HeroScape Master Set: Rise of the Valkyrie

xxxxxxxxoo hodnoceno 11x (Seznam vlastníků)

HeroScape Master Set: Rise of the Valkyrie - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 8 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: vývoj postavy
Čeština: není
Vydavatelé: Hasbro
Milton Bradley
Autoři: Craig Van Ness
Rob Daviau
Stephen Baker
Rok vydání: 2004
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Pravidla

Protože překlad určitě nebude hnedka a rbx se sháněl po nějakých pravidlech, zkusím sem shrnout základy herního systému. Ono to vlastně moc složité není, všechno to vcelku dává smysl.
7.4.2009 09:18:48

Stručný průběh hry
1. Postaví se mapa.
2. Hráči si sestaví armády - stanoví se určitý počet bodů, do kterých se musejí vejít, a každý si buďto sestaví armádu samostatně (většinou když má každý své zdroje) nebo vybírají postupně z toho, co je k dispozici (na to existuje podrobnější návod). Během vybírání si figurky rovnou umisťují do startovních zón na mapě a karty armád si nechají ležet před sebou.
3. Hraje se (no, to ještě rozepíšu :))
4. Jak se určí vítěz je napsáno ve scénáři. Obvykle buďto vyhraje ten, kdo přežil (tj. soupeři nemají na bojišti žádnou figurku), nebo se po určitém počtu kol spočítají body za přeživší armády (u skupinových stačí, aby žila ještě jedna figura, a započítá se plná armáda). Případně je ve scénáři něco jiného.

7.4.2009 09:20:08

Samotná hra
Hraní se skládá z kol, každé kolo se skládá ze tří tahů.
Na začátku každého kola si každý hráč určí plány na všechny tři tahy. K tomu slouží "order markers", značky s nápisy 1, 2, 3 a X. Ty si hráč rozmístí na karty armád, které má vyložené před sebou. Samozřejmě tak, aby ostatní neviděli na čísla. Rozestavení je libovolné, klidně může dát všechny na jednu armádu nebo každou jinam, případně libovolnou kombinaci. Čísla 1-3 určují, kterou armádou potáhne v 1.-3. tahu, X je pouze na zmatení nepřítele, aby nebylo tak úplně jasné, co má v plánu. Ideálně by je měli rozestavovat všichni najednou.
Když mají všichni rozestavěno, hodí si o iniciativu - každý 1K20. Kdo hodil nejvíc, začíná táhnout s armádou, na které má značku 1. (Tah popíšu dále.) Pak hraje další hráč po směru hodinových ručiček se svou armádou č. 1, atd. Potom se odehrají dvojky a pak trojky.
V některých scénářích se na konci kola může něco dít, jinak se hned pokračuje dalším kolem.

7.4.2009 09:21:03

doplnění
Tahy se můžou plánovat jen na armády, které mají naživu aspoň jednu figuru. Pokud je armáda zničena dřív, než se dostane na tah, tak hráči celý tah propadá a hraje hnedka další hráč.

7.4.2009 09:27:39

Tah
Pokračujeme k dalším detailům. Tah se v zásadě skládá ze dvou částí:
1. Pohyb. Pohnout se mohou všechny figurky armády, jen některé nebo žádné.
2. Útok, a to buďto normální (na základě útočného čísla na kartě) a nebo speciální (popsaný na kartě ve vlastnostech armády). Pokud je figur na

kartě víc, útočí každá samostatně; i útočit můžou jen některé nebo žádné. Napadené figury se okamžitě brání.
Na kartě armády můžou být popsané další aktivity. V tom případě je u nich vždy napsané, kdy se můžou odehrát.
Žádná aktivita (pohyb, útok ani jiné) není povinná, pokud na kartě není napsáno něco jiného.

