Tilsit
Autoři: Stefano Luperto
Rok vydání: 2003

Viva il Re (Ať žije král) - recenze

Autor: Stepan | 23.11.2010 | 3

při četbě recenze autor doporučuje poslechnout si skladbu God save the queen od Sex pistols

Představte si takovou tradiční situaci. Na víkend k vám přijelo příbuzenstvo, zatímco staří (babičky si šuškají o programech, které jedou někdy pozdě v noci a pracující ani studující člověk se ně dívat nemůže) a postarší (sem už se řadí nějací zatrolenci, takže opatrně) se baví o velice zajímavých věcech, mladí se rušivě pošklebují, dělají opičky a tak. Co s nimi? No, nejčastěji je mládež vyhnána do jiného pokoje, aby se nějak zabavila. Co tam?  V temném koutě se válí nějaká ošuntělá hra (stará 12 let!!). Omladiny pomalu nechává flašku flaškou a opatrně sfoukává prach z krabice. Nuda, ozývá se a všichni se vrací k flašce.

Tak takhle by dopadlo setkání s touhle pěknou hrou. Na první pohled nemá tahle hra co nabídnout. Ale přesto si u ní užijete mnohdy pořádnou srandu. Jde o to vytáhnout tuto hříčku v pravý čas a na pravém místě.

Pravidla

Hráči si nejprve vylosují kartu se šesti jmény hrdinů. Postav ve hře je celkem 13. jsou mezi nimi skuteční borci (Merlino, Beatrice, Leonardo) a také naprostí ubožáci (Odessa, Irma nebo Fiorello) vy se musíte spokojit s tím, co dostanete a vyvolené se snažíte dostat co nejvýše na společenském žebříčku. Někteří hráči mohou mít mnoho společných postav. Postupně hráči nasazují své figurky na plán. Ve chvíli kdy všichni nasadili (2x při šesti hráčích), hra může začít (jedna figurka se většinou nedožije ani začátku hry). Tah hráče je opravdu jednoduchý, může posunout jednu figurku o jedno patro nahoru (na jednom patře přitom nemůže být více než čtyři postavy). V případě, že postava vstoupila trůnního sálu, dochází k hlasování. Všichni hráči vyberou kartu a položí ji před sebe tak, aby nebyla vidět. Karty mohou být buď souhlasné (korunka), nebo odmítavé (přeškrtnutá korunka). Stačí, aby jeden hráč hlasoval proti a adept na krále je popraven. A teď pointa: karty souhlasu se vám vrací na ruku, zatímco pokud s volbou nesouhlasíte, tak kartu ztrácíte. Ano, tušíte správně. Pokud plýtváte, lehce se vám stane, že uprostřed hry nemáte už jinou kartu než korunku a tudíž každou postavu volíte králem, i když ji nemáte na své kartě a nezískáte za ní žádné body. Kolo končí, když je zvolen král. Potom si hráči sčítají body za všechny figurky, které mají dosud na plánu. Každé patro o bod více, než patro předchozí a král je dokonce za deset. Hlavní dilema: posunu svojí figurku víš, abych měl více bodů, nebo počkám, až budou hráči bez karet a až potom vstoupím do nebezpečných vod dvorních intrik.

Tato hra je velice jednoduchá, zdá se, že zde není ani mnoho věcí k rozmyšlení a je zde málo možností pro nějakou strategii či taktiku (ti, kteří sledují tento web už vědí, co tyto slova znamenají). Ale je to sranda. Například moje kolegyně velice rychle pochopily smysl hry a dopředu cpaly zásadně postavy, které začínaly stejným písmenem jako jejich děti nebo partneři. Jak na to máte jako snaživý hráč reagovat, asi tak že začnete posouvat dopředu Irmu, protože je to chudák selka a vy jste levicového smyšlení. Dá se to hrát i trošku vážněji, ale ve finále je výsledek podobný (jenom průběh není tak zábavný).

Jestliže hledáte hru pro nehráče nebo tzv. vyplňovač (krátká hra vhodná na vyplnění času mezi partie 2 delších her) mezi Arkhamem a Caylusem, pak vivat, došli jste na konec cesty.

Pokud hledáte seriózní hru pak rychle pryč, odlogovat, připojit externí harddisk, zálohovat data, formátovat, nainstalovat linux, pokusit se nainstalovat wifi, smazat linux, nainstalovat zpět windows a zkontrolovat zatrolenky - jak to že to tady pořád je??? Tohle web pro seriózní hráče a takové hry tady nechceme!!!!!