nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Axis & Allies Naval Miniatures: War at Sea

Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: 2. světová válka
Herní kategorie: válečná, sběratelská
Čeština: není
Vydavatelé: Avalon Hill
Autoři: Mike Elliott
Richard Baker
Rok vydání: 2007
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

Zajímáte se o 2. světovou válku na moři? Je Vaší biblí román Ponorka od Lothara-Gunthera Buchheima a román Kruté moře od Nicholase Monsarrata nebo jedním dechem hltáte knihy od Miloše Hubáčka jako Pacifik v plamenech, Ofenzíva v Pacifiku, Vítězství v Pacifiku případně Boj o Středomoří: Prvních devět měsíců a Bitva u Matapanu? Přemýšlíte po nocích jakých chyb se dopustil japonský admirál Isoroku Jamamoto, americký admirál Chester Nimitz, britský admirál Andrew Brown Cunningham nebo jeho italský protějšek admirál Angelo Iachino? Máte rádi válečné deskové hry, ale vadí Vám abstraktní žetony na mapě, kdy chcete mít na mapě pořádné modely bitevních lodí Bismarck, Littorio, Rodney, Yamato a Washington a vědět, že i ve hře má bitevní křižník Hood konstrukční vadu, která Vás může dostat na dno po první salvě nebo že Japonci mají opravdu nepříjemná torpéda? Prostě a dobře pokud máte rádi relativně rychlou válečnou námořní hru a nevadí Vám určitý podíl náhody spočívající na bedrech kostek, pak by Vás tato hra mohla zajímat.

Axis & Allies Naval Miniatures je sběratelská figurková hra pro dva hráče z prostředí námořních střetnutí 2. světové války. Jeden z hráčů zpravidla hraje za Spojence a druhý za státy Osy Berlín-Řím-Tokio. Jedná se o následovníka pozemní varianty Axis & Allies Miniatures.

Hra se dá hrát ve 3 variantách:

  1. jednoduchý střetný boj, kdy vyhrává ten, kdo jako první získá 150 vítězných bodů, přičemž vítězné body se sbírají za kontrolu určitých cílových námořních oblastí a za každé potopené plavidlo, ponorku nebo letoun protivníka,
  2. konvojová bitva, kdy úkolem obránce je ochránit alespoň 3 obchodní lodě konvoje před útočníkem,
  3. historické scénáře jako např. Bitva u Matapanu, Santa Cruz. Leyte aj.

Příprava hry

V průběhu přípravy hry při jednoduchém střetném boji (1. herní varianta), si každý z hráčů skrytě vybere svoji flotilu v celkové max. hodnotě 100 bodů. Ve hře jsou k dispozici hladinová plavidla od bitevních lodí po korvety, dále ponorky a letadla. Každá jednotka stojí určitý počet bodů odpovídající schopnostem této jednotky a historickým souvislostem, takže je na hráči zda koupí např. pouze dvě bitevní lodě, každou za 50 bodů nebo jestli investuje raději do více menších jednotek a bude si moci dovolit bez velkého zármutku přijít o nějaký ten torpédoborec nebo lehký křižník. Každá jednotka je představena figurkou docela věrně napodobující originál a kartou k této jednotce, kde jsou zobrazeny její vlastnosti jako rychlost, pancéřování, počet bodů možných zásahů, dělostřelecký útok, protiletadlová obrana a zvláštní vlastnosti jednotky, které odpovídají historickým reáliím.

Průběh hry

Hraje se na tahy a každý tah je rozdělen na několik fází, a to:

  1. fáze iniciativy (kdy se rozhodne, který z hráčů bude hrát každou dašlí fázi v tomto tahu jako první, což druhému hráči poskytuje nemalou výhodu),
  2. fáze pohybu plavidel (kdy hráči pohybují s hladinovými plavidly i ponorkami),
  3. fáze leteckých misí (kdy každý z hráčů umístí nad cíle letky utočících letadel, případně na obranu vlastních lodí),
  4. fáze protiletadlové obrany (kdy hráči se snaží sundat cokoliv, co by je ohrožovalo ze vzduchu a za tímto účelem využívají vlastní stíhací ochranu lodí a protiletadlové zbraně na samotných napadených plavidlech),
  5. fáze leteckých útoků (kdy to co ve vzduchu přežilo protiletadlovou obranu, má šanci zaútočit),
  6. fáze útoku hladinových plavidel (kdy hladinová plavidla přeživší předchozí fázi mohou napadnout hladinová plavidla a ponorky protivníka za pomoci děl, torpéd nebo hlubinných pum),
  7. fáze útoků ponorek (kdy konečně se dostanou ke slovu ponorky se svými torpédy za předpokladu, že přežily fázi leteckých útoků a fázi útoku hladinovými loděmi),
  8. fáze návratu letadel na paluby letadlových lodí nebo na pozemní leteckou základnu.
  9. fáze vyhodnocení (zda některý z hráčů nezískal alespoň jednu ze tří určených námořních oblastí,  což v praxi znamená, že vyčistil nebo alespoň zahnal všechny jednotky protivníka ve vzdálenosti jednoho pole od určené cílové oblasti a zároveň má v oblasti alespoň jedno hladinové plavidlo a v takovém případě získá za každou námořní oblast po 50 bodech).

Samotné řešení útoků a obrany je na bedrech kostek, nicméně náhoda je potlačena vlastnostmi jednotlivých jednotek. Skutečně tedy nemá cenu zkoušet štěstí a postavit se čelem s britským lehkým křižníkem Ajax s pancéřováním 4 proti německé bitevní lodi Tirpitz na vzdálenost tří polí, kdy Tirpitz má na tuto vzdálenost pro dělostřelecký útok hlavní baterií děl 12 kostek, přičemž každá hozená 4, 5 nebo 6 se počítá jako zásah a aby došlo k proražení pancéřování Ajaxu postačí pouhý součet 4 zásahů, navíc ještě každá hozená 6 se počítá jako 2 zásahy.

 

Jak s hrou začít

Pro začátek je třeba pořídit Starter set obsahující pravidla, mapy, žetony a prvních 8 základních figurek jednotek spolu s kartami jednotek.

Následně je možné dokupovat samostatně tzv. Booster Packy. Každý z nich obsahuje 5 náhodně namixovaných jednotek (miniatura + karta), kdy jedna z jednotek je vždy vzácná (Rare), jedna neobvyklá (Uncommon) a tři obvyklé (Common). K 11.5.2011 zatím vyšlo 5 sérií boosterů, a to:

  • War at Sea,
  • Task Force,
  • Flank Speed,
  • Condition Zebra a
  • Fleet Commander

Díky těmto sériím jsou ve hře jednotky Japonců, Němců, Italů, vichistických Francouzů a Finů za stranu Osy a Američanů, Britů, Australanů, Kanaďanů, Francouzů, Rusů, Holanďanů, Řeků a Poláků za stranu Spojenců.

Autor: Wolverine