7.4.2009 13:38:10

Pohyb
Každá armáda má určenou hodnotu pro Pohyb, tj. vzdálenost, o kterou se může během jednoho tahu posunout. Tato hodnota platí pro každou figuru zvlášť, tj. pokud je na kartě Pohyb 5, pak se každá figura může pohnout až na vzdálenost 5. Po rovině jednoduše odpočítáme daný počet sousedících hexů v libovolném směru (nebo i klikatě). Při pohybu vzhůru je třeba započítat výškový rozdíl - je-li například sousedící hex o 3 úrovně výše, pak přesun na něj znamená pohyb o 4. Výškový rozdíl, který figura zvládne překonat v jednom kroku, závisí na velikosti figury (armády) - musí být menší než její velikost uvedená na kartě. Takže figura velikosti 5 zvládne v jednom kroku maximálně výškový rozdíl o 4 (pokud má dostatečný pohyb, může toho v rámci jednoho kola zvládnout i víc, pokud je terén vhodně odstupňovaný).
Pohyb dolů nestojí nic navíc, ale pozor na příliš velké výškové rozdíly, pak se jedná o pád. Týká se to výšek o 10 víc, než je výška postavy, a pak si hráč musí házet kostkou, zda figura přežila (přesný hod si nepamatuju, zatím k tomu u nás nikdy nedošlo).
Figura smí procházet přes pole, na kterých stojí přátelská figura (moje nebo spoluhráče, s kterým spolupracuji), ale ne přes nepřátelské figury. Na každé pole, kterým prochází, se musí vejít. Nesmí se zastavit na poli, na kterém už stojí jiná figura (ono to vlastně spadá do toho, že se tam nevejde), ať už přátelská nebo ne.

7.4.2009 13:52:17

2 idle
je to pěkné, ale nebylo by lepší sepsat to najednou a vložit jako soubor pro stažení? Měla bys to i bodově ohodnocené ;)

7.4.2009 13:56:31

to už mě taky napadlo
Ale dost se tím snižuje pravděpodobnost, že to dodělám a vůbec sem něco pošlu :)

7.4.2009 14:01:10

rbx

idle
Super, uz mam jakous takous predstavu. Jeste bys mohla nejak vysvetlit, jak je to s temi artefakty, ktere se pokladaji do herniho prostredi a asi pridavaji na specialnich vlastnostech.

7.4.2009 14:49:13

artefakty (glyfy)
Jejich použití záleží na scénáři - většinou je napsané buď kde který leží (a pak se dávají lícem vzhůru), nebo se určí jenom místa a které tam mají být, a položí se tam náhodně lícem dolů (a pak se odhalí, až na ně někdo stoupne).
Jsou dva druhy - permanentní, a ty platí dokud na nich někdo stojí (a většinou se uplatní pro všechny figury daného hráče) - to jsou ty, co přidávají k útoku, obraně či dosahu. (Ale pozor, dosah se zvýší jenom figurám, které už mají aspoň 4; na boj zblízka je to neúčinné).
A pak jsou jednorázové a většinou platí jenom pro danou figuru - například léčí životy. Po použití se odstraní z mapy.
Taky se dají účelově použít ve scénářích (capture the flag a podobně).

7.4.2009 14:58:20

co ještě chybí
K pohybu jsem ještě nepopsala pohyb dvoupolíčkových figurek a pohyb vodou. No a pak podrobněji k útokům a bude to skoro všechno.
Pokračování příště.

7.4.2009 14:59:47

pohyb II.
Při pohybu dvoupolíčkové figury si zvolte jedno z jejích políček a s ním odpočítejte pohyb jako obvykle. Druhý konec figury pak prochází "za ním", po stejných polích. Otočení figury na místě (prohození přední a zadní pozice) se nepovažuje za pohyb a může se provést kdykoliv během pohybu.
Zastavit se ale dvoupolíčková figura může pouze na rovině, tj. obě její políčka musí být stejně vysoko. Stejně tak nemůže stát napůl ve vodě.

Chůze vodou je náročnější, než po pevném terénu. Proto se figura ve chvíli, kdy vstoupí na vodní políčko, musí zastavit, a to bez ohledu na to, kolik pohybu jí ještě zbývalo. To platí i pro další případnou chůzi vodou. Při vylézání z vody (z vodního políčka na pevné) se už pohyb počítá zase normálně, s tím, že voda je vždy níže, takže je třeba odečíst 1 pohyb za překonání výškového rozdílu.
Pokud přechází vodu dvoupolíčková figura, týká se jí toto pravidlo až ve chvíli, kdy je ve vodě oběma políčky. To znamená, že úzkou (jednopolíčkovou) řeku může přejít bez zastavení. Naopak se zde zastavit nesmí (s ohledem na výše uvedené pravidlo o stání na rovině).

13.4.2009 11:48:18

Dodatek k terénu
Existují různé typy terénu (tráva, kámen, písek), které jsou od sebe barevně odlišené, ale v základních pravidlech mají úplně stejný význam a ve většině scénářů jsou volně zaměnitelné (využívají se k tomu, aby byl terén "hezký"). Dají se ale využít pro speciální vlastnosti scénářů - např. těžký písek, kde se pohybuje hůř, apod.
Terény z různých rozšíření (třeba sníh, led, láva nebo cesta) pak mají své speciální vlastnosti popsané v pravidlech k tomu rozšíření, ale i tak může být víc variant a záleží na scénáři, jak je využije.

13.4.2009 11:52:39

Boj!
A teď konečně něco k boji.
Aby figura mohla útočit, musí být cíl nejvýš na vzdálenost jejího dosahu (to je pochopitelné) a na přímý dohled. K určování, zda je cíl vidět, slouží siluety figur namalované na kartách armád - červená plocha vyznačuje zasažitelné oblasti figury, zelená tečka (či tečky) oči, tedy místo, odkud se figura dívá. Jakmile útočník vidí alespoň část zasažitelné oblasti cíle, může útočit.
Útočník hází tolika kostkami, kolik je jeho útočné číslo. Při normálním útoku může mít navíc bonus 1 kostku za výškový rozdíl, stojí-li výše než cíl. (U speciálních útoků tenhle bonus neplatí). Spočítá si lebky, které na kostkách padly.
Bránící se figura si hodí tolika kostkami, kolik má obranné číslo. Pokud stojí výš, než útočník, má navíc bonus 1 kostku (bez ohledu na typ útoku). Spočítá si štíty, které na kostkách padly.
Pokud padlo štítů stejně nebo víc, než lebek, pak se napadený ubránil. Pokud padlo více lebek, ztrácí napadený tolik životů, kolik lebek bylo navíc (nevykrytých štítem).
Za každý ztracený život se na kartu armády položí červený žeton zranění; pokud je figura mrtvá, odstraní se z herního plánu (obvykle se staví na svou kartu armády, aby bylo jasné, že se na ni už nemají stavět pořadníky). Skupinové figury mají vždycky jen 1 život a jsou tedy mrtvé při prvním zásahu.

13.4.2009 12:26:00

Engagement
Ještě jedno důležité pravidlo: pokud dvě nepřátelské figury stojí na sousedních* polích, tak by se sobě měly věnovat. Pokud se figura vzdálí od sousedícího nepřítele, pak může být "na rozloučenou" ještě zasažena - nepřítel hodí 1 útočnou kostkou, a pokud padla lebka, přichází uprchlík o 1 život. Proti tomuto útoku se na obranu nehází. Pohyb kolem nepřítele je neškodný, pokud zůstanou po celou dobu v kontaktu.
Kromě jsou-li dvě figury takto ve střetu, pak nesmí útočit na nikoho jiného, než na sebe navzájem.

*Sousední pole mají následující význam - nejen, že musí být vedle sebe, ale navíc mezi nimi musí být menší výškový rozdíl, než je výška níže stojící figury. Jinými slovy, pokud jedna figura stojí druhé nad hlavou, tak už na sebe nedosáhnou.

13.4.2009 12:41:25

rbx

idle
tak to je parada :-) Dekuju moc. Mozna, ze bys to mela hodit nakonec do Wordu a pripojit to sem jako dokument. Tedy jestli uz je to vse...

