Axis & Allies: 1942

xxxxxxxxoo hodnoceno 23x (Seznam vlastníků)

Axis & Allies: 1942 - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: 2. světová válka
Herní kategorie: válečná
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Avalon Hill
Wizards of the Coast
Autoři: Lawrence H. Harris
Rok vydání: 2009
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Obecně o hře

Protože se Ringo chtěl zorientovat v Axis and Allies a založil pokec u starší revised edition, tak tu diskuzi přenáším sem k momentálně nejnovější edici Axis and Allies komplexní WWII.

Tak v těch edicích jsem měl taky poměrně hokej, ale postupným otravováním Siarona a samostudiem jsem se v tom trošku zorientoval. Takže z pohledu začátečníka pouze základní edice (ne samostatná Evropa, nebo samostatný Pacific, atd.), tedy celosvětová WWII:

1.) byla vydaná Axis and Alies
2.) pak bylo 2. vydání Axis and Alies Revised Edition
3.) pak byla vydaná Axis and Alies Anniversary Edition - limitovaná komplexnější edice k výročí (ta se normálně nedá sehnat a prodává se různě zhruba na naše peníze kolem 8000,-)
4.) Ta revised edice už končí a byla teď vydaná ta 1942 edition za tu nízkou cenu.

Ta 1942 edice má následující výhody:
+ nízká cena
+ nová pravidla vycházející z Anniversary edition
+ navíc křižníky

a nevýhody:
- očesané komponenty (chybí peníze, tabulka produkce není zvlášť a je na mapě - zmenšuje to mapu, tabulku ceny, pohybu a síly zbraní nemá každý hráč u sebe a je jen na mapě, chybí některé žetony, které by se šikly)
- dost malá mapa, kde zvlášť v Evropě jsou pak jednotky tak nahňácané, že nejsou vidět údaje na mapě a hranice, takže se stane, že nevíš jestli tank patří tam nebo onde.
- národní výhody jednotlivých zemí nejsou součástí pravidel a téhle edice
- vynález a vývoj nových zbraní není součástí pravidel a téhle edice

Vyrobil jsem si, nebo vyrábím:
+ Peníze (respektive produkční certifikáty), není problém na laserovce natisknout
+ Tabulky pohybu, síly, a ceny jednotek jsem vytiskl na samolepky a nalepil na druhou stranu setupových tabulek mocností, co má každý hráč u sebe
+ Vyrobil jsem samostatný ukazatel produkce, který leží mimo mapu
+ Vyrobil jsem žetony doletu pro letecké síly, protože když útočíš více letadly, tak pak snadno zapomeneš kolik má které letadlo ještě dolet.
+ Dnes jsem zadal v grafickém studiu výrobu mapy na takovou tu plachtovinu na náklaďáky (dělají se z toho reklamní bannery) o velikosti 80x150 cm což bude akorát na náš kuchyňský stůl s tím, že ještě na každé straně zbyde místo pro hráče na komponenty (mám hrací kuchyňský stůl o velikosti 100x180cm). Cena mapy ve fotokvalitě mi vyšla asi na 1000kč.
17.8.2010 13:19:35

Venca
No to bude slozitejsi ...

ad prekvapeni ... ono nejde ani tak o lidi, jako skill ... v tehle hre neexistuje prekvapeni jako takove .. zadne schovane jednotky, skryte karty .. vsechno vidis na planu, vschno co se vyrobi vidis kolo pred tim nez to zasahne do boju, vynalezy v enhanced vstupuji do hry na konci kola, moznosti narodnich vyhod znas dopredu ....

takze "prekvapeni" jako takove bych rozdelil spise na
a) prehlednuti (samozrejme s rostoucim skillem, jsou mene casta, nejdulezitejsi veci si vzdy pohlidas)
b) necekane tahy (opet zalezi na skillu .... kdyz nemec koupi v prvnim kole letadlovku a 3 transporty, nezkuseneho to zaskoci, zkuseny hrac vi co bude nasledovat a jak na to hrat, stejne jako si pohlidaji napriklad otevreni bloku treti stranou)
c) "divne" tahy :) vetsinou slabsi hraci nemaji co ztratit a tak zkouseji ruzne silenosti, do kterych se zkuseny nepusti, protoze haji svoji prestiz ... tyto vsak vetsinou konci velkym fiaskem

V holych revised/42 neni moc prostoru na nejake vymanevrovani soupere, prekvapive fungujici strategie atd ... takze ano, dalo by se rict, ze pri naproste stejnem skillu obou hracu budou rozhodovat kostky, ale ten skill budes mit jen velice zridkakdy stejny .. pri nasich desitkach, mozna i stovce odehranych her, me kostky rozhodli partie 2 .. jednu lanniversaries, kdyz po prvnim kole uz nebylo o co hrat, nebot osa ztratila 40 jednotek proti cca 5ti spojencu, ackoliv do vsech utoku sla s prevahou a hra taky prvnim kolem skoncila ... a jednu na netu (Tam obcas ty generatory delaj sileny brikule) ... vsechny ostatni hry rozhodl skill a individualni chyby. To ze se napsal ze existuji 1-2 strategie neznamena ze nejsou ruzne jejich variace .. zalezi na tom, jak v prvnim kole napadaj kostky, jak zahrajou protivnici .. da se to ruzne modifikovat, vylepsovat a doplnovat dle situace, spis sem tim chtel treba rict, ze v zakladu neexistuje duvod ani pro jednu ze stran proc se nejak angazovat v bitve o pacifik a pritom se tam bojovalo docela huste.

Shrnout posledni 2-3 hry ti moc nepomuze .. revised/42 uz sem nehral v zakladu ani nepamatuju, naposled na netu .. chybi nam tam ta variabilita .. posledni 3 hry byly anniversaries a 2x 1940 global, co jsou rozsahem a slozitosti naprosto rozdilne hry. V 1942, se vse bude tocit okolo toho jestli moskva padne driv nez spojenci vyradi jednu ze stran osy, nejspise berlin ... ale pro zacatek vam to bude stacit, az zacnete byt jisty v pravidlech, zakladnich strategiich a taktickych prvcich, pridal bych enhanced a mate na roky o zabavu postarano.

Jeste add kostky : zkuseny hrac nepujde do rozhodujici, materialne draheho boje treba s prevahou 4:3, pokud opravdu nemusi, protoze vi, ze na kostky se spolehnout nemuze a taky vi kdy je cas se stahnout ... a naopak kdyz uz nemam co ztratit, klidne pujdu proti dvojnasobne presile, co kdyby me dal kostkovy buh jeste sanci :)

26.8.2011 14:44:18 | Upraveno autorem (porovnej)

Sairon
Díky, to jsou přesně ty informace, co jsem hledal. Potěšilo mě, že ve hře hraje roli skill, prostě zkušenější hráč má větší šance, můžeš se stále lepšit. Skvěle, těším se na tu hru, snad se jednou potkáme nad mapou GLOBALu :-)
Ahoj, ať tvé divize bojují do posledního muže a kostkový bůh je ti nakloněn.

26.8.2011 16:13:33

Venka
Me divize naopak do posledniho muze anihiluji nepritele a kostkovy buh je muj mladsi bratr :)

26.8.2011 16:16:38

štěstí, strategie, variablita, překvapivé tahy
K Vencovým otázkám pár poznámek:

I. Štěstí podle mě ve hře hraje méně než 20% roli. Začátečníkovi se nepodaří nad solidním hráčem vyhrát podle mě ani v jednom z deseti případů, a zatímco jednotlivou partii dvou rovnocenných hráčů může štěstí rozhodnout, po deseti partiích bude stav 5:5 plus minus 1.

Například v komunitě onlajnových hráčů tripleA je Portugalec hrající pod nickem Hobbes, nad nímž se lidem daří vítězit jen zcela výjimečně. A vzpomíná se na hráče revised, které taky prakticky nebylo možné porazit. řekl bych, že prvek štěstí je tu podobný jako u pokeru, díky štěstí vyhraješ jednu ruku (bitvu), můžeš výjimečně relativně uspět v turnaji (vyhrát partii), ale vyhrávat stabilně budeš jen díky dovednostem.

II. Variabilita hry je přitom relativně vysoká. Ačkoli hráči sledují základní strategie (v případě spojenců tzv. KGF -- Kill Germany First a KJF -- Kill Japan First, zřídkakdy komplexnější celoplošný boj), v případě osy dobytí Ruska, vzácně pak -- proti zkušeným hráčům prakticky nerealizovatelný -- pokus o rychlé dobytí Anglie, v rámci těchto strategií je velké množství jemností, které rozhodují o jejich úspěchu či nezdaru.

Několik příkladů základních strategických otázek ze začátku hry:

1. Které země v prvním kole napadnout Ruskem?
- UKR, WR,
- WR,
- WR, Nor,
- nebo dokonce WR, Bel, Ukr,
- jaké ruské jednotky nakoupit a jak všechny ty startovací jednotky rozmístit?!

2. Co provést s německou ponorkou SZ8?
- provést 50-50 útok na SZ 10,
- potopit zadara SZ 1,
- asistovat bmb a fig při útoku na SZ2,
- anebo se účastnit útoku na SZ13

3. Co nakoupit v prvním kole UK?
- tři stíhačky (fig)
- letadovku (AC) a 2 torpédoborce (dd),
- AC, dd, trn
- komplex (a kam ho dát -- Indie, jižní Afrika, Austrálie?), fig, tnk
- bmb, fig, inf, tnk

A tak dál a to jsme jen u tří dílčích kroků tří prvních tahů prvního kola!

III. Variabilita je ovšem důsledkem dvou faktorů, jednak dílčích strategických rozhodnutí hráčů, jednak výsledků dílčích bitev, které samozřejmě kostky ovlivní.

Ukážu to na jednom příkladu. Nejběžnější první tah Ruska je útok na Ukrajinu (ukr) a západní Rusko (WR), přičemž v 80 % případů obě získá.

Běžné standardní zahájení Německa pak spočívá v těchto útocích:

1. SZ 2: bombardér z Německa, stíhačka z Norska, ponorka ze SZ 8
2. Dostatečné pozemní síly k dobytí Karelie
3. Dostatečné pozemní síly k dobytí Ukrajiny
4. Tři stíhačky na křižník v SZ 13
5. bitevní loď (BB) na torpédoborec (dd) v SZ 15
6 dělo a tank z Itálie, stihačka z Balkánu a jednotky z Libye do angloegypta

Když si vynásobíš pravděpodobnosti úspěchu všech těchto útoků, vyjde Ti číslo sice vyšší než 50 % (přesný údaj záleží na tom, co přesně pošleš do karelie a ukrajiny a co tam na tebe čeká), ale asi ne o moc. To znamená, že ve slabší polovině případů, tak ve čtyřech z devíti, jeden z těch útoků nevyjde a to předznamená další vývoj hry a taktické možnosti otevírající se pro jednotlivé strategie.

4. Překvapivé tahy.

V tom bych se Saironem tak úplně nesouhlasil, ve hře je spousta překvapivých tahů, kterými lze zaskočit i špičkové hráče.

Jsou i překvapivé strategické tahy, kterým méně zkušení hráči nečelí dobře, klasickým příkladem může být nákup letadlové lodi a transportů Německem v prvním tahu, spojený s přesunem středomořské flotily k Gibraltaru. (To sice fungovalo mnohem líp v revised, ale i ve spring 1942 jsou často k vidění zcela zmatečné reakce spojenců).

Jiným podobným příkladem je zbudování IC na Aljašce produkující dvě válečné lodi s dosahem do japonska v každém kole. Opět proti hráči, který to vidí poprvé, v kombinaci s IC v Indii to může být vcelku rychle smrtící.

Ovšem nejlepším překvapivým tahem, který lze aplikovat během partie na různých místech znovu a znovu je to, čemu se v anglických debataách o teorii říká "can-opener".

V praxi to funguje tak, že síly jedné strany využijí toho, že hrají postupně před dalším tahem protivníka, který je cílem takovéto agrese.

Uvedu několik příkladů.

1. Zaskočený Japonec. V klasické partii Rusko a Německo vytvoří frontu v Evropě, na Němce dotírají spojenci a na Rusko se tlačí Japonci. Takový Japonec obsadí malou posádkou Persii a postaví si IC v Indii. Jaké je jeho překvapení, když v následním tahu Američané zničí jeho síly v Persii, následně ruské tanky z Kavkazu obsadí Indii a konečně angličan v Indii v původně japonském IC vyrobí své jednotky! Je to tah, který jsem zahrál nejméně pětkrát a účinek na morálku osy je devastující.

2. Potopení německé středomořské flotily v druhém americké tahu. Tah není přesně otvírákem na konzervy, ale je nesmírně elegantní, protože vyžaduje precizní spolupráci Angličanů a Američanů. V prvním kole angličan postaví AC a dva dd v SZ 8, Američan tam přesune své lodě ze SZ 10 a zejména na AC PŘISTANOU JEHO DVĚ STÍHAČKY a bombardér přistane v Anglii.

Počítáme s tím, že německo v prvním kole úspěšně přepadlo AE, v prvním kole si ho UK bere zpět a ve druhém kole je opět dobyt Němci ze SZ 15 plus případně jednotkami z Alžírska, které se v prvním kole přiblížily do Libye. Ve druhém kole přesouvá UK svou flotilu do SZ 12 obsazuje Alžírsko, ale zejména na palubě AC SEM PŘEMÍSTÍ OBĚ AMERICKÉ STÍHAČKY. V americkém tahu pak na SZ 15 udeří americký bomardér plus obě americké stíhačky, pro něž se díky přesunu anglické AC stala SZ 15 dostupnou...

Takový otvírák lze však provést s úspěchem během hry i proti Němcům v Evropě: Angličané otevřou průjezd, Američané oslabí Berlín, ruské tanky ho dorazí. A naopak ji lze použít i proti Rusku: německé letectvo zlikviduje jednotky blokující přístup k moskvě a japonské tanky s letectvem ji obsadí.

27.9.2011 14:56:53

Granada
Ad prekvapive tahy ... to je asi hodne subjektiovni ... pro me treba tebou popisovana situace - nakup AC a transportu nemeckem v prvnim kole, nasledovany presunem stredmorske flotily nijak prekvapivy neni ... dokonce v revised byl zakladem pro "prekvapivou" operaci Hollywood, tj spolecne vylodeni nemeckym a japonskych sil na obou pobrezich ameriky ve tretim kole .. pripadne provezeni Sealion v kole druhem jako bonus (krome toho i tak byl brit nucen si ten capital pojistit) ... jak takovemu zahajeni celit byla plna fora ... tim nerikam ze mnohe hrace nejde zaskocit, jde jen o to, jestli uz to videl nebo ne a kolik ma nahrano ... ale takovych zahajeni jde vymyslet prece jen omezene, a neni to "prekvapeni v pravem slova smyslu .... american ma dost casu aby s tim neco udelal, jen si nesmi myslet, ze je "Za vodou" :) Jak rikas sam, smrtici to muze byt proti hraci co to vidi prvne, a s tim souhlasim .. ale takovych veci je proste omezene mnozstvi uz z podstaty veci - mapy.

BTW: na can opener jsem v popisu zapomnel ... ve anniversaries a 1940 je k videni daleko casteji diky Italii .. ale ani to podle me neni uplne o prekvapeni, ale o tom mnou psanem prehlednuti, ze takova moznost existuje :) Mno kdyz tak o tom premejslim, vlastne to prekvapeni je ... jeee, na to sem zapomnel/to jsem si nevsiml = jsem prekvapenej :)

27.9.2011 18:22:46 | Upraveno autorem (porovnej)

Triple A/Siaron
Siarone, případne dlší čeští axisáci, znáte Triple A a nechcete si tam někdy zahrát? Já nehraju prakticky nikde jinde, neboť nemám příležitost hrát deskovku a tam se hrajou fakt vynikající hry. Já tam dokonce trocu trpím, něboť jsem zapřísáhlej hráč Spring 1942 (v žargonu axisáku V4) a tam se nejčastěji hraje 1941 scénář z anniversary, ale jsou tam taky úplně mega podrobný mapy, který jako deskový hry nikdy nevyšly a hrají se pouze v této komunitě.

Z toho co píšeš je jasný, že te hře dost rozumíš, takže znáš TripleA, hraješ tam?

30.9.2011 21:28:50

Granada
znam tripleA, ikdyz naposled jsem mel stazenou nejakou obstarozni verzi tesne po anniversaries ... testoval jsem si na nich nejake strategie, bez toho abyc to musel porad na stole rozkladat :)) (global tam tusim jeste neni co ? ) a mam dva accounty na avalonich gametableonline kde jsem hraval revised edici ... ne nejak drasticky, tak 7-8 her na kazdem. 1942 jsem nikdy nehral :) ale asi to budou ocesane anniversaries ... ja mam docela stesti ze jsem si vybudoval relativne velkou axisovou komunitu ve svem okoli, navic prece jen okolo Prahy se shaneji spoluhraci lepe ... takze vylozene pres TripleA jsem sveho casu odehral jen par her ... akorat si pamatuju ze me obcas zarazeli ty vysledky tech generatoru, prisly nam daleko vic crazy, nez kdyz to clovek odhazel kotkama :) 10 jednicek z 10ti hodu, sem vzivote jinde nevidel :)

PS: jaktoze ze nemas prilezitost hrat deskovku ? To jsi na expedici na jiznim polu ?:)

4.10.2011 15:26:35 | Upraveno autorem (porovnej)

TripleA
Global na TripleA stále není. Na GameTableOnline jsem nikdy hrát nezkoušel.

Kolem mne teda zádná komunita neni a nemel jsem cas se po tom, zda kolem brna nejaci hraci jsou, pidit. Muzu hrat nepravidelne spis obcas povecerech. Navic na webu to mnohem rychleji odsejpa. Deskovku hraju jen výjimečně se synama.

Myslim, ze generatory hodu na tripleA uz jsou v pohode, rozhodne jsem nezaznamenal, ze by si nikdo stezoval.

1942 jsou spis vylepsene revised nez ocesane anniversaries. Je to prakticky stejna mapa jako revised, ale pravidla namornich bitev jsou pouzita z anniversaries. Jsou levnejsi bombardery, letadlovky a ponorky, zavadeji se krizniky, daleko vetsi vyznam maji ponorky. Na mori se obecne hur slabsimu hraci brani, protoze transporty uz nelze pouzit jako "hity", neucastni se bitvy.

Nemecko ma tim padem mnohem min sanci v Atlantiku, ale naopak spojenci potrebuji daleko silnejsi flotily na ochranu svych lodi. Amerika ma vetsi sance uspet proti Japonsku.

Odkaz ke stazeni softwaru je tady:
http://sourceforge.net/projects/triplea/files/

Sotftware umoznuje i hru emailem.

Vetsina lidi hraje anniversaries nebo podorobné mapy vyvinuté speciálně komunitou (např. BigWorld a NewWorldOrder). Jak jsem ale psal, já jsem zapřísáhlý hráč Spring1942, vyhovuje mi to délkou, strategickými i taktickými možnostmi.

Pokud bys mel chut si nekdy se mnou zahrat na TripleA (nebo i nekdo jiny), staci sem s predstihem napsat.

