Vydavatelé: Albi
Kosmos
Autoři: Grzegorz Rejchtman
Rok vydání: 2007

Ubnogo - tentokráte cestovní

Autor: Kent | 21.1.2011 | 2

Tři, dva, jedna, start….tak těmito slovy pro nás začíná Ubongo na cesty. Pak se strhne neskutečná bitva o to komu se jako prvnímu podaří poskládat určená kombinace a v co nejkratším čase vměstnat vybrané dílky do vylosované kartičky. Tato „kapesní“ verze vychází z populární deskové hry Ubongo – Honba za diamanty. I když se  v této verzi diamanty neobjevují, princip hry je stejný.

Role hráčů

Obsah balení

V této hře je hráč prostě hráčem a nemá zde žádnou konkrétní roli, jelikož se jedná o hru logickou spojenou rychlostí  (v jaké kdo dokáže poskládat vybranou kombinaci), hraje v této hře každý sám za sebe. Každý z hráčů se snaží získat co největší počet kombinačních karet  a pouze ten hráč, kterému se podaří vybraná kombinace poskládat v daném limitu, získá kartičku a cenný bod.

Změny oproti velkému Ubongu

Absence diamantů a hracího plánu, chybí přesýpací hodiny a pouze jednobarevné dílky. Shrnuto a podtrženo, očesaná cestovní verze, nicméně stále hratelné a díky  těmto vlastnostem opravdu vhodné třeba i do vlaku, pod stan a pod.

Popis hry a její průběh

Ubongo na cesty má, tak jako jeho straší a větší předchůdce, dvě varianty obtížnosti. Hráči se tedy dohodnou pro konkrétní stupeň obtížnosti, kdy se může hrát na karty pro dva dílky nebo tři dílky. Přiznám se, že zkušený hráč se bude u této cestovní verze nudit, ale pokud to hraji se svými ratolestmi, co bych pro ně neudělal….

Karty se rozloží do kupek podle barev a položí doprostřed hrací plochy, barevní dílky ze kterých se bude v následujících okamžicích skládat vybraná kombinace se položí tak aby na ně každý hráč pohodlně dosáhnul barevnou stranu nahoru.

Ukazka poskladanych karet-tezsi variantaJakmile je hra připravená, hráči se dohodnou kdo si vybere jako první jednu barevnou kartičku. Následující hráč si nesmí vzít stejnou barvu, ale musí se rozhodnout pro barvu jinou a až poslední hráč nemá na výběr a bere co mu zůstalo. Karty se poskládají tou stranou nahoru, která nebyla zvolena jako herní plocha a to z toho důvodu, aby první hráč neměl čas přemýšlet na budoucí kombinací. Hracích karet je celkem 32 (jako karet do mariáše) a kombinačních dílků je 28 (7 od každé barvy).

Jakmile začínají hráč vyřkne zázračné slovo  „UBONGO“ otočí si každý hráč svoji kartu a následně na to si vezmou ze stolu dílky ve stejné barvě jakou má  jejich hrací karta a začne se skládat. Ten kdo poskládá kombinaci  jako první zvolá jasně a zřetelně „UBONGO“ a začne pomalu počítat do 20-ti. (může se i po dohodě počítat třeba do 50-ti). Jakmile tento hráč skončí s počítáním, skončí kolo a hráči musí přestat skládat. Ten kdo to v daném limitu nestihnul, kartu odevzdá hráči, který měl kombinaci vyřešenou jako první.

Konec hry a určení vítěze

Jakmile se dopotřebují všechny hrací karty, je konec hry. Po té si všichni hráči spočítají svoje hrací karty, které v průběhu hry získali a ten hráč, který má hracích karet nejvíc, se stává celkovým vítězem.

Celkový dojem

Ubongo na cesty splnilo moje očekávání. Tedy rychlá a nenáročná hra a to jak na prostor a přenášení, tak i co se týká samotného hraní. Hra se nesmí srovnávat s velkým Ubongem, neboť se jedná jen o „jakousi“ náhražku této velké stolní hry. Nicméně se dá hrát jak s malými dětmi, tak i s dospělými hráči. Hru jsme hrávali na pláži u moře, tak jako na židli, ve vlaku a vždy jsme si hraní užili.