14.4.2009 10:58:31

rbx
No prozatím je to všechno, ale je to psané zpaměti, takže to ještě určitě projedu podle pravidel, případně pokud bude mít někdo nejasnosti, tak doplním.

14.4.2009 12:43:44

K sestavování armád
Sestavování armád může probíhat dvěma způsoby:
1) Každý hráč si postaví armádu ze svých vlastních figurek podle libosti, nebo se prostě nějak dohodnou.
2) Armády se sestaví tak, že si hráči na střídačku vybírají armády a každou vybranou rovnou staví na startovní pole herního plánu.
- Dohodnou se nebo rozlosují, kdo začne.
- Jsou-li dva, první hráč si vybere jednu armádu, druhý dvě, první jednu, ... pak už střídavě oba po jedné armádě, dokud jim zbývají body. Kdo už má vyčerpáno, nechá druhého, aby si dobral až do svého maximálního počtu bodů.
- Pokud jich je víc než dva, bere první jednu armádu, druhý taky jednu atd. Poslední bere dvě a pak to jde pozpátku (předposlední jednu, ..., druhý jednu), první zase dvě a takhle kyvadlovitě dokud můžou nabírat.

Přitom se dodržuje:
- Maximální počet bodů pro každého hráče je určený scénářem. Výsledná armáda ho nesmí překročit, míň mít může.
- "Unique" armády smí mít hráč maximálně v jednom exempláři. "Common" armády tolikrát, kolikrát chce (a na kolik má body, pochopitelně).

21.4.2009 16:45:27

common squads
Má-li hráč ve hře víc common squad jednoho druhu, není třeba sledovat, které figurky patří na kterou kartu armády. Pořadník lze postavit na kteroukoliv kartu a hrát se pak dá s libovolnou trojicí/čtveřicí příslušných figur ve hře (počet se případně sníží o mrtvoly postavené na dané kartě armády). Na kartu s plným počtem mrtvol už se pořadník stavět nesmí.
V praxi tedy hráč obykle staví pořadník na jednu kartu a mrtvoly na jinou, tím pak hraje s plným počtem figurek tak dlouho, dokud jich má dost ve hře.

Common heroes ve hře moc není, ale pravidla pro ně platí obdobně.

21.4.2009 16:50:55

idle
podle posledniho FAQ je to s common squads trochu jinak, pouziva se jen jedna karta a muzes vzdycky tahnout tolika figurkama kolik je na karte (pokud jich tolik je na hracim planu)

21.4.2009 17:22:07

common army
"If your Army includes two or more of the same common Army Card, we suggest using only
one common Army Card to represent them. For example, if you’re using three cards worth of Marro
Stinger figures (3 figures per card=9 figures on the board), use only 1 Marro Stinger Army Card. Each
Order Marker placed on your Marro Stinger Army Card activates any 3 Marro Stingers you control."

21.4.2009 17:30:12

Rozliseni
Mam takovy hloupy dotaz. Pokud vice hracu vlastni stejnou armadu (treba Marro Drudge), jak se pak pozna, ktere jednotky patri komu (resp. ke ktere karte)? Resili jste to nekdy?

21.4.2010 12:39:30

Rozlišení
Tohle se v pravidlech nijak neřeší, nebo aspoň neřešilo, takže si to hráči musí uhlídat sami - buď pamatovat, nebo značit.

Teď se to ale navíc v sadě D&D zkomplikovalo díky Uncommon Heroes, kterých může mít víc i jeden hráč, takže nám to trošku usnadnili a do balení přidali sadu barevných nálepek - puntík na figurku, puntík stejné barvy na kartu armády, a každému je jasno.

Nejlíp se asi inspirovat a provést totéž i u ostatních duplikovaných figurek, s pomocí domácích zdrojů.

22.4.2010 16:12:17

Vybíráme z Bazaru

Malá velká Zombie a Království
Akt. cena: 360 Kč
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas