Vikingové - obrázek

Herní kategorie: desková hra, budovatelská
Autoři: Michael Kiesling

Vzhůru na palubu

Autor: skyfire | 30.7.2010 | 10

Začnu troškou historie. K hraní moderních deskovek jsem se dostal před cca. 2,5 rokem a Vikingové byla společně s Carcassonne moje první hra. Dneska mám již přes 30 her a dalších cca. 10 jsem hrál, ale Vikingové jsou stále má nejoblíbenější hra.

Design a krabice

Krabice je provedená perfektně, je v ní tolik přihrádek, kolik je potřeba, takže veškerý materiál jde pěkně uložit a to tak, aby uložení i připravení hry netrvalo déle než cca. 3 minuty. Ve hře se nachází menší čtvercové kartičky části ostrovů a lodí, pak spousta dřevěných panduláků (Vikingů), hrací deska s otočným kolem (před prvním hraním nutno smontovat), plátěný pytlík pro Vikingy (ze kterého se náhodně vytahují), kartónová loďka se stojánkem (pro označení začínajícího hráče), 4 kartónové desky ve tvaru L, které mají hráči jako startovní pevninu, ke které připojují ostrovy, moře a lodě, 8 malých kostiček čtyř barev pro označení hráče a pro označení počtu bodů na počítadle (je kolem dokola hrací desky) a mince v hodnotě 1, 5 a 10. Vše je provedeno z kvalitníh tvrdého kartónu a i přes řadu odehraných her vše vypadá pořád jako nové.

Systém hry

Hra se hraje v 6 kolech, kdy liché kola jsou tzv. malé a po těchto kolech se dostávají jen mince a sudé kola jsou tzv. velké, kdy po těchto se krom mincí dostávají také vítězné body a rovněž se mohou převážet pomocí námořníků figurky z pevniny na ostrovy. Otočné kolo na hracím plánu má kolem sebe hodnoty 0-11. Z předem připravených 6 hromádek po 12 kartičkách ostrovů a lodí (dobře promícháno, lícem dolů) se tyto kartičky otáčejí a přikládají na políčka kolem kola. Části ostrovů ve směru od čísla 0 dál a lodě ve směru od čísla 11 zpět (11, 10, atd.). Kartičky ostrovů jsou tři typy. Začátky, středy a konce. Tak jako v Carcassone na sebe musí navazovat (tzn. nemůžu dát konec a hned za něj střed nebo další konec. Takže ostrov musí vypadat např. začátek, střed, střed, konec a pak musí být zase začátek. Podrobnější ukázka přikládání kartiček viz. pravidla. K těmto rozmistěným kartičkám ostrovů se kolem plánů rozmístí náhodně vybraných 12 figurek vytažených z plátěného pytlíku (podrobnější pravidla pro rozmistění opět v pravidlech). Pak už se jen určí začínající hráč a ten si vybere kartičku s částí ostrova a s příslušnou figurkou a umístí ji ke své startovní desce tvaru L. Figurek je 6 typů (rozlišených barvami). Šedá - námořník, černá - bojovník, červená - šlechtic, zelená - zvěd, žlutá - zlatník a modrá - rybář. Každý typ figurky může být umístěn jen do své řady (ta je dána startovní deskou, kterou má každý před sebou a která je pro všechny stejná). Když si umístí vybranou část ostrova s figurkou do řady, kde figurka patří, může nechat figurku rovnou na této kartičce ostrova. když si chce dát část ostrova do jiné řády, figurku musí nechat na pevnině a ta může být na ostrov převezena na konzi velké fáze a to jen námřníkem (šedou figurkou). Krom částí ostrovů jsou zde i kartičky lodí. Ty se umisťují nahoru desky hráče (čili nad všechny řady ostrovů jednotlivých figurek). Lodě mají různé barvy (stejné jako barvy figurek krom šedé a černé) a barva určuje až do které řady pod lodí tato loď ohrožuje figurky. Tzn. je li loď žlutá a v řadě pod ní je žlutá figurka zlatníka, ten je danou lodí ohrožen a nepřinese na konci každého kola žádné mince. Lodě se odrážejí tak, že v řadě pod ně se umisťují ostovy s bojovníky (černé figurky). Taková loď je pak odražena, žádnou figurku neohrožuje a naopak ještě sama přinese body nebo mince (napsáno na lodi). Ještě se vrátím ke způsobu, jak si hráčí vybírají kupují kartičky. Otočné kolo na hrací desce ukazuje kolik daná kartička stojí (na začátku 12 kartiček s cenou 0-11). Když se třeba vezmou kartičky s cenou 3, pak dva, pak jedna a poté 0, tak se kolo otočí a kartička co na začátku stála 4 bude nyní zadarmo. Zkrátka pokud se vezme nejlevnější kartička, tak se kolo otočí a kartičky se slevní. Ve hře je ale pravidlo, že nejlevnější kartička může být vzaná jen tehdy, když je na ní figurka barvy, která už je v nabídce poslední (třeba poslední rybář (modrá figurka) atd.), nebo když ji bere hráč, který už nemá mince. Vítězem je samozřejmě ten, kdo nasbírá nejvíc bodů. Po posledním kole následuje velké vyhodnocení a pak ještě závěrečné, ve kterém se ještě rozdají body za nejdelší ostrov, nejvíce ostrovů, hráč, kterému zůstalo nejvíce námořníků dostane body, rybáři musejí nakrmit všechny figurky (když chybí jídlo body se odečítají, když nadbývá, hráč dostane body navíc)atd.. Během hry přinášejí neohrožení šlechtiové dva body a průzkumníci bod jeden a každý rybář a zlatník v řadě pod průzkumníkem další bod. Každý zlatník navíc 3 mince. To by byl stručně nastíněn systém hry.

Rozšíření

To je věc, která hodně potěší, navíc když je přímo součástí základní hry. Rozšíření přidá bonusové kartičky, které přinášejí určité výhody. Bonusovou kartičku si hráč vybírá v té chvíli, když si vybral aktuálně nejdražší kartičku z hrací desky. Krom toho rozšíření upravuje základní pravidla (draží se začínající hráč, námořník nemůže převézt tolik figurek jako v základu, ale jen jednu (s určitou bonusovou kartičkou více) apod. Celkově je rozšíření perfektní a strategické a taktické možnosti jsou s ním daleko větší.

Jak se to hraje?

Úžasně. Je to jedna z her, která se díky nespočtu možností nalosování kombinací cen, částí ostrovů a typů figurek snad nikdy neohraje. Zkrátka podle situace a podle toho jak hrají soupeři a co si berou za kartičky vzniká před hráčem pokaždé jiné souostroví, někdy se daří mít hodně zlatníků a tím pádem mincí, ale nedaří se odrážet lodě, jindy je hodně šlechticů, ale málo rybářů apod. Je to prostě boj a vybrat si vždy tu nejlepší kombinaci kartičky a figurky je věda. Je třeba hodně sledovat soupeře, co se jim hodí, co mi vezmou a co mi možná ještě zbude a zároveň je třeba dobře hospodařit s mincemi ať si můžu dovolit v určitou chvíli i dražší kombinaci kartičky a figurky. Co je na hře ještě hdně dobré je to, že i když někdo během hry výrazněji vede, závěrečné hodnocení s hodnocenými věcmi, které se během hry nehodnotily (jído, ostrovy, počet námořníků atd.) s pořadím vždy hodně zamává a někdy člověk fakt čumí, jak o své vedení přišel.

Náhoda, počet hráčů, složitost pravidel, cena

Náhoda má ve hře roli v náhodném rozmístění kartiček ostrovů a figurek, ale je to přesně ten typ náhody, který hodně ovlivní různorodost každé hry, ale minimálně ovlivní jednotlivé šance hráčů na výhru. Každý má možnost vybírat ze stejné nabídky a s rozšířením, kdy se draží začínající hráč je taky smazána výhoda začínajícího hráče (ten má samozřejmě na začátku vždy nejvíc možností co si vzít).

Hra je pro 2 až 4 hráče. Mám nahráno dost ve všech počtech a nutno říct, že je to jedna z mála her, která je ve dvou perfektní a zdá se mi, že je v tomto počtu taky nejlepší. Ve 3 a 4 se logicky kartičky a figurky rozdělí mezi víc hráčů a na konci má každý tudíž menší souostroví. Není to nic na škodu, hra je ve 3 a 4 taky super, ale pro mě je nej ve dvou.

Pravidla jsou jednoduché, doprovázeny názornými ukázkami (obrázky) a jsou napsány velmi dobře.

Vikingové se dají sehnat za cenu od 600,- což je za hru, která obsahuje rovnou i rozšíření, je z kvalitního materiálu, má dobře provedenou krabici s přihrádkami a jejiž znovuhratelnost je veliká cena opravdu královská.

Takže dost psaní a všichni kdo chcete zažít atmosféru vikngských plaveb, tažení a osidlování ostrovů vzhůru na palubu. Tahle hra vás určitě v tomto směru nezklame.