Terra Mystica: Oheň & Led

xxxxxxxxxo hodnoceno 28x (Seznam vlastníků)

Terra Mystica: Oheň & Led - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Rozšíření pro hru: Terra Mystica
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 100 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Helge Ostertag
Jens Drögemüller
Rok vydání: 2014
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Vyváženost nových národů

Špatňák tu svou otázkou o nepřekopatelnosti nových terénů načal otázku vyváženosti národů, nechci plevelit Otázky, tak tedy sem.

Sopečná a ledová pole už prostě nejdou překopat a to je trnem v oku mnoha fandům TM.
Zatím jsem s rozšířením hrál 2x, pokaždé se třemi novými národy. Pokaždé s jinou trojicí, takže jsem už viděl všech 6 nových národů v akci - podotýkám každý jednou jedinkrát.

Zkušenost s Vyznavači není směrodatná, protože za ně hrál skyfireův osmiletý syn (viz vlákno dojmy).
Lepší je zkušenost s Pány draků. Hráli jsme v pěti, jak jsem říkal, ve hře byly ještě dva další nové národy, takže ve hře byly jen 2 domovské terény. Páni draků tak měli k dispozici 13 překopání - ne lopatek ale překopání! (8 krystalů do startu a 5 za pevnost.) Vyhnout se 2 terénům pro ně nebyl žádný problém. V prvních dvou kolech překopali na co přišli a čarodějky s alchymisty, kteří se usídlili vedle nich se chytali za hlavu.
Nicméně, tato překopávací mánie se Pánům draků vymstila v tom, že (sice věčně nabitou) energii měnili jen po jedné za penízek.
Nakonec sice obodovali největší oblast, ale přesto zůstali poslední s mizernými asi 80 body.
Jistě, určitě to šlo zahrát líp a zkušenosti výsledky vylepší. Ale, i když se Páni draků v míře svinění nedají s Obry porovnat ani v nejmenším a měli asi ideální pozici, co se týče výběru národů, samo o sobě to na vítězství rozhodně nestačí.

Podstatný fakt, který nahrává nechat pravidlo o nepřekopatelnosti ve hře je ten, že staré národy mají své terény už na place - kolikrát za hru postavíte budovu na poli bez kopání - minimálně 2x-3x. Nové národy mají toto podle mě kompenzované nepřekopatelností.

Další věcí možné nevyváženosti je právě absence domovských terénů nových národů. Ale já bych se nato díval jinak - pokud budou ve hře 4 staré národy, tak si ohnivý národ prostě nevyberu. Kopat jen tři terény "zalevno" se myslím nevyplatí. Pokud jsou už ale ve hře dva nové, je ohnivý super volbou.

Je to podobné jako když si nevyberu Temnojedy proto, že už ve hře jsou Rybáci a Půlčíci. (No dobře, tohle asi není ten případ, ale chápete, ne?)
Losovat národy (bez následné dražby) nebo si je tu vybírat podle sympatií či barev v téhle hře prostě nefunguje. Už výběr národa je první (neřkuli klíčovou) strategickou volbou této hry. Což zkušení vědí.

A další věc - je tu konečně ta dražba - pro zkušené hráče, krásný (nejen) vyrovnávací mechanismus.
5.11.2014 16:28:59

Prozatimní vyváženost
S novými národy jsem hrál jen 2 hry, pokaždé se jí účastnili opravdu zkušení hráči. Takže šlo o plnohodnotné hry. Doposud se mi jako nejsilnější schopnost jevila možnost použít opakovaně i již zaslepenou akci, navíc se slevou 1 energie (Yettiové). Nicméně i když jsem je zahrál myslím si opravdu velmi dobře, skončil jsem druhý. Takže ta jejich schopnost asi tak ničivá nebude. Napodruhé bych hrál zřejmě o něco lépe, ale jasné vítězství to prostě není.

Čím si ale teď už jistý jsem je to, že přinesli do hry PODĚLÁVACÍ PRVEK. U "starých národů" prostě vím, že pokud mají můj terén na opačném kruhu teraformace, zřejmě mi ho nepřekopají, nemají-li k tomu opravdu pádný důvod. Ale nové národy si překopou co chtějí a jak chtějí. Lze namítnout, že stejnou schopnost mají Obři a Nomádi, ale ti to mohou udělat jen 1x/kolo a navíc až po postavení pevnosti. Nové národy si dělají co chtějí od začátku. Sice je to může stát vítězství, ale dokáží kompletně odrovnat hráče (upozorňuji,že jde o pomnožné slovo : ), aniž by s tím šlo cokoliv udělat. A to mi moc neladí.

9.11.2014 19:00:07

Yetiové
Co se týče Yetiů, tak se zatím shoduješ s puclikem, ale kdo se s vámi (zatím) neshodne je Snellman, tam jsou na tom Yetiové z nových národů zatím nejhůř.

9.11.2014 21:40:19

Errata
Na snellmanovi zatím Měňavci (ne Stěhovavý lid, fakt používat nebudu, sry, Karle) drtí všechny ostatní národy tak, že se zvažují errata.
Schopnost měnit terén by mohli použít jen tolikrát, kolik je hráčů (možná ještě o jednou míň).
Za krystal energie získaný nabitím soupeře by museli zaplatit 1 bod nebo krystal odmítnout.

Zatím nejsou oficiální, stále se testují!

2.2.2015 20:09:06

Vybíráme z Bazaru

Marvel Dagger
Marvel Dagger
Akt. cena: 25 €
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas