Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Madeira vs. Nippon vs. Zhanguo
Dokázal by někdo porovnat tyto tři hry? Která je nejlepší? Lze u nich pozorovat nějaký progress jak postupně vycházely - Maderia 2013, Zhanguo 2014, Nippon 2015? Nebo jde o velice podobné hry lišící se hlavně tématem?ano :)
Mám odehráno něco málo od každé, ale WYG jako vydavatelství je u mě momentálně top. Ještě bych do souhrnu přidal i: Signorie, Asgard a Vasco da Gama.
Madeira je jednoznačně nejvíc heavy - časem i přemýšlením. Mechanismy jsou hodně spojité, spousta věcí se navzájem ovlivňuje. Je tam agricolovské živení/údržba, je tam příplácení za navyšování efektů kostek, více cest k zisku bodů, důležitost pasovací pozice, převahy, worker placement, resource management, v podstatě na co si vzpomeneš :) Korunu tomu nasazuje, že dost bodů se získává z úkolů, které se berou při výběru pozice do dalšího kola, kdy se sčítají tyhle faktory:
1) na kterou pozici jsem zapasoval minulé kolo (tzn. ze kterého místa budu vybírat)
2) úkol, který přijetím pozice získám
3) pořadí v kole, které tím pádem dostanu
4) hodnoty na akčních kostkách spojené s daným místem (jsou důležité pro využívaní postav ve hře, což je základní způsob provádění akcí)
...to jen tak pro ilustraci
Zhanguo je hodně elegantnější a jednodušší na vysvětlení, přesto je tam toho pořád hodně. Je tam 6 základních akcí, člověk má 5 kol po šesti kartách, kdy každou kartu musí použít na akci. Nebo na upgrade, který mu nějakou akci vylepší po zbytek hry - a kromě toho mu dá alternativní surovinu, kterou (když jich má dost) využije na nákup bonusu na konci kola. Je to závod o to, kdo stihne stejný cíl (umístění guvernérů, zdí a paláců) dříve a v pokročilé variantě je to okořeněno unikátními schopnostmi pro každého hráče. Navíc je tam omezený prostor, takže se může stát, že něco člověk nesplní vůbec. Je tam schováno hodně bodů v závěrečném bodování.
Nippon je asi nejjednodušší z těch tří, je tam sice 9 akcí, ale část z nich je navzájem hodně podobná a jednoduchá. Takže na vysvětlení relativně vpoho (v měřítku WYG her). Ale přemýšlení si člověk užije i tak dost. Kombinuje výběr ideální barvy workerů, k tomu potřebuje hráč získávat převahu v regionech a ideálně ještě plnit i smlouvy, za které jsou nezanedbatelné odměny. I časově mi přijde tak nastejno se Zhanguem, možná trochu kratší, když to hráči umí.
Doplním teda Signoriu, která je ještě jednodušší (jen 5 druhů akcí, jeden pro každou barvu kostky). Problém je, že jsou asi tak 3-4 způsoby, kterými se akce dá získat :) Je tam systém, který se (když to tak sepisuju) podobá systému "budoucích" bonusů v Zhanguu - můžu si zaplatit "pomocníka", který mi garantuje bonusovou menší (někdy i větší) jinou akci, když hraju v budoucnu tu akci, ke které jsem pomocníka pořídil. Hodně pěkně se tam pracuje s kostkami, není to tak elegantní jako třeba u Felda v Bora Bora nebo Macau, ale pořád je to funkční. Jako trademark WYG jsou tam bonusové akce na konci kola, které se losují náhodně a jsou v každé hře jiné (alternativa jsou bodovací kombinace guvernérů/zdí/paláců v Zhanguu a odměny za zdi taméž, v Madeiře pak náhodné rozdělení úkolů ve spojení s pozicemi pořadí v kole nebo třeba náhodné losování rozmístění postav a úkolů v Madeiře). Taky je tam náhoda v tom, jaké do hry přijdou erby, které se hráči snaží sbírat (to, co sbírám, je určeno hráčskou barvou, což je v našem kroužku, kdy má každý svou oblíbenou barvu, trochu problém :) ).
Ještě mám doma dvě hry od WYG, které obě stojí za to:
Starší a známější je Vasco da Gama, hodně vtipný worker placement, kde kromě boje o to, kdo zaplácne políčko dané akce, přibývá ještě plánování, v jakém pořadí jednotlivé akce provedu. Samotné akce jsou jednoduché (hra je z celého výčtu podle mě nejjednodušší), takže celkem vhodná vstupní hra do světa suchých počítacích eur (bráno jako kompliment ;) ), téma je ohraná kolonizace Indie - viz jméno.
Poslední, která se mi dostala do ruky celkem náhodou, je Asgard. Hráči se snaží podporovat dobrou nebo špatnou stranu při Ragnaroku (konec světa podle severské mytologie) a trhnout na tom co nejvíc vítězných bodů. Severským bohům (a nebo taky známým záporákům jako je Loki nebo Fenrir) mohou stavět chrámy, za což mají jednak body a také potom mohou bojovat v Ragnaroku po jejich boku. Nebo bojují v bitvách, za což získávají mocné zbraně a kouzla, kterými se pak snaží Ragnarok obrátit ve svůj prospěch. Ideální je mít oboje (tedy zbraně a navíc mít za koho bojovat). Hra samotná kombinuje současný tajný výběr pozic, kam se následně worker placementem podle pořadí v kole (které je celkem důležité) umisťují pracanti a podle toho se získávají suroviny na stavbu chrámů, bojovníci do Ragnaroku atd. Po skončení první části hry (= několik kol worker placementu, myslím, že šest) následuje samotný Ragnarok, což je oddělená část hry (která si vyžádá 30-45 minut času) a kdy hráči podle loajality, kterou k jednotlivým božstvům prokázali v první části hry, přiřazují své bojovníky a výbavu jednotlivým účastníkům konfliktu a mohou tak získat další (nezanedbatelné) body. Téma je mi hodně blízké, grafika je tak trochu komiksová, ale ve víru boje se to dá oželet :)
Abych ti ulehčil v rozhodování, málo co z toho mám nahráno ve dvou :D
Zhanguo a Nippon ano a obojí celkem fungovalo, ale obecně mi WYG hry přijdou jako koncipované pro plný počet a snažím se je tak taky hrát. (Často je v nich více či méně zásadní úprava pro hru méně hráčů - tj. už pro tři.)
Jinak všechno jsou to delší a složitější hry, v pořadí složitosti vysvětlování+přemýšlení u hry od nejjednodušší asi takto (z mého pohledu):
1. Vasco
2. Nippon
3. Signoria
4. Zhanguo
5. Asgard
6. Madeira
Jinak kdybys měl ještě dotazy, ptej se - všechno to jsou moje srdcovky, rád poradím :)
Tak to už ani
... nemusím nic psát.:-)
Souhlas s Kewem, s WYG nemůžeš sáhnout vedle. Mám doma ZhanGuo a Nippon a jsem moc spokojený.;-)
můžeš...
Tedy jestli lze soudit podle jediné hry z uvedených. Po opravdu hodně hrách ZhanGuo mohu říct, že se mi ta hra nelíbí, a to i přes to, že jsem vyhraněný eurohráč a toto by mělo být etalonem eurohry. Nicméně to už jsem rozpitvával n některé z vedlejších diskusí, tak už to nebudu říkat znovu.
jo,
tak jsem koukal zpětně do diskuze k Zhanguu a myslím, že tam je pár věcí, které by ti měly pomoct ujasnit si, jestli Zhanguo je/není pro tebe :)
Ale ty tři hry jsou herně celkem odlišné, chce to vyzkoušet ;)
Dobře
...opravím to na "zdá se, že nemůžeš".:-D
Zbytek v diskusi ke hře.
Kew
Díky za rozbor.
Nejvíce jsem byl rozhodnutý pro Nippon, ale Vasel mě trošku ve videorecenzi odradil. Trošku jsi mě zvyklal s tím hraním ve 2. Asi ještě zatím strategicky vyčkám :)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Podsvětí
Akt. cena: 300 Kč
Končí za: 4 dny