Cthulhu Wars - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: undefined
Vydavatelé: Petersen Games
Autoři: Sandy Petersen
Rok vydání: 2014
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Máte to někdo? Hrál jste to někdo? Zkušenosti? Dojmy? Názory?
12.5.2015 08:14:39

Moje dojmy aneb minireport z prvních partí
Cthulhu Wars – minireport.

Tak mi krabice ležela týden doma, když se ozval kamarád, že má volnou neděli odpoledne a další dva hráče a že by přijel zahrát. Spontánně jsem ohlásil, že v tom případě mám hru, která se bude hrát. Při slovech Cthulhu Wars se ozval na druhém koci drátu nadšený ohlas, takže bylo domluveno.

V sobotu jsem pročetl pravidla, vyloupal žetony a udělal setup. V neděli ráno jsem stihl zahrát několik kol cvičné hry a odpoledne jsem měl nachystáno.

Několik slov k samotné krabici, aneb moje čistě osobní a ryze subjektivní dojmy o jejím obsahu. Krabice je těžká a velká. Uvnitř najdete tři plata žetonů z poctivého 3 mm silného kartonu, krásně vyřezané, takže po lehkém dotyku ze sprue samy vypadnou – není potřeba nic čistit ani pomáhat nožem – prostě paráda. Pod kartony leží obrovský inzert z robustního plastu - ten drží sedm největších miniatur – i když slovo miniatury není v tomto případě zcela na místě. Cthulhu sám má na výšku 18 cm, nejnižsí Hastur má krásných 12 cm a pěknou kulaťoučkou hlavičku, na niž jsem okamžitě láskyplně spočinul dlaní a pohladil ji po „kadeřích“. Tato činnost mi zůstala i při hře, kde jsem žlutého náhodně vylosoval hned do první partie. Pod inzertem leží ve dvou plastových pytlech zbytek miniatur.

Mapa je robustní, ze dvou kusů a je … malá. Do některých regionů se prostě prastaří se svými věrnými někdy skoro nevejdou . Ovšem byla-li by mapa větší, už by se vám zase nevešla na stůl, takže všechno je v pořádku.

Po tom, co jsem udělal setup, nezůstalo na našem jídelním stole velikosti většího biliáru už žádné volné místo. Je to dobře, nikdo tam aspoň nemá snahu stavět půllitry s pivem a misky s pochutinami. Takže „safe“.

Pravidla jsou velmi jednoduchá a přímočará, žádné vyjímky a složitosti. Vysvětlit ostatním a naučit hru vám po zvládnutím zabere čtvrt hodiny, pokud se parta soustředí. U téhle hry je to soustředění pro nové hráče ovšem trochu problém, zvlášť u věkové kategorie pod 40 let. Nikdo z pánu se neubránil erotickým fantaziím a komentářům, pozicování figurek na stole nebralo první půl hodiny konce … inu kdo ví, na co mladý čínský designer u návrhů figurek myslel.

Ale zpět k pravidlům – znáte-li Chaos in the Old World, neubráníte se dojmu, že někdo opisoval, nebo že se autoři obou her (CitOW i CW) sešli někde u kávy, zadali téma, načrtli schéma a dohodli se, že udělají podobné hry. Ale ve skutečnosti je CW trochu jiná záležitost, řekl bych i pravidlově jednušší a čistší než CitOW. Prostě pravidlově jednuchá, ale na zvládnutí strategie obtížnější.

O co v kostce jde: ve hře jsou čtyři rasy, každá zastoupená šesti kultisty, několika monstry a jedním prastarým (v případě Yelow Sign dvěma prastarými). K dispozici má každý hráč souhrnnou tabulku speciálních schopností (jedna až dvě) s místem na šest kouzel. Toť vše – každá rasa má pouze šest kouzel a jedním ze stěžejních úkolů v první části hry je dostat postupně tyto kouzla do hry. Kouzla významě vylepšují schopnosti a pouze pokud máte šest kouzel ve hře, jste schopni vyhrát hru – je to jedna z podmínek.

Vyhrává ten, kdo nahrabe 30+ bodů na doom tracku buď přímo, nebo ukončením hry naplněním stupnice vyhlazení až po okraj a dosažením největšího počtu bodů na doom tracku, nebo odhalením shromážděných žetonů elder sign s nimiž v součtu opět musím hráč mít 30+ bodů na doom tracku.
Každá rasa má zásadně odlišné schopnosti i kouzla a tím i přístup k celé herní strategii. Hraje se převahovka na mapě světa, kde v jednotlivých regionech otvíráte a udržujete aktivní brány, jimiž monstra proudí na povrch. Brány udržují kultisté. Cizí kultisty lze zajímat nebo likvidovat, takže je potřeba je bránit monstry a prastarými a expandovat, protože brány zajišťují přísun bodů na doom tracku.

Samotná první hra: měl jsem v hlavě složitý nápad, jak zcela náhodně rozdělit rasy hráčům. Hráči přišli, sedli a jeden řekl, já chci modrého, druhý já chci červeného a třetí já chci zeleného. „Ale náhodně přátelé … „ ozval jsem se. „No však mi o té hře nic nevíme, takže je to náhodně“ přišla odpověď a byla to pravda. Vzal jsem tedy svého žlutého, pohladil ho po hlavičce a spokojeně se uculoval, protože jsem si žlutého chtěl zahrát . Začátek byl trochu zamatený, ale po třetím kole už nám pravidla nedělala problémy a hra plynula svižně a hladce. Zpočátku jsem napovídal všem, co zhruba jak, protože už jsem určitou přestavu o strategii měl z té cvičné partie. Pak jsem toho nechal, přátelé si chtěli nabít hubu sami. Zelený začal dobře, ale zaseknul se o modrého. Modrému jsem řekl, ať se na začátku nesnaží pro zisk prvního kouzla (na získání každého kouzla je nutné splnit určitou podmínku, stejně tak na vyvolání prastarého) zajmout cizího kultistu. On si to chtěl udělat po svém a tak se toho kultistu snažil marně zajmout celou hru a přetahovali se se zeleným v rohu mapy po zbytek hry. Červený se rozjel a rychle pochopil o co jde. Já coby žlutý jsem začal dělat co je třeba a začal jsem všem rychle na doom tracku utíkat vpřed. Když červený zkonsolidoval síly a přesvědčil modrého, kde je hrozba, bylo už pozdě. Sice mi vzali všechny brány a neměl jsem ve hře Hastura, takže ani poslední kouzlo, potřebné na výhru, ale s odřenýma ušima jsem dal do kupy 12 bodů moci pomocí korupce, kterou jsem poctivě rozesel po celé mapě, takže jsem za 10 bodů Hastura vyvolal, splnil tím podmínku pro poslední kouzlo, a za dva body jsem pak udělal poslední korupci a získal důležitý poslední žeton elder sign, který mě dostal na celkových 31 doom bodů, takže jsem hru odhalením žetonů ukončil.

Červení byli potěšeni dobrou partií a zajímavou hrou. Zelení byli konsternování, protože za celou partii neudělali vůbec nic. Modří byli zděšení, co se vlastně stalo, jak to, že se nezmohli na nic, jak to, že nedominovali?

Slovo dalo slovo a druhá partie šla okamžitě po svačině na stůl. Vyfasoval jsem červené, červený měl zelené, zelený modré a modrý si vzal žluté, protože prý jsou OP a je potřeba je nějak oslabit .

Všichni už teď měli určitou zkušenost, určitou představu, co je třeba dosáhnout a co je pro to potřeba dělat. Zelený opět začínal (dle pravidel). Začal dobře a hrál dobře celou hru a rychle se dostal do vedení, Cthulhu byl ve hře ve třetím kole a kouzla rychle zaplnily celou zelenou tabulku. Nedalo se to zastavit – zelený prostě pochopil hru a hrál skvěle svůj part. Modrý udělal dobrý tah na začátku, ale zelený ho zařízl v první lehké bitvě dvěma hozenými šestkami a modrý už se z toho nevzpamatoval – nutno dodat, že kamarád prostě neměl svůj den a stejně jako se zelenou rasou v první hře, ani z modrou rasou nic nepředvedl a zůstal do konce hry s jednou branou daleko za všemi ostatními. Já s červenými jsem v klidu hrál svůj part a nikam jsem se nedral. Žlutý tlačil na pilu, poctivě opakoval vše, co jsem ho naučil a spolu se zeleným šli do vedení. Zelený měl vedení na doom tracku, žlutý měl na první pohled převahu v žetonech elder sing. Nebylo jasné, kdo má víc bodů. Modrý zkomíral. Zelený začal naplno využívat celé hry a všech schopností. Nabral 20 bodů moci a zbývalo málo, aby vyhrál. Snad ještě kolo. Já jsem šetřil body moci, jak se dalo, všechny figury už jsem měl na mapě. Žlutý bojoval se zeleným jak se dalo. Pak zelený napadl mě, bohužel na uzavřeném teritoriu a zapoměl, že nemá volnou cestu k ústupu. Na 18 kostkách mu nepadl jediný kill a já jsem ho se svými pěti kostkami připravil o dvě figury pak ještě kouzlem o jednu další. Sám jsem ustoupil na volné moře a otevřel si krátkou cestu k zeleného nekrytým teritoriím. Ve svém tahu jsem pak postupně zajal jeho kultistu na nekryté bráně, bránu obsadil. Další útok zeleného, opět bez killů. Já opět jeden kill a všichni ústup. Obsadil jsem další zelenou bránu. Pak poslední zoufalý útok zeleného a opět pouze pain. Já opět jeden kill a následně obsazení třetí zelené brány – přitom svoje tři jsem udržel. Žlutý z posledních sil se snažil zkoruptovat nějaké území a získat další elder sign, ale marně. Modrý nikým nerušen dovedl do hry svého prastarého, což jsme ocenili hlasitým aplausem a připili na to zlatavým mokem.

Poslední kolo, zelený nabral 20 bodů moci. Já jsem nabral 22 a získal žeton prvního hráče. Žlutý pln obav přihlížel. Doom track jsem posunul o 6 bodů. Zelený pouze o tři stejně jako žlutý. Já jsem provedl rituál vyhlazení a posunul se o dalších 6 bodů, zelený a žlutý udělali totéž a svoje body také zdvojnásobili. Já jsem se dostal na 32 bodů a byl jsem blízko výhře. Zelený odhalil svoje dva žetony elder sign a přidal ke svým 29 bodům ještě čtyři a dostal se na 33. Žlutý spočítal všechny svoje elder sign a získal taky 33 bodů a rozdělil si tedy výhru se zeleným. Modrý zůstal pod deseti body.
Pak jsme si vzpoměli, že jsem zapoměl na svoje jedno kouzlo, které mi dávalo při rituálu vyhlazení ještě jeden žeton elder sign navíc. Vzal jsem ho, protože jsme hráli s tím, že pokud někdo zapomene, může vrátit tah. Vzal jsem trojkový žeton a vyhrál tím i druhou partii s 35 body.

Hodnocení:
Žlutý: bylo patrné, že ho hra zklamala, přesto že se na ni těšil a chtěl si ji koupit. Něco mu tam prý chybí, je to nevyvážené atd.

Zelený: nadšen, hrál skvěle a kdyby mu padaly kostky v závěrečných bitvách, vyhrál by s přehledem

Modrý: zklamání bylo patrné, protože obě hry vlastně pouze proseděl a sledoval, jak se bavíme, ale nebyl zklamaný ze hry samotné a zítra asi domluvíme další partii

Já (červený): Fantastická hra. Byl jsem a jsem nadšen. Koupě nelituju. Těším se na další hru. Na BGG sleduju diskuzi o plánovaném druhém kickstarteru, který se snad spustí na konci června a bude mě asi stát dalších 600 $.

*********************************************
Závěr nás (skoro) všech – parádní hra, kde nejde o to, někoho sejmout nebo potlačit jeho činnost, ale důsledně a naplno využít všechny svoje schopnosti a hrát tak, jak si to daná rasa vyžaduje. Pravidla super jednoduchá, hra je svižná. Nejčastější naše chyba – zapomínali jsme na polovinu svých kouzel a nevyužívali je. Věřím, že s praxí to bude lepší a lepší.

20.5.2015 19:12:52

Tangram
Ani jsem necekal, ze se nekdo ozve, protoze hru vlastni. To jsi me prekvapil. Z prispevku soudim, ze jsi za ni dal $600 ??? Slusny balik.

Hra vypada slibne, vcelku bych si ji zahral, ach ach... jen zavidim! :-) Diky za report.

20.5.2015 19:49:32

...
No 600 koláčů to asi nebylo... Hra se dá ještě u nás v ČR pořídit do 5000,- Kč, takže něco pod 200... Bych si teda tak tipnul .-)

20.5.2015 20:14:52

Vojtech Musil
No zatím skutečně mám jenom základní krabici - v ČR za 4750,- Kč. Ale těch 14 rozšíření co mi chybí + nový obsah v KS2 + poštovné, to bude těch dalších 600$. Tak jsem to myslel :). Uvidíme, jak se to vyvrbí.
Ale je to moc pěkné. Je to zvrhle megalomanské, celá ta výprava té hry - prostě tak jak to autor chtěl. Dalo by se to udělat v malém měřítku za obyčejných 1200,- jako slušná hra a herní potenciál by to mělo skvělý i tak. Řekl bych, že je to dobré pro hráče s velkýma rukama a silnýma prstama, kterým se špatně berou malé věci (malé figurky, žetonky) :).
Samozřejmě je to pro krevní skupinu Chaos in the Old World pozitivních - komu CitOW nevoní, tomu tohle nedoporučuju a naopak :).

20.5.2015 21:45:35

Tangram
A nejake fotky budou? ;-)

22.5.2015 17:00:20

fotky
Tak na přání bych mohl zítra oprášit foťák :).

22.5.2015 17:55:48

... Tangram...
Zrovna sem to moc nepatří, ale zeptám se mezi řečí, překlad pravidel neplánuješ? .-)

22.5.2015 18:59:15

baví mě,
že i bez uvedených jmen jsem poznal, kdo byl kdo (Poly mi říkal, v jakém složení jste to hráli) :)

22.5.2015 19:28:45

Vybíráme z Bazaru

Zoo New York (CZ)
Zoo New York (CZ)
Akt. cena: 300 Kč
Končí za: 5 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas