Tide of Iron: Designer Series Vol. 1

xxxxxxxxxo hodnoceno 8x (Seznam vlastníků)

Tide of Iron: Designer Series Vol. 1 - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Rozšíření pro hru: Tide of Iron
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: 2. světová válka
Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná
Čeština: není
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Autoři: Corey Konieczka
Christian T. Petersen
Rok vydání: 2008
Sdílej: Facebook

Návrháři scénářů (do TOI) všech zemí, spojte se!

Autor: laredo | 17.11.2010 | 11

Prolog

Nelekejte se parafrázovaného bolševického hesla v titulku, neboť bych vám rád touto recenzí představil a zhodnotil jeden velmi zajímavý počin z dílny FFG, který už sice není žádnou horkou novinkou (vyšel krátce před vánoci roku 2008), ale přesto se jedná o pěkný doplněk ke hře Tide of Iron (ToI).

Jde o (první) knihu scénářů k této hře, jejichž autory nejsou pouze lidé z FFG (trio Kouba, Koniezcka a Goodenough) či duo Lombardy/Jaffe, které se významně podílelo na scénářích v ToI rozšířeních Days of the Fox a Normandie. Tato kniha vyšla pod velkolepým názvem Tide of Iron: Designer series, Volume I.

Jak už název napovídá, jedná se pouze o kolekci scénářů (bez žádných figurek, balíčků karet či map), k jejímuž plnému využití budete potřebovat nejen základní hru ToI, ale také její první rozšíření Days of the Fox (blíže o tom ještě dále).

Jelikož tato knížka (časově) vyšla zároveň s druhým ToI rozšířením Normandie, nejsou v ní pochopitelně zahrnuty nové rysy tohoto rozšíření (jako třeba vůdcovské karty, karty počasí, nové typy jednotek, apod.). To je docela škoda, ale autory scénářů z toho pochopitelně vinit nemůžeme.

Proč byste si ale měli kupovat knížku dalších 20 scénářů, když jich na webu FFG (v sekci fanouškovských scénářů pro  ToI) najdete desítky? To je správná otázka na správném místě a já se na ni pokusím odpovědět právě touto recenzí.

 

Casting – Osoby a obsazení

Pánové Ch. Petersen a C. Konieczka (tj. spolutvůrci hry ToI) přišli v r. 2008 s myšlenkou, co takhle oslovit několik proslulých autorů deskových válečných her s tím, aby (tito) vytvořili svůj vlastní scénář pro  ToI. Slovo dalo slovo, a tak bylo tímto způsobem osloveno téměř 20 různých osobností deskových válečných her.

Od lidí z FFG to byl tak trochu risk, protože drtivá většina těchto autorů válečných her scénář do ToI nikdy nevytvářela, takže se od nich očekávalo, že si svůj navržený scénář budou moci sami otestovat nebo ho nechají nějakou skupinou hráčů (či svých příznivců) otestovat. Ale předpokládalo se, že vzhledem k jejich dosavadním kreativním herně-návrhářským zkušenostem  (neboť všechny vybrané osobnosti už měly za sebou vydání jedné či několika válečných deskových her z období 2. světové války, stejně jakož i výborný přehled o historii 2. světové války) pro ně nebude problém nějaký zajímavý scénář vyrobit.

Pro mě se jednalo o jména veskrze neznámá – snad s výjimkou R. Berga a několika dalších  (výše zmiňovaných) lidí z FFG, kteří už dříve nějaké scénáře do ToI navrhli. Ale na jméně až zas tak nezáleží, důležité přece je, co ten dotyčný umí.

Již zmiňovaný Dana Lombardy hrál tentokrát roli hlavního editora/koordinátora (či projektového manažera v dnešním bussines hantýrce). Blíže o tom ještě dále.

 

Vrána k vráně sedá, rovný rovného si hledá

Jelikož už mám také za sebou návrh několika scénářů do této hry a jelikož mám vůči většině oficiálních scénářů neustále nějaké výhrady (většinou ohledně vyváženosti sil), tak jsem byl velmi zvědavý, jak se toto dílko podařilo. Proto jsem ho podrobil kritickému oku hráče i scénáristy v jedné osobě. Některé věci jsou totiž hráči víceméně jedno (nevšimne si jich), ale z pohledu scénáristy už se může jednat o nedbalost, nevyváženost či něco jiného.

Markantním příkladem mohou být např. scénáře kampaně 29. pěší divize z rozšíření Normandie, ve které jsou americké síly vůči německým velmi naddimenzované.

Podle zásady na chudý lid musí být přísnost, kterou jsem si mírně upravil pro autory scénářů v této knížce (na rozdíl od fanoušků, kteří takové scénáře taktéž vytváří, třebaže zadarmo a z lásky ke hře), se teď budu snažit o možná kritičtější posouzení scénářů obsažených v této knížce.

 

Provedení a členění knihy i scénářů

(Materiálové) provedení této publikace musím jednoznačně pochválit. Vázaná kniha s tvrdou obálkou ve formátu (téměř) A4, kvalitní křídový papír, celobarevné provedení. Kniha má téměř 100 stran.

Jak už stručně zmínil Eyron v popisu tohoto produktu, knížka obsahuje 20 nových scénářů (navržených onou dříve zmiňovanou elitou) plus další 2 kratší, jednodušší scénáře z dílny lidí z FFG, které už jsou ale dlouho k dispozici ke stažení na webových stránkách FFG. Tato recenze se bude zabývat jen oněmi 20 novými scénáři.

Každý scénář má kromě klasické grafické podoby (jak ji znáte z příruček scénářů z ToI i z jeho rozšíření) přidány ještě další dvě sekce. Jednak část poměrně zevrubně popisující skutečné historické pozadí daného konfliktu (obvykle půl stránky až celá stránka) a jednak část věnující se stručnému přiblížení osobnosti autora daného scénáře – tj. jaké hry vytvořil, jaké ceny za to dostal, příp. autorovo bližší vysvětlení okolností vzniku a podoby daného scénáře. Obě části sepsal buď samotný autor scénáře, nebo ho v tom zastoupil (již dříve zmiňovaný) Dana Lombardy.

Scénáře nejsou v knize fyzicky seřazeny ani v chronologickém pořadí (tj. jak probíhaly historicky po sobě), ani podle kritérií jako třeba velikost mapy scénáře či počet kol. Jejich fyzické uspořádání v knize je dáno podle příjmení autora scénáře (zajímavá skutečnost, ale všiml jsem si jí víceméně náhodou :-)). V knize ale najdete dva alternativní rejstříky všech obsažených scénářů roztříděné buď podle oblasti střetu (země/části území), nebo podle počtu kol (tj. jeho délky), takže to zase není až tak úplně zmatené. Přesto bych čekal, že už samotné fyzické řazení scénářů bude odpovídat buď chronologickému, nebo geografickému kritériu.

(Pozn. Podoby těchto rejstříků najdete v sekci Obrázků této hry.)

 

Někdy méně znamená více aneb výběr reprezentativního vzorku

Původně jsem měl v úmyslu vyzkoušet všechny scénáře, ale po odehrání šesti z nich a po přečtení si ohlasů a připomínek k těm zbývajícím, jsem došel k názoru, že jich vyzkouším jen polovinu. Vyzkoušet všechny by bylo jednak časově náročné, ale přesto jsem si dal závazek, že se v té zkoušené (dobře vychlazené) desítce pokusím navštívit co nejvíc (různých) bojišť.

Začal jsem Severní Afrikou (všechny 4 scénáře), pak následovaly Ardeny (oba 2 scénáře), poté Siegfriedova linie (2 scénáře) a nakonec Normandie (2 scénáře). Kam už jsem se podívat nestihl, byly bojiště v Itálii, na Sicílii a v Arnhemu (třebaže dohromady se jednalo jen o 4 scénáře).

 

Moje kritéria při hodnocení scénáře

Teď bych uvedl kritéria (i s krátkým vysvětlením), která jsem aplikoval při hodnocení scénářů v této knize. Většina scénářů zapadala do prototypu tzv. normálního scénáře (tj. mapa tvořená max. 9 mapovými dílci, počet kol v rozmezí 6–9, cca 25–30 použitých jednotek dohromady na obou stranách). Tedy žádné megabitvy, na které potřebuje 2 sady map, 2 stoly a hromadu času. I když je pravda, že jeden takový megascénář je zde také zastoupen, ale mě nijak nezaujal, takže jsem ho ani nehrál. Ale zpátky ke kritériím:

  1. Vyváženost scénáře z hlediska dosažení vítězství (zkratka VSDV): Zda obě strany mají k dispozici takový typ/počet jednotek, aby s nimi mohli skutečně dosáhnout vítězství. Laicky řečeno: dobře vyvážený scénář by měl končit těsným vítězstvím některé strany během posledních kol scénáře. Zároveň v závorce uvádím výsledek daného scénáře během hraní.
  2. Použitá speciální pravidla (zkratka PSP): Většina kvalitních scénářů si (obvykle) nevystačí s dostupnými herními mechanismy (pravidla, operační karty, počasí, atd.), a proto zavádí vlastní pravidla, šitá na míru danému scénáři. 
  3. Další osobní výhrady/pochvaly (zkratka DOV/P): Sekce obsahující další připomínky nebo pochvaly k danému scénáři. 
  4. Celkové hodnocení: Používám klasický školní pětistupňový hodnotící systém, kde 1 je nejlepší a 5 je nejhorší.

 

Uvedenou známku je třeba interpretovat následovně:

1 – Výborný scénář. Takhle si představuji kvalitně udělaný scénář po všech stránkách. Mít možnost si takový scénář zahrát, je radost.

2 –  Nadprůměrný scénář. Pěkný scénář.

3 – Průměrný scénář. Obvykle se v něm vyskytuje buď zřejmá nevyváženost pro dosažení vítězství obou stran, nedostatečná originalita (v jeho tématu a pojetí) či jiné (vysvětlené)  nedostatky.

4 – Podprůměrný scénář. Takový scénář s klidem vynechejte, vůbec o nic nepřijdete.

5 – Nedostatečný scénář. Co má tento scénář jako znamenat? Takovéto hodnocení jsem naštěstí vůbec neudělil, takže ho uvádím jen pro úplnost.

 

Scénáře s hodnocením 1 či 2 si zasluhují vaši okamžitou pozornost, scénáře s hodnocením 3 si zařaďte do seznamu scénářů, které si někdy zahrajete. Ty s hodnocením 4 a horším bez výčitek svědomí ignorujte.

Je obecně známo, že k objektivnímu posouzení jakéhokoliv scénáře je zapotřebí několika her, kdy se hráči prostřídají v rolích, a při druhé partii už dobře vědí, co je ve scénáři důležité a jaké chování/taktika je v roli jednotlivých stran zapotřebí. Ovšem vzhledem k množství testovaných scénářů (10) jsem tento přístup zamítl a každý scénář dostal jen jednu šanci :-).

 

Hodnocení odehraných scénářů (řazeno do skupin dle oblasti bojiště)

 

1) Ardeny (Belgie)

 Oba dva scénáře odehrávající se v této oblasti jsou si tématicky velmi podobné. Němci se musí s několika svými jednotkami dostat na druhou stranu bojiště a opustit mapu. Scénář  Twin villages je z nich vyváženější. Přesto mě ale více zaujal scénář To save Bastogne, ve kterém má Němec mnohem adrenalinovější pozici, takže si ověří své taktické dovednosti.

 

a) scénář Twin villages (Dvě vesnice)

Místo střetu: oblast Elsenbornského hřebene.

Popis: Německé síly musí obsadit most (držený Američany) a zároveň se dostat se 2 svými jednotkami (tanky či četami) na druhý konec bojiště a opustit (s nimi) bojiště.  

VSDV: dobrá vyváženost, (výsledek hry: vítězství Němců).

PSP: žádná

DOV/P:

Výhrady: Řeka nevede po celé délce (šířce) bojiště, je přebroditelná a lze ji na krajích objet. Na co potřebují Němci ještě 3 protitankové specializace, když sami mají 4 tanky?

Pochvaly: Použití skrytých čet u Američanů. Nutnost dosažení dvou různých cílů pro vítězství (v případě Němců).

Celkové hodnocení: 3

 

b) scénář To save Bastogne (Záchrana Bastogne)

Místo střetu: Okolí města Bastogne.

Popis: Německé síly musí projet s alespoň 3 svými vozidly na druhý konec bojiště a opustit mapu.    

VSDV: zvýhodnění Američanů, (výsledek hry: těsné vítězství Američanů, 2 Panteři úspěšně projely, ale poslední pojízdný německý polopásák byl zničen těsně před opuštěním bojiště v posledním kole).

PSP: žádná

DOV/P:

Výhrady: Bránící se Američané (10 Shermanů, 2 protitankové čety a 1 protitankové dělo) mají v téměř rovinatém a mírně lesnatém terénu znatelnou převahu proti postupujícím německým tankům a polopásákům (3 Panteři, 3 Panzery IV a 3 polopásáky), stačí je dát do režimu příležitostné palby (opportunity fire) a počkat.

Pochvaly: použití komponent z rozšíření DotF (tanky Panter, protitanková děla), hráč za Němce si opravdu užije své.

Celkové hodnocení: 3

 

2) Severní Afrika (Tunis, Egypt, Lybie)

Čtveřice těchto scénářů nutně vyžaduje rozšíření Days of the Fox. Scénáře Dash to wire, Tottensontag a Rat patrol jsou tématicky téměř stejné – projetí s konvojem na druhý konec mapy či útěk před pronásledujícím nepřítelem. Kasserínský scénář naproti tomu zachycuje průnik německých sil přes slabě bráněný průsmyk, držený Američany.

Osobně bych začal zajímavým Kasserínem, pokračoval Tottesontag-em a (po nasbírání zkušeností z pouštního prostředí) skončil adrenalinovým Rat patrol (v roli Němce). Dash to wire bych s klidem vynechal. Ve všech těchto scénářích hraje významnou roli získání iniciativy, která je (v těchto případech) často mnohem důležitější než koupě strategických karet.

 

a) scénář Dash to wire (Úprk ke hranicím)

Místo střetu: hraniční oblast mezi Egyptem a Libyí.

Popis: Britské síly, pronásledované německými tanky a polopásáky, se musí stáhnout k britské hranici a spolu s tamní menší posádkou udržet kontrolu nad dvěma cílovými hexy.

VSDV: výhoda Britů (výsledek hry: znatelné vítězství Britů)

PSP: žádná

DOV/P:

Výhrady: ve snaze o co největší jednoduchost a svižnost se ztratila zajímavost (originalita)

Pochvaly: díky menší mapě (jen 6 dílů) jde o opravdu svižný scénář, německé síly se objeví ve scénáři až ve 2. kole, za patami prchajících Britů.

Celkové hodnocení: 4

 

b) scénář Tottensontag (Neděle zesnulých)

Místo střetu: nespecifikováno.

Popis: Britský konvoj, pronásledovaný německými tanky a polopásáky, se spolu s tanky musí dostat na druhý konec mapy, který drží menší německá posádka. Vítězství se posuzuje dle počtu zničených/těžce poškozených vozidel příp. úspěšně projetých britských náklaďáků.

VSDV: dobrá vyváženost (výsledek hry: těsné vítězství Britů, jen díky úspěšně projetým náklaďákům britského konvoje).

PSP: žádná

DOV/P:

Výhrady: nepoužití slabší verze Panzera IV (pomocí specifické operační karty), při použití pěchoty neupozornění na začlenění i některých (odebraných) karet z balíčků použitých strategických karet. Nezahrnutí pravidla, že nasazené britské posily musí opustit své zóny nasazení, jinak německé posily nemusí mít dostatek místa pro své nasazení (v dalším kole), relativně slabé německé síly v JV části bojiště.

Pochvaly: Varianta scénáře: použití pěchoty (původně pouze vozidlový scénář), které obohatí scénář. Britové jsou sevřeni ze dvou stran – nepřítel je před nimi i za nimi.

Celkové hodnocení: 2

 

c) scénář Rat patrol (Hlídka krys)

Místo střetu: nespecifikováno.

Popis: Němci musí úspěšně projet s konvojem 6 svých náklaďáků bojištěm a ochránit ho před diverzantskými britskými silami, jedoucími v polopásových vozidlech a džípech.

VSDV: zvýhodnění Britů (vítězství Britů, projely jen 4 německé náklaďáky, zbylé 2 byly zničeny).

PSP: modifikované britské polopásáky (s protitankovým dělem), možnost posunu celého konvoje (jen po cestě) v rámci jednoho tahu. 

DOV/P:

Výhrady: překulometčíkováno (6 kulometčíků na 6 čet u Britů, to je fakt síla) a přepolopásákováno (9 polopásáků na straně Britů) – autor asi zapomněl, že kulomet už je součástí výzbroje polopásáku. Tvrdé bodování pro Němce (aby vyhráli, mohou ztratit jen 1 náklaďák a s max. 2 náklaďáky neopustit mapu).

Pochvaly: originální a zajímavě zpracované téma (hejno britských vos se slétá na německý sud medu (konvoj)), podobně jako u Dash to wire  a Tottensontag se britské síly i německý konvoj objeví ve scénáři až během několika prvních kol.

Celkové hodnocení: 3

Dle neoficiálních informací autora se výsledek tohoto scénáře posuzuje jinak, než je uvedeno ve scénáři. Správně prý má být: Odečtěte počet vítězných bodů dosažených Němci od britského skóre vítězných bodů. Pokud je tento rozdíl alespoň 6, Britové vyhráli, jinak vyhráli Němci. To už zní rozumněji. Po této úpravě bych hodnotil známkou 2.

 

d) scénář Crisis at Kasserine (Krize v Kasserínu)

Místo střetu: Kasserínský průsmyk, Tunis.

Popis: Německé síly musí prorazit průsmykem, bráněným nezkušenými americkými vojáky, a opustit bojiště na druhé straně mapy s alespoň 2 svými tanky. Navíc musí také ovládat jeden cílový hex.

VSDV: dobrá vyváženost (výsledek hry: těsné vítězství Němců).

PSP: díky snížené viditelnosti má obránce dodatečný kryt při útocích (v závislosti na vzdálenosti), duny neblokují výhled, upravená operační karta Shaken defenders, americké polopásáky jsou vybavené protitankovými zbraněmi, zajímavé třebaže ne příliš vysvětlené speciální pravidlo ohledně použití maximálního dostřelu nehledě na typ cíle.

DOV/P:

Výhrady: Německé tanky nasazují až ve 2. kole (menší nápor na Američany).

Pochvaly: zajímavá speciální pravidla, zajímavý (pro Němce problematický) terén bojiště.

Celkové hodnocení: 1

           

3) Siegriedova linie (hranice Německa)

Z celkových 4 scénářů odehrávajících se v této oblasti jsem si vybral duo od Franka Chadwicka: Bloody Lindern a jeho navazující část Night hunt. Oba dva mě velmi mile překvapily svou originalitou, ale trochu zklamaly nevyvážeností sil.

Bloody Lindern má mapu rozdělenu na 4 části (sloupce) a tyto jsou na přeskáčku obsazeny nepřátelskými silami. Ve vnitřních dvou částech se nachází 6 vítězných hexů, o které se bojuje. Night hunt je příkladem nočního boje, ve kterém se střetává německé protitankové komando s americkými tanky.

 

a) scénář Bloody Lindern (Krvavý Lindern)

Místo střetu: město Lindern (Německo).

Popis: Část amerických sil se dostala do sevření dvou německých bojových uskupení.  Naštěstí jim jdou na pomoc posily. Příklad vrstveného scénáře (viz výše).

VSDV: převaha Američanů (naddimenzování sil jejich divize č. 2), zbývající síly (obou stran) jsou dobře vyváženy, (výsledek hry: vítězství Američanů ve 3. kole!).

PSP: většina jednotek začíná hru jako maskované (má víceméně smysl jen u sevřených Američanů – díky kartě Maskovaní), Američané nemohou používat strategické karty během několika prvních kol (porucha spojení s velením).

DOV/P:

Výhrady: snížit počet čet u americké divize č. 2 (cca o 2–3 čety) a tyto síly nasadit o něco později, nasazovat všechny jednotky této divize za řekou, blíže k J okraji mapy, nechat Američanům na výběr jen 1 balíček strategických karet, posunout podmínku vítězství (při ovládání alespoň 5 cílových hexů) až od 5. kola.

Pochvaly: použití koncepce obrany i útoku u obou hráčů (tj. jednotky obou hráčů „uvnitř“ mapy jsou sevřeny nepřítelem z obou stran).

Celkové hodnocení: 2

 

b) scénář Night hunt (Noční lov, pokračování scénáře Krvavý Lindern)

Místo střetu: město Lindern (Německo).

Popis: Němci vypravili protitankové (pěší) přepadové komando, které má zlikvidovat několik amerických Shermanů nacházejících se ve městě, slabě bráněných Američany. Akce se navíc odehrává v noci. Obě strany dostanou během scénáře ještě další posily.

VSDV: převaha Němců (viz níže v sekci Výhrady), (výsledek hry: rozhodné vítězství Němců, zlikvidování všech Shermanů a obsazení všech vítězných hexů!).

PSP: LOS snížen na 2 (hexy), zachování skrytosti čet při přesunu přes malou vzdálenost.

DOV/P:

Výhrady: německá divize č. 2 zbytečně velká (odebrat cca 3 čety), snížit počet protitankových specializací u Němců z 6 na 4 (i tak to bude stačit), použít jiné balíčky strategických karet (Němci jsou s Morálkou 1 moc silní a naopak Američanům Zásobování moc nepomáhá), operační karta Elitní tankové posádky mi nepřijde kvůli 2 německým tankům a 6 protitankovým četám  moc efektivní, prohození zón pro nasazování u Američanů (drobnost).

Pochvaly: Velmi zajímavě pojatý střet pěchoty s. tanky v městském prostředí obohacený o pravidla pro noční boj, relativně malé bojiště (víceméně jen 4 mapové dílce).

Celkové hodnocení: 3

 

4) Normandie (SZ Francie)

Z celkových 8 scénářů odehrávajících se v této oblasti jsem si vybral Hillův scénář Night drop a Koniezckův neobvykle pojatý Fire and brimstone. Třebaže tématice invaze v Normandii a po ní následujícího tažení SZ Francií bylo věnované samostatné rozšíření Normandie (stejně jako v případě severoafrického bojiště), přesto mám za to, že normandijské scénáře z této knížky představují obecně menší přínos než ty severoafrické, neboť na webu FFG najdete mnoho neoficiálních scénářů z normandijského prostředí.

Night drop je víceméně ryze pěchotní scénář zachycují noční seskok amerických paragánů v předvečer invaze (do Normandie) poblíž jednoho francouzského městečka, které je v držení německé posádky. Fire and brimstone zase přichází s originální koncepcí 2 oddělených bojišť (map), přičemž k úspěšnému dohrání je nutná spolupráce jednotek na obou bojištích. Inu, návrhářské kvality jeho autora (C. Konieczka) se zde opravdu přehlédnout nedají.

 

a) scénář Night drop (Noční seskok)

Místo střetu: městečko Sainte Mére Eglise (Normandie).

Popis: Američtí paragáni, rozptýlení po nepřesném nočním výsadku, musí co nejrychleji obsadit důležité budovy v tomto městečku, které brání jen slabá a nic netušící německá posádka.

VSDV: variabilní, hodně závisí na úspěšnosti počátečního seskoku Američanů, ale obecně bych ji hodnotil jako převahu Američanů (viz sekce Výhrady), (výsledek hry: rozhodné vítězství Američanů, kontrola všech budov s vítěznými hexy!).

PSP: tak s těmi si opravdu autor vyhrál, navrhl pravidla jak pro určení místa dopadu paragánů, tak i pro hořící budovy i zajímavě řešené německé posily, za tuto kategorii si zaslouží 1*.

DOV/P:

Výhrady: Američané mají automaticky iniciativu během prvních 4 kol (to je dlouho, měli by si o iniciativu házet už od 2. kola a ne až od 5. kola, neboť takto díky početní převaze mají další výhodu nad Němci), osobně bych uděloval vítězné body za hexy budov, které jsou na konci 8. kola obsazeny četou (nikoliv jen žetonem kontroly daného národa, pak by to teprve bylo opravdu adrenalinové), nepoužity žádné operační ani strategické karty.

Pochvaly: použitá speciální pravidla (viz sekce PSP), další scénář zachycují boj v noci (vedle Chadwickova scénáře Night hunt).

Celkové hodnocení: 2

 

b) scénář Fire and brimstone (Oheň a síra)

Místo střetu: okolí městečka St. Lô (Normandie).

Popis: Jedna mapa představuje městečko se 3 bateriemi německých děl, které mohou střílet  jen na druhou mapu. Jedna část amerických sil má za úkol zničit tato děla, a tak poskytnout svým kamarádům na druhé mapě „úlevu“ od kanonády. Druhá mapa přestavuje předsunutou část města, jejichž několik budov musí ovládnout druhá část amerických vojáků.

VSDV: dobrá vyváženost (výsledek hry: těsné vítězství Němců, v posledním kole ovládali poslední ze 4 budov).

PSP: zajímavě řešené německé dělostřelectvo, permanentní karty Dělostřelectva.

DOV/P:

Výhrady: žádné operační karty, odebrání některých karet z balíčku Americké posily (např. 3 x Prapor posil).  

Pochvaly: jednoznačně nejlepší scénář z testované 10, originální nápad dvou oddělených bojišť a přesto provázaných.

Celkové hodnocení: 1*

 


Kdo bude stát na bedně?

Celková bilance testovaných scénářů z hlediska hodnocení tedy vypadá následovně:

  • Známku 1 dostaly scénáře:  Fire and brimstone a Crisis at Casserine.
  • Známku 2 dostaly scénáře: Bloody Lindern, Tottensontag, Rat patrol (s opravenou podmínkou pro vítězství) a Night drop.
  • Známku 3 dostaly scénáře: Night hunt, Save Bastogne a Twin villages.
  • Známku 4 dostal scénář: Dash to the wire.

 

Pokud bych měl z této desítky vybrat trio, které mě zaujalo nejvíc (z hlediska originality i hratelnosti) a které bych vám směle doporučil k okamžitému zahrání, vypadalo by pořadí následovně:

  1. Fire and brimstone 
  2. Bloody Lindern 
  3. Rat patrol (s opravenou podmínkou vítězství)

Komu vysypyme popel na hlavu?

Zatím by to mohlo vyznít tak, že je všechno OK a že se, až na menší nesrovnalosti, scénáře náramně vydařily? Ovšem nic není tak úplně růžové, jak se to kreslí. Nyní uvedu několik (nejen svých) výhrad:

 

a) Nedbalost při předtiskové přípravě ze strany FFG

Krátce po vydání této knížky se objevila errata opravující některé chyby. To se pochopitelně stává a v únosné míře je to omluvitelné, ale pokud ze 3 map bojišť vypadnou všechny žetony vládních bodů (obvykle 4–6 objektů), zavání mi to lajdáctvím. To ale jde na vrub FFG-ákům, nikoliv samotným scénářům.

 

b) Nesrovnalosti v samotných scénářích neuvedené v erratech

Na mnohé nesrovnalosti jsem narazil povětšinou ve fóru TOI na webu FFG, ještě před hraním dotyčných scénářů. Uvedu ty nejmarkantnější:

  1. Podmínky pro vítězství u Bergova scénáře Rat patrol (viz výše).
  2. Americké zóny nasazení ve scénáři Night hunt, které jsou prohozené.
  3. Rozmístění velkého množství žetonů (amerických) vládních bodů s (nepochopitelně vysokými) hodnotami 3–4 ve scénáři Neck of the gap a komplikovaného počítání výsledného skóre.

Jen se divím, proč si dosud nikdo nedal námahu s jejich jednoduchou opravou/úpravou.

Těžko říct, kdo je v tomto případě viníkem. Zda to někdo z autorů scénářů lidem z FFG hlásil (ostatně všechny scénáře prý byly testovány) a FFG na to kašle, nebo zda autoři vůbec dostali do ruky výtisk této knížky a mohli si svůj (publikovaný) scénář porovnat s originálem?

Ovšem nejedná se o nic tragického. Jen jsem chtěl případné zájemce na tyto skutečnosti upozornit, ještě než se pustí do hraní inkriminovaných scénářů (ostatně není jich zas tolik).

Epilog

Takže co si z toho všeho máte vzít? Koupit či nekoupit tento neobvyklý produkt? Já bych k tomu přistoupil asi následovně:

Pokud máte rozšíření Days of the Fox (a tedy si budete moci zahrát cca 7 scénářů z této knihy, které komponenty tohoto rozšíření nutně vyžadují), tak určitě do koupě jděte, i kdyby jen kvůli několika dalším pěkným (nejen severoafrickým) scénářům.

Jako dárek pod (vánoční) stromeček či k narozeninám, resp. jako cena do turnaje TOI (dáváš pozor, Klopíku? :-)) i pro průměrně nadšeného TOI-stu tato knížka poslouží velmi dobře.

Pokud ovšem rozšíření Days of the Fox nemáte, automaticky se vám počet hratelných scénářů sníží o třetinu a z těch zbývajících 13 už mi jich až zas tolik dobrých nepřijde, abych za ně zaplatil cca 650 Kč. To už si raději (zadarmo) stáhněte nějaké scénáře z webu fanouškovských scénářů na stránkách TOI.

Přesto 20 scénářů zde obsažených představuje stejný počet jako všechny oficiální scénáře ze základní hry ToI i obou jeho rozšíření a v cenovém bilanci vás vyjdou na sedminu této částky (třebaže v té druhé jsou pochopitelně započteny i herní komponenty).

Nenechte se také příliš odradit mým možná tvrdším hodnocením testovaných scénářů. V něm se odráží i má částečná „scénáristická deformace“, která chce ve všem nastolit co největší rovnováhu. Většina (mnou testovaných) scénářů v této knížce je rozhodně lepší než jen průměrná. Rozhodně lepší než většina oficiálních scénářů, se kterými drtivá většina hráčů ToI nejčastěji přijde do styku.

 

Resumé

Nakonec ještě obligátní resumé plusů a mínusů (nejen) pro ty, kteří neradi čtou delší texty:

+ zajímavá myšlenka, která (naštěstí) došla realizace
+ kvalitní provedení knížky
+ zevrubně popsané historické pozadí každého scénáře
+ další 4 ryze africké scénáře, rozšiřující portfolio ryze afrických scénářů z Days of the Fox

+/- směsice kvalitních i méně kvalitních scénářů (ostatně jako u většiny věcí :-))

- mnohé scénáře mi přijdou jako nedostatečně otestované z hlediska vyváženosti pro dosažení vítězství obou stran
- třetina scénářů vyžaduje rozšíření Days of the Fox (které ale většina skalních hráčů stejně vlastní)
- nutné mít errata včetně neoficiálních oprav/úprav (zmíněných výše)
- scénáře jsou v knize setříděné dle příjmení (autora), což je v praxi nanic, vždy je třeba použít alternativní rejstříky (drobnost)
- veškerý text je (pochopitelně) v angličtině, třebaže to může vadit víceméně jen u delších statí, věnovaných speciálním pravidlům či historickému pozadí daného scénáře.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Skvělé
Naprosto vyčerpávající a informativní recenze. TOI nehraju, ale zajímalo by mě, které scénáře mají na svědomí jací autoři, jelikož jsou tam samá velká jména, tak jsem zvědav, jakou známku kdo dostal a kdo si udělá wargame reparát :)

17.11.2010 11:22:06

to sydo
Co se týče jmen, tak v sekci Obrázky u této hry Kubis naskenoval/nafotil seznam scénářů i se jmény autorů (je to v čitelné podobě), takže není problém zjistit "konkrétní klasifikaci" :-).

18.11.2010 07:13:20

Vybíráme z Bazaru

Prokletá Stezka
Prokletá Stezka
Akt. cena: 200 Kč
Končí za: 7 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas