Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2 - 4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 240 min |
Herní svět: | Středověk |
Herní kategorie: | ekonomická |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Z-Man Games |
Autoři: | Christian Marcussen |
Rok vydání: | 2012 |
Sdílej: |
Druhá edice
Vladova civka
Je to hodne optimalizacni a ve sve podstate dost abstraktni hra, ale dle meho je genialni. Je to propracovany mikromanagement rekneme jednoho mesta. A uprimne proc se “trapit” rozvojem vice mest jako v pocitacove civce, kdyz ten princip je hodne podobny a to stazeni na jedno mesto bez mapy nicemu nevadi.
CoC jsem nikdy nehral a nelaka me ta kostkova rachanda, ale nerikam ze bych si ho cesky neporidil.
Takze v tomhle jsem s Havelockem. Taky radeji buduji a optimalizuji nez kostkove bojuji a zaroven Vladova civka je genialni. Na druhou stranu ve 4 bych ji asi nehral. Staci ve 2 pro porovnani kdo optimalizuje lepe.
Civilizácia
Určite keby vyšla v češtine, tak je doma. Už teraz sú k dispozícii perfektné Tangramove preklady kariet, takže práce na lokalizácii by bolo určite menej.
Zaujal ma výčet Havelocka, pretože keď sa nad tým zamyslím, tak jediná hra, ktorá má asi všetky prvky civilizácie je práve ta Sid Meierova. Advanced civilization, Clash of Cultures, Gentes, Mare Nostrum aj Antike sú výborné, ale končia ešte v staroveku. Through the Ages a Nations nemajú mapu. Historia obsahuje tiež veľa vecí, ale je taká schematická. Chýba niečo v tom zmysle, že pri prechode zo staroveku na stredovek a novovek by si hráč zmenil aj príslušný národ.
Edit> Vysoké očakávania mám na Bios: Origins v tomto smere, veľmi sa na to teším
Civilizacni hry
CoC je rozhodne super hra, ale porad je to vic takove Age of Mythology / Age of Empires nez Civilizace.
Za me zatim zatim nejlepsi deskoherni Civilizace je skutecne ta Wilsonova, protoze obsahuje vsechno co od takove hry cekam. Tezko pak merit ty ostatni, protoze ac jsou v mnoha konkretnich vecech lepsi, vzdycky jim ve srovnani neco chybi.
Borghal Rantipole
I přes to, že hra trvá několik hodin? S mojí paralyzovanou herní skupinou jsme se i s pravidly bohužel nikdy nedostali pod 8 hodin. Proto ji už vůbec nehrajem. Zajímalo by mě za jak dlouho to tak odehrají ostatní skupiny o 4 hráčích. Tak nějak normálním tempem. Samozřejmě všechno se dá hrát na čas. Takovou odpověď nepotřebuji :D
EDIT: upřesnění - OT - ptám se na civku, ne na CoC. To tak dlouho netrvá.
delka hry
ve 3 hráčích za cca 2-3 hodiny
ve 4 cca 3-4 hodiny.
každopádně se na CoC těším hodně
Havelock
Moje zkušenost je kolem hodiny na hráče, pokud to nemusím vysvětlovat. Posledně jsme dokonce hráli v pěti a trvalo to jen 4,5h i se setupem, a to to nehrajem nějak často že bychom to znali - prostě jen máme složité hry rádi a nikdo netrpí AP když je na tahu.
Takže zhruba asi jako Eclipse nebo Mage Knight a o kousek méně tež Twilight Imperium 4. Za mě je to vyloženě ideální délka, odpovídající komplexitě.
Borghal Rantipole, Prsťák
No jo, takovou herní dobu můžu jen závidět. Bohužel u nás to AP je velký problém. A když někomu začnem stopovat čas, tak je to ještě horší, je nevrlej a už to znovu nechce hrát. To je pak těžký. Ale je to tak se všim. I pitomej Gloomhaven všichni musíme hrát maximalizovaně a optimálně. Jakmile se hraje suboptimálně a párkrát se stane, že někomu vyšumí kolo a nemůže nic dělat, tak je to hned zase hloupá hra a proč se teda jako radši nedohodnem místo, abychom to uspěchali, a pak hrajem jeden scéář 3-4 hodiny. Asi bych si měl najít novou herní skupinu :D
Havelovck
To by me teda taky nebavilo :-) Jinak Civka ve čtyřech rovněž 3-4 hodiny, ale je fakt že druhé rozšíření to trošku urychluje.
Zveřejnění novinek ve hře
Ahoj,
Christian vyšel s první várkou odhalujících novinek.
https://boardgamegeek.com/thread/2452290/first-look-player-board
1. Ikony
Žetony a suroviny mají nyní svůj vlastní symbol, takže místo textu jsou právě nové ikonky.
3. Stupnice
Nyní je maximum surovin sníženo na 7. Zároveň jsou zde grafické změny na desce pokroku.
3. Události
Události nyní přicházejí nezávisle na ukazatelích nálady a kultury. Po každé vynalezené technologii dostanete kostičku. Po třech kostičkách nastává událost.
4. Předpoklady u technologií
Ve hře již nebude žádná technologie vyžadovat nějakou předchozí technologii, což má rozšířit strategické možnosti hráče. Nebudou tak limitováni a mohou flexibilněji reagovat na vývoj hry.
5. Změny v technologiích a budovách
Některé technologie se dočkaly významných změn.
Např. směna (ta již neumožňuje za akci vyměnit své suroviny za zlato či žetony kultury, ale umožňuje odhodit kartu a za ní obdržet zlato či žeton kultury).
Celkem je změněno 18 technologií. Drobnou změnu zaznamenal i název kategorie kultury, který se nyní jmenuje ,,tradice''. Místo apotéky je zde observatoř.
Já si myslím, že změny jsou super!
Moc se mi líbí. Vyplývá z nich, že se Christian ponejvíce zaměřil na hratelnost a strategické možnosti. Líbí se mi všechny změny kromě grafiky desky pokroku (ještě není finální, takže doufám, že dojde výrazných změn). Jen mě mrzí, že nepřejmenoval nějaké technologie v kategorii demokracie (tam by se mi líbily více dobové termíny - např. senát místo dělby moci apod.)
Co si o změnách myslíte vy?
Nelíbí se mi
Už jsem to četl na BGG a ze změn radost nemám.
Zaprvé se mi nelíbí, že se událost spustí po každé třetí kostičce u pokroku. Takhle se událost, která většinou neznamenala nic dobrého, hráči spustila max. šestkrát za hru, zatímco takto se spustí klidně i devětkrát. A navíc tři kostičky pokroku se přidají prakticky každou chvíli, zatímco takhle mohl hráč trošku kalkulovat a vybírat si mezi kulturou a náladou a tím si korigovat, kdy karty události spustí.
Stejně tak mi připadá absolutně nesmyslné zrušit závislost jednotlivých technologií na jiných. V každé solidní civilizační hře bývají některé technologie podmínkou pro vývoj jiných. Když se to zruší, tak je sice možné rychleji reagovat na průběh hry, ale tematicky je to pitomost. Hergot, hraju civilizační hru, tak si musím trošku dopředu naplánovat, kterým směrem budu svojí civilizaci rozvíjet.
Ke změně technologií se nijak vyjadřovat nebudu, protože bude třeba vyzkoušet až v praxi, jak to bude fungovat, ale za mě je původní Clash of Cultures skvěle fungující a vybalancovanou hrou a mně by úplně stačilo vydat původní hru s rozšířením v jedné krabici a nijak víc do ní nezasahovat.
A co se týče změny v grafice žetonů, tak ty mi nyní připadají, že vypadají podobně jako v Novém úsvitu a moc se mi nelíbí.
Pro mě jsou změny vysloveným zklamáním a pokud to takto bude pokračovat, tak budu doufat, že někdo hodí na bazar rozšíření k původní hře za rozumnou cenu.
---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.
Malcolm
S grafikou s tebou souhlasím. Věřím ale, že není finální. To bych se zhrozil. Já mám uloženou českou verzi hry s mou grafikou, takže já jsem v cajku. Hru si koupím a změním si tam grafiku, vypiplám si atd
U těch závislostí na předchozích technologiích to bylo stejně umělé. Už vidím, jak civilizace fungovala bez domestikace. Ta v minulé hře nebyla žádnou prerekvizitou a nikdo si nestěžoval. A takových věcí tam je spousta.
Tady zase můžeš vymyslet strategii bez nějakých ,,brzdných'' mechanik. Ale není problém tam nalepit samolepky :D já jsem velký příznivec houserules, takže za mě v klídku. Hra má být od toho, aby bavila hráče. Ne od toho, abys slepě hrál něco, co se ti nelíbí.
Já jsem hodně zvědavý na to, jak hra bude ve finále vypadat.
Třeba házíš vidle příliš brzy...
miragent
Samozřejmě, že v deskové hře nemůžeš udělat totální vzájemnou závislost technologií, ale nějaká tomu podle mě vůbec neškodí. Podle mě dává např. smysl vyzkoumat si metalurgii než se pustím do výroby ocelových zbraní, které dávají hráči značnou výhodu. A to samé platí třeba i u mapování a mořeplavby. V Clash of Cultures jsou dost často podmíněně ty technologie, které dávají hráči nějakou solidní výhodu, takže je podle mě správné, aby jejich vynalezení nebylo tak snadné.
Ale teda mnohem víc mi vadí to spouštění událostí. Já jsem v Clash of Cultures vždy vyvíjel značné množství technologií a vždy pro mě bylo naprosto klíčové, že jsem si sám mohl určit, kdy se mi otočí karta události. A když se mi pak za humny objevili barbaři, vždy jsem na ně byl už aspoň trošku připravený. Takhle vyvinu zavlažování, sýpky a něco dalšího a už musím čelit prvním barbarům. To se mi prostě nelíbí.
---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.
Změny
Z těch změn jsem také celkem rozpačitý. Grafika je určitě horší, než byla a na původních technologiích jsem neviděl nic nefunkčního, že by se to muselo takto měnit.
Zase mi to tady zavání snahou to nějak všechno zjednodušit. Jsem zvědavý, jestli se změní počet kol apod. nicméně jak jsem se těšil, že vyjde moje nejoblíbenější civilizační hra jen s nějakými drobnými úpravami provedenými na základě letitého hraní a s fajnovou grafikou od nějakého profíka, tak jsem lehce na pochybách, co z toho nakonec bude.
Asi do toho stejně půjdu...
Ale upřímně bych spíš uvítal jen nějaký Big Box jako mám u El Grande nebo Istanbulu, kde by jednoduše byla základní hra a všechna existující rozšíření. Případně by ještě jako u Ultimátního Mage Knighta mohly být nějaké extra bonusy. Ale podle mě ty mechaniky měly zůstat beze změn.
---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.
Grafika
Mě se grafika naopak moc líbí... Pořád doufám že do toho Rex hry půjdou protože je to vážně lákavá cívka. Toho že by nakonec nová edice byla špatná se určitě nebojím navíc se nedá hodnotit jen část hry když není venku jako celek.. Nehledě na to že původní verze s expanzema už je ende takže stejně nic jiného nezbývá..
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Euthia: ToR + Legendary Collection Box
Akt. cena: 3500 Kč
Končí za: 5 dnů