5.10.2011 15:13:46

grenada
na gametableonline je jen revised a 1942 (aspon co jsem posledne koukal) ... navic tam ted uz asi budes potrebvoat aktivaci ... triplea si zase stahnu, nastuduju co je jinaka vyhledove muzem zahrat .. ale priznam se ze udrzovat v hlave 3-4 mapy a verze pravidel, ceny jednotek atd zacina byt trochu namahave :)

5.10.2011 21:30:01

kren
kdyz uz jsme u tech 1942jek .. zkousel si na ne aplikovat ty enhanced ruly ? jestli ano jaky z toho mas dojem vzhledem k tem rozdilum v pravidlech, hodnotach jednotek, zmenach v transportech, ponorkach atd ... ze bychom zkusili s klukama ty nase revised-enhanced hry upgradnout na 1942-enhanced ... ikdyz my mame teda puvodni mapu .. je tam nejaka dalsi zmena krome toho ze z morske zony u aljasky se uz neda vylodit do kanady ?

6.10.2011 12:24:25

to Siaron
Mám to rozdělané, ale zatím to šlo k ledu, protože nestíhám.

6.10.2011 12:37:12

ehm ehm
Muzete me nekdo shrnout rozdily mezi 1942 a revised ? Sem nejak linej cist pravidla, kdyz to doma nemam ....

pocet vitezntych mest je porad 12 jako v revised ? Tj. porad neni "skoro" zadny duvod pro USA nebo japonce angazovat se v pacifiku a nejlepsi cestou k vitezstvi je KRF vs KGF z nejakou tou pripadnou variaci ? (vychazim z anniversaries, kde uz jsou VC i v pacifiku, pripadne z enhanced revised (taktez) )

transporty pocitam nemaji bojovou silu a nejdou brat jako obeti ... ponorky asi budou 2/1 ... plati ze ani transporty ani ponorky nebrani pohybu nepratelskych lodi ?

Jak je to se SBR ? jsou tam nejaka faze interceptor/escorta, nebo je to ciste komplex vs bombarder ?

Jake jsou pravidla pro obojzivelne operace ? muze cast pozemnich sil pripojujici se k vylodeni z pevniny ustoupit, nebo bojovat az do trpkeho konce, stejne jako vsechno co vyleze z lodi ? Kolik lodi lze pouzit pri pobreznim ostrelovani .. 1 per vylodenenou jednotku, nebo libovolne, pokud se alespon jedna vylodi ? Jsou ztraty z pobrezniho ostrelovani odstraneny pred tim nez vrati uder ? Proc maj sakra tolik verzi pravidel :-)

jak se zmenil setup jednotek se zavedenim krizniku a "oslabenim" transportu si snad uz najdu .. jsou nejaka zasadni zmeny v pame krome uz zminovane morske zony u kanady ?

6.10.2011 15:23:59

Rozdíly v pravidlech a strategii oproti revised
Rozdíly v mapě jsou tyto:

- SZ 63, SZ 55 a CUS už nesousedí s WCA
- Island a Formosa jsou ostrovy, na nichž se lze vylodit (nikdy jsem to ale neviděl)

A počáteční rozestavení:
- torpédový člun v SZ 35 je křižník
- bitevní loď v SZ 13 je křižník
- tč v SZ 50 je křižník
- tč v SZ 10 je křižník

Rozdíly v pravidlech se dají kompletně sáhnout tady: http://www.gametableonline.com/forum/viewtopic.php?f=36&t=2104, mně teď zrovna z nějakého důvodu nefunguje acrobat.

Počet vítězných měst se hraje podle dohody, obvykle 9. Nikdy jsem ale nikoho neviděl hrát až do dvanácti. Je to trochu jako v šachu hrát až do matu. Jakmile se vyjasní, strana v beznadějném postavení se vzdá, obvykle ještě i před těmi 9 městy.

Angažovat se v pacifiku má často symsl i tak, protože vzhledem k změnám námořních pravidlech je japonsko zranitelnějšjí a naopak organizace konvojů v atlantiku náročnější. Já jdu po japonsku skoro pokaždé, když udělá prvním tahu nějakou chybu, nebo ho poškodí kostky.

Transporty nemají bojovou sílu a stojí 7, ponorky stojí 6 a útočí na 2, brání na 1. Ani ponorky ani transporty nebrání v pohybu nepř. lodí.

SBR je možné provádět bez eskorty: jen bmb vs IC a AA gun.

Obojživelné oprace: Jednotky z pevniny mohou ustoupit. Ostřelovat může jedna loď na jednu vyloďující se jednotku. Ztráty se odstraňují až po vrácení úderu.

V námořních bitvách platí, že ponorky se mohou ponořit ještě před akcí, pokud není přítomen torpérový člun. Ponorky nikdy nemohou zasáhnout letadla a letadla ponorky jen v přítomnosti dd. To je poměrně důležitý, poněvadž ponorky lze použít jako levnej žrout hitů, pouze pokud soupeř pošle i dd, když ho do útoku nevyšle, všechny hity z letadel jdou do dražších lodí.

Hra je podle mě lepší než revised. Na revised jsem začínal, ale jak se objevily spring 1942, přešel jsem na něj a k revised jsem se už nikdy nevrátil. Anniversaries jsem hrál párkrát a myslím, že pravidla jsou shodná se spring 1942.

Na tripleA se hrává základní varianta a v 99 % bez technologií. Žádná enhanced rules se nepoužívají, ale jak jsem psal, nejčastěji se tu hrají anniversaries v 1941. A člověk velmi často, možná častěji než na hráče spring1942 (jinak též Verze 4 -- V4) narazí na staromilce držící se revised (V2).

Kromě odpovědi na otákzu, proč maj sakra tolik verzí pravidel, je to snad všechno, ne?:-)

7.10.2011 12:14:56

Granada
Island-Formosa ... to asi nechali v ramci kompatibility s vyssimi verzeme ... tam jsou na techto ostrovech letecke baze.

9 meste neni problem .. vicemene klasika z revised ... 8 je opravdu malo, 10 uz je zbytecne, tech situaci kdy mam 9 mest a hra neni rozhodnotu by bylo opravdu vyjimecne malo. My osobne taky leckdy ani tech 9 nedohravali ... v enhaced je to dokonce nejakych 10/11 z 15ti

Ono se da japonsko docela dost zariznou prave v prvnim tahu .. dalsi vyvoj vetsinou zalezel na tom jak na japonec reagoval .. ale v cistych revised v podstate nemelo smysl pro usa po prvni tahu se v pacifiku angazovat, co prezilo naopak stahoval do atlantiku ... vzdycky to tam bylo o tom, jestli nemecko s japonskem rozmacknou moskvu driv, nez spojenci berlin .. proto jsme ciste revised prestali hrat v okamziku trochu odladenych ehnaced ...a to kam to dostali v konecne fazi nam variabilitou a moznostmi naprosto vyhovovalo ... vzhledem k dalsim viteznym mestu v australii a na havaii se o ten pacifik skutecne mocne bojuje.
Tim nechci rict, ze 1942 neni lepsi nez revised, to urcite je, ty zmeny co prisli v anniversaries zejmene ohledne namornictev jsem uvital ... jen me prijde ze me ty moznosti v ehnaced uz natolik prirostli k srdci, ze se s primocarosti klasickych revised nebo 1942 budu asi tezko srovnavat :) Spis pouvazujem o zacleneni 1942 setupu a pravidel pod enhanced

Pravidla zda se vychazeji plne z anniversaries

Letmo jsem koukal na to rozestaveni, vypada to ze krome lodi skutecne do niceho jineho nesahli ... akorat me prijde ze ted driv nez kdy jindy je mozne smaznout kompletni evropska cast UK navy v prvnim kole ... mozna s vyjimkou toho jednoho transportu .. jak moc je takovy zahajeni standartni ?

7.10.2011 14:21:04 | Upraveno autorem (porovnej)

Enhanced rules a zahájení v Spring 1942
Pravidla Enhanced by mě velmi zajímala, na TripleA to pokud vim nikdo nehraje.

O strategiích se vedou vynikající debaty na axisandallies.org, konkrétně tady: http://www.axisandallies.org/forums/index.php?board=66.0.

Řekl bych, že startegie se teprve propracovávají, ale základní startgické postupy opravdu zůstávají Revised podobné. Nejčastější jsou partie se známým "úprkem doprostřed", jak popisuješ. Ale řekl bych, že strategie, v nichž US jde po Japonsku a Rusko s Anglií bojují s Němci, přičemž sem tam drobně píchnou Američanům nejsou tak neobvyklé a pokud ji člověk ovládne, mohou být možná dokonce úspěšnější než klasické kjf. Osa ovšem jiné možnosti než zničit nejdřív rusko nemá. Žádný sea-lion, ani polární expres nepřipadá v Spring 1942 realisticky v úvahu.

Důvodem jsou právě změny námořních pravidel a asi i levnější bombardéry, takže US má v Pacfiku šanci Japonce relativně rychle zlomit, zvlášť pokud jim nedovolí rozpínat se v Asii.

Jinak Tvoje poznámka k zničení britského loďstva je velice přesná. Při standardním zahájení Ruska z Revised (tj. útoky na WR a UKR), Německo obvykle posílá tři letadla na křižník SZ13, bombaradér, ponorku a stíhačku z norska do SZ2, jde do ukr, bel a kar a jde do angloegypta, kde bitevní loď cestou v SZ 15 potopí torpédový člun.

Sám jako obranu proti tomuto postupu používám zahájení, které jsem nazval Norský gambit, protože spočívá v tom, že Rusko v prvním tahu nechá být ukrajinu a dobyje WR plus Norsko, kam ale (aby pravděpodobosti vycházely dobře), musí poslat obě letadla. Tí pádem jedno přistane v karelii, kde o ně ruský hráč nutně přijde. Proto gambit. Výhodou ale je, že si uchováš britskou letadlovku v SZ2, což urychlí budování konvojů spojenců. Je to ovšem ostrá hra, protože musíš vyklidit kavkaz (bere se zpět až v druhém kole) a pokud nevyjdou kostky, je to s Rusy od prvního kola zlé.

Proto to většina lidí nehraje, mně to ale vyhovuje.

Mnohem méně oproti revised vidíš nákupy lodí s Německem, protože vzhledem k tomu, že transporty se neúčastní bitev, se to Německu prostě nevyplatí. Přesto počáteční ponorky mohou napáchat docela dost paseku, když se s nimi dobře manévruje.

7.10.2011 17:30:45

granada
na enhaced jsem tu nekde hazel link, zkus juknout do for k revised, kdyztak poslu do posty primo file. Na triplea nebyly nikdy implementovany .. velka skoda.

Ja netvrdil ze "balanced approach" nemuze byt lepsi nez kjf, spis ze aspon v revised KGF bylo jasny favorit .. KJF nebo aspon "contain Japan, kill germany" jsem pouzival spis jako pro zmenu, aby to nebylo tak monotonni a spoluhraci nevysli ze cviku :) Co je "polarni expres" ?

Me ten Norskej gambit prijde hodne riskantni na to ze je to prvni tah rusu a jeho cilem je pouze to aby prezila anglicka BB v sz2 .. prece jen v revised se to nepouzivalo, ta BB prezivala pravidelne a taky se dalo hrat ... jak kompenzujes ztratu stihacky ? kupujes v prvnim kole novou ? musi ti prece chybet na vymeny uzemi ... nemcum prezije na ukrajine docela dost draheho materialu, to musi bolet ... misto niceni BB v SZ 2 pak muzou pouzit bomvbader jinde, stihacka z ukrajiny se taky hodi .. pravda, musi neco poslat taky do toho norska, ale co ti tam prezije ? z hlavy tusim ze tam nedostanes vic nez 3inf, tank, 2 stihacky proti ... eee. ... 3inf a stihacce ? Rekneme ze v prumeru ti tam prezije tak inf a tank ... jak vubec v takovem pripade vypada nakup a prvni tah rusu ?

BTW: jak je to s prujzdem do cerneho more v 1942 ? je volny, zakazany (turecko neutralni), optional ?

7.10.2011 19:51:02 | Upraveno autorem (porovnej)

Siaron
Polární expres je společný úder Němců a Japonců proti Americe.

Norskej gambit je riskantní, nemenuje se gambit nadarmo, ale opravdu podstatně urychlí konvoje. S ruskem kupuju v prvním kole 3inf, Tnk, v druhém kole 3inf 4 tnk, pak už pouze inf a art. V Norsku obvykle zůstává přesně jak píšeš inf a tnk.

Německo neztratí stíhačku na ukrajině, ale zase přijde o stíhačku v Norsku. Sice nezničíš jejich matroš na ukrajině, ale ani nepřijdeš o svoje startovní tanky. Rusko s deseti tanky po třetím kole je masivní. Má snaha je s Němci už od třetího kola směňovat karelii Anglií. Stíhačku ale někdy kupuju v druhém kole, ještě jsem nedospěl k závěru, co je lepší. Norskej gambit na materiál vychází stejně, slabina je zranitelnost ukrajiny, kavkazu.

Průjezd do černého moře je optinal, obvykle se hraje s otevřeným průjezdem, někdo tu kupuje ruské ponorky/ponorku v prvním kole a potápí v ruském druhém tahu německou bitevní loď.

8.10.2011 10:40:36

Granada
Jen polemizuju .. bez zkusenosti 42 ... ale jestli to chapu dobre, nechavas na kavkaze 1 inf, zbytek pocatecnich jednotek v mas ve stredne velkem stacku ve WRU ... ikdybys tam presunul flak, nabizi se docela zajimavy utok diky sesti prezivsim pechotam na fronte, tak hmm, 3 tanky, nejaky dela + letadla ... idealne sikovne strafnout ... zaroven dobyt zpet norsko, karelii, kavkaz ... vsechno co ti zbude je to co mas v tu chvili v moskve (asi si chtel napsat nakup 3inf 3tnk) takze nejaky 8 inf a 3 tnk ... pravda, nemec nemuze udelat zase uplne vzsechno, musel by v ty chvili asi zapomenout na egypt, idealne nejsis tu afriku po ceste i vyklidit, coz ma zase jine nedobre dusledky, a jeste se mozna prilis tence rozprostrit ... ale urcite se mu nabizeji nejake zajimave moznosti .. juknu na to az budu mit vic casu a nekdy urcite zahrajem.

PS: polarni express znam pod "operace Holywood" :) a to uz ted stejne asi moc nejde, japoncum chybi jedna zona :)

8.10.2011 12:47:43 | Upraveno autorem (porovnej)

Granada
ta nemecka BB ve stredomori je odsouzena k zaniku at uz se pohne kamkoliv (transport ji neochrani) ... kupovat kvuli jejimu zniceni za rusy ponorku me prijde jako vyhazovani penez, rusky rozpocet je dost napnuty :)))

coz me tak napada ... nemecko si ve 1942 do afriky asi moc nepodiva co ? pokud masivne neinvestuje do lodi ve stredomori

8.10.2011 18:33:30 | Upraveno autorem (porovnej)

Norský gambit/německá bb
Pokud jde o norský gambit, je to, jak píšeš. Potřebuješ mít v WR spoň 5 inf, art a tři tanky plus AA gun, obyvkle máš pěchot šest. Na kavkaze nechávám jednu pěchotu. Pro Němce to není úplně jednoduchý rozhodování. Potřebují obyvkle aspoň jedno letadlo na Norsko, měli by asi něčím potopit křižník SZ13, když sem pošlou ponorku a fig (absolutním minimum), už by jim zůstavaly jen tři stíhačky a bmb na WR. A to ještě nemlluvíme o tom, co pošlou na karelii, kde mohlo zůstat ruský letadlo.

Už takhle to vychází v nejlepším případě tak, že v případě vítězství tam zůstane Němcům jedna dvě jednotky a musí se modlit, aby AA gun netrefil.

A pak je tu těžká volba, zda vynechat AngloEgypt. Já bych to třeba nikdy nedělal. Kdybys poslal bb s transportem a dvěma jednotkama na kavkaz, bb nepřežije první tak UK a Německo se okamžitě loučí s jakoukoli účastí v Africe.

Norský gambit je nicméně hraniční ostrá hra a málokdo do toho jde.

No a pokud jde o německé lodě ve středomoří a německou přítomnost v Africe, je to složitější. Ta bb obvykle přežije nejméně do druhého kola, často déle. Dvě německá vylodění ale obvykle stačí k tomu, aby Německo aspoň část afriky na část hry obsadilo.

Ponorky kupuje občas někdo právě proto, aby Němcům od začátku odepřel africký příjem, ale já sám mám taky jinou představu o vhodných ruských investicích. :-)

Hraju nároazově, ale když jo, párkrát do týdne bývám na tripleA, zvažuju dokonce zřízení účtu na GTO, i když se mi moc nechce do toho investovat (AA 1942 vychází na 15 dolarů).

10.10.2011 12:01:21

gambit
Nemecko toho ma opravdu dost a asi to nejhorsi co muze udelat je zkusit snist vdechny kolacky. :) mozna je nejlepsi spokojit se s tim ze mam po ruskem kole o delo a tank vic, rusko ztrati stihacku (a nebo se mu to norsko taky uplne podela) a 4 ipc dostanu navic z kavkazu a rusko tam pristi kolo nevyrobi. To me prijde jako slusny obchod za to, ze prexije uk bb,kteta prezila v revised vzdy.

Ruska ponorka s norskym gambitem vylucuje .. a pokud by do ni rus sel, vzdy je mozno zvazit zasit nemrckou bb k gibraltaru (a vzit gibraltar) .. afrika je otazka ... Tipuju ze novymi upravami lodi ma nemecky vylet do afriky vetdinou jepici zivot ... A ani pri utoku na egypt, zabrani a zniceni uk fight nemusi ta bb shipa prezit prvni kolo ... Zalezi na prioritach.

Jeste me teda napada varianta vykaslat se na norsko, krznik sz 13( mozna risknout jen ponorku .... Nejakych 40%?, misto potopeni kanadskeho transportu), a proste tvrde riznout rusko ... Je to jen takovy napad, musel bych se podivat na tu mapu po r1, uz jsem ani revised dlouho nevidel, ale nekdy ve 4 tem kole by se asi dalo utocit na moskvu.

Btw jeste k te ruske ponorce .... Pocitam ze se s ni posilaji obe letadla, jedno bude prilis velky risk a kdyz uz rusko tu ponorku kupuje musi se pojistit ze ne zbytecne ... I tak asi dist casto o jedni prijde ... Nicmene ji to musi stat jeste docela dost utoxnych kusu na pozemni fronte ... Ze by si na kolo mohla dovolit netradovat uzemi s nemci moc nepredpokladam

10.10.2011 13:46:29

Kren
Jen dotaz ohledně té mapy k této edice.. Kde se dá stáhnout, případně zda můžeš zaslat emailem? Imho možná i ty produkční certifikáty.. :-) Jinak opožděné díky za přeložená pravidla, díky nimž mi je hra přístupna.. A stávám se takto novým myšákem této hry :-)

12.3.2012 20:37:18

Vybíráme z Bazaru

Sky Runner - Nová ve folii
Sky Runner - Nová ve folii
Akt. cena: 400 Kč
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas