Herní kategorie: karetní hra, kooperativní
Vydavatelé: MindOK
PS-Games
Rok vydání: 1999

Bláznivý zvěřinec

Autor: Bacil | 21.4.2010 | 4

Řítí-li se na vás slon s nezřetelnou, šedavě mihotavou, oči poulící skvrnou na zádech a do ucha vám bzučí komár, nezbývá, než vytasit se s třemi myšmi, sic vítězný lví ryk zazní ze sousedního výběhu...

Bláznivá ZOO je jednoduchá a svižná karetní hra pro 3 – 7 hráčů, ve které se snažíte přebít kartu nebo karty vyložené hráčem před vámi. Hraje se na kola, kdy je v každém zamíchán, rozdán a odehrán celý paklík karet. Cílem jednotlivých kol je 1) zbavit se karet z ruky a 2) získat dva a více lvů a alespoň jednoho ježka a tím nasbírat potřebné body na jejichž základě se určí celkový vítěz.

Co všechno dostanete: Balíček obsahuje 60 karet vtipně namalovaných vodních i suchozemských zvířat 12 druhů plus jednoho chameleóna jako žolíka.

Princip hry: Hráčům se rozdají všechny karty v balíčku (ten je při hře ve třech o 21 karet zmenšen). Začínající hráč vynese jednu nebo více karet jednoho druhu zvířete, následující spoluhráč se tyto karty snaží přebít a po něm další dokola. Přemoci daného živočicha lze buď vyložením o jednu kartu většího množství stejného druhu, nebo pomocí stejného počtu karet jednoho ze silnějších zvířat, které je zobrazeno v obláčku na každé kartě. Hráč, který vyložil kartu (karty), které nikdo z protihráčů nemůže či nechce přebít, získává štych a právo začít vykládat nový. Mít možnost načít nový štych je výhodné k odhození slabých karet, které nejsou použitelné k přebíjení a zůstaly by v ruce. Kolo končí, když se předposlední hráč, jenž je ještě ve hře, zbaví poslední karty.

Právě volba, zda hráč chce loženou kartu přebíjet či nikoli, je základem herní strategie v boji o lvy a ježky – na lva platí jedině slon, není tudíž dobré se chobotnatců marnotratně zbavovat při zašlapávání slabších. Jenže ani slon není nejmocnějším suchozemským zvířetem, vylekat a přebít ho může myš, kterou ovšem sežere kdeco a kolečko tak pokračuje.

Další významnou kartou je liška, která jediná přemůže ježka, ač sama mám také dost nepřátel. Komár je sice bezbranný, ale přihozen ke slonovi se počítá jako slon navíc. A žolík chameleón se změní na jakékoli zvíře, ke kterému je přiřazen. Takže dva sloni, komár a chameleón se počítají jako stádo čtyř slonů. Při hře je nezbytně nutné sledovat, co již šlo a od toho odvíjet další postup.

V Bláznivé ZOO je zastoupen prvek náhody ve formě rozdávání karet před každým kolem jako v kterékoli klasické karetní hře. Může se stát, že jeden hráč dostane neporazitelnou a zároveň bodově tučnou kombinaci smečky několika lvů a lišek a kolo s přehledem získá, ale skutečnost, že se hraje na více kol (ve třech hráčích obvykle 4-6, se stoupajícím počtem se bude hra prodlužovat) tuto jednorázovou výhodu zprůměruje.

Bodové hodnocení hráčů: Kdo se první zbaví karet, získává tolik bodů, kolik je hráčů, každý další o bod méně a poslední má nulu. Druhá úroveň bodování už sleduje lvy a ježky – kdo nemá ježka, dostane -1 bod (za více ježků body nejsou, ale soupeři mají ten jeden mínusový). Za dva a více lvů dostanete právě tolik bodů, kolik jejich karet se vám podařilo získat. Za jednoho není nic a za lvy, kteří vám nedopatřením zůstanou v ruce se body odečítají. Bodový zisk se sečte, zapíše, znovu se rozdá a hra pokračuje, než dva hráči získají 19 bodů (nebo nějakou jinou hodnotu, na které se všichni shodnou).

Při třech hráčích je každý sám za sebe, ve 4 a více hráčích se hraje v týmech, kdy pořadí po prvním kole určí dvojice, které se pak společně snaží vybojovat bodované karty. Případný lichý hráč je zvýhodněn paušálním ziskem bodů v každém kole.

Výhody hry

• mobilita (balíček karet strčíte do kapsy)p
  • prostorová nenáročnost (hrát lze kdekoli, stačí mít místo na vykládání štychů)
  • snadná pravidla, která vysvětlíte nováčkům během pár minut
  • díky možnosti změnit cílový počet bodů přizpůsobivá délka hry
  • prakticky nulová přípava - zamíchat, rozdat a hrát

Nevýhoda

• zpracování karet - Ty jsou texturované (podobně jako u her Dobyvatelé vesmíru, Fazole, Citadela) a jelikož obrázky jsou natisklé na čistě bílém pozadí, časem dojde k zanesení nerovností na povrchu špínou a vzniku nevzhledného černého tečkování. To je možné buď ignorovat, nebo odstranit vlhkým hadříkem, dá se ovšem očekávat, že se tisk opakovaným drhnutím poškodí.

Závěrem: Bláznivá ZOO je nenáročná, oddychová a poměrně rychlá hra na večírek nebo pro rodiny s dětmi, které se jí snadno naučí, ty menší nejsou zatěžovány žádným textem a navíc se jim líbí jednoduchá karikaturní grafika vyobrazené fauny.