Madeira vs. Nippon vs. Zhanguo

Dokázal by někdo porovnat tyto tři hry? Která je nejlepší? Lze u nich pozorovat nějaký progress jak postupně vycházely - Maderia 2013, Zhanguo 2014, Nippon 2015? Nebo jde o velice podobné hry lišící se hlavně tématem?

Osobně mi je tématem nejblíže Nippon. Taky mě zajimá hratelnost ve 2.

Díky
7.2.2016 19:54:23

ano :)
Mám odehráno něco málo od každé, ale WYG jako vydavatelství je u mě momentálně top. Ještě bych do souhrnu přidal i: Signorie, Asgard a Vasco da Gama.

Madeira je jednoznačně nejvíc heavy - časem i přemýšlením. Mechanismy jsou hodně spojité, spousta věcí se navzájem ovlivňuje. Je tam agricolovské živení/údržba, je tam příplácení za navyšování efektů kostek, více cest k zisku bodů, důležitost pasovací pozice, převahy, worker placement, resource management, v podstatě na co si vzpomeneš :) Korunu tomu nasazuje, že dost bodů se získává z úkolů, které se berou při výběru pozice do dalšího kola, kdy se sčítají tyhle faktory:
1) na kterou pozici jsem zapasoval minulé kolo (tzn. ze kterého místa budu vybírat)
2) úkol, který přijetím pozice získám
3) pořadí v kole, které tím pádem dostanu
4) hodnoty na akčních kostkách spojené s daným místem (jsou důležité pro využívaní postav ve hře, což je základní způsob provádění akcí)

...to jen tak pro ilustraci

Zhanguo je hodně elegantnější a jednodušší na vysvětlení, přesto je tam toho pořád hodně. Je tam 6 základních akcí, člověk má 5 kol po šesti kartách, kdy každou kartu musí použít na akci. Nebo na upgrade, který mu nějakou akci vylepší po zbytek hry - a kromě toho mu dá alternativní surovinu, kterou (když jich má dost) využije na nákup bonusu na konci kola. Je to závod o to, kdo stihne stejný cíl (umístění guvernérů, zdí a paláců) dříve a v pokročilé variantě je to okořeněno unikátními schopnostmi pro každého hráče. Navíc je tam omezený prostor, takže se může stát, že něco člověk nesplní vůbec. Je tam schováno hodně bodů v závěrečném bodování.

Nippon je asi nejjednodušší z těch tří, je tam sice 9 akcí, ale část z nich je navzájem hodně podobná a jednoduchá. Takže na vysvětlení relativně vpoho (v měřítku WYG her). Ale přemýšlení si člověk užije i tak dost. Kombinuje výběr ideální barvy workerů, k tomu potřebuje hráč získávat převahu v regionech a ideálně ještě plnit i smlouvy, za které jsou nezanedbatelné odměny. I časově mi přijde tak nastejno se Zhanguem, možná trochu kratší, když to hráči umí.

Doplním teda Signoriu, která je ještě jednodušší (jen 5 druhů akcí, jeden pro každou barvu kostky). Problém je, že jsou asi tak 3-4 způsoby, kterými se akce dá získat :) Je tam systém, který se (když to tak sepisuju) podobá systému "budoucích" bonusů v Zhanguu - můžu si zaplatit "pomocníka", který mi garantuje bonusovou menší (někdy i větší) jinou akci, když hraju v budoucnu tu akci, ke které jsem pomocníka pořídil. Hodně pěkně se tam pracuje s kostkami, není to tak elegantní jako třeba u Felda v Bora Bora nebo Macau, ale pořád je to funkční. Jako trademark WYG jsou tam bonusové akce na konci kola, které se losují náhodně a jsou v každé hře jiné (alternativa jsou bodovací kombinace guvernérů/zdí/paláců v Zhanguu a odměny za zdi taméž, v Madeiře pak náhodné rozdělení úkolů ve spojení s pozicemi pořadí v kole nebo třeba náhodné losování rozmístění postav a úkolů v Madeiře). Taky je tam náhoda v tom, jaké do hry přijdou erby, které se hráči snaží sbírat (to, co sbírám, je určeno hráčskou barvou, což je v našem kroužku, kdy má každý svou oblíbenou barvu, trochu problém :) ).

Ještě mám doma dvě hry od WYG, které obě stojí za to:

Starší a známější je Vasco da Gama, hodně vtipný worker placement, kde kromě boje o to, kdo zaplácne políčko dané akce, přibývá ještě plánování, v jakém pořadí jednotlivé akce provedu. Samotné akce jsou jednoduché (hra je z celého výčtu podle mě nejjednodušší), takže celkem vhodná vstupní hra do světa suchých počítacích eur (bráno jako kompliment ;) ), téma je ohraná kolonizace Indie - viz jméno.

Poslední, která se mi dostala do ruky celkem náhodou, je Asgard. Hráči se snaží podporovat dobrou nebo špatnou stranu při Ragnaroku (konec světa podle severské mytologie) a trhnout na tom co nejvíc vítězných bodů. Severským bohům (a nebo taky známým záporákům jako je Loki nebo Fenrir) mohou stavět chrámy, za což mají jednak body a také potom mohou bojovat v Ragnaroku po jejich boku. Nebo bojují v bitvách, za což získávají mocné zbraně a kouzla, kterými se pak snaží Ragnarok obrátit ve svůj prospěch. Ideální je mít oboje (tedy zbraně a navíc mít za koho bojovat). Hra samotná kombinuje současný tajný výběr pozic, kam se následně worker placementem podle pořadí v kole (které je celkem důležité) umisťují pracanti a podle toho se získávají suroviny na stavbu chrámů, bojovníci do Ragnaroku atd. Po skončení první části hry (= několik kol worker placementu, myslím, že šest) následuje samotný Ragnarok, což je oddělená část hry (která si vyžádá 30-45 minut času) a kdy hráči podle loajality, kterou k jednotlivým božstvům prokázali v první části hry, přiřazují své bojovníky a výbavu jednotlivým účastníkům konfliktu a mohou tak získat další (nezanedbatelné) body. Téma je mi hodně blízké, grafika je tak trochu komiksová, ale ve víru boje se to dá oželet :)

Abych ti ulehčil v rozhodování, málo co z toho mám nahráno ve dvou :D
Zhanguo a Nippon ano a obojí celkem fungovalo, ale obecně mi WYG hry přijdou jako koncipované pro plný počet a snažím se je tak taky hrát. (Často je v nich více či méně zásadní úprava pro hru méně hráčů - tj. už pro tři.)

Jinak všechno jsou to delší a složitější hry, v pořadí složitosti vysvětlování+přemýšlení u hry od nejjednodušší asi takto (z mého pohledu):
1. Vasco
2. Nippon
3. Signoria
4. Zhanguo
5. Asgard
6. Madeira

Jinak kdybys měl ještě dotazy, ptej se - všechno to jsou moje srdcovky, rád poradím :)

8.2.2016 00:30:59 | Upraveno autorem (porovnej)

Tak to už ani
... nemusím nic psát.:-)
Souhlas s Kewem, s WYG nemůžeš sáhnout vedle. Mám doma ZhanGuo a Nippon a jsem moc spokojený.;-)

8.2.2016 07:12:22

můžeš...
Tedy jestli lze soudit podle jediné hry z uvedených. Po opravdu hodně hrách ZhanGuo mohu říct, že se mi ta hra nelíbí, a to i přes to, že jsem vyhraněný eurohráč a toto by mělo být etalonem eurohry. Nicméně to už jsem rozpitvával n některé z vedlejších diskusí, tak už to nebudu říkat znovu.

8.2.2016 07:25:48

jo,
tak jsem koukal zpětně do diskuze k Zhanguu a myslím, že tam je pár věcí, které by ti měly pomoct ujasnit si, jestli Zhanguo je/není pro tebe :)
Ale ty tři hry jsou herně celkem odlišné, chce to vyzkoušet ;)

8.2.2016 08:58:27

Dobře
...opravím to na "zdá se, že nemůžeš".:-D
Zbytek v diskusi ke hře.

8.2.2016 10:36:08

Kew
Díky za rozbor.
Nejvíce jsem byl rozhodnutý pro Nippon, ale Vasel mě trošku ve videorecenzi odradil. Trošku jsi mě zvyklal s tím hraním ve 2. Asi ještě zatím strategicky vyčkám :)

8.2.2016 19:12:11

Vybíráme z Bazaru

Podsvětí
Podsvětí
Akt. cena: 300 Kč
Končí za: 4 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas