BattleLore - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Days of Wonder
Fantasy Flight Games
Autoři: Richard Borg
Rok vydání: 2006
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

promyšlená taktika vs náhoda ve hře

chtěl bych se zeptat, jak je to ve hře s náhodou. Vím, že se háže s větším množstvím kostek se symboly. Ale co mě hodně zajímá je to, jestli není náhoda příliš velká a nedegraduje tak veškerou taktiku na - teďka to přeženu - je to celkem fuk jak stojím, stačí když to padne :). Jde mi o to, jestli hra hráče odmění (pokud vyloženě nehodí "špatně") tím, že vymyslí nějakou taktiku, využije terénu, chytře se rozestaví a pošle ty správné jednotky dopředu a ty správné nechá vzadu atd. Zda jde ty kostky ovlivňovat počtem jednotek a jejich různorodou silou, obranou a typem útoku. Prostě a jednoduše nevyhrává ve hře vždy jen ten kdo má štěstí v hodech kostkama ale v zásadě nehraje vůbec dobře :)? Předem děkuju za odpovědi a klidně se můžete i rozepsat ať se dozvím co nejvíce :)
18.11.2009 12:53:13

náhoda
z našich pár her zatím vyplývá, že je to tak půl na půl. Hodně to ale ovlivňují i karty, které člověk dostane do ruky.

18.11.2009 12:56:00

Beholder
Jde to samozrejme hrat dobre a spatne, planovat s kartama, co mas v ruce, ale kdyz ti pak tri ctyri kola nedojde karta, tak ses na tom zle. Karty maji IMHO na hru a nahodnost vetsi vliv nez kostky. Bo kostky se ti pri tom poctu hodu vicemene zprumeruji... Kazdopadne je to pekna hra;)

18.11.2009 13:01:25

aneken
Jo, ale na to už tak lehce neskočím, Space Hulk je taky pěkná hra, ale náhody, která nejde ničím ovlivnit (myslím konkrétně hod kostkama) je tam pro mě příliš ;)

18.11.2009 13:04:33

náhoda
Tady to spíš opravdu ovlivňují karty. Někdy to nejde a nejde, ale většinou je to prostě o tom, že hráč musí být natolik schopný, aby pružně reagoval podle toho co mu do ruky přijde.

18.11.2009 13:34:54

náhoda
Samozřejmě, že hru ovlivňuje náhoda (karty, kostky) to popsali předřečníci. je ale zároveň nesmírně důležité využívat výhody a nevýhody terénu (když se jednotka zeleného praporu schová před jednotkou červeného praporu do lesa, jsou si najednou rovnocenné, červená jednotka ztrácí svou převahu dvou kostek atd). Rovněž je strašně důležité pravidlo o statečnosti. Pokud se po plánu toulá osamocená jednotka bez podpory, je snadným cílem, pokud postupuješ ve formaci, která si navzájem dodává podporu, máš možnost reagovat na soupeřův útok "bráněním se", tedy opětováním útoku. Samozřejmě je důležité i jakou jednotkou na jaký cíl útočíš. Dá se tedy vymýšlet a taktizovat. Někdo víc brání, někdo je útočný.
Ale té náhodě se nevyhneš. Je to pro mě ten správný adrenalin. Ono v opravdovém boji taky neměli jistotu, že když zaútočí s přesilou, že vždy vyhrají.

18.11.2009 13:49:50

The Hammer
jasně ten argument, "v opravdovém boji taky nevíš jestli se trefíš..." je už takové klišé....:), ok kostky necháme být, ty jsou tedy ovlivnit tím že využívám terén, nenechávám jednotky osamocené atd...fajn to by mi nevadilo. Ale co s těma kartama? Pokud to chápu dobře můžu tam čekat na kartu, která pohne tím křídlem které zrovna potřebuju třeba několik kol a ona prostě nepřijde. Proč jsou tam ty karty, kterýma pohybuju jednotkama náhodně? Tohle už se neokecá tím, že se zrovna třeba těm vojákům na pravém křídle nechce jít dopředu :). Když dá velitel povel určitému křídlu aby se pohlo, tak se musí pohnout :), jestli se lučišníci trefí nebo třeba bojovníci vykryjí štíty (hody kostkama) to můžeme dejme tomu "nechat" v rukou náhody, ale když i pohyb řídí náhoda, tak už je to podezřelé :). Ale rád budu vyveden u omylu a přesvědčen o tom že se mýlím...:)

18.11.2009 14:08:45

to Beholder
Je to prostě hra, která je zaměřená na běžné lidi, žádné zapálené hráče. Proto je to navrženo tak, aby se hráči rychle střídali, prostě každý chvilku tahá pilku ... a je tam tedy tenhle systém s kartami. Pokud by každý hráč hrál všemi jednotkami, tak by se to vleklo a byla by z toho další pro běžného člověka nezáživná hra, určená pro kované stratégy. A z mé zkušenosti - zas tak často se nestává, že bys čekal dvě tři kola na spásnou kartu, většinou můžeš velice efektivně dělat jiné věci jinde. Není to o tom vyčistit kompletně jedno křídlo a pak jít na další - spíš koordinovat postup na celém plánu a snažit se zvládnout bojiště jako celek a tomu karty podle mě dost přispívají.

18.11.2009 14:19:30

náhoda
Pohyb je sice závislý na kartá ale není to dle mého tak hrozné. Pro pohyb nejsou jen sekční karty, ale i karty, kde dáš třeba rozkaz určitému počtu jednotek z modrým praporem, zeleným atd. Navíc podíl náhody můžeš hodně eliminovat i správným nastavením rady. Pokud si hlavního velitele nastavíš na vyšší úrovní, máš potom k dispozici více velitelských karet a tedy i menší šance, že se ti žádná nebude hodit. Na druhou stranu vysokým levelem vůdce snížíž levely zbylé lore rady. Prostě všechno je propojené.

18.11.2009 14:21:30

Beholder
Ono se ti vetsinou nestane, ze by ses uplne zasekl, ale proste treba na tom kridle nemuzes pohnout vsim, cim bys chtel, ale jen jednou jednotkou... Muzes ale na soupere vytvaret talk jinde. Proste IMHO to funguje, dobre se bavim a wargame bez nahody jsou sachy;)

18.11.2009 14:44:21

Strategie
navic karty jsou pak v zasade i dalsim prvkem strategie, kdy si musis promyslet, jestli jich mas na dotycnem kridle dost na to, aby tam mel tvuj utok opravdovou razanci, nebo jestli radsi nejdriv nezkusis kryci manevr na druhem kridle.

navic to odrazi jiny a casto zapominany efekt stredovekych boju - komunikacni sum. Na bojisti mnohdy nebyla takova sranda poslat zpravu jednotce na druhem konci bitevniho pole, ze ma rychle nastoupit, jinak se prolomi formace a je to v haji...
A o tom to je. :o)

18.11.2009 15:30:36

To Beholder - malá historická vsuvka
Já to s těma nevidím zas až tak černě. Nerad bych, aby to vypadalo jako že poučuju ale třeba bitva u Maupertuis (Poitiers)
Hl. voj - Král Jan II. Dobrý
L. křídlo - Maršálek Clermont
P. křídlo - Maršálek Audruhelm
Díky neshodě dvou maršálků došlo k anarchii na křídlech, kde se místo tisíce rytířů seřadilo jen pár stovek (to k té aktivaci jenom 1 jednotky), anglické dlouhé luky je podle očekávání rozprášily. Král Jan mohl řvát rozkazy jak chtěl, ale nebylo to nic platné.(to k tomu, že vojáci museli poslechnout rozkaz) Když se vrhl do boje Hl. voj a předvoj, došlo ke zranění následníka trůnu, který se snažil se svou stráží opustit bojiště. Předvoj tento ústup špatně pochopil a začal prchat. Králi Janovi se podařilo svolal jen své nejvěrnější (to k tomu nedostatku karet na křídlo které zrovna potřebuji) a hrdinně se vrhl do boje kde byl nakonec zajat a francouzi Poitiers prohráli. Měli velkou početní přesilu, byli odpočatí, ale špatná organizace armády jim prohrála bitvu (stejně jako u Kresčaku, Azincourtu a podobných).
Takhle to vidím já. Taky se mi náhoda v kartách nelíbí ale stejně jako král Jan II. Dobrý s tím mnoho nenadělám. POZOR !!!!!!! Je to jenom můj výklad náhody v kartách, tak si to prosím neberte špatně, mně to pomáhá se s těmito problémy vypořádat, a když to i tak selže, pak se klidně vrhnu do boje jen s hrstkou věrných ....

18.11.2009 16:03:08

strategie hrstky vernych
jednou jsem ji musel taky provest, protoze mi pomerne zahy nepratelsky chain lightning rozbil pripravene formace a ja jsem tedy zacal rubat co to slo, abych neprohral. Sice jsem nakonec stejne prohral, ale z drtiveho rozdilu viteznych bodu 4:0 jsem prohral konecnym rozdilem 6:5.

nacez jsem v partii memoiru vratil uder pomoci spravne hozenych parasutistu...

A pak ze ty hry nemaji spad a adrenalin...

18.11.2009 16:11:46

Chain Lightning
No a to je prave jedna z mala veci, co mi na BL vadi-magie. Ta taky lehce prispiva k nahodnosti a ja osobne se teda urcite obejdu bez ni:)

18.11.2009 16:32:12

Oprava
vypadlo mi slovo. 1 věta zní:
Já to s těma kartama nevidím zas až tak černě.

18.11.2009 16:51:51

speedy
hmm, víš že jsi mě docela přesvědčil :), historii moc neovládám (já bych Battlelore rád právě na ty fantasy bitvy s magií), takže proč bych to nevěřil, je to dobrý argument :)

18.11.2009 21:38:40

all
každopádně všem díky za velice konstruktivní debatu a klidně uvítám další názory ;), Battlore mám už hodně dlouho ve wish listu a po té dlouhé době co mi prošlo pár jiných her pod rukama, tak jsem si řekl že se poptám co a jak ať vím jestli se na to vykašlat nebo utíkat okamžitě koupit a nebo nechat ve wish listu a kup opět trochu oddálit :). vyhrává ta poslední možnost, Battlore mě každopádně láká, ale zatím ještě počkám :) až se situace s novýma hrama trochu uklidní :)

18.11.2009 21:43:10

to Beholder
Ty karty jsou podle mě dost nepříjemné. Dvě hry, které jsem hrál mi většinou chyběla ta karta, kterou jsem nejvíce potřeboval a díky níž jsem třeba mohl vyhrát. Nevím, jestli to byla moje chyba, že jsem to špatně nataktizoval, ale... Znáš mě a já si takové věci nechám dvakrát projít hlavou.
Druhá věc na kartách je to, že pánové a dámy tady sice krásně popisují, jak je dobré se pohybovat ve formaci a podobné věci, které jsou opravdu velmi důležité... Jenže když nemáš taktickou kartu, která Ti pohne celou formací (tři jednotky) najednou, tak se můžeš jít tak maximálně klouzat a můžeš tak akorát nějak přeskupit. Navíc, když se teda s tou formací pohneš, tak další kolo už tu kartu stejně mít nebudeš, aby ses pohnul dál. Díky tomu se z toho v naší hře staly takové dost zoufalé nájezdy, protože jsme nechtěli pořád jenom vyčkávat a sedět jak žaba na prameni.
Co se týče kostek, tak ty taky dokáží dost potrápit a rozbít dobře vymyšlený plán. Ale to ony tak s velikou radostí dělávají.
Zase na druhou stranu magii mám rád i když vnáší do hry ještě více chaosu... Ale taky mnohem více možností. Mi ale ve všech hrách spíše vyhovují nějaké nečekané karty, kterým se musíš za hry přizpůsobovat, než hromada počítání, tak to ber jen jako můj názor.

18.11.2009 21:44:08

Kadaver
no konečně nějaký oponent :)...Já mám právě taky rád náhodné event karty a pod., ale ty náhodné karty pohybu formací mě právě odrazují...

18.11.2009 21:58:00

to Beholder
Podle mě otázka by měla být položena jinak. Co hledáš za typ hry. Battlelore není taktická strategická hra. Podle mě je to příjemná rodinná hra o válčení. Dobře se dá hrát i s dětmi, protože pravidla jsou jednoduchá a i když nebudeš vymýšlet žádnou strategii, můžeš prostě vyhrát, protože půjdou karty a kostky budou padat. Jestli tedy hledáš strategii, nekupuj Battlelore. Tohle není hra o tom, že něco naplánuješ a půjdeš za vítězstvím. Jestli chceš plánovaně a cíleně vyhrávat a drtit slabší soupeře, pak hledej jinou hru. Battlelore je prostě zábava a i když máš scénář, kde máš výhodnější start, neznamená to vůbec nic. Klidně 4 nebo 5 tahů může jít podle Tvých představ, pak přijde špatná jedna karta, nebo soupeř dostane něco do ruky a plán jde komplet do háje a situace se otáčí. Tady prostě nejde o vítětství, jde jenom o zábavu. Pokud se chceš bavit, je to fajn hra, pokud chceš vyhrávat, hledej jinou.

18.11.2009 22:03:25

to Beholder
Tak tak, náhodné event karty, které ozvláštňují celou hru nebo, které hráči mohou používat jako bonusy, jsou přesně to, co by měla mít každá hra. Pokud ale na náhodných kartách MUSÍŠ zakládat náročnější taktiku (neslouží jenom jako něco navíc, co Ti může pomoct) a nemáš jich alespoň 5-10 v ruce, abys měl dostatečnou variabilitu, tak to mě spíše od hry odrazuje.

18.11.2009 22:03:58

Tangram
toť otázka...já chci vyhrávat, ale i bavit se. Hry od Day of wonders jsou takové zvláštní...Small World jsem si hodně oblíbil a přitom je to vlastně jednoduchá rodinná hra, ale s přítelkyní se v ní mydlíme hlava nehlava a vyhráváme střídavě :), ale takový Ticket to ride jsme po dvou hrách vykopli, protože jsme se neskutečně nudili...vím že Battlelore není žádná šílená wargame, ale kratší a jednodušší dejme tomu wargame. Přítelkyně ovládá i složitější hry, takže nechci nutně něco easy abychom si zahráli celá rodina jak se říká, ale zase nějakou šílenou wargame na x hodin nechci ani já (navíc nemám moc zájem o WWII, ale spíše fantasy). Tak jsem si říkal že Battlelore bude taková zlatá střední cesta a bude to jednodušší krátká, ale (i díky) rozšíření variabilní fantasy taktická bitva s využitím venkovního terénu, kouzlení apod...Jen mám prostě strach, že budu něco složitého vymýšlet a díky kartám a kostkám to prostě nevýjde a zjístím, že se snažím zbytečně

18.11.2009 22:23:21

Beholder
"Jen mám prostě strach, že budu něco složitého vymýšlet a díky kartám a kostkám to prostě nevýjde a zjístím, že se snažím zbytečně"

Tvuj pocit velmi dobre znam, Battlelore Ti nedoporucuji. Sila Te provazej!

18.11.2009 22:36:10

:)
No jo no, kdo se bojí nesmí do lesa a zvlášť ne do toho lesa ve světě Battlelore :-)))

18.11.2009 22:45:49

to Tangram
Rozhodně s tebou nesouhlasím. Z tvého příspěvku to vypadá, že jde skutečně jen o náhodu a nic jiného. Odehráno mám už dost přes sto partií s různými supeři a rozhodně se nestává, že by ti jedna špatná karta nebo jeden špatný hod pohřbil tvou strategii... pokud ano, je to špatná strategie, která sází na jeden hod nebo jednu kartu. Kouzlo hry je právě v tom vytěžit ze svých dostupných prostředků (karet, jednotek, terénu) maximum. I přes poměrně jednoduchá pravidla má hra určitou taktickou hloubku, kterou je jen třeba najít - vhodně využívat jednotek, jejich zbraní, terénu a manévrů - pokud to budeš dělat, tak tě občas nějaká špatná karta nebo neposlušené kostky nerozhodí... pokud budeš náhodně tahat karty a náhodně jezdit jednotkama, tak to dopadne jak říkáš... A zábava - to je snad u hry samozřejmost - kdo by hrál nezábavnou hru???

18.11.2009 23:13:40

to The Hammer
Naopak, v Battlelore si milerád vlezu do lesa, neb tam mám výrazý bonus k obraně :-)

18.11.2009 23:14:25

Vybíráme z Bazaru

7 divů světa: Duel + Panteon
7 divů světa: Duel + Panteon
Akt. cena: 900 Kč
Končí za: 4 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas