nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Go

Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 8 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Abstraktní
Herní kategorie: logická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Borras Plana S.A.
Hobby Japan
Ravensburger
Autoři: neuvedeno
Rok vydání: -2000
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

Jednoho dne se Chu vydal do hor pro dřevo. Na jedné mýtince uviděl dva bělovousé starce, jak se schýbají nad pařezem a střídávě na něj pokládají kameny. Chu jejich hra tak zaujala, že zapomněl na čas. Až starci dohráli Chu zjistil, že úplně zešedivěl a topůrko sekery opřené o strom shnilo. Ve vesnici už nikoho nepoznal a nikdo nepoznal ani jeho. Zůstala jen pověst o mladíkovi Chu, který odešel pro dřevo a už se nevrátil.

Go (jap. igo, čín. wei qi, kor. baduk) je zřejmě nejstarší deskovou hrou světa. Její vznik se odhaduje zhruba na druhé tisíciletí před kristem, ale najdou se dějetepci, kteří tvrdí, že to bylo i o dva až tři tisíce let dříve. Každopádně se shodnou, že to bylo v Číně. Nejstarší písemná zmínka pochází od Konfucia a nejstarší dochovaná hrací deska je někdy z období dvou století před kristem. Z číny se go rozšířilo do Koree a Japonska (potažmo celé Východní Asie).

Go je desková hra pro dva hráče. Obvykle se hraje na desce (goban) 19x19 průsečíku. Hráči střídavě pokládají své (jeden má bílé, druhý černé) kameny na průsečíky (ne jak v např. v šachách na/do pole). Účelem hry je obklíčit (zabrat, ovládat) co nejvíce území desky a (případně) zajmout co největší počet protihráčových kamenů. Začíná černý. Tento první tah černého (tzv. komi) pro bílého automaticky znamená (obvykle) 6,5 bodu (některé národní úpravy to mají jinak).

Z časem přibyly různě specifické doplnění pravidel. Některé mají smysl pro všechny hráče (zákaz sebevraždy, zákaz nekonečného opakovaní tahů), jiné najdou využití hlavně na turnajích (např. tzv. handicapy) a další už patří pod hlavičku národních, klubových a jiných úprav (japonská pravidla, čínská pravidla, etc.). Některá pravidla jsou etická (tradiční, slušnostní) - např. kde by černý měl položit svůj první kámen, losování barvy kamenů, apod.

Každý hráč má právo vzdát se tahu (pass). Hra končí, když oba hráči passují. Odebere se dosud nezajaté zajatce (kameny na území protiháče, které by v případném dalším průběhu hry byly zajaty) a zaplní se území nikoho. Případně je možno dohrát úseky, kde není jasné komu patří. Boduje se území (obklíčené volné průsečíky) a zajatci (bílý si navíc připočítá komi). Skóre se tradičně uvádí jako rozdíl (tj. černý vyhrál o 3,5 bodu).

Menší desky (13x13 a 9x9), případně úsek standartní desky se využívá k učení se hře, nácviku specifických situací, apod.

Go si mužete zahrát i přes internet (třeba www.dragongoserver.net) nebo s počítačem (třeba backendy GNUgo a Fuego a libovolný frontend třeba GoGui). Go je zřejmě poslední z her, kde počitač nedokáže porazit nejlepší hráče.

Go se hraje celou osobností. Nejde jen o schopnost logického myšlení a předvídání či intelekt. Stejně důležité jsou i vytrvalost, vcítění se do myšlení soupeře, intuice, krocení vlastních emocí, rozhodnost, důvtip. A někdy samozřejmě i štěstí.

Někdy se go říká 'japonské šachy', což jednak zkresluje způsob hry a jednak 'japonské šachy' jsou spíše hra shogi. Někdy se také říká, že pokud jsou šachy hrou královskou musí být go hrou císařskou, což ovšem tuto hru notně podceňuje. Vždycky tu máme ještě bohy a svět.

Autor: ndru

Další názvy této společenské hry