Through the Desert

xxxxxxoooo hodnoceno 27x (Seznam vlastníků)

Through the Desert - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 45 min
Herní svět: Středověk
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Kosmos
PS-Games
Autoři: Reiner Knizia
Rok vydání: 1998
Sdílej: Facebook

Taktický rychlík od Knizii

Autor: Beholder | 12.5.2009 | 3

Pouští je část Kniziovy tile-laying trilogie (Eufrat & Tigris, Samurai, Pouští). Jak už název napovídá, hra se odehrává na poušti s oázami, vodními zdroji a samozřejmě nesmí chybět karavany velbloudů v čele s beduíny. Jak je Kniziovým zvykem v této herní trilogii a nejen v ní, se snaží zaobalit abstrakci do nějakého skutečného historického období a reálií. Ve hře Pouští tomu nebude jinak.

V první řadě je třeba říct, že Pouští vyšlo ve stejném roce jako Samurai a taky se mu dost podobá co se týče velmi krátké herní doby a relativně lehkými pravidly. Hra obsahuje herní desku, která na první pohled určitě ničím nezaujme, dokud se na ni nezačnou pokládat další komponenty. Konkrétně modré žetony představující vodní zdroje, plastové palmy představující oázy a konečně spousta (opravdu spousta) roztomilých plastový velbloudů v pastelových barvách. Na konci hry vypadá herní deska opravdu hezky. V krabici ještě najdeme jeden arch žetonů sloužící k bodování. Pojďme si stručně říct o co v Pouští vlastně jde.

Každý hráč obdrží na začátku 5 vůdců karavan (plastoví beduíni), které posadí na 5 velbloudů odlišných barev. Hráči je všechny střídavě umístí na plán. Poté se opět střídavě snaží všichni tvořit karavany tím, že jednoduše postupně připojují velbloudy k ostatním (stejné barvy) a vznikají tak řetězce velbloudů. Toť vše. Jednoduché, říkáte si, ale to by na krabici nebylo napsáno Rainer Knizia, kdyby to bylo tak jednoduché. Hráči se snaží získat co nejvíce bodů, tím že přivádějí své karavany k oázám, obsazují vodní zdroje a uzavírají co možná největší území a v neposlední řadě se snaží mít karavany delší než soupeři. S tím samozřejmě přicházejí různé finty, které lze objevit až po několika odehraných hrách, jako například blokování ostatních hráčů či snaha je odříznout od přístupu k oázám. Pouští není typ hry, která okamžitě zaujme a ohromí, ale po třech, čtyřech partiích, kdy člověk začne postupně objevovat různé možnosti si lze najít k této hře cestu. Pokud není dost času na něco delšího a komplexnějšího a navíc máte rádi Kniziovy hry je to dobrý tip. Ale přece jen, tato hra má jedno velké negativum, postupně se k němu dále dostanu.

Jak jsem na začátku nakousl, Pouští se dá srovnat se Samuraiem. Ale bez jakýchkoli okolků rovnou řeknu, že Pouští je o dost horší než Samurai. S velikánem a první hrou této trilogie – Eufrat & Tigris se nedá Pouští vůbec porovnávat. Největší problém je v barvách. Když vezmu v úvahu, že by Pouští hrálo maximální počet lidí, tedy pět, tak se na herním plánu vyskytne celkem 10 různých barev – pět barev karavan pěti různých hráčů. A to už je pak opravdu problém se orientovat, která karavana komu patří a kolik má velbloudů. Osobně mám vyzkoušenou jednu partii ve čtyřech. Vzniknou tak dlouhé prostoje, kdy hráč počítá kolik velbloudů má která karavana a zda ji může předehnat (v délce). Na druhou stranu pokud se hráči snaží, tak nevzniknou velká uzavřená území, patřící jednomu hráči. Doporučuji spíše partie ve dvou, kdy se hraje na menším prostoru. Hra není tak nepřehledná a počítání délky karavan netrvá dlouho, protože se hlídají jen dva hráči navzájem. Pokud ovšem někdo pokazí úvodní rozestavení a dovolí soupeři se roztáhnout a uzavřít velká území, což vznikne tak, že se utvoří nepřerušená řada velbloudů jedné barvy z jedné strany desky na druhou nebo třeba i pomocí skal uprostřed plánu. Všechny vodní zdroje uvnitř této plochy patří hráči, který toto území uzavřel a rovněž i za oázy uvnitř si vezme body a soupeř(i) se už k těmto oázám nedostanou. Proto je úvodní rozestavení velice důležité. Druhou nevýhodu, ale ne již tak zásadní, považuji v dlouhém setupu, který je s jednoduchostí a krátkostí hry v nepoměru. Je třeba rozestavit po plánu spoustu vodní zdrojů, vysypat zcela naplněný plátěný pytlík s velbloudy. Roztřídit je podle barev (hra končí, když jedna z pěti barev velbloudů dojde) a podle počtu hráčů určitý počet velbloudů z každé barvy odstranit ze hry. To lze sice z části eliminovat tím, že pokud hrajete pravidelně ve stejném počtu hráčů, tak vyřadíte nepotřebné velbloudy natrvalo do nějakého jiného pytlíku. Pokud, ale hrajete v různém počtu hráčů je to zbytečné. Na závěr pouze shrnu pár faktů. 

Pouští je taktický rychlík. Osobně bych doporučil hrát v co nejmenším počtu hráčů, ideálně ve dvou. Ve čtyřech či v pěti vypadá herní plán na konci jako paleta malíře, který právě dokončil hodně barevný obraz. Přichází bolest očí, splývaní jednotlivých barev a složité počítání velbloudů :). Ve dvou jdou za půl hodinky odehrát dvě partie, pak může následovat případná rozhodující partie a po ní třeba dvě partičky Samuraje nebo rovnou Eufrat & Tigris pokud je více času a nebo úplně něco jiného :).

Sdílet s přáteli:

Komentáře

dodatek
Trochu mi v jedné větě vypadla myšlenka, tak to napravím zde :)

Pokud ovšem někdo pokazí úvodní rozestavení a dovolí soupeři se roztáhnout a uzavřít velká území, což vznikne tak, že se utvoří nepřerušená řada velbloudů jedné barvy z jedné strany desky na druhou nebo třeba i pomocí skal uprostřed plánu, tak je témeř jisté, že prohraje.

13.5.2009 02:39:31

byl jsem jednim z tech 4 hracu
a za sebe rikam, ze tahle hra me nezaujala naprosto nicim, spise jsem postupem hry k ni ziskaval snad i jakysi odpor. Srovnani se Samuraiem - to snad ani nelze, pokud teda Beholder nema na mysli srovnani co se tyce narocnosti a komplexnosti. Principielne nema Pousti se Samuraiem naprosto nic spolecneho. Nehlede na to zeSamurai je pecka, kterou jem si po odehrani jedne partie ihned objednal. Pousti...ee, tohle uz me nedonuti nikdy nikdo hrat, pokud by teda nekdo nenabidl obrovske vykupne:-D

13.5.2009 16:11:12

Ringo
Myslím, že jsem tam celkem srozumitelně napsal, že se Pouští dá porovnat se Samuraiem co se týče náročnosti pravidel a délky hraní. Proto si myslím, že srovnání je celkem na místě.

Chápu, že každý má různé názory a sám tvrdím, že hra není dokonalá a skvělá (ale zase to není odpad) ale taky se vyhýbám extrémním názorům (zvláště po jedné odehrané hře, navíc po Eufratu, několika skleničkách vína před tím a v průběhu hraní Pouští :) ) jako např. že jsem si získával ke hře odpor, hrál bych ji jen za obrovské výkupné a stejně tak extrémní názor že Samurai je pecka...

13.5.2009 16:20:48

...
takové názory nejen, že můžou odradit případné zájemce o tuto hru, ale jsou taky dost neobjektivní a jak říkám dost extrémní

13.5.2009 16:22:35

není tak špatná...
Musím taky něco napsat. Neříkám, že je Pouští nějaká skvělá hra, ale není ani nejhorší. Navíc myslím, že po první hře, kdy jsme pořádně nevěděli co dělat a ztráceli jsme se v rozeznávání čí je která karavana, nelze přece hned hru hodnotit, tak negativně. Teď když už máme odehráno několik partii ve dvou, dostává hra trochu jiný rozměr, je víc taktická a dokonce se při ní dá hezky škodit.:)Je to opravdu taková příjemná rychlovka, ale chce to odehrát víc partii.

13.5.2009 16:33:06

me to proste vubec nicim nezasahlo
po prvni partii mam z kazde hry nejaky dojem. Pozitivni, smiseny, negativni, vylozeny odpor. U Pousti jsem citil neco podobneho co u Pandemicu. Ze to jesnad nejhorsi hra co jsem kdyhral. Tim nikoho nezkousim odradit, je to proste muj nazor. Nekomu se nelibi Agricola, jinemu Caylus, me se vylozene nelibi tohle. Na Samuraie mi stacila jedna partie a bylo jasno, ze tohle jako jo. Me u toho Pousti proste nevyhovuje cely herni princip. Takze se obavam ze ani nejke dopilovani taktiky by muj nazor nezmenilo. KDyz kouknu na svou osobni cernou listinu, tak se tam vyjimaji: Pandemic, Pousti, Vikingove a Mr. Jack.

13.5.2009 21:27:17

něják nechápu
jak může někdo vyloženě cítit odpor k nějáké hře. Pokud někdo rád hraje deskovky, tak si myslím že odpor není na místě ani u člobrda. Ale jak říkám v tomhle jsi extrémista buď vyloženě rozdáváš desítky nebo hru "skartuješ" do koše s hodnocením 1. Mě třeba něják nenadchnul Elasund nebo třeba Tikal a taky tomu nedám hned 1 po první hře a nezačínám kvůli toho vytvářet nějáké černé listiny. Já chápu, že se hra třeba nemusí zaujmout, ale ani jedna z her (Mr. Jack jsem sice nehrál) si určitě nezaslouží hodnocení 1.

13.5.2009 21:39:05

ale no tak
nenadchnout je trochu neco jineho nez kdyz me to vubec nebere. Jakypak exteem? Nelibi tak nelibi anics tim nenadelas, rikej si tomu jak chces, treba extrem, to uz je jedno:-) Mam rad deskovky a nazor ze si kvuli toho nemuzu odplivnout ani nad clobrdem je teda zcestny:-) A procpak si Mr. Jack nezaslouzi hodnoceni 1, to mi teda schvalne povykladej:-)

13.5.2009 21:43:31

ad cerne listiny
tak jako mam svuj TOP TEN, tak mam i cernou listinu, muzu, ne?;-) Rozhodne se neminim tvarit, kdyz me neco nebere, ze je to jako ok, aby to nahodou nebylo extremni si myslet ze ne;-)

13.5.2009 21:49:56

...
říkám toho jsem nehrál, takže neřeknu. Mě jde v zásadě o to, že si nedovedu představit jak by mě hra musela nasrat, a odpudit abych ji dal hodnocení 1.

13.5.2009 21:50:44

Beholder
jednoduse, prijde mi celkove spatna. Pokud je hra postavena v podstate na tom, ze zalezi jestli v 5. kole detektiv otociz karet kartu tve postavy nebo neotoci a dle toho se rozhoduje vysledek partie, tak jeto proste antihra. rovnou si muzeme rici, hodme kostkama, kdo hodi 6 vyhral. Ono desitkova hodnotici stupnice tam to cisilko 1 ma. A cisilko 10 rovnez.

13.5.2009 21:59:24

recenze
docela mi to připomíná Haciendu. Tam se sice nezabírají úzěmi, ale tvoří se tam také dlouhé řady a hráči se snaží dovést dobytek do co největšího počtu tržišť (zjednodušeně řečeno).

Mě osobně by se urščit TtD líbila :) Já tyhle hry docela rád. Dík za recenzi!

14.5.2009 07:04:11

re: Ringo
nevím, jestli je dobré takto dramaticky soudit hru po jedné partii (teď myslím TtD). Mně se tolik her zdálo po první partii nezajímavých až to není hezký :)

14.5.2009 07:05:43

Richmond
nesoudim, jen rikam svuj nazor. Me to proste nezasahlo vubec nicim. Je to jako by me nekdo nutil hrat treba basketball:-)

14.5.2009 10:25:56

Dobne mozne upravy pravidel
Hrajeme ve dvou, a je to perfektni hra.
Ja hravam i Go, tazke mam odpovidajici mysleni a aby pritelkyne nebyla v tak velke nevyhod, vymysleli jsme modifikace:

- zetony oaz jsou otcoen cisly dolu (takze hrac netusi co vezme, pokud detailne nezkouma tvar)

- vsechny velbloudi jsou v sacku a hrac taha nahodne dva velbloudy (muze se stat ze ma smulu a neprijde mu to co by potreboval, ale ve dvou hracich pokud ma dobre rozestavene, muze vyuzit tahu jinde) hraje se do vycerpani vsech velbloudu, pokud hrac velblouda hrat nechce, muze ho da mimo herni plan

- polovina velbloudu je vyrovnana, druha pulka je v sacku, kazdy hrac vezme jednoha velblouda dle sve volby a druheho bere nahodne, opet se da hrat bud do vycerpani vsech velbloudu, nebo jen pokud nedojde jedna barva z viditelnych.

7.3.2014 10:04:58

Vybíráme z Bazaru

Call of Kilforth: A Fantasy Quest Game + figurky
Call of Kilforth: A Fantasy Quest Game + figurky
Akt. cena: 900 Kč
Končí za: 5 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas