Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 90 min (reálná data) |
Herní svět: | Starověk |
Herní kategorie: | strategická |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Bernd Eisenstein |
Rok vydání: | 2022 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Dojmy
Ahoj všichni, překvapuje mě, že tady ještě nemáme nic o Discordii, tak si dovoluji založit obvyklou diskuzi, připojuji rovnou vlastní dojmy a těším se na vaše postřehy. Předesílám, že já osobně jsem z ní nadšený, u mě má jasné čestné místo ve sbírce navzdory tomu, že máme doma eurovky i na půdě :).
TEMATICKY je hra zasazena do období rozkvětu římského impéria a odehrává se právě v oblasti Porýní, kudy procházel (po Velké čínské zdi druhý nejdelší) pás vojenských opevnění Limes Romanus, který Římané vystavěli na obranu proti Germánům. To je ostatně jeden z úkolů ve hře - vybudovat a hlavně “personálně obsadit” pevnosti římskými legiemi, které ochrání vámi budovanou osadu před nájezdy germánských kmenů. Kromě nezbytné vojenské síly budujete hospodářskou infrastrukturu pro zemědělství, obchod a lodní dopravu, aby osada vzkvétala, získávali jste určitá privilegia, plnili dekrety (a zalíbili jste se tehdejší císařovně Agrippině, protože v té době nezalíbit se panovníkovi nevěstilo nic dobrého :)). AD TÉMA - někteří hráči považují hru za zcela abstraktní, mně to tak nepřijde. Při hře vnímám minimálně fakt, že stavím fungující ekosystém (osadu), který potřebuje lidi, do něhož ostatně přicházejí noví osadníci, pro které vytvářím pracovní místa a ve kterém mj. musím budovat obranu proti vnějšímu agresorovi, aby mi osadu nevyraboval.
PRINCIP - Discordia je především o budování, vojenství je jen jednou z de facto 6 strategicko-taktických rozvojových linií, protože kromě rozvíjení čtyř výše nastíněných odvětví se můžete - či spíše měli byste se - zaměřovat i na vylepšování osady a také na výpravy, což jsou v zásadě dvě stupnice umožňující solidní kombíčka. To vše se děje během 4 let (=herních kol) zahrnujících jaro, léto, podzim, saturnálie a zimu (=5 tahů v každém kole). Máte tedy všehovšudy 20 tahů na to, abyste buď ukončili hru dříve než uplyne vyměřený čas tím, že jako první najdete uplatnění pro všechny své pracovníky, nebo abyste na konci hry (po dokončení 20. tahu a vyhodnocení posledního roku) měli nejméně “nezaměstnaných” (figurek v osobní zásobě).
Nutno také podotknout, že ve hře nebojujete proti sobě navzájem, jen se snažíte ochránit to, co jste už vybudovali, před nájezdníky, kteří na vaši osadu vletí vždy na konci roku, kdy přijde zima a nemají kde brát, tak se snaží sebrat něco vám. Potěšující je, že se jim obvykle ubránit dá, pokud se na vojenství nevybodnete úplně, a to i proto, že částečně znáte jejich sílu už na začátku kola a v celé parádě se vám odhalí před saturnáliemi, tedy dva tahy před koncem kola. Takže útočící Germáni frustraci spíš nezpůsobují a když je porazíte, získáte dokonce odměnu.
Co frustrující být může, to je příval nových a nových příchozích lodníků, vojáků, sedláků a obchodníků na konci každého roku (pro ty, kteří téma neřeší, prostě tahání dalších různobarevných “meeplíků z pytlíku” do osobní zásoby ;)). Takže se vám původní počet 15 náhodně vytažených “nezaměstnaných” figurek může v průběhu hry klidně zdvojnásobit i ztrojnásobit, čímž se výše popsaný cíl hry (zbavit se meeplů, resp. zaměstnat všechny obyvatele osady) může vždy na konci každého kola výrazně vzdálit.
MECHANIKA - jedná se o promyšlený, kostkovým draftem řízený závodní puzzle. Kostky samozřejmě přinášejí do hry určitý prvek náhody, ale i díky modifikátorům umožňujícím manipulaci s hodnotami (modifikátory lze během hry získávat) není náhoda nijak zásadní. Jinými slovy kostky (a začínající hráč, který má právo první volby a může tak sebrat kostku, která se ostatním obvykle hodí nejvíc ;)) mohou občas trochu potrápit, ale prakticky vždy se dá vymyslet něco jiného a počkat si na další kolo. Mimochodem, moc pěkný je kompenzační mechanismus, který zvýhodňuje aktuálně nejslabšího hráče (toho, který má na začátku roku nejvíce nezaměstnaných) tím, že bude začínajícím hráčem v prvním tahu dalšího kola. Začínající hráč se pak posouvá po každém dokončeném tahu všech hráčů, takže při počtu 5 tahů v každém kole funguje kompenzační mechanismus bez ohledu na to, zda hrajete ve dvou, třech nebo čtyřech (o sólu píšu dále).
ČÍM MĚ DISCORDIA BAVÍ a proč jsem si po zahrání na Deskohraní hru hned pořídil (ačkoli her máme spoustu)? Jsou to tři věci - jedinečnost, výzva a nezbytnost přemýšlet “puzzloidně”, tj. trochu jinak než u většiny euro her, v nichž se honíte za body.
Ad JEDINEČNOST - závodíte v tom, kdo dřív umístí všechny své workery na vámi vybudovaná pracovní místa v osadě. Není to worker placement ve smyslu pošlu na desku chlápka, abych za to něco dostal, ale naopak utváření desky hráče - vytváření pracovních míst na ní pro workery, abych pokud možno pro všechny z nich (v libovolném okamžiku svého tahu nebo při vyhodnocování na konci kola) našel pracovní uplatnění a tím okamžitě vyhrál hru. Druhou takovou hru nemáme.
Ad nezbytnost PŘEMÝŠLET PUZZLOIDNĚ - pro tuto hru určitě platí, že míň může být (bývá) víc. U budovacích euro her je běžné, že čím víc toho postavíte, tím větší máte šanci vyhrát. Tady musíte velmi přemýšlet, kdy, co a pro koho postavit, a kdy je už lepší spíš nestavět (nebo stavět málo) a spíš dávat workerům práci na odpovídajících pracovních místech.
Ad VÝZVA - po první hře jsme všichni u stolu měli pocit, že to nejde zbavit se všech pracovníků z osobní zásoby a že hra zákonitě musí skončit až po čtvrtém kole tím, že vyhrává hráč s nejmenším počtem zbývajících meeplíků. Ostatně i na BGG jsem natrefil na zoufalý komentář :) Nicméně po pár hrách se ukáže, že se to dá ukončit tím opojným způsobem okamžitého vítězství - a to pak stojí za to! Zajímalo by mě teď, zda konečná může nastat už ve třetím kole (roce). To je pro mě aktuálně největší výzva.
VARIABILITA A POČTY HRÁČŮ - Discordia má slušnou variabilitu díky nalosovaným věžím, dekretům a privilegiím. Pro různé počty hráčů se používá různé množství herního materiálu, takže hra je víceméně stejně dobrá bez ohledu na to, kolik vás ke stolu zasedne. Má také skvělý sólo mód s velmi jednoduchou obsluhou a zachováním prakticky všech pravidel podle hry dvou hráčů - v sólu vám jednoduše umělý protihráč “Janus” bere ve většině kol vybranou kostku a použitelný herní materiál. Na sólu se dá hra dobře natrénovat.
Hra ve čtyřech s dvěma lehce AP hráči nám trvala něco málo přes dvě hodiny, ve dvou proklamovaných 70 minut, sólo jsem zahrál asi za hoďku s občas delším přemýšlením.
DALŠÍ POSTŘEHY
Hru zvládne “vyhrané” dítě od 11 let (naše nejmladší hned v první hře skončila ve hře čtyř hráčů druhá a bylo vidět, že vystihla specifikum této hry). Dá se doporučit jak hráčům, tak rodinám, které ale spíše už pár euro her zahrály. Je to jednoduše středně těžké euro, které po vás chce myslet trochu jinak než u jiných her.
Discordii bych vytknul asi jen náchylnost na AP (což se dá redukovat tréninkem) a spíš menší míru interakce, což někomu může vyhovovat, někomu ne. Interakce je nepřímá (blokace jedné kostky vybrané prvním hráčem) a nejsilnější je ve hře dvou hráčů, kdy se první hráč častěji rozhoduje, jestli bude hrát na sebe nebo blokovat soupeře.
Ještě je potřeba zmínit, že u Discordie neplatí, že by nováčci mohli hrát rovnocennou hru se zkušeným hráčem - troufám si říct, že nemají šanci, ať jim budou kostky přát sebevíc. Obecně bych řekl, že hra rozděluje hráče na ty, kteří dokážou přijmout zcela unikátní mechanismus, a ostatní, kteří se nepřenesou přes rutinní chápání euro her (ti ji pak mohou odmítat, což je jen jejich škoda). Discordii bych proto viděl jako kandidáta na turnajovou hru roku.
Už mám objednané i rozšíření Magna, které přináší asymetrii osad a do určité míry by mělo napomáhat tomu, jakou strategii hráč s danou osadou upřednostní.
Budu rád za jakékoli komentáře, postřehy od těch, co už Discordii také zahráli, co se vám podařilo apod. A klidně rád odpovím, poradím, mám už docela nahráno. Btw. někdo zmiňuje špatně napsaná pravidla; mně ta česká přijdou úplně v pohodě, jsou na 4 stránkách i s příklady a obrázky a vlastně na nic jsme nenarazili, že by bylo nejasné nebo zavádějící (tedy v první hře jsme nehráli úplně všechno jak se má, na něco jsme zapomínali, manipulace s kostkami, které jsou hodně důležité, jsme nestíhali hrát vůbec, ale to není nic, co by se dalo vytknout přeloženým pravidlům).
@Kadylek ako velmi zavazi prvok nahody tahania obcanov na slepo? Je realne ze niekto to moze mat takticky lepsie rozohrane, no potiahne zlu kombinaciu workerov a iny, ktory to hra na nahodu proste vyhra lebo dobre vytiahol a dokaze to “rozdelit” do mesta?
Toto ako jedine ma momentalne odraza od kupy, to tahanie uplne na slepo.
@no.vi89 Ahoj, díky za otázku. Já v tom problém nevidím, protože:
- v průběhu hry se ti meeplíci (populace) dost množí, takže obvykle máš od všech barev víc než bys chtěl a moc neřešíš, že sis vytáhnul třeba víc modrých a míň žlutých. Některých barev (profesí) máš jednoduše o trochu víc, některých o hodně víc, a podle situace na to reaguješ - rozšiřuješ osadu a přidáváš destičky tak, aby budovaná osada co možná nejlépe odpovídala struktuře tvé populace;
- ke konci hry, kdy už ti zbývá jen pár meeplů, by ten problém mohl nastat, ale i na to se dá připravit - v té době totiž už máš často dekrety, které ti umožňují některé (nebo i všechny) barvy považovat za žolíkové.
Požadavek na barvy zmírňují některé destičky osady se šedými ikonkami meeplů umožňující obsadit dané pole libovolnou barvou - takže i podle toho si vybíráš destičky osady. Mimo to ve hře nastávají situace, kdy máš možnost vrátit některé meeply zpět do pytlíku nebo kdy si můžeš meeplíky vyměnit za nově vytažené, a to si pak sám rozhodneš, kterých barev se chceš zbavit. Je tam zkrátka víc mechanismů, které do značné míry smůlu na vytažené meeplíky utlumují, a je jen na hráči, jak je dokáže využít ve svůj prospěch. Pokud se hru opravdu naučíš, málokdy se dostaneš do zoufalé situace kvůli tomu, co si vytáhneš z pytlíku, a o vítězi tady náhoda podle mě nerozhoduje.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Dobročinná dražba: That Time You Killed Me
Akt. cena: 630
Končí za: 23 hodin
Drevený hlavolam - House of the dragon
Akt. cena: 550 Kč
Končí za: 23 hodin