Herní kategorie: karetní hra, budovatelská
Vydavatelé: Albi
Autoři: Donald X. Vaccarino
Rok vydání: 2011

Vzhůru do exotických zemí

Autor: Shark | 29.8.2013 | 11

Svět je velký, tvé království malé… Malé, pokud ho srovnáme s naším světem. Ve srovnání s ostatními královstvími je jistě významné, ale to neplatí ve světě, který je tak velký, jako tento – velký alespoň ve srovnání s menšími světy (pokud vůbec existují). Ve srovnání s přibližně stejně velkým světem by byl spíše průměrný, naopak ve srovnání se světy o něco většími spíše trochu menší. Ale nechceme náš příběh zbytečně protahovat – přinejmenším ne déle, než odpovídá kratšímu příběhu.

Nastal čas, abys rozšířil své hranice! Slyšel jsi o vzdálených zemích, exotických místech, kde se pečou bábovky, ale nikoli vafle, kde lidé nosí nepatřičné oblečení a kde si nedokážou ani představit situaci, kdy se na sebe dva lidé dívají a doufají, že ten druhý učiní to, co by oba rádi, ale žádný z nich to nechce udělat.

A jsou to právě tyto země, na něž se nyní upírá tvůj pohled.

Původní úvodní text z originálních pravidel

Vzdálené kraje představují v pořadí již páté samostatně nehratelné rozšíření Dominionu. Jedná se o „velké“ rozšíření. Obsahuje celkem 26 nových karet v krabici velikosti základní hry. Ze Vzdálených krajů silně dýchá kouzlo Orientu, což podtrhují nejen stylové ilustrace, ale i názvy řady karet.

Podle mého názoru se jedná zatím o „nejkonzervativnější“ rozšíření v tom smyslu, že nezavádí žádné nové typy karet (s výjimkou určitých kombinací) nebo další nekaretní komponenty. Pro hráče, kteří dosud mají zkušenost pouze se základní hrou či Intrikami, se proto jedná o vhodnou volbu, jak ve světě Dominionu dále pokračovat.

Ústředním tématem tohoto rozšíření jsou efekty spojené se ziskem nových karet. Především ti z vás, kteří mají v oblibě získání více karet jedním rázem, si zde přijdou na své. Z uvedeného počtu nových karet království prakticky každá druhá umožňuje zisk dalších karet v rámci vlastního efektu a řada těchto schopností se může při vhodném výběru desetikaretní sady pro konkrétní partii zajímavým způsobem řetězit. Například pokud si koupíte kartu Pohraniční vesnice, můžete díky ní získat Vévodství a díky němu ještě navíc Vévodkyni.  Pojďme se tedy na některé zajímavé kousky podívat podrobněji.

Zmiňovaná Pohraniční vesnice spolu s Handlířem patří mezi nejjednodušší způsoby, jak se dostat k dalším potřebným kartám, aniž byste za ně museli utrácet peníze. U Pohraniční vesnice si berete kartu levnější než ona, tedy s cenou až 5 mincí, což zpravidla znamená velmi široký výběr. U Handlíře je zisk nové karty vázaný na koupi další karty. Nově získaná karta musí být levnější než právě zakoupená a navíc se nesmí jednat o kartu vítězných bodů, ovšem pokud máte ve hře více Handlířů, jejich efekty se kumulují, takže dva Handlíři znamenají dvě další karty atd.

Další zajímavou kartou je Výstavba, kdy musíte zahodit kartu z ruky na smetiště a následně si vzít jednu kartu o 1 minci levnější a jednu o 1 minci dražší. Útočněji zaměření hráči určitě ocení Zbojníka, který efektivně napadá zlaté a stříbrné zdroje ostatních, a to dokonce i tehdy, když si ho koupíte (proti čemuž nefungují karty reakce, protože nejde o útok).

Vzdálené kraje rovněž obsahují kousky, které vám pomohou urychlit balíčky. Typickým příkladem této kategorie je Kartograf, jenž vám dovoluje prohlédnout si vrchní čtyři karty z dobíracího balíčku, nepotřebné karty odložit a zbývající si nachystat k dobrání. Podobně funguje i Věštírna – zde se sice jedná pouze o vrchní dvě karty, ale vzhledem k tomu, že jde o útočnou kartu, můžete jedním rázem sebe urychlit a ostatní zpomalit. K této skupině karet lze zařadit i výše zmíněnou Vévodkyni, která je však v uvedeném ohledu nejslabší (týká se pouze vrchní karty a všichni hráči o jejím ponechání nebo odložení rozhodují sami).

Dále byste rozhodně neměli opomenout Kramáře. Podobně jako Hradní příkop představuje kombinaci akce a reakce a obě možnosti jsou velmi zajímavé. V rámci akční schopnosti můžete zahodit kartu z ruky na smetiště a vzít si tolik Stříbrňáků, kolik činila cena zahozené karty. Pokud se tedy potřebujete dostat k penězům a máte v balíčku neupotřebitelné karty, proč tuto možnost nevyužít. Radost budete mít určitě i z reakční schopnosti, která vám umožní vzít si Stříbrňák místo karty, kterou byste si jinak museli brát. Takže sbohem Kletby, nežádoucí Měďáky či další plívy.

V tomto rozšíření naleznete i tři karty vítězných bodů. Hedvábná stezka má podobně jako například Zahrady proměnlivou hodnotu, v tomto případě závislou na počtu karet vítězných bodů, jež na konci hry vlastníte. Úrodná země kombinuje standardní zisk 2 vítězných bodů s efektem podobným Přestavbě: když si ji koupíte, zahodíte kartu z ruky na smetiště a vezmete si kartu přesně o 2 dražší (aneb jak lze ze Zlaťáku udělat Provincii). Poslední kartu vítězných bodů představuje Tunel. Kromě 2 vítězných bodů může sloužit jako zdroj Zlaťáků, pokud ho odkládáte jindy než ve fázi úklidu a ukážete ho ostatním. A karet, jež vám umožňují jiné karty za různých okolností odkládat, je ve Vzdálených krajích celá řada.

Karty peněz také nejsou k zahození. Jsou rovněž tři a každá z nich nabízí hned dva efekty. Kočičí zlato má samo o sobě hodnotu 1 mince, ale každé další zahrané v tomtéž tahu už vynáší hezké 4 mince. Zároveň jím můžete reagovat na zisk Provincie jiným hráčem, kdy ho zahodíte a vezmete si Zlaťák. Mezi ponuřejší karty patří Nečestné zisky. Samy o sobě mají hodnotu 1 mince, ale při zahrání si můžete vzít přímo do ruky Měďák (a pochopitelně ho hned vyložit). Navíc když je získáte, všechny ostatní stihne Kletba. Úkryt vám naproti tomu nabídne hned 3 mince a zároveň v okamžiku jeho zisku další dva Měďáky. Zde se přímo nabízí použití Kramáře, kdy se s jeho pomocí můžete vyhnout Kletbě pocházející z Nečistých zisků, stejně jako si u Úkrytu zhodnotit Měďák na Stříbrňák.

Ostatní karty vám pak nabízejí v různé kombinaci „standardní“ dobírání karet, zisk peněz, akcí a nákupů, stejně jako další jedinečné efekty. Pokud například máte v ruce spoustu neužitečných karet vítězných bodů, určitě vám přijde vhod Křižovatka, kdy si po ukázání ruky můžete za každou takovou kartu dobrat novou (při prvním zahrání v daném tahu navíc dostanete ještě tři další akce). Jsou-li v nabídce především dražší karty nebo se nedostává peněz, jistě oceníte zlevnění díky Silnici. „Lahůdku“ pak představuje Všeuměl, který v rámci jediné karty nabízí zisk Stříbrňáku, odložení nepotřebné karty z vršku dobíracího balíčku, dobírání do pěti karet a zahození nežádoucí karty.

Sečteno a podtrženo, se Vzdálenými kraji přichází do světa Dominionu povedené rozšíření, relativně nenáročné na nová pravidla, obsahující množství zajímavých karet s neméně zajímavými efekty. Pokud vás tedy tato hra baví, neváhejte ani vteřinu – co nejrychleji si Vzdálené kraje pořiďte a hlavně hrajte. Určitě se nebudete nudit.