51st State: The New Era

xxxxxxxxxo hodnoceno 33x (Seznam vlastníků)

51st State: The New Era - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: karetní hra
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Portal Games
Autoři: Ignacy Trzewiczek
Rok vydání: 2011
Sdílej: Facebook

Otázky ke hře

Dotazy k pravidlům

Zdravím, měl bych pár dotazů k pravidlům této hry. Hra je to parádní, ale některá pravidla asi plně nechápu.

1. Takže prvně by mne zajímalo jak je to s počtem budov ve vlastním městě? Je nějak omezen? Respektive nechápu k čemu jsou hráči akce Redevelopment, kromě získání patřičného počtu vítězných bodů.

2. Nějak nechápu podsouvání karet u navázaní spojenectví s Obrannými (hnědými kartami). Píše se tam, že se karta se kterou se naváže spojenectví podsune pod jinou kartu kterou vlastní majitel té Obranné karty. Potom se přičte vzdálenost na Obranné kartě k té pod kterou je podsunuta (přesněji je tam napsáno, že za účele mobytí té karty se její vzdálenost zvětší). Na Obranné kartě jsou ovšem symboly -2 to znamená že se odečítají nebo přičítají? Tedy ze vzdálenosti 5 jsou rázem vzdálenost 3 nebo 7? A skutečně se to připočte k té kartě pod kterou je ta Obranná podsunuta nebo k té samotné Obranné kartě. Pokud ten první tak kdo tu kartu pod kterou se ta obranná zasune vybírá? Já a nebo vlastník Obranné karty?

3. Pochopil jsem správně, že pokud mám uskladněny zásoby ve skladu tak se během cleanup fáze neruší a zůstávají do dalšího kola?

4. Pravidlo pro použití každé postavené budovy jenom třikrát taky nechápu. V pravidlech se píše, že každou budovu můžete použít jenom třikrát za hru a že na takto použitou budovu poté položíte jeden žeton vítězného bodu. Mno ale to se dá jenom u budovy která vítězné body generuje? Jak je to s budovami které generují třeba jenom palivo nebo jiné žetony? Jak tam se pozná, že jsem tuto budovu použil už třikrát?

5. Borgo karta říká, že dostanu 2 vítězné body vždy když dobudu nějakou lokaci která bude vzdálena alespoň o tři výše. Největší vzdálenost budov ve hře je 3 tak co znamená to 3+? Pokud jde o Defense distance tak tam je zase nejměnší velikost vzdálenost 3 (tak by to platilo pro každou dobytou budovu což mi příjde divné, a hlavně je to pekelně silná karta) tak pro jaké pravidlo to vlastně platí a kdy se to uplatní?

6. Karta Building Site říká, že kdykoli za každá žeton materiálu v produkční fázi dostnu 1 vítězný bod. To znamená, že kdybych klidně mohl dostat behem 3 kol například 3, 2 a nakonec 1 vítězný bod, za předpokladu, že by mi postupně někdo ty budovy ničíl? A potom díky pravidlu tří použití by ta budova již byla zbytečná?

7. Když k někomu posílám na spolupráci svého človíčka, platím za to něco? Když navazuji spolupráci a nebo dobývám danou lokaci tak platím kooperačními nebo dobývacími žetony, ale u človíčků si tím jist nejsem.

8. Když někomu dobijete lokaci na které má nějaké vítězné body, tou ty budy k původnímu vlastníkovi do základy a nebo dobyvateli? Respektive pokud někomu dobiju sklad kdo dostane zásoby ze skladu?

9. Na kartě Fundations je v šedé oblasti jak ruka tak hodiny. Hodiny značí skladiště, ruka zase jednou ve hře. A ve středu, že dostanu jeden redevelopement žeton. Tak k čemu je tam značka toho skladiště?

10. Potom tady je karta Production hall, u které si můžu ihned vybrat lokaci s otevřenou nebo zavřenou produkcí a ihned vybrat její produkci. Slučuje se tohle pravidlo s pravidlem tří použití a nebo pro lokaci na kterou budu tuto akci alikovat a nebo ne? Respektive použitím téhlé karty využiji dvě lokace najednou a nebo ne?

11. A snad poslední dotaz jakákoli akce v lokaci u šipky => se hraje jenom v produkční fázi? Zase mi to nesedí třeba s kartou factory, kdy za vybudování lokace daného typu obdržím 2 vítězné body. Budovat se dá ovšem až v akční fázi, tak nevím. A opět každá karta může být použita jenom třikrát, tak to beru ta, že když postavím tři budovy onoho typu tak dostanu hned 6 bodů a tím jsem kartu Factory nadobro vyčerpal?

Upřímně řečeno rozepsáním dotazů jsem si nejspíš už sám na některé odpověděl. Přesto kdyby mi někdo poradil aspoň s některýma určitě bych to ocenil.
4.2.2012 13:20:10

Fuf00n
Akce + žeton kontaktu - nelze
žeton kontaktu + žeton kontaktu - lze

Celá tahle věc je o tom, aby právě mutanti (nebo agresivně hrájící hráči) nemohli dělat rychlé nájezdy a ukončit pak kolo, aby jim to nemohl někdo vrátit. Takže prodloužili herní dobu, kdy střádáš žetony abys měl dostatečnou sílu na napadení soupeřovy budovy.

15.2.2012 08:18:34

to Fuf00n
mno. pletou se ti dve veci. obranna vzdalenost (cerveno-modra sipka 3-5) plati jen pri utoku/dohode s protihracem. pro kartu z ruky plati cerna sipka 0-3. dvojkovych vzdalenosti by v kartach melo byt nejvice

15.2.2012 08:48:56

hmmm tak v tom pripade je to v manualu spatne
Conquering a Location from hand:
The Player selects one of the Location Cards in their hand and
places it under the Base Card so that only the red part of it is
visible. In any Production Phase the Player may discard this Card
to receive the Profits shown in the Spoils field.
- to stejne je i pri Starting Cooperation with a Location from hand

- nevim jak vy, ale ja tam o zetonech nic nevidim :(

Ale davam vam asi pravdu, protoze pak by to opravdu davalo smysl a ze zacatku jsme to asi hrali dobre :D

15.2.2012 11:16:59

to FUf00n
eng pravidla str. 4
Location Cards
Location Cards can be played from hand in one of three different ways: Incorporation, Cooperation or Conquest. The cost a Player has to pay is determined by the Distance to the Location – indicated on the black arrow symbol. Location’s Distance symbol In order to cover this distance a Player has to use Contact tokens or single Contact Action in the color appropriate to the way he wants to use this Location Card. Ranges of tokens used in one Action are added.

15.2.2012 11:24:30 | Upraveno autorem (porovnej)

2 Ndru
tusil jsem to - diky za potvrzeni.

"zboznuju" , ze u uz tak dost prekombinovane hry i ty pravidla stoji za prd... jen doufam, ze ta vcerejsi hra, mou skupinu moc neodradila a ze tento fakt vubec vyuzijem - lidi vypadali dost znechucene po prvni hre... ach jo :(

15.2.2012 12:08:57

to Fuf00n
mno. nezbyva mi nez se nesmele zeptat, v cem vezi ta prekombinovanost a za prd? mne prijde hra celkem jednoducha. je pravda, ze skyta spousty moznosti (az na hranici zahlceni), ale spis jsem vzdy nasel nejake nechutne kombo nez zaludnost

15.2.2012 12:22:04

Fuf00n
to je vždycky u ikonkové hry. je to boj a ještě abys tápal v pravidlech a principech. Chce to vydržet, další hra bude už mnohem lehčí.

15.2.2012 12:23:20

to Lumirius
kdyz to srovnan s RftG, tak 51st je tezka pohoda. po prvni hre jsem uz jen doladoval detaily. RftG jsem zacinal nekolikrat a az kdyz jsem to dal brachovi darem, tak jsem byl nucen hratelnost darku i zajistit, takze jsem se tezce prolouskaval hrou. u 51st jsem resil v podstate jen prkotiny (a povetsinou byla na vine moje zbrklost)

15.2.2012 12:27:21

New Era a RftG
no jak jsem rikal, doufam, ze to kluky, zas tak moc neodradilo, protoze mne se to libi hafo. Nerad bych skoncil stim, ze to nebudu mit skym hrat :)

Mi teda prislo RftG o hodne jednodussi (i kdyz tam ten manual je o hodne vic mimo), tak jsem se to naucil hrave prave na PC proti AIcku.

2 ndru
prekombinovanost mi prave prisla v tech ikonkach, kdy kazdou kartu, jsme se museli divat do manualu (proto taky ta hraci doba 4h) u RftG mi to prislo prehlednejsi - jednodusi na pochopeni. Na prd mi prijde, prave ta dosti zasadni vec, ohledne vykladani lokaci z ruky - proc to tam nemohli, jeste jednou pripomenou, ze platis zetony? Darebackost! ;)

15.2.2012 12:41:20

Darebackost!?
spis neduslednost. pak ovsem i otazka: na ci strane?

15.2.2012 14:03:28

RFTG vs 51st NE
Na RFTG jsme zacinali a sam jsem zvedav, zda-li po ni jeste sahnem, pote co jsme objevili NE - osobne si tipnu, ze jen vyjimecne a to z nostalgie. Moznost interakce je podle me to, co tuhle skvelou hru trosku handicapuje oproti NE, pritom to vesmirne tema samo k explozivni interakci primo vybizi... nemyslite?

15.2.2012 15:24:38

JanPavel
Naprosto s tou interakci souhlasim. NE se mi po herni strance libi, ale te interakce bych si predstavoval jeste o krapanek vic, respektive treba trochu vetsi discounty za boje a tak podobne. Napriklad kdyz bych nekomu znicil budovu na ktere mel nejake vitezne body tak nedostane vsechny, ale jenom nejakou cast a nebo vubec zadnou. Docela by se mi libilo kdyby vzajemne boje mely trochu vetsi dopad a prestoze by utocnik z toho moc nemel aspon by nastval protivnika a tim prodlouzil pripadne hru.

15.2.2012 16:05:26

Začínám
Začínám se seznamovat s pravidly a kartami a chci na úvod moc poděkovat všem, kteří sem napsali své postřehy a zjištěné změny. Mám následující dotazy:

Pokud některá karta nabízí výměnu žetonu kontaktu za něco jiného (Pickers, Rehabilitation Center), je zde nějaká minimální hodnota? (U Pickers je v pravidlech uvedeno 2, ale podle ikon se to poznat nedá.) U Armory předpokládám, že se vymění žetony ve stejné hodnotě.

V anglických pravidlech na s. 18 nerozumím kategorii Construction Site. Jednak je určitě špatně obrázek, ale nemůžu se hlavně dohledat příkladů takových karet. Není to chyba a nemá to být až u typu Production of Particular Resource?

Také bych se chtěl zeptat, kolik je ve hře karet lokací a instatntů. Anglická pravidla uvádí 95, já jích napočítal 100.

Díky za odpovědi.

15.4.2012 13:53:52 | Upraveno autorem (porovnej)

Shark
Minimální hodnota na aktivaci žetony je jedna mimo, karet u kterých je to přímo v pravidlech uvedeno. Tohle trošku autorůovi nevyšlo.

Construction site je přímo karta. Vysvětlují u ni funkci, která je vlastně shodná s dalším příkladem na str.19 vpravo nahoře (Tank).

Karet mám taky 100.

15.4.2012 21:43:53

Body za produkci
Jestliže mám vyloženou kartu, která mi za produkci určitého zboží dává body či jiné výhody, musí se jednat o zboží získané ve fázi produkce nebo i ve fázi akcí? Anglická pravidla si v tomto na s. 18 a 19 protiřečí.

21.4.2012 14:41:11

to Shark
ve faqu je tusim, ze kdykoliv

21.4.2012 14:56:08

Omezení počtu budov
Je nějaký limit na počet postavených budov (Incorporate?). Z posledního hraní mám pocit, že by měl být. Něco jako Redevelopment se prakticky jinak nehraje, jenom ve skutečně výjimečných situacích. Dobývání a spolupráce s lokacemi soupeře taky ztrácí na atraktivitě (protože je hlavně dražší než si postavit budovu novou). Jde hlavně o to, že jsem zažil hru kdy je jednodušší si postavit prostě hodně budov, protože za každou je jeden bod na konci navíc, než se je snažit vyměňovat. Osobně nevím proč by to jinak člověk dělal, přecijenom víc budov má za následek i více případných bonusů. V manuálu jsem to nenašel (možná blbě koukám) ale pocit mám takový, že by jisté omezení mělo značný vliv na hru.

23.4.2012 05:02:54

to BMAJTZ
limit neni. za prestavbu je bod na vic. hra prumerne zabere 5 kol a v takovou chvili se vyplati spousta cervenych a modrych moznosti (body, karty apod.)

23.4.2012 06:18:20

BMAJTZ
Každá budova je za jeden bod, když ji přestavíš je to za 2 body, takže tím jeden bod vyděláš, navíc pokud máš budovy co ti umocňují nějaké akce je to mnohem výhodnější, dělat tyhle akce než stavět jen nové budovy. Taky na to musí být karty na ruce a dostatek stavěcích (bílých) žetonů.
Onehdá partnerka nahrála 18 bodů za jedno kolo a stavěcí metodou by to nikdy nedokázala. Navíc obvykle Incorporační akcí postavíš tak jednu až dvě budovy za kolo, záleží kolik je ve hře Heavy Gearu popř. "Lopaťáků". U nás hra končí 5-6 kolem, abys nahrál 33 bodů díky postaveným budovám, tak bys těch karet musel mít opravdu hodně.

"protože za každou je jeden bod na konci navíc" - tohle jsem nějak nepochopil za každou kartu co máš před sebou je jeden bod + za žetony bodů co jsou na nich. Nehrajete něco špatně?

23.4.2012 06:22:33

Lumirius, ndru
Diky za objasneni asi to chce vice her na lepsi rozkoukani.

Lumirius: Tu vetu na kterou narazis jsem spatne formuloval. Bylo to mysleno spise tak, ze kdyz si postavis budovu a nic s ni nedelas mas jeden bod. Postaveni budovy stoji macimalne 3 "hnede" zetony. Kdyz ale na nejakou protihracovou utocis tak jsou ty 3 zetony minimum, takze ve sve podstate to velice nevyhodne. Je fakt, ze pravidla jeste nemam vzite a pokud bych jel na nejakou efektivitu (nejenom se ucil pravidla) asi by to bylo jinaci. Uvidim v prubehu casu.

23.4.2012 07:15:19

to BMAJTZ
que? treba mutanti odstreli jakoukliv produkcni lokaci na pockani. v nelokacnich kartach jsou dohody z cisly 4 a 5. u utoku na protihrace bych se bal spis toho, ze proste spasuje a ja mam pak zetony na prd

23.4.2012 08:00:58

X -> Y
Můžu schopnost X -> Y na kartách akcí využít víckrát za jedn návštěvu? Např.: můžu u Scraptradera zaplatit 3 šroty za tři body?
Pokud bych to toiž mohl využít jen jednou, tak nemám šanci naplnit limit tří žetonků na kartě, když se tam může vlézt jenom dvakrát. Ale zase není tak těžky ty tři šroty našetřit a naplnit limit za jedno vlezení. Tak nevím.
Jak to je, pls? Dík ;)

13.10.2012 10:32:05

Wolfsen
za jednu navstevu, muzes danou akci X -> Y vyuzit pouze jednou, takze v celem jednom kole ji max. vyuzijes 2x. pak az v nasledujicim kole.

13.10.2012 10:49:53

to Wolfsen
zhruba jak pise Fuf00n. posles tam manika ze srotem. jedna akce. poslest tam dalsi dva maniky s jednim srotem. druha akce. pak az dalsi kolo. limit tri zetonu na karte (resp. 3+1) je na celou hru, ne na kolo

13.10.2012 10:57:23

ndru
Aha! Ono tam fakt nic není o odhazování bodů po spočtení. Takže body, které nashromáždím v prvním kole se mi budou už pořád započítávat ve všech dalších, chápu to dobře?
Dobré vědět! :D

13.10.2012 11:21:19

Charitativní aukce

Malý princ - Udělej mi planetu - dobročinná aukce
Malý princ - Udělej mi planetu - dobročinná aukce
Akt. cena: 2500
Končí za: 9 hodin

Všechny tyto aukce >>

Vybíráme z Bazaru

Hitster nová zabalená
Hitster nová zabalená
Akt. cena: 299 Kč
Končí za: 9 hodin

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas