage – poškození – ukazuje, kolik životů nepříteli útok sebere, pokud je úspěšný. Hodnoty jsou x/x/x – první hodnota značí počet ubraných životů, pokud byl útok slabý, druhá pokud byl průměrný a třetí, pokud byl útok extrémně úspěšný. Tedy Weak/Moderate/Severe.

Pokud je jakákoliv hodnota zvýrazněna barvou, tak to značí to, že postava má na tuto hodnotu nějakou schopnost. Takže snadno poznáte, v čem je postava dobrá. Někdy je u daných čísel ještě symbol atomového hřibu, to značí, že dané poškození je plošné (Blast) a zasahuje tedy plochu rovnající se 50mm podstavci vedle zasáhnutého modelu. Pokud je těchto symbolů uvedeno více, tak se toto poškození násobí. Každé poškození tohoto typu je nižší než to původní, ale zase proti němu není krom pancíře obrana.
Dále je na kartě vidět velikost podstavce postavy a kolik má životů.



Schopnosti a podobně

V sekci Abilities (schopnosti) vidíte soubor speciálních schopností postavy, které jsou podrobněji rozebrány na druhé straně.


V sekci Actions (akce) vidíte jaké speciální akce (ty nad rámec běžných) může postava provést. Hodnota v závorce značí, kolik akčních bodů daná akce sebere (standardně má postava dva akční body na svůj tah a jednu možnou akci, která nestojí nic).

V sekci Triggers jsou speciální schopnosti nebo situace, které nastanou při různých příležitostech. U každého triggeru je napsáno, kdy nastane a jaké podmínky musí být splněny, aby tak nastalo. Některé triggery se aktivují automaticky, protože postava má automaticky dobré schopnosti a když zasáhne, tak třeba jiné postavě sežere hlavu a podobně. S některými je třeba počítat dopředu a útočit, bránit se nebo kouzlit způsobem, aby Vám to prostě vyšlo.

To například ukazují symboly v závorce, kdy kupříkladu k tomu, aby mohl být tento trigger aktivován, je třeba, aby padly 2 kříže. Šedivý kříž značí, že tato postava má automaticky jeden kříž na danou schopnost a je potřeba, aby padnul ještě druhý.

Zajímavostí je, že triggery se aktivují i v okamžiku, kdy jsou útoky vaše či protivníka neúspěšné (samozřejmě za splnění podmínka spuštění triggeru). Aktivace triggerů není nutná, tedy jejich aktivace je volitelná. V mnoha případech trigger funguje jako fatality známé ze záležitostí typu Mortal Combat.

V sekci Spells (kouzla) lze nalézt seznam kouzel, které má postava k dispozici. Hodnota v závorce opět ukazuje, kolik akčních bodů aktivace stojí.

CC – Casting Cost – hodnota, která je potřeba, aby bylo kouzlo úspěšně sesláno
Dále jsou zde symboly, které je nutné mít k tomu, aby bylo kouzlo sesláno - platí stejně jako u triggerů.
Rst – Resist – ukazuje, jaká hodnota u protivníkovy postavy se používá při obraně daného kouzla - jestli je to Df, Wp nebo, pokud je toto proškrtnuto, pak proti tomuto kouzlu obrana neexistuje
Rg - Range – značí dosah kouzla, podobně jako u běžných zbraní

Jak vidíte karta modelu je velmi přehledná a nic nemusíte hledat v pravidlech. Vše máte jasně před sebou.

28.3.2011 20:37:34

Malifaux hrani III - místo kostek balíček karet
Karty

V Malifaux se místo kostek používá balíček karet (nazývaný Fate Deck, neboli balíček osudu), který je pro každého hráče stejný a může se lišit jen barvou zadní strany, popřípadě grafickým zpracováním. Tento balíček má 54 karet, v nichž jsou čtyřikrát zastoupeny hodnoty 1-13 a jednakrát hodnoty 0 a 14.

Hodnota 0 se nazývá Black Joker a symbolizuje nejhorší možnou variantu a za všech okolností se tato hodnota musí použít, pokud ji člověk při nějaké akci vytáhne. Jedná se o absolutní selhání v dané činnosti – epic fail. Hodnota 14 se oproti tomu nazývá Red Joker a je to nejvyšší požehnání magie Malifaux. V některých případech, pokud padne Red Joker, tak se tahá ještě jedna karta a k dané hodnotě se připočítává ještě její hodnota.

Ostatní karty jsou obdobné jako klasické kanastové karty. Prostě hodnoty od esa po krále s tím, že eso je hodnota 1, což, už s ohledem na nám známého Black Jokera, neznamená nic moc. Symboly srdcí, pik a podobně jsou nahrazeny symboly berana, kříže, knihy a masky. Pokud táhnete kartu Red Joker, můžete si k ní vybrat libovolný symbol.

Karta z balíčkuKaždá z frakcí využívá více určité symboly. Beran je symbolem lidí, života. Kříže jsou symbolem smrti, masky jsou symbolem Malifaux a tedy Neverborn a kniha je symbolem čar a magie Arcanistů. Jak už bylo zmíněno v minulém díle, abyste mohli sesílat nějaká kouzla, aktivovat triggery nebo používat nějaké speciální schopnosti, je nutné, aby Vám padla nejen nějaká hodnota, abyste byli úspěšní, ale často i musíte mít ten správný symbol.

Balíček karet je tedy základem hry. Taháte z něj karty (to se nazývá flip), což je vlastně obdobou toho, jako byste házeli kostkou. Vytáhnete kartu z balíku a hodnota a symbol na kartě platí. V Malifaux nicméně netaháte karty jen tak, jako byste házeli kostkou, ale ve většině případů k hodnotě na kartě připočítáváte hodnotu atributu, který používáte.

Například pokud útočíte, tak použijete pro výsledek součet vašeho Cb, symbol u vašeho Cb, hodnotu karty a symbol na kartě. To vám dohromady dá výsledek vašeho útoku, tedy kupříkladu hodnotu 10, kříž a knihu.

Aby toho nebylo málo, tak si každé kolo lížete karty z balíčku na ruku (zahazujete přitom karty, které nepotřebujete - proč, to pochopíte z tohoto a dalších dílů seriálu o hraní Malifaux). Ty z karet, které máte na ruce, běžně jich bývá 6-7, můžete použít, abyste tah karty (hod kostkou) ovlivnili, respektive přímo nahradili. Tomuto se v rámci herních mechanik říká Cheat Fate – v čestině by bylo výstižné označení švindlovat osud.

Tuto mechaniku využíváte, pokud se vám nelíbí hodnota (popřípadě symbol či obojí) karty, která vám padla, a tak ji nahradíte jinou z ruky a od té doby platí karta, kterou jste tam dali. Našvindlovali jste osud. Protivník ovšem často může udělat to samé.

Abyste protivníka donutili k tomu, aby nemohl švindlovat osud, tak k tomu slouží mechanika označovaná jako negativní twist, negativní otočení karty (nebo nějaké schopnosti, která to zakáže). Negativní twist znamená, že pokud otáčíte kartu z balíčku, tak otočíte ještě jednu. Máte tedy otočené dvě a vyberete tu horší. Negativní twist může být až trojitý, že otočíte až 4 karty a vyberete z nich tu nejhorší. Pokud jste v dané akci donuceni k negativnímu twistu, tak tuto kartu, která vám takto vyšla, nemůžete prostě vyměnit (výjimkou je použití Soulstonu, o tom ale dále). Negativní twist se značí znaménkem minus umístěném ve čtverci. Příkladem negativního twistu je například situace, kdy je postava v krytu, v té chvíli všechny postavy, které na ní útočí, mají jeden negativní twist na zásah.

Opakem je pozitivní twist – jak název napovídá, tak při pozitivním twistu otáčíte více karet a vybíráte si tu pro vás nejlepší. Pozitivní twist se značí znaménkem plus umístěném ve čtverci. Pozitivní twist lze samozřejmě měnit využitím mechaniky Cheat Fate (stejně jako v případě, kdy normálně táhnete kartu bez jakéhokoli twistu).

Standardně se pak stává, že máte třeba jednakrát nebo dvakrát negativní twist či naopak. Vaším cílem je samozřejmě dosáhnout pro vás co nejlepšího stavu pro danou akci a pro protivníka toho nejhoršího.

Twisty se vzájemně negují. Například pokud vás protivník donutí mít na zásah negativní twist a vaše zbraň naopak dává twist pozitivní, pak je výsledný tah kartou bez twistu. Základem úspěšného hraní Malifaux je tedy mít na ruce dost potřebných karet, kdyby se náhodou nedařilo, aby své neúspěšné výsledky člověk mohl v klidu poupravit. Někdy je také dobré, aby hráč měl na ruce karty nízkých hodnot a podobně. Některé postavy jsou totiž třeba i silnější, když se jim zrovna nevede.



Použití Soulstonů

Další důležitou mechanikou je použití Soulstonů. To jsou body v Soulstone Poolu mastera a ten se skládá ze dvou hodnot, počátečního Poolu a nevyužitých Soulstonů, které hráč nepoužil při tvorbě armády. Maximální hodnotu pak tvoří osm. Některé postavy si mohou přidávat Soulstony do Poolu během hry. Například tím, že nějaké vydolují ze země. Soulstony se běžně těží, ale jen ty nejlepší lze použít na magii, kterou používají postavy. Je to tedy vzácné zboží a univerzální platidlo.


Každý master může používat Soulstony na své akce a sem tam se objeví i nějaký další model, který také může používat Soulstone, tím je například masterův totem, což je taková masterova prodloužená ruka, poskok, fetiš a podobně.

Soulstony lze používat na aktivaci různých schopností, u kterých je to uvedeno, hlavně ale k ovlivňování tahů karet (respektive hodů). Nejde vám nebo se vám nepovedlo našvindlovat osud? Použijete Soulstone. Například pokud se vám nelíbí tažená strategie, použijete Soulstone a vyměníte ji. Nelíbí se vám hodnota, kterou jste táhli na iniciativu, a protivník by táhl první? Použijete Soulstone a kartu nahradíte.

Pokud chcete Soulstone použít na nějaké testy, které se týkají mastera, tak se tažená karta nenahrazuje novou kartou, kterou jste si táhli za Soulstone, ale tato nová karta se přičítá (a to i se symbolem). Tedy uživatel Soulstonů má o hodně vyšší pravděpodobnost, že přežije útok nebo dobře zaútočí. Ale jak vám jednou Soustony dojdou, budete stát před velkými potížemi.

29.3.2011 13:35:42

Malifaux - hrani IV - Průběh kola
Průběh kola a možné akce

Sekvence kola ve hře Malifaux vypadá takto:

Fáze tahání karet

a) Odhození nepotřebných karet - V tuto chvílí hráč odhodí své nepotřebné karty z ruky. Tento moment je důležitý, protože odhozené karty již v tomto kole nepoužije. Odhodí tedy ty nejméně použitelné.

b) Dolíznutí karet na ruku - Hráč si dolízne do ruky. Standardně se dolízává do počtu šesti karet.

2. Aktivační fáze

a) Iniciativa - Každý hráč táhne kartu a ten, kdo si lízne vyšší, tak získal iniciativu a může táhnout první. Tah iniciativy lze ovlivnit použitím Soulstonů. Hráč, který použije Soulstone, tak může vytáhnout další kartu a použít ji.

b) Aktivace (aktivační sekvence) - Hráči střídavě aktivují své jednotlivé modely. Jeden model hráč A, a pak jeden hráč B. Střídavá aktivace je zajímavá v tom, že protivník může ihned po vašem tahu reagovat na váš pohyb, na vaši taktiku.

Z tohoto pravidla existují určité výjimky, například schopnost Companion, která říká, že postavy, které jsou vůči sobě Companion se aktivují dohromady. U frakce Guild je rodina Ortega, pro kterou to znamená, že všechny modely z rodiny (což jsou obvykle všechny) se mohou aktivovat zaráz a třeba vám rozstřílet několik figur. Ale pozor! Pak hrajete vy a můžete udělat to samé. V některých okamžicích je to výhodné, v jiných ale nevýhodné, proto je velmi důležité, že toto pravidlo můžete použít, ale nemusíte.

3. Uzavírací fáze

a) Vypořádání se s efekty - Téměř všechny efekty končí vždy na konci fáze. Je velmi málo efektů, které se přenášejí do dalšího kola. Tedy například, pokud někde uděláte kouřovou stěnu, tak ta na konci kola zmizí.

Toto pravidlo je důležité proto, že silnější modely mají silnější efekty a můžete jimi blokovat pohyb nebo útoky protivníka, ale abyste toho docílili, musíte s touto postavou hrát jako jednou z prvních v kole. To je i na jednu stranu nevýhodné, protože se může snadno stát cílem nepřátelských postav, už hrála, a tedy nikam neuteče. Pokud tedy nějakým způsobem nezíská reaktivaci, která ji umožní v daném kole hrát znova. To jde ale velmi zřídka.

b) Míchání balíčků - Během hry používáte karty a tyto karty máte v balíčku odhozených karet. V tento moment smícháte dohromady balíček odhozených karet a balíček karet ještě nepoužitých.

Všimněte si, že karty z ruky odhazujete na začátku kola, nikoliv na konci. To Vám umožňuje ty nejhorší karty, které máte náhodou na ruce, v příštím kole nepoužít. Někteří hráči si tak ty nejhorší karty nechávají na ruce, pokud budeme konkrétní, tak tu nejhorší – Black Jokera, aby si ji nikdy nevytáhli při nějaké akci. A mít na ruce špatné karty se vyplatí i jinak, protože jednou z taktik hry je donutit protivníka odhazovat karty. A když odhazujete ty špatné (odhazované totiž většinou vybíráte vy), tak vás to zdaleka nebolí.



Aktivační sekvence – co vlastně může postava dělat

Každá postava má standardně 2 akční body, které může jakkoliv utratit. A dále může použít jednu akci, která stojí 0 akčních bodů (akční body jsou vždy uvedeny v závorce). Občas se stane, že má postava akční modifikátor. Je třeba rychlá, a tak má akci navíc. Je paralyzovaná, a tedy celé kolo nehraje. Či je expertem na boj na blízko, tak má o jednu akci pro boj víc. Obdobně to funguje i pro střelbu, magii i jinde. Postava může provést stejnou akci víckrát za kolo bez omezení (kromě akcí zdarma). Tedy může se dvakrát pohnout, dvakrát použít stejné kouzlo, dvakrát seknout zbraní a podobně.

1. Základní a pohybové akce

(1) Walk – chůze – pohne se o svůj pohyb
(2) Charge – pohne se o pohyb charge a má pozitivní twist na poškození
(2) Skok – pohne se o půl Wk nahoru, dolů, přes překážky
(1) Léčení – pouze ti, co mohou použít Soulstone. Použijí jeden Soulstone a táhnou jednu kartu na léčení.
(#) Interakce – použije (#) akčních bodů na interakci s terénem, postavou a podobně
(1) Pass – postava nedělá nic
(všechny akce) Hledání – Postava získá jeden kousek Scrapu – šrotu (důležité, když se snaží sestavovat nějaké stroječky)

Samozřejmě pokud se chcete pohybovat, tak se jako v jiných hrách rozlišuje těžký terén, voda, překážky a podobně.

2. Standardní bojové akce

(1) Útok – zaútočí bojem na blízko nebo na dálku (říká se tomu duel)
(1) Defenzivní pozice – tato akce musí být první akcí postavy; postava dostane dvakrát pozitivní twist do obrany při útoku na tuto postavu a dále dostane -2/-2 Wk/Cg – toto platí do konce kola
(2) Soustředěný útok – Postava provede 1 standardní útok a má pozitivní twist k hodu na zásah a pozitivní twist k hodu na zranění

3. Základní magické akce

(#) Seslání kouzla – Použije # akcí na seslání daného kouzla
(2) Magické soustředění – Channel – postava sešle (1) kouzlo. Kouzlo má jako bonusy pozitivní twist na zásah a pozitivní twist na zranění.
(2) Vysávání duší – pouze pro mastery – za obětování tří spřátelených modelů, které se nacházejí do 6‘‘, získá master získá jeden Soulstone za každý takto obětovaný model - všechny spřátelené modely vyjma mastera dostanou kumulativní postih -1 na Wp do konce hry, a to pokaždé, když se tato akce použije.

Toto jsou základní akce. Každá postava má navíc ještě mnoho vlastních akcí. Ať jsou to akce zvláštní, pohybové, útočné nebo magické. Schopnosti postava používá dle libosti, jak říká její popis.

Toť z této části vše, v dalších dvou dílech si probereme, jak funguje boj a kouzlení. Je to navzájem hodně podobné, ale přitom v některých ohledech odlišné.

30.3.2011 13:17:04

Malifaux hraní V. - Mechaniky hry, boj a střelba
Na úvod o boji by bylo vhodné zmínit, že některé schopnosti, útoky a kouzla mají širší působnost než jen na jeden model. A spousta postav má mnoho různých speciálních útoků, jakými jsou třeba útok s rozběhem, kop s otočkou a podobné speciality.

Blast – symbol atomového hřibu

Akce, kouzlo, zbraň, schopnost a podobně zasahuje i oblast o průměru 50mm (velký podstavec), který hráč položí vedle zasaženého modelu. Pokud akce má 2x Blast, tak jsou zasaženy dvě oblasti průměru 50mm. Tyto oblasti mohou být klidně umístěny za sebou, vždy se ale musí vzájemně dotýkat a alespoň jedna z nich se musí dotýkat i prvotně zacílené postavy. Postavy zasažené blastem, vyjma původní postavy, dostávají nižší zranění než úvodní cíl, ale nemají možnost se bránit. Prostě zranění dostanou automaticky. Jistý vliv v tom případě mohou hrát pouze brnění a podobné věci.

Pulse – Pulsace – symbol kolečka s křížkem a číslem

Značí schopnost (kouzlo postavy), která má jednorázový efekt a zasáhne všechny modely v dosahu (číslo ukazuje právě dosah). Efekt je jednorázový a většinou končí na konci kola. Efekt nezasahuje původní model.

Aura – symbol vyplněného kolečka a čísla

Schopnost postavy ovlivňovat své okolí. Působnost kouzla nebo schopnosti, která ovlivňují postavy v dosahu. Aura se pohybuje se sesílatelem. Většinou trvá do konce kola.



Nyní se dostáváme k boji - boj z blízka a boj na dálku se řeší téměř stejně. Pokud se bojuje nebo kouzlí, říká se tomu duel, protože protivník má možnost okamžitě reagovat.

Standardně jako u každé hry určíte útočníka a obránce. Vyberete zbraň, kterou bude vaše postava útočit. Na základě toho změříte, zda je postava v dosahu protivníkova modelu. Tato vzdálenost se nesmí měřit předem. Dosah zbraní na blízko je standardně 1“ a někdy 2“. Dosah zbraní na dálku je 4-12“, výjimečně více, třeba až 16“. Minimální dostřel většinou není třeba. Pravidlem je, že pokud je postava v boji na blízko, tak nemůže střílet (respektive používat útoky či kouzla, které se řídí pravidlem útoků na dálku).

Na útok se používají různé modifikátory. Jedním ze základních je kryt. Kryty jsou vlastně dva, malý kryt dává negativní twist na zásah, velký kryt dává negativní twist na zásah a pancíř jedna (odečítá se tak jedna od výsledného zranění).
Při zahájení útoku (po ověření toho, zda jste v dosahu) dojde k vytvoření takzvaného Starting Total (úvodního součtu), který získáte z vytažené karty, ke které přičtete vaši hodnotu Cb a symboly vaší zbraně.

Pak je řada na protivníkovi, který se brání. Táhne si kartu a přičte k tomu obranu Df (případně jinou hodnotu, které se týká duel – Wp). Výsledkem toho je takzvaný Defence total (obranný součet).

Pokud některý z hráčů neměl negativní twist, tak v tuto chvíli nadchází možnost využít mechaniky Cheat Fate. S tím jako první může začít ten, kdo je na to hůř, prohrává, má nižší číslo. Poté může reagovat ten, kdo je na tom lépe. Když oba dokončí cheatování, tak pokud některá z postav může používat Soulstony, lze jeden Soulstone použít na to, aby táhla další kartu a přičetla ji ke svému součtu.

Následně útočník i bránící se sečtou své hodnoty a symboly. Pokud má útočník stejnou nebo vyšší hodnotu než obránce, tak útočník zasáhl. V tuto chvíli mohou útočník i obránce aktivovat jeden trigger. Trigger je bonus, který se aktivuje po splnění určených podmínek, které jsou u každého triggeru uvedeny. Například můžete udělat kritický zásah, ukousnout někomu hlavu, ukončit protivníkovi aktivaci, protože se vás dotknul a zmrazili jste ho, a podobně.
Některé triggery se vyhodnocují, až když útočník zasáhne, ale spouštějí se ještě před vyhodnocením poškození. Ve fluffu to může znamenat, že se postava pokouší udělat nějakou fatalitu, která bránícího se zcela dokončí. Nebo obránce prostě protivníka zastaví pohledem.

Dalšími celkem běžnými doplňky v boji jsou třeba párové zbraně, kdy má útočník pozitivní twist na zásah. Nebo střelba do boje zblízka, kdy se náhodně vybírá, kdo je zasažen a obránce má bonus jedna do Df a tak dále.

Nyní, když útočník zasáhl, je nutné vyřešit, jestli se obránci něco stalo. Tedy provést test na poškození.

Příklad předchozího průběhu boje:

Vaše Cb je 6 kříž a táhli jste si kartu 5, maska. Váš Starting Total je 11, maska, kříž. Protivníkova Df je 5, maska a táhl kartu 5, maska. Jeho Defense Total je 10, maska, maska. Obránce tedy prohrává, má Defense Total 10, maska, maska. Tak může cheatovat. Toho využije a zahraje z ruky kartu s hodnotou 12, kříž. Jeho obrana je nyní 17, maska, kříž (jeho obrana + aktuální karta). Nyní může cheatovat druhá strana. I ta toho využije a táhne kartu 13, maska. Její útok je nyní 19 maska, kříž. Obránce, protože může používat Soulstone, tak použije 1 Soustone a táhne si jednu kartu navíc. Hodnota této karty je 1, maska.

Celková hodnota útoku je nyní 19, maska, kříž. Obráncova hodnota obrany je 18, maska, maska, kříž. Protože celková hodnota útoku je stejná nebo vyšší než protivníkova obrana, tak se zásah podařil. Nyní následuje aktivace triggeru. Triggerem útočníka je například Surge, ke kterému jsou třeba 2 masky a který říká, že protivník zahodí 1 kartu z ruky. Tak jednu kartu zahodí po testu na poškození.


Test na poškození

K tomu, abyste mohli zasáhnout protivníkovu postavu, potřebujete mít hodnotu celkového útoku alespoň stejnou jako je protivníkova celková obrana. V té chvíli následuje hod na poškození. K němu je třeba speciální tabulka, která upravuje hody na poškození na základně celkového rozdílu mezi útokem a obranou. Pokud je tedy tento rozdíl:

0 – tak máte dvakrát negativní twist k hodu na poškození
1-5 – tak máte negativní twist k hodu na poškození
6-10 – nemáte žádný twist a můžete cheatovat
11+ – tak máte pozitivní twist a můžete cheatovat

Z výše uvedeného vyplývá, že je pro vás jako útočníka důležité, aby rozdíl mezi útokem a obranou byl co největší, abyste měli, co největší pravděpodobnost protivníka silně zasáhnout. Pro bránícího se je naopak dobré tento rozdíl redukovat a to i když ví, že souboj (duel) prohrává.

Nyní si tedy táhnete na poškození a místo hodnoty (čísla) se díváte na nápis, který ukazuje, jaké poškození protivníkově modelu dáváte. Weak – dáváte to nejnižší, které je uvedeno u zbraně nebo u kouzla v hodnotách x/x/x (někdy je u daného poškození symbol blastu). V případě Moderate používáte to střední a v případě Severe to nejvyšší.

Pokud si v tomto případě vytáhnete kartu Red Joker, tak si lížete ještě jednu kartu navíc a poškození sečtete. Prostě štěstí. Pokud vytáhnete Black Jokera, tak je to nula, selhání a vy máte smůlu. V tuto chvíli také vyhodnotíte všechny triggery.

Pokud jste v boji na blízko, tak máte možnost se z boje vyvázat - a to tak, že prostě odejdete, ale v okamžiku, kdy opouštíte nepřítelovu zónu dosahu zbraně, tak na vás uskuteční jeden útok, který když vyhraje, tak vaše akce končí.

1.4.2011 18:49:26

Malifaux hraní VI. magie, morálka, shrnutí


Ptáte se, jak v této hře funguje magie? Trochu podobně jako boj, ale zároveň i trošku jinak.

Vyberete si kouzlo. Opět dojde k určení útočníka a obránce, opět si změříte vzdálenost (pokud je ke kouzlu potřeba). Některá kouzla působí do dálky, ale neplatí pro ně pravidla pro útok na dálku. To znamená, že u dosahu kouzla není umístěn symbol pistole. Pak si normálně táhnete kartu na útok (samozřejmě můžete mít negativní twist a podobně).

A poté následuje změna. Nestřídáte se ihned s protivníkem. Kouzlo má totiž nějakou hodnotu, kterou musíte dosáhnout, abyste jej vůbec seslali. A také musíte mít ty správné symboly. Proto tedy otočíte kartu (flip), přičtete k tomu hodnotu vašeho kouzlení Ca a máte takzvaný Starting Caster Total (počáteční sesílací součet). Pokud jste splnili podmínky pro seslání kouzla, tak výborně a můžete pokračovat. Pokud ne, tak máte šanci použít Cheat Fate a nahradit taženou kartu (pokud vám v tom není nějakým způsobem bráněno). Nahradit taženou kartu můžete i z tohoto důvodu, že Starting Caster Total se vám zdá příliš nízký a máte pocit, že toto kouzlo protivník vykryje (o tom dále). Čím vyšší hodnota, tím menší šance, aby protivník kouzlo vykryl nebo ho nezasáhlo.

Po cheatování můžete použít ještě Soulstone, pokud jej můžete pro daný model používat (přičtete tedy další kartu k celkové hodnotě). A nyní máte váš celkový Casting Total (sesílací součet), celkovou hodnotu kouzla.

V té chvíli je čas na soupeři, aby se pokusil vaše kouzlo odrazit. To ale u některých kouzel nelze provést - v tom případě přejdete rovnou k efektu kouzla. Pokud ovšem jde kouzlo vykrýt, tak pro tento účel použijete hodnotu, která je u kouzla uvedena. Většinou to bývá Df nebo Wp. Pak si táhnete kartu na Resist. Pokud se vám nelíbí, můžete si ji nacheatovat (pokud můžete) a případně posléze použít Soulstone (opět pokud můžete), tedy táhnout ještě jednu kartu a přičíst ji. V tuto chvíli získáváte Resist Total.

Každý hráč může aktivovat 1 trigger. Poté porovnáte Casting Total a Resist Total a pokud je Casting Total alespoň stejný jako Resist Total, tak kouzlo prošlo a přechází se k efektu kouzla. A k vyhodnocení triggerů. Pokud kouzlo dává poškození, tak se používá stejný systém poškození jako v boji na blízko nebo na dálku. Použijete tedy tabulku na poškození, rozdíl mezi hodnotami, tahání karet na poškození a jeho aplikaci a vyhodnocením triggerů.

Rozdíl mezi fyzickým bojem a kouzlením je tedy ten, že na fyzický boj můžete ihned reagovat a v magickém souboji reagujete až na dokončení kouzla.



Morálka

Jsou postavy, které jsou imunní vůči morálce a jsou postavy, které se ihned zlomí, pokud se děje něco podivného. Neverborn jsou mistry ve strašení lidí.

Morálka se řeší ve dvou případech:

U postavy, která je konfrontována s postavou, která je hrůzostrašná – Terryfying. To se stává ve dvou případech, a to pokud chce vyhlásit Charge na postavu, která je strašlivá, a nebo pokud se postava aktivuje v dosahu zbraní postavy s vlastností Terryfying.
V okamžiku, kdy je na ní sesláno kouzlo (případně se aktivuje nějaká schopnost, které vyžaduje morální duel). Sekvence morálního duelu je následující:

Obránce si vytáhne kartu a přičte k ní hodnotu i symbol Wp. Klasicky můžete používat Cheat Fate a poté Soulstone (pokud máte v obou případech možnost). Pokud je hodnota stejná nebo vyšší než hodnota vlastnosti Terryfying (například Terryfying > 12), tak to postava ustála. Pokud ne, tak má problém.

Postava v tuto chvíli může aktivovat 1 trigger. Pokud je morální duel způsoben kouzlem, tak se postupuje standardně dle duelu na kouzlení. Pokud postava nezvládne morální duel, tak utíká.

Útěk – Fall back

Postava utíká dvojnásobek svého pohybu (Wk) k nejbližší hraně hrací plochy. Pokud je postava v boji nablízko, tak utíká přímo od postavy, která jí způsobila morální újmu. Pokud je postava na útěku, tak má postih negativní twist na všechny interakce. Postava, která dosáhne okraje stolu, svůj pohyb ukončí. Pokud je postava znovu v tom samém kole donucena utíkat, tak vypadne ze hry.

Sebrání se – Rallying

Postava v příštím kole nemůže nic dělat a celé kolo stráví tím, že se pokouší dát dohromady. Má taktéž postih negativním twistem na interakce.



Kromě všech věcí popsaných v tomto a předchozích dílech se řeší záležitosti jako jed, oheň, padání z výšky, nevyžádané hýbání s postavami, teleportace, kouzlení skrze jiné postavy, střílení za rok, mnohonásobné útoky, automatické pohyby a spousta dalších věcí, které každá jednotlivá postava umí. To už je ale nad rámec tohoto seriálu.

Konec hry a vítězství

Pokud je na začátku hry vybráno to, že se budou dít nějaké speciální události, tak se speciální událost stane každé kolo, pokud na konci kola hráč vytáhne 11 a více. Hra končí po šesti odehraných kolech. Hru lze i prodloužit, neboť na konci šestého kola se vytahuje karta na prodloužení a pokud padne hodnota 11+, tak se hra prodlužuje, a tak se mohou hrát další a další kola. Na konci hry se vyhodnotí vítězné body a ten kdo má více vítězných bodů, ten vyhrál hru.



Shrnutí

Celkově by se Malifaux dal shrnout jako velmi vyvážená hra s velkým potenciálem. A to nejen pro samostatné bitvy, ale i turnajové a kampaňové hraní. Velkým pozitivem jsou pěkné a často vtipné modely. A na závěr - vstup do hry není vůbec drahý, pro pořízení základního gangu modelů si vystačíte s investicí lehce nad pět set korun. A to není v porovnání s jinými hrami a hodinami zábavy před vámi vůbec mnoho.

1.4.2011 18:51:23

Vybíráme z Bazaru

Tawantinsuyu: Ríša Inkov CZ/EN
Tawantinsuyu: Ríša Inkov CZ/EN
Akt. cena: 8 €
Končí za: 18 hodin

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas