Vikingové - obrázek

Herní kategorie: desková hra, budovatelská
Autoři: Michael Kiesling
Rok vydání: 2007

Vikingové

Autor: Beholder | 28.2.2009 | 14

Vikingové, desková hra od Michaela Kieslinga (známějšího především spolu s Wolfgangem Kramerem, jakožto autoři her Tikal, Java, Mexica, Maharaja, Torres ...) se tváří jako jednoduchá rodinná desková hra pro 2-4 hráče, ale po cca 10 partiích ve dvou jsem došel k názoru, že zas tak jednoduchá není a bez trochy přemýšlení a taktického umu výhry nedosáhnete. Ale postupně...

Po rozbalení hry na vás čeká nevelký herní plán s otočným kolem (před první hrou je třeba jej složit), spousta dřevěných Vikingů, kartónových kartiček s částmi ostrovů a lodě. Dále také mince, pár kostiček, základ herního plánu a přehled hodnocení pro každého hráče, figurka začínajícího hráče a nesmím zapomenout na plátěný pytlík na Vikingy. Ještě bych měl dodat v poslední době pro mě dost zásadní věc u deskových her a to je úložný prostor pro herní materiál (u některých her se o úložném prostoru nedá mluvit). Vše má své místo a příprava hry je proto relativně rychlá. Materiál a grafické zpracování působí profesionálně, kvalitně a hlavně hezky. Rovněž i cena je příjemná.

Přejděme ale k hlavní věci – jak se Vikingové hrají. Hra probíhá v 6 kolech. V každém z nich se rozebere a umístí 12 kartiček ostrovů a lodí, 12 figurek a provede se hodnocení. Kouzlo spočívá v tom, že je ve hře několik profesí Vikingů a každý přispívá něčím jiným. Přesněji máme k dispozici 6 různých profesí odlišných od sebe barvami. Modrý-rybář, žlutý-zlatník, zelený-zvěd, červený-šlechtic, černý-bojovník, šedý-námořník. Všichni jsou důležití. Rybáři především na konci hry zajistí potravu pro Vikingy, zlatníci zásobují hráče zlatem, zvědové přinášejí body, šlechtici rovněž, bojovníci odrážejí útoky lodí, které ohrožují ostatní Vikingy a znemožňují jim konat svou práci a nakonec námořníci, kteří zajišťují přepravu Vikingů, kteří čekají na pevnině a pokud jich má hráč na konci hry dostatek (více než ostatní) tak přinesou i body.

Herní systém umožňující rozebrání právě 12 Vikingů a karet ostrovů, popřípadě lodí v každém kole spočívá v nákupu. Hráči střídavě jeden po druhém kupují určitou kombinaci (kartička+Viking) a umisťují je ke svým pevninám. Vikinga je možné položit pouze na kartičku ostrova, kterou právě koupil spolu s ním. Háček je v tom, že kartička ostrova musí k pevnině a v pozdější fázi již umístěným (objeveným) ostrovům pasovat. K dispozici jsou 3 typy kartiček ostrovů – levý okraj, střed a pravý okraj. Není proto možné umístit např. dva levé okraje vedle sebe nebo levý okraj ke středu z pravé strany. Proto musí hráč taktizovat a neumísťovat karty ostrovů jen tak, jak se mu zlíbí. Důležité je, že každý Viking (profesně odlišný) má na starost svou řadu ostrovů a pouze na tu může být umístěn. Hráč ale může umístit právě koupenou kartičku s ostrovem (hráč samozřejmě žádné ostrovy nekupuje, ve skutečnosti poskytuje finance pro objevování těchto ostrovů) i do jiné řady než do které je možné umístit Vikinga, kterého právě koupil s touto kartou. V tom případě ale musí umístit Vikinga na pevninu, kde samozřejmě žádné body ani peníze nepřináší. Naštěstí jsou k dispozici námořníci, kteří Vikingy z pevniny mohou dopravit na neobsazené části ostrovů. Jak už jsem se zmínil – lodě představují nebezpečí, a pokud nejsou odražené bojovníky, tak zastavují produkci peněz i bodů. Na druhou stranu odražené lodě nějaké body nebo peníze naopak přinášejí.

Ovšem stále vám určitě není jasné, jakým způsobem se ostrovy a Vikingové „nakupují“. Stojí za tím důmyslný systém otáčení kola s hodnotami zlatých, které je třeba zaplatit a postupným ubýváním 12 kartiček a Vikingů, které to otáčení způsobuje. Vikingové jsou totiž kolem otočného kola seřazeni postupně podle barev a vždy, když se nějaká barva vykoupí, kolo se otočí a změní se tím všechny ceny zbývajících karet a Vikingů. Proto, jak stále opakuji je třeba u hry přemýšlet a taktizovat. Pokud člověk hraje špatně tak se mu může stát, že má spoustu Vikingů na pevnině (tedy neaktivních), neodražené lodě a nebo třeba hladové Vikingy (málo rybářů na ostrovech = hladoví Vikingové = minusové body na konci).

Je třeba dodat, že hra má v sobě určitý podíl náhody v tom, že Vikingové jsou losováni z pytlíku a rovněž složení karet ostrovů a lodí je určeno náhodně. Ovšem náhodu lze významně eliminovat, když do hry zakomponujeme pravidla pro pokročilé, které zajišťují pro každé kolo jiné pořadí Vikingů kolem otočného kola (v základních pravidlech je pro každé kolo stejné pořadí Vikingů – rybáři, zlatníci, zvědové, šlechtici, bojovníci, námořníci). Toto pořadí určují sami hráči. Navíc přibývá dražba začínajícího hráče (v základu se hráči v tom kdo začne každé kolo střídají), přísnější pravidla pro přepravu Vikingů z pevniny na ostrovy a spoustu zvláštních kartiček, které přinášejí body nebo peníze navíc. Proto je dobré po cca 5 hrách, ve kterých si hráči osvojí pravidla a herní mechanismus, přejít ke hře pro pokročilé hráče.

Vikingové jsou velmi kvalitní desková hra jak zpracováním, tak herně. Hratelní v jakémkoliv počtu hráčů, pro který jsou určeni (2-4) a hlavně nezaberou déle jak hodinu.