Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2 - 6 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 30 min |
Herní svět: | 2. světová válka |
Herní kategorie: | válečná, sběratelská |
Čeština: | undefined |
Vydavatelé: | Avalon Hill Wizards of the Coast |
Autoři: | Mons Johnson Richard Baker |
Rok vydání: | 2012 |
Sdílej: |
Dojmy
dojmy po precteni pravidel, dojmy z prvnich her, z druhych i tretich her atp.úplně čerstvé dojmy
Zatím jsem to nezahrál, jen jsem včera večer vybalil, sestavil a dal si pravidla na noční stolek. Chystám se na to zítra, tak případně doplním nějaké hlubší myšlenky :-) Zatím ale naprosté nadšení, zejména z úžasných modelů. Karty, žetony a mapy už tolik nenadchnou, šlo by to udělat o řád líp, ale přesto... ty modely.... nádhera. Díky měřítku to v podstatě ani není "miniaturovka" Jo a mám tři ze čtyř Messerschmittů BF 109 - to nasere. Budu muset koupit další booster :-)
zhan shi
to je sběratelské jako magic? tedy to je jako bonboniera? nevíš co uchutnáš?
po precteni pravidel
se mi cukaji koutky, jak se na to tesim. Vypada to pravidlove hrozne logicky a pritom celkem vymakane. Probiha to takto:
1. hod na iniciativu. Kdo vyhrava, ten hybe s letadly jako druhy, tudiz ma vyhodu reakce
2. pohyb - kazde letadlo se musi pohnout, pricemz ma na vyber dve rychlosti, kazda pokryva urcite mnozstvi hexu. Pokud se hybe pomalu, tak ma vetsi manevrovaci schopnosti, protoze se pri pohybu z hexu na hex muze natocit o 60 stupnu. Pri vyssi rychlosti musi byt mezi dvema manevrovacimi hezy jeden volny, takze ta zatacka pak trva dele. Hraci se v pohybu letadel stridaji, pricemz je vyresena i situace, kdy ma jeden vice letadel nez druhy. EDIT> Toto jsou standardni pohyby, pricemz se hrac muze pokusit o specialni. Ty jsou myslim 4 druhy, pricemz kazde letadlo je v techto 4 charakteristikach ruzne dobre. Je to climb, roll, turn a dive. Specialni pohyby jsou potom treba ulet do strany po kridle, zatacka o 90 stupnu, klicka apod. Kdyz se toto nepovede, vetsinou leti letadlo rovne.
3. Strelba - jsou tri typy pro tri vzdalenosti a lisi se pote poctem kostek, ktere se hazi na zasah. Existuje i instant kill, lze tedy znicit jedno letadlo na jeden hod kostkou, ale clovek musi byt hodne blizko a mit hodne velke stesti.
Cile se urcuji scenarem, v tom zakladnim je to klasicky "posledni zustava", pripadne vytlaceni z mapy.
RBX
Hergot, to zní zajímavě!
Řeší se tam nějak i výška?
Elenistar
Je to sběratelské. Ve starter setu je nakombinovaná vždy stejná šestka pro hraní příslušného scénáře z období bitvy o Británii: 2x Hurricane, 1x Spitfire pro RAF a 2x Messerschmitt BF-109 a jeden vskutku impozantní Messerschmitt BF-110 pro Luftwaffe. Vcelku ideální základ a domnívám se, že není nutné kupovat hned booster packy. S tímhle si člověk užije vcelku autentickou bitvu nad Londýnem. Jinak v boosterech jsou letadla všech možných zemí zapojených do konfliktu. Celkem jich je tuším 31, přičemž referenční karty k nim máš už přímo ve starteru.
zhan shi
Jůůůůů, takže budeme pod lavicí měnit letadýlka jako za mlada? :)
som
Je tam celkem šest úrovní nadmořské výšky, jsou vyznačeny přímo na podstavci letadla. Je to poměrně důležitý prvek ve hře, protože různá letadla se chovají různě v závislosti na výšce ve které letí. Navíc některá letadla mají přímo určité manévry, které pracují s výškou. To by mohlo odpovídat realitě, kdy Messerschmitty díky přímému vstřikování do motoru mohli rychle přejít do střemhlavého letu a uniknout tak soupeři. Spitfire měl jinak řešený motor s o něco větším výkonem, který mu umožňoval prudce stoupat. Tím se lišila základní strategie úniku. Jsem zvědavý, nakolik se to ve hře ukáže. V pravidlech hned na začátku píšou, že právě nadmořskou výšku museli hodně zjednodušit pro potřeby hry, jinak by těch stupňů nemělo být šest ale minimálně třicet :-)
Jo a taky zásadní věc při manévrování je natočení letadla, protože z různých úhlů jsou jinak zranitelná. Musíš si tedy dávat pozor, jak manévruješ. To by měli být taky nejzásadnější rozdíly oproti Axis & Allies Naval Miniatures: War at Sea, která je pravidlově dost podobná.
Elenistar
Tak i k tomu to může dospět... Ale myslím, že tady to nebude tak horký. Nejsou tam žádná raritní, méně raritní a nejméně raritní letadla. Všechny jsou prostě "rovnoměrně" zastoupený. Čímž se ti zmenšuje šance, že budeš mít doma 10 stejných letadel. Ale i kdyby... mě třeba ta představa neděsí. Alespoň bych neměl tak "strakatou" letku. Ale je mi jasný, že tenhle aspekt může leckoho odradit - každý si to musí přebrat sám. Nicméně jak jsem řekl - starter je dle mého názoru plně dostačující pro plnohodnotné hraní a když někdo chce bláznit s desítkama letadýlek - taky má možnost.
som, zhan shi
co se tyce vysky, tak hezke je advanced rule, ktere rika, ze v momente, kdy je letadlo v manevru "diving", tedy klesa po spici dolu, tak muze strilet i letadla v nizsich vyskach. To same plati i pro manevr "climbing". Toto se mi moc libilo, ale popravde jsem u advanced pravidel vcera usnul, zmozen praci :-)
zhan shi> zvolil jsem stejnou kombinaci jako ty, tedy starter a dva boostery, tak kdyztak muzeme povymenovat :-)) Ja ti dam, ze tam z neceho neudelam raritku :-)))
bando jedna
Vy mi zas davate, musite mi to dneska ukazat :)
rbx
To zní úžasně jednoduše, funkčně a reálně :-) jsem na to fakt natěšený. V úterý to všechno vezmu sebou, tak klidně můžem něco povyměňovat. Když ti nějaký letadýlko padne do oka, udělám ti výhodnou nabídku ;-)
sydo
jeste jsem tam pridal popis specialnich manevru. Jeden z manevru je dokonce ten, ze zustanes stat na miste, na stejnem hexu jako vrtulnik. Jmenuje se to scissors a je to takova myska na jednom hexu :-) Nebo patrne udelas nejaky maly loping :-)
Jinak ja tu dnes nebudu, takze ti to muze ukazat Olaf nebo Jenda, ale ti znaji pravidla jen obecne, z meho vypraveni. Ale stav se pristi utery, to tu bude predvadecka.
rbx
Tak to zní super! Jinak manévr scissors je v podstatě taková myška, kdy si křížíš cestu se soupeřem a to buď horizontálně nebo vertikálně. Nepředstavovat si to jako vrtulník :-) to už bližší je ten looping. Jinak já to hodlám hrát celý víkend, abych se duševně připravil na to úterý v Tomovkách :-) Tak doufám, že se tam ukáže dostatek odvážných pilotů!
Zhan Shi
Já přijdu! Já jsem pilot! :-)
První hra
Tak víkend za námi a tady jsou nějaké první dojmy ze samotné hry. Nechci ještě psát přímo hodnocení, na to si počkám. Dnes bych chtěl dát ještě jednu dvě hry a samo zítra v Tomovkách něco epického ;-) Nicméně slíbil jsem pár postřehů.
Při přípravě prvního scénáře jsem přišel na to, že mapa v pravidlech je o dva tři hexy delší, než mapa přibalená :-) Takže požadované rozložení prostě neuděláte, chybička se vloudila. Nicméně to ničemu nevadí, protože...
...sestřelit letadlo není vůbec jednoduché! Tahle hra opravdu není o tom "posuň se směrem do středu o maximum pohybu a střílej na vše, co máš v dostřelu." Hned po prvních pár výstřelech je vám jasné, že pokud se nedokážete přilepit soupeři za ocasní křídlo - nemáte moc šanci ho dostat z oblohy. Jenže on se bude snažit o to samé :-) Ve výsledku pak letadla kolem sebe krouží v šílených vývrtkách a to je prostě zábava.
Chvíli trvá, než si zažijete všechny manévry, kterých není zas tak málo a pro hru jsou zásadní. Nejen, že vám umožní až krkolomné změny směru, ale také můžete měnit letovou výšku a získat tím velmi cenné bonusy pro střelbu. Na druhou stranu můžete zuřivě uhýbat a jakýkoliv útok na vás bude o to těžší. Je toho prostě docela hodně, až mě to překvapilo. Vždyť ta hra se tváří hodně "light" ale ve výsledku je to poměrně komplexní. Velkou roli třeba hraje i úroveň pilotů, pokud máte v jedné stíhačce Eso Rimmera, je dobré primárně zaútočit na letadlo pilotované nějakým retardovaným trotlem. Každý bonus +1 je ve výsledku dost velké zvýšení šancí na úspěšný zásah a tak to musíte sledovat.
Jsem hodně zvědavý, jak se pocity ze hry budou vyvíjet. Nechci podléhat přílišnému nadšení, ale ta hra dělá všechno pro to, abych z ní měl ranní poluce :-)
Set II v přípravě!
Tak to netrvalo dlouho a už unikly informace o připravovaném rozšíření :-) Na Wizardím forum napsal jeden ze zaměstnanců: Set II is Pacific themed and will have a new starter with large plane, stat cards, rulebook, etc....
Okamžitě se začlo spekulovat, které velké letadlo by to mohlo být a nejčastěji se zmiňuje Lockheed P-38 Lightning. Což by bylo super. Kuk na wikinu: http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_P-38_Lightning
Zhan Shi
jj, taky jsem narazil na to, ze se s tim ty mapy nedaji postavit. Proto uz mam postahovane asi tri letecke snimky krajiny ve vysokem rozliseni, i vcetne brehu Anglie, na ktere nahazim hexy a necham vytisknout. Mam na tebe ale dotaz... daji se ty hexy zmensit, nebo opravdu museji byt tak obrovske?
rbx
Dořešili jsme po telefonu... ale kdyby to zajímalo i někoho jiného. Hexy jsou obrovské z toho důvodu, že se na jednom hexu poměrně často vyskytují dvě letadla současně. Nicméně určité zmenšení by asi hratelnost neovlivnilo. Myslím si.
Zhan Shi
Tak jsem dal vyrobit ty mapy! Maji 80x100 cm, material je PVC banerovina, na kterou si mistni borci tisknou herni plany. Ma to 11x9 plnohodnotnych hexu, nepocitam ty pulky, na kterych se ale prinejhorsim da taky hrat. Zitra na tu predvadecku tu uz budou, takze jednu si pak muzes vzit.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
1989 : usvit svobody
Akt. cena: 1125 Kč
Končí za: 20 hodin