Tilsit
Autoři: Friedemann Friese
Rok vydání: 2003

Finstere Flure

Autor: Kent | 14.11.2010 | 4

Úvod hry

Hráči představují skupinku lidí, které shoda nešťastných událostí přiměla navštívit zapomenutý hrad. Nikdo však z přítomných netuší, kam se dostali a kde se vlastně ocitli. Brzy poznají, že se "něco" uvnitř děje a že nejsou jediní návštěvníci hradu. Je tedy logické, že se snaží dostat se co nejdříve z hradu ven, jenže zpátky to už nejde a tak se musí proplétat spletitými a různorodými chodbami hradu a čelit tak nejrůznějším nástrahám. Nejenom, že musí uniknout obludě, ale také musí dávat pozor na kaluže krve,  která se ve hře vyskytuje na dvou místech a může hráčům přichystat nemilé překvapení. Nápomocny můžou  být hráčům staré kamenné sloupy, které se na herním plánu vyskytují a za něž se můžou schovat. Obluda není "naštěstí" nijak inteligentní a tak nepředpokládá, že by se za sloupem mohl někdo ukrývat.

Jak se vlastně hra hraje

Každý hráč obdrží určitý počet herních kamenů, které představují dřevěné žetony na kterých jsou zobrazeny podobizny jednotlivých hráčů. Při hře 2-4 hráčů hraje každý hráč se 4 kameny, při hře v 5-7 hráčů hraje každý  hráč pouze se 3 kameny. Každý kámen má také dvě strany a když hráč se svým kamenem pohne, otočí jej na  druhou (černou) stranu, tak aby bylo patrno, že jeho kámen už provedl svůj tah. Na každém kamenu je také číslo, které udává maximální počet kroků, které může tento žeton (figurka) ve svém tahu udělat. Ale je jen na  samotném hráči, zda tento maximální počet kroků využije, či se posune jen menší počet polí a nebo vůbec. Po té pokračuje s druhým, třetím, eventuálně čtvrtým kamenem. Pak je na řade další hráč a takto se ve svých  tazích hráči střídají. Jakmile každý hráč pohne se svými kameny, dává se do pohybu obluda. Její pohyb určují  kartičky s čísly, které se na začátku hry zamíchají a poskládají se vedle hracího plánu na sebe. Na každé kartičce  je uvedeno číslo, které značí počet kroků (ve hře polí) které obluda ujde. Potká-li ve svém pohybu kámen některého z hráčů, je tato figurka pohlcena obludou a tím pádem je mimo hru. Hra se skládá ze dvou kol, kdy v prvním kole se kámen, který obluda pohltí, může v příštím kole vrátí ještě do hry. Stane-li se tak již ve druhém kole, je figurka nemilosrdně obludou sežrána a hráč již svůj kámen nemůže ve hře použít. Druhé kolo se začne hrát, jakmile se všechny kartičky, jenž určují pohyb obludy, otočí. Ty se pak  znovu zamíchají a vytvoří se nová hromádka kartiček pro druhé kolo. Kartiček je ve hře celkem jen 8, kdy dvě z těchto kartiček mají místo čísel symboly křížů. Tyto symboly značí, že obluda jde tak dlouho, dokud nespatří ve svém hradě figurku, kterou posléze pohltí do svého nitra. Maximálně však může obludě postoupit o 20 kroků  (polí).

Kdo ve hře zvítězí a kdy hra končí

Hra má jasně daný konec hry a to je přesně v ten moment, kdy se otočí ve druhém kole, poslední kartička  určující pohyb obludy. Vítězem se pak stane ten hráč, kterému se do té doby podařilo dostat co nejvíce svých  žetonů (figurek) ven z hradu.

Něco k hernímu plánu

Herní plán je ve 3D zpracování a rozdělen na čtvercová pole. Ty jsou pak na okrajích označeny písmeny, a to jak svisle, tak vodorovně. Ovšem protilehlé pole má jiné písmeno, než je protilehlé písmeno a to z toho důvodu,  že dostane-li se obluda na konec hracího plánu, vynoří se na opačné straně hracího plánu, ovšem pod stejným  písmenem, z  jakého herní plán opustila a v tom je hra záludná, jelikož má-li obluda ještě dostatečný počet kroků, pohltí figurku toho hráče, který s tím ani nepočítal.

Hra Finstere Flure patří do kategorie závodních her s nádechem strachu, s jednoduchými a jasnými pravidly. Pro zkušenější hráče je součástí hry také mini rozšíření, kdy na hracím plánu přibudou kameny s teleporty, krystaly a výhybkami, které dávají hře nový náboj.