nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Antics!

Počet hráčů: 3 - 4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: není
Vydavatelé: Fragor Games
Autoři: Fraser Lamont
Gordon Lamont
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

Louka plná mrtvého hmyzu, hub a listí. Ideální místo k tomu, aby zde vzniklo pořádně velké mraveniště. Jenže stejný nápad měli i jiní mravenci a navíc zde žijí mravenečníci. Komu se nakonec podaří ukousnout si pro své mraveniště největší díl kořisti?

V této hře hráči budují mraveniště a snaží se do něj přinést z louky co nejvíce kořisti. Komu se podaří nasbírat nejvíce bodů za získanou kořist, vyhrál.

Příprava hry

Doprostřed se položí hrací deska a na ni se na stanovená místa rozmístí žetony hmyzu a listí. Tyto žetony budou hráči dopravovat po vyznačených cestičkách do mraveniště. Nad desku se do pěti sloupců rozloží náhodně vytažené dílky mraveniště (tak, aby dílky obsahující obrázek houby byly na konci), do šestého sloupce se položí tři mravenečníci. Každý hráč obdrží počáteční dílek, základnu mraveniště, figurky mravenců své barvy, akční figurky a žeton velemravence.

Průběh hry

V průběhu hry každý hráč před sebou staví své mraveniště z dílků, které mají tvar dvou spojených šestiúhelníků se společnou hranou. Na každém šestiúhelníku je obrázek akce, kterou hráč může ve svém kole vykonat (nebo houba, která přináší body na konci hry). Dílky lze pokládat nejen vedle sebe, ale i na sebe (až do 5. patra), přičemž čím je dílek výš, tím jsou akce na něm silnější.

Hráč ve svém kole vykoná 3 akce tím, že položí akční figurku na políčko s akcí na některém dílku svého mraveniště a hned pak tuto akci vykoná. Výjimkou je 1. kolo, ve kterém 1. hráč provádí jen jednu a 2. hráč jen dvě akce. Každá akce je takové úrovně, v kolikátém patře mraveniště se nachází políčko s touto akcí.

Možné akce jsou následující:

  • Výzvědy - Hráč si vezme z vyložených dílků do své zásoby tolik dílků, kolik je úroveň akce. Bere si jeden dílek z 1. sloupce, jeden z 2. sloupce, jeden ze 3. sloupce atd.
  • Stavba - Hráč postaví ze své zásoby do mraveniště tolik dílků, kolik je úroveň akce.
  • Líhnutí - Hráč přesune tolik mravenců, kolik je úroveň akce, ze své zásoby do některých z šesti líhní na desce. Přesunuje-li více než jednoho, musí aspoň dva jít do stejné líhně.
  • Mravenci! - Hráč přesune tolik mravenců, kolik je úroveň akce, z líhní na desce na cestičky spojující jednotlivá místa desky (anebo je vezme z desky zpět). Na každou cestičku mohou jít jen mravenci z líhně pro odpovídající druh krajiny a mravenci musí tvořit souvislý řetěz od mraveniště. Šestá líheň, vojenská, je speciální - mravenci z této líhně chrání svého hráče na cestě proti krádežím anebo umějí postavit most přes propast, který funguje jako zkratka.
  • Táhnutí - Hráč přesunuje žetony kořisti po svých mravencích na cestičkách do mraveniště. Celkem může provést tolik přesunů, kolik je úroveň akce.

Kromě políček na dílcích svého mraveniště může hráč položit akční figurku i na žeton „Velemravence“. K jeho vzniku tvůrce možná inspiroval Ferda Mravenec, práce všeho druhu - velemravenec totiž umí provést libovolnou z pěti akcí, ale pouze 1. úrovně.

Hráč také během svého tahu (aniž spotřebuje akci, může to dokonce provádět i uprostřed akce) může krást - stojí-li na nějaké cestičce jeho mravenec, který nic nenese, a vedle něj cizí mravenec, který nese nějaký žeton, pak mu ho mravenec aktivního hráče může ukrást. Proti tomu je ovšem možné bránit se tak, že si hráč postaví na cestičku vojáka z vojenské líhně - pak na té cestičce bude moci krást jen on sám a nikdo jiný (dva vojáci na jedné cestě být nesmějí).

Po hráčově tahu se posunou nevybrané dílky mraveniště směrem doleva a do sloupců napravo se položí další dílky. Spolu s dílky se však pohybují i mravenečníci, a když mravenečník doleze do prvního sloupce, sežere buď jeden žeton kořisti z desky, nebo všechny mravence z jedné líhně (podle toho, v jakém pořadí tam dolezl).

Konec hry

Hra končí buďto poté, co dojdou dílky mraveniště, anebo poté, co jsou rozebrány 4 z 5 druhů žetonů hmyzu. Pak každý hráč odehraje ještě jeden tah a následuje bodování.

Každý hráč si položí získané listy na houby ve svém mraveništi. Pak dostane za hnědý list tolik bodů, ve kterém patře mraveniště tento list leží, a za zelený ještě o 2 body víc. Dále dostane tolik bodů, kolik je druhá mocnina počtu nasbíraných druhů hmyzu (každý hráč smí od každého druhu získat jen jeden žeton).

Vyhrává a za Mravenčí královnu je prohlášen hráč s nejvyšším počtem bodů; při shodě vyhrává hráč, který má vyšší mraveniště.

Autor: otmon