nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Temné znamení: Brány Arkhamu

Rozšíření pro hru: Temné Znamení
Počet hráčů: 1 - 8
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: kooperativní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: ADC Blackfire Entertainment
Fantasy Flight Games
Autoři: Kevin Wilson
Richard Launius
Rok vydání: 2015
Sdílej: Facebook, Google+

Zajímavé, ale nehratelné

Autor: smula | 9.1.2017 | 8

Moc jsem si hru přál, protože nás základ bavil opravdu hodně. Tak jsem se těšil na rozšíření a nové prvky. Bohužel mě toto rozšíření opravdu zklamalo a nejspíše skončí někde na dně ve skříni.

Na první pohled vše vypadá zajímavě. Podobá se to více Arkham Horroru, což je skvělé. Na druhou stranu se nejedná o rozšíření, ale spíše o předělání hry na úplně jinou hru, která je téměř nehratelná. Považuji se za pokročilého hráče. Původní hra nám nědělala problém, naopak byla příliš lehká, což mělo rozšíření opravit. Ale dle mého názoru to hru akorát zhoršilo.

My hrajeme většinou ve dvou nebo ve třech hráčích, což je nemožné. Pokud chcete mít alespoň šanci, musíte být ve čtyřech. Pak je hra alespoň hratelná.

Nebudu se moc rozepisovat, spíše sepíšu shrnutí toho co je pro a proti.

Proti:

  • Rozšíření nebo spíše řečeno "rozšíření" vám nerozšíří počet karet mýtů a lokací. Namísto toho staré karty zahodíte a hrajete s novými. Staré jsou nevyužté a můžete je hodit do koše. Naprostá blbost.
  • Nové karty lokací jsou šíleně těžké a to i ty označené jako lehké. Navíc téměř každá obsahuje projev zděšení a nebo jev o půlnoci.
  • Nové karty mýtů jsou zabijácké. Příliš velké postihy. Neustále se otevírají brány a objevují nestvůry. Pouze přežíváte z půlnoci na půlnoc.
  • Půlnoc nastává až moc často. Skoro každá karta dobrodružství posouvá čas. A když se posune čas, tak hrozí karta mýtu, která je opět smrtelná.
  • Prastarý se probouzí hrozně rychle, každou chvíli se přidává žeton zkázy. Skoro vždy procitne Prastarý. Nasbírat 10 symbolů je téměř nemožné a tak hra nejde skoro porazit jinak než zabitím Prastarého.
  • Vlastně nejlehčí je pouze nasbírat předměty a nechat probudit Prastarého. Takže svým způsobem hra ztráci pointu.
  • Pořád se otevírají brány a když dojdou, tak se všude objevují nestvůry a následně se všechno zamoří a hra již nejde dohrát.
  • Hra závisí až moc na štěstí. Nově tedy v tom, jak moc obtížné dobrodružství se objeví. Buď těžké, nehratelné, a nebo nemožné. Hra většinou dojde k bodu, kdy je na plánku 6 nemožných dobrodružství a nemáte trofeje na to, aby se vyměnila za nová.
  • Pravidla jsou napsaná přiliš stručně a některé věci nejsou vůbec jasné a bylo potřeba dlouho googlovat.
  • Vyžaduje prvky z prvního rozšíření, které však neexistuje v českém jazyce. Nechápu, jak mohli vydat druhé rozšíření bez prvního. A tak na místo temného znamení si musíte vzít dvě kouzla.
  • Hra je nevyvážená. Buď lehká a nebo nemožná. Občas se vám i daří a najednou se kvůli dvěma blbým kartám mýtů celá hra pokazí.
  • V 1-2 hráčích se vlastně nedá hrát.

Pro:

  • Tématicky je hra bližší Arkham Horroru. Herní systém je zajímavější a hra i více taktická.
  • Nové karty dovedností, událostí a členství jsou dobré a zajímavé.

Mnoho kladného napsat opravdu nemohu, protože osobně tam nic takového nenajdu. Aby hra šla hrát, musíte si upravit pravidla a to samo o sobě vypovídá o chabě zpracované hře.

Většina tahů probíhá asi takto:

  • Vyberte si mezi několika nemožnými dobrodružství.
  • Dobrodružství - hodte 3 pergameny, 2 lebky, symbol zděšení a 8 stop (pomocí 6ti kostek).
  • Prohrál jste - ztrácíte 2 životy, otočte o 2 čas a přidejte žeton zkázy.
  • Objevila se dimenzionální brána. Kam jí jen dát. Tak třeba sem. Ale tam je symbol a támhle je zase brána. Tak tam na to jediné hratelné pole.
  • Nastala půlnoc - objevily se dvě nestvůry. A pokud je nějaká otevřená brána, za každou přidejte žeton zkázy. Hmm, tak tři.
  • Objevily se dvě nové brány. Brány došly. Tak se objevily dvě nové nestvůry.
  • Prastarý se probouzí. Je hele, my ho porazili. A to nemáme ani jedeno temné znamení.

Tak asi tak. Než si to koupíte, zkuste si to někde zahrát. Za mě opravdu nedoporučuji.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Brány Arkhamu

Po 2 zahráních jsme ze rozšíření podobný pocit. Rozšíření sem nedal šanci a prodal ho. Základ nám zatím vyhovuje tak jak je případně, koupim 1. rozšíření, které vyjde tento rok v CZ.

9.1.2017 12:03:42

dojmy

Tak tohle mi mluví z duše. Velice trefné. Když už výjimečně hraju toto rozšíření, tak mám pocit, že jsem nic a nemám vůbec šanci cokoliv dělat. Žádná strategie, pouze šílené házení kostkama a u hodu poslední kostkou srdeční infarkt.

9.1.2017 12:57:08

Corvus

super

Diky za clanek. Malem jsem rozsireni koupil ale takhle radeji zustanu u zakladu. Hezky napsane a misty i pobavilo :)

9.1.2017 14:23:24

...

Díky za varování... :-/

9.1.2017 17:10:16

Stejné dojmy z rozšíření

Tento článek potvrdil to, co jsme si dosud jen mysleli... Temné znamení základ nás nadchlo, máme ho asi 3 týdny a hrajeme ho téměř ob den (ob noc), super hra, jednoduchá, pochopili jsme hned, ačkoliv jsme dosud Arkham Horor ani nic podobného nehráli. Sáhli jsme tedy hned po rozšíření, zde však nastal první zádrhel u čtení pravidel. V pravidlech jsme se dozvěděli o existenci nějaké varitany "ulice arkhamu", celá pravidla jsou ale napsané tak, že to vypadá, že je popisována jen tato varianta, jiná varianty, tedy v podstatě základ rozšíření tam není. Četl jsem to několikrát a stále nerozuměl tomu jak mám připravit hru. Nechali jsme tedy čtení a zkusili "nějak hrát". Hraní trochu šlo, ale časem se hra, tak zasekla, že to bylo utrpení. Dál není třeba popisovat, průběh hraní je vystižen v článku. Počkáme si tedy na 1. rozšíření ale tomuto již asi šanci nedáme. Škoda.

9.1.2017 22:09:18

Zvláštní

Obvykle jsem v pozici "to se nedá vyhrát" a ostatní mě přesvědčují, že je hra hratelná. V tomto případě kopu za tým "je to hratelné a je to super".
Mám asi tak 60% úspěšnost. Hrál jsem většinou sólo s třemi postavami. Prastarý se ve většině vyhraných her neprobudil, takže nesouhlasím s tím, že lze vyhrát jen porážkou Prastarého. Jo, je to těžký a bylo to vždycky o fous, ale jde to. I když ve dvou fakt nevím. :)
Jedno varování: pokud se někomu zdá tohle těžký, zapomeňte na Omen of Ice. :)

11.1.2017 11:42:41

Mno,

za sebe muzu rict, ze se mi jeste nepovedlo vyhrat ani jednou, v zakladu se aspon obcas zadari :D. Ale i tak to zkousim, i kdyz jen solo a 3-4 postavy. A na Omen of Ice se samozrejme tesim, at je to tezky jak chce :D

12.1.2017 08:16:44

Nedalo mi to...

a včera opět zahrál. Ve 2, každý s jedním vyšetřovatelem a vylosoval se nám asi vůbec nejtěžší Prastarý - Yog -Sothoth v obtížnější verzi a hru jsme si náramně užili. Sice jsme nevyhráli, ale i přes počáteční nepřízeň štěstěny jsem mu dokázali dát 11 znamení z 15 a pak nevyšel risk, takže se probudil a po tuhém boji mu zbyly 4 životy z 10. Každopádně hra se nám oběma moc líbila a přijde mi škoda ji odsoudit. Každému co jeho jest...

13.1.2017 08:41:19

Brány Arkhamu

musím se zastat této hry a myslím si že hlavní důvod proč je to tak těžký je, že vám chybí 1 rozšíření Unseen Forces ,kde je i občas možnost navíc házení i bílou kostkou a na některých jiných světech se odčítají i žetony zkázy a taky to přidá více kouzel,spojenců,obyčejných a vzácných předmětů.Proč nevyšlo 1 rozšíření v češtině a vyšlo 2 tomu taky nerozumím ale jsou tady ke stažení kvalitní překlady které jsem využil .Tím taky velké díky těmto lidem ,co jsou ochotní to pro druhé přeložit.Jinak je hra těžká ale to je ta výzva kde je o to větší radost z výhry.

13.1.2017 17:50:19

1. rozšíření

BF vydal toto rozšíření dřív, protože byla ta možnost u FFG, jejich hry se řídí podle toho kdy oni rozhodnou o tisku. BF sice mohli počkat až po prvním rozšíření, ale to by mohlo trvat i několik let než by třeba FFG opět tisklo Brány. Momentálně to je stejně s Pánem prstenů, BF nemohl pokračovat v přímém pokračování a nechtěli dělat nějaká dobrodružství napřed, tak v hlavní příběhové linii tento rok nic nevyjde.

15.1.2017 16:08:23

Bez tohoto rozšíření bych už Temné znamení nehrál.

Mě už zas nebavilo stále vyhrávat. Tahle hra je mnohem větší výzva. Musí se krapet přizpůsobit taktika, ale absolutně nesouhlasím že hra je nehratelná. Pořídili jsme si jí k vánocům, hráli zatím tedy jen 2x první prohra a pak vítězství. Ale i tu prohru jsme si parádně užili.

15.1.2017 22:08:58

Azathoth

Včera opět zahráno, ve dvou hráčích po jednom vyšetřovateli a... Naprosto epická výhra! Až neuvěřitelné, jak poměrně malá hra nabízí komplexní a atmosférický zážitek. Ze začátku to vypadlo poklidně, pak se bůh rozzlobil a po cca hodině hry to vypadlo, že nás rozjede, dostali jsme se až 2 žetony zkázy před procitnutí=konec hry, pak se to pomalinku zvrátilo a po urputném boji se nám podařilo přidat 14 TZ. Další dvě jsme cestou ztratili vlivem nepříjemných efektů. Spousta společného plánování, spousta domlouvání, velká spolupráce, předávání předmětů, využívání všeho možného, několik emotivních situací to vše korunované výhrou. Prostě po všech stránkách výborná hra!

3.3.2017 08:17:22

hratelnost

Také mi rozšíření ze začátku přišlo nehratelné, ale po několika hrách jsme občas uspěli. Museli jsme dost změnit styl hry. Hrajeme ve 2 a když máme chuť na tvrdší bitvu - hrajeme Brány

5.9.2017 10:22:13

Přidat komentář