nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Lost Valley

Počet hráčů: 3 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 80 min
Herní svět: Divoký západ
Herní kategorie: desková hra
Čeština: není
Vydavatelé: Heidelberger Spieleverlag
Kronberger Spiele
Autoři: Roland Goslar
Tobias Goslar
Rok vydání: 2004
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

Údolím se vine divoká a nepředvídatelná řeka. Romantické duše snad k sobě přitahuje už jen hukotem lámajícím hnáty – ale pro ty ostatní je tu zlato! Zlato ve vodě, zlato v zemi... a také vlekoucí se dny plné útrap a shánění žvance k přežití. Kdo se se svým vozíčkem skrovného vybavení odváží hledat, co krajina vydá?

Hráči mají ve hře Lost Valley za úkol sehnat co nejvíce zlata. To je ovšem také hlavním platidlem, což tvoří základní, ale rozhodně ne jediné dilema ve hře.

Průběh hry:

Lost Valley poskytuje dva hlavní herní principy: jednak je to objevování krajiny, tedy skládání kosočtverců s lesy, pláněmi, skalami a především řekou do vždy nového herního plánu. S trochou obratnosti je lze skládat tak, aby vznikaly trojúhelníkové mezery, do nichž pak lze vložit speciální dílky (srub, tůňka, důl, medvědí jeskyně...). Na mnohé tyto krajiny jsou vkládány žetony v počtu a druhu, který je na nich zaznačen. Mohou to být žetony říčního zlata (bledě zelené), horského zlata (šedé), zvěře (tmavě zelené s obrázkem vlka) a bonusové (s otazníkem). Na všech žetonech je dílem náhody, jak budou výhodné (v případě zlata jeho množství, u zvířat zase množství jídla a mezi bonusovými je možné nalézt potřebné vybavení i zlato). Krajinu objevujete, pokud se svou figurkou dojdete na okraj dosavadního plánu.

Druhou významnou složkou je totiž pohyb se svým zlatokopem, který je obtěžkán batůžkem. Do něj se ovšem vejde jen omezený počet surovin (nástroje, dřevo a jídlo) nebo vybavení (viz níže), které je nezbytné nebo nápomocné k tomu nejdůležitějšímu: získávání zlata (na něj limit nošení není). Samotný pohyb se provádí po hranách položených dílků. Základem je jedno posunutí, pokud vlastníte koně, tak dvě, podél řeky se potom lze pohnout o dvě vždy a s kanoí dokonce tři. Před nebo po tomto posunutí hráč vykoná jednu akci.

Akce slouží právě k získávání zlata, k němuž vede více cest: jednak lze čerpat žetony za jídlo přímo z řeky. Říční zlato se dále vyskytuje i na jiných krajinách, k jeho vytěžení je ale nutné zavést k němu dříve kanál (položit dřevo přes hranu s dílkem s řekou, tůňkou či jinou krajinou s kanálem) a pak opět zaplatit jídlem. Žetony zlata v horách obsahují zpravidla více zlata než říční (tři nebo čtyři místo jednoho až dvou), k jeho těžbě však potřebujete předem postavit důl (dřevo, jídlo a nástroje) a za každý žeton pak platit nejen jídlem, ale opět i dřevem. Dřevo je možné získat neomezeně (oproti žetonů zlata, kterého je vždy přesný počet) na políčkách s lesem. Také se zde občas vyskytuje v omezeném počtu žetonů zvěř: její lovení (zisk jídla potřebného k těžbě zlata) znamená vítězství v hodu kostkou. Jídlo lze získávat (nevyčerpatelně) rovněž z řeky či tůní označených rybou. 

Vybavení, které lze nakoupit za zlato, jídlo, dřevo či nástroje, zvýhodňuje (kromě zmíněného pohybu – kůň a kanoe) tyto činnosti: prut umožní lovit více ryb (a kdekoliv na řece), puška přidává tři body k hodu kostkou proti zvěři. Síto zvýhodňuje zisk říčního zlata, dynamit toho horského. Vozík poskytuje další omezený prostor pro tato vybavení, whiskey dává možnost provést více akcí za kolo atp.

Pokud k tomuto všemu přidáte ještě možnost postavit na políčkách kromě dolu také pilu či rybářskou síť, kterou také může využívat kdokoliv a jež zvýhodňuje těžbu dřeva či lov ryb, dostáváte poměrně komplexní a strategickou hru s jasně vymezeným podílem náhody.


Konec hry:

Hra může skončit dvěma způsoby: jednak když se jeden z hráčů vrátí na výchozí pole (obchodní středisko s vodopádem, ústí řeky) s deseti žetony zlata (nikoliv součtem zlata na nich). Druhá možnost je, že přijde zima. Pokud je totiž dokončena řeka (doberou se dílky řeky či je zakroucena, že nemůže pokračovat), je položen dílek pramene a na něj ledová kra. Každý hráč pak po svém tahu hází kostkou, zda se kra po řece posouvá (5 nebo 6). Když kra dojde výchozího pole, hra končí nehledě na počet žetonů jednotlivých hráčů. Vítězem se stává hráč, který nashromáždil nejvíce zlata.

Autor: Lapin