Hra o trůny: Karetní hra (druhá edice) - obrázek

Autoři: Eric M. Lang
Nate French
Rok vydání: 2015

Stručné seznámení s hrou z éry 1. edice a co přinese edice druhá

Autor: libor | 18.2.2015 | 3

Vzhledem k tomu, že Blackfire oznámil své plány začít vydávat 2. edici karetní hry A Game of Thrones LCG v češtině, a to zároveň s uvedením anglické verze, rozhodl jsem se sesmolit svůj vůbec první článek o  hrách. Přestože vydání hry je zatím v nedohlednu (v únorových dnech 2015 nás od něj dělí zhruba půl roku), řada informací se už dostala ven a leccos se dá dopátrat přímo na stránkách výrobce. Berte tento článek jako prvotní seznámení s hrou, za půl roku už bude zcela jistě zastaralý, nicméně někoho by mohl už v těchto dnech zaujmout. Pojmu to ve dvou rovinách. První část se bude týkat stručného představení principů hry, které by měly zůstat zachovány, a tedy bude užitečná pro ty, kteří s hrou nemají příliš zkušeností. Ve druhé pak shrnu změny, které druhé vydání přinese a které už byly ohlášeny výrobcem (nebudu se tedy pouštět do žádných vlastních spekulací).

Co to je A Game of Thrones LCG

Jedná se o Living Card Game, což znamená, že pro hru jsou s železnou pravidelností vydávány nové karty, přičemž jednotlivé balíčky (chapter packy) jsou identické a hráči se mohou snadno dopátrat, co který z nich obsahuje. Kupují tedy to, co považují za pro své herní balíčky důležité, a nevyskytuje se zde raritnost karet, jako v některých jiných hrách.

Ve hře samotné se každý hráč ujme jednoho z velkých rodů Západozemí (v první edici Starkové, Lannisterové, Baratheoni, Greyjoyové, Martellové a Targaryeni), pro který sestaví svůj hrací balíček z minimálně šedesáti karet. Nebudu zde popisovat detaily hry, ale pouze shrnu to, co je podle mě na AGoTu unikátní a výjimečné.  V následujících řádcích tak nenajdete souhrn pravidel ani přehled kola, ale jen některé z pravidlových záležitostí, které jsou potřeba k pochopení principu hry jako takové.

Samotný start hry nezačíná „od nuly“ s čistým stolem, ale oba hráči mají možnost vynést karty o celkové ceně maximálně pět peněz (gold tokenů) a ihned si doplnit karty na ruce do počátečních sedmi. To znamená, že od začátku je položen nějaký základ ekonomických karet pro vynášení dalších karet, a postavy pro souboje. Ani první kolo tak není nějakou hluchou přípravou na další hru, ale už plnohodnotným střetnutím.

Jednou ze zásadních záležitostí jsou tzv. plot karty, které se dají chápat jako strategie zvolená pro jednotlivá kola. Každý hráč jich má k dispozici 7 v odděleném balíčku a na každé kolo si vybírá jednu z nich, kterou hodlá použít. Volba plot karet je významnou částí deckbuildingu i hry samotné, protože tyto karty určují příjem (množství peněz), iniciativu (vítěz rozhoduje o pořadí hráčů v kole), škodu, kterou napáchám svému protivníkovu v soubojích (tzv. claim), a mají i mimořádně silné efekty ve hře.

Každé kolo si hráči zvolí plot kartu, naberou karty na ruku, vynesou tolik karet, kolik jim jejich možnosti dovolí, a následují souboje. Hráči nemají svoje oddělená kola, ale v průběhu jednoho hracího kola se střídají po jednotlivých fázích (plot, draw, marshalling, challenge…). V soubojích všechny své útoky vyřeší nejdříve jeden hráč (ten, který byl určen vítězem iniciativy), a pak teprve druhý. Každý má k dispozici hned tři různé útoky. Červený souboj (military) útočí na postavy a pokud obránce (!) prohraje, musí zabít určitý počet postav. Zelený (intrika) po porážce obránce vyhazuje náhodně tažené karty z ruky a modrý (power) bere protihráči vítězné body, které již nasbíral. Každá postava se může účastnit jen těch soubojů, které jí povolují její ikony (modrá, zelená a/nebo červena). Královna Cersei tak nebude kolem sebe máchat sekerou a ovlivňovat výsledky bitev a silná armáda má význam pro vojenské a mocenské souboje, ale neovlivní složitou situaci u dvora. Na to všechno je třeba myslet při stavbě balíčku a dovolit si co nejméně slabin. Jakmile jeden hráč ukončil své souboje, přichází odveta druhého hráče, přičemž postavy, které již byly použity v obraně, nemohou v tomto kole útočit (pokud jejich majitel nemá nějaký efekt, který je dokáže postavit). Hra staví před hráče plno rozhodnutí. Který druh souboje je v danou chvíli nejdůležitější? Bude protihráč bránit nebo mne nechá vyhrát, aby následně mohl se svými postavami sám útočit a také napáchat nějaké škody? Můžu si dovolit prohrát intriku a riskovat, že přijdu o nějakou kartu, kterou mám právě na ruce? Jaké triky má na ruce on? Navíc hráči musí zvažovat, co vynesou a co si pošetří na ruce pro další kola, protože ve výše zmiňovaném balíčku plot karet se standardně vyskytuje jedna z nejzásadnějších karet celé hry – Valar Morghulis – která zabije všechny postavy ve hře, takže přílišné otevření se a špatný odhad soupeřova „Valaru“ vás může stát dobře rozehranou hru. Opravdu každé rozhodnutí a kleknutí (využití) postavy může být klíčové. Nakonec vítězí ten, kdo jako první dosáhne součtu patnácti vítězných bodů.

Jedním z nejzásadnějších pozitiv této hry je složitý a živý svět, ze kterého hra čerpá. Kdo viděl seriál, ví, že postav je nepočítaně, a kdo četl knížky, ví, že je jich ještě mnohonásobně víc. To se odráží ještě v jednom faktoru této hry a to jsou unikátní postavy. Pokud ve hře některá z nich zemře, zemře navždy (až na výjimky), a tak má hra dva oddělené odhazovací balíčky. Zabité postavy jdou na dead pile a karty zahozené pomocí jiných mechanik, z ruky a podobně na discard pile. Jakmile je tedy Váš Eddard nebo Viserys zabit, již ho nemůžete vynést znovu (většina jiných her tohle řeší jen tím, že nemůžete mít unikátní kartu vícekrát ve hře).

Hra zároveň umožňuje nejen duel dvou hráčů, ale podporuje i hru více hráčů v podstatě ve formě deskové hry, ale takovou hru jsem hrál jen jednou a nemám s tímto formátem příliš zkušeností.

Samozřejmě by toho bylo ještě mnohem a mnohem víc, ale snad tohle jako prvotní nástřel stačí. A co tedy druhá edice?

Druhá edice

První část ukázala (snad) většinu pozitiv této hry, tak proč vlastně edice druhá? Pravdou je, že AGoT má opravdu složitá pravidla, FAQ nabušená spoustou problémů a erratovaných karet  a hodně nepřehledný timing, který řadě nových hráčů dělá velké problémy (byl a jsem na tom přesně tak – zahlcen tabulkami, schématy a podobně). Obrovský cardpool zároveň sloužil jako velká bariéra pro nové hráče, protože karet je venku neskutečné množství a ty zásadní jsou rozesety napříč všemi chapter packy.

A tak byla ohlášena nová edice. Nyní už si vezmu na pomoc oficiální stránky a pojďme shrnout, co zůstane a co se změní. Možná se trošku ztíží terminologie, ale beru, že toto porovnání už je určeno spíše těm, co se s první edicí setkali, a mají nějakou představu o tom, jak hra funguje / fungovala.

Zůstávají plot karty, protože se jedná o jedno z poznávacích znamení hry, jen budou obohaceny o ještě jednu hodnotu určující, kolik karet si může hráč ponechat na ruce na konci kola. Cílem tohoto opatření je zrušit možnost v podstatě neomezeného nabíraní karet na ruku a obcházení draw capu, jak se často dělo prostřednictvím karet z posledních chapter packů a rekurzí karet z discard pilu. Zůstává setup (startovní karty v úvodu hry), tři druhy soubojů, oddělení dead a discard pilu a hlavní váha kladená na postavy (charaktery), což by mělo zachovat opravdu unikátní spirit této hry a přenést to zásadní z první edice do druhé.

Hra by měla být zároveň „ochuzena“ o zbytečně komplikovaná pravidla, která dělala hru těžší na pochopení a proniknutí do ní. Takže by měl být ámen například s moribundem (stav, kdy je karta na cestě ze stolu, ale ještě není dead nebo discarded a stále ovlivňuje dění ve hře), influencemi (druhotný zdroj, kterým se platilo za některé události a speciální druh postav a vybavení) nebo cresty (symboly v rohu pro určité interakce).

Celá hra už bude koncipovaná s myšlenkou rotace balíčků, aby se zabránilo neúměrnému růstu počtu karet, takže core set a jednotlivé rodové expanze zůstanou nastálo legální a budou sloužit jako základ pro stavbu balíčků a jednotlivé sady malých expanzí (chapter packů) se budou postupně vyřazovat od těch nejstarších, přičemž ve hře zůstane vždy 6-8 sad chapterů (každá sada po šesti balíčcích). A zásadní drobnost na závěr – k dosavadním šesti rodům přibydou další dva. Tady už si spekulaci neodpustím, protože takřka jistě se bude jednat o rod Tyrellů a Noční hlídku (nebo Sever společně s divokými?)

Na závěr

Doufám, že tento sumář první i druhé edice nebyl moc nepřehledný a že se mi povedlo to, co jsem měl v úmyslu, tedy vzbudit zájem o tuhle opravdu výbornou karetní hru. Jaká bude, to se uvidí zhruba za půl roku.