Stephen C. Jackson
Rok vydání: 2010

recenze hry

Autor: Marabu | 17.4.2013 | 11

Wir haben einen Funkspruch bekommen, Herr Kaleun (Obdrželi jsme radiogram, pane kapitáne).“
„Dejte to sem. Danke.“

„Verdammt, na BdU se asi zbláznili. Středozemní moře? Teď? Co si k čertu myslí? Že budeme riskovat proplutí Gibraltarem? Zatracení Taliáni, každý by si měl řádně odvést svoji práci. První důstojník, ke mně.“

„Jawohl, Herr Kaleun“.

„Zdá se, že budeme muset změnit kurz, Heinrichu. Bohužel. Lorientu budeme muset ukázat záda“.

Ticho přerušovaly jen občasné nárazy vlnek do trupu a šplouchání. Lodní šroub se pomalu otáčel a vířil vodu za ponorkou. Kapitán a dva muži stáli tiše na můstku a upírali zraky do tmy.

Ještě chvíli a budeme se moci zanořit. Ještě malou chvíli, pomyslel si Wolf Grabe, velitel U-52. Nalevo se v dálce tetelila světla Gibraltaru. Kdesi na pravoboku, ve tmě, se skrývalo pobřeží Afriky.

Vzduch proťal rychle se přibližující zvuk. Mein Gott, letadlo.

„Alaaaaaarm“. Za ponorkou se začala vařit voda, dieselové motory se roztočily na plný výkon. Rozštěkal se letecký kulomet a jeden z mužů na můstku se s výkřikem zhroutil. Následný výbuch bomby rozstříknul vodu a zasypal ponorku deštěm střepin.

Fluuuuten, los, los, los!!!

Viděli jste desetkrát film das Boot a kdykoliv se na něj podíváte znovu? Strávili jste desítky hodin navigací a počítali náměr torpéd v ponorkovém simulátoru Silent Hunter? Nebo prostě jen máte rádi téma námořní války? Pak by tohle mohla být hra pro vás. Tvůrci hry, Brien Miller a Stephen Jackson, měli velkou výhodu v tom, že pouze vylepšovali již fungující a vyzkoušený systém použitý ve své hře Silent War simulující válku v Pacifiku.

Na základně

V této hře se v podstatě ocitáte v roli velitele vrchního velitele ponorkového loďstva Karla Dönitze a vedete ponorkovou válku proti spojencům od roku 1939 do roku 1943. Úkol je prostý, jeho provedení už těžší – potopit co nejvíce nepřátelských obchodních a válečných lodí a pokud možno, v rané fázi války úplně odříznout Britské ostrovy od zásobování po moři a tím je srazit na kolena a donutit ke kapitulaci. Co dali tvůrci hry pro tento nelehký úkol k dispozici?:)

Po otevření masivní, ale ne zbytečně velké krabice (že, FFG...) v prvé řadě vyrazí dech plata žetonů. Celkem 1344 kvalitních žetonků lodí, ponorek, letadel, min, ponorkových es, počasí, poškození a mnoha jiných. Nejsem velkým znalcem žetonových wargames, ale řekl bych, že jsou dost kvalitní. To je velmi potřeba, jak uvidíme, až si projdeme mechanismus patrolování ponorek.

Po prvním prohlédnutí si listů s tabulkami je možné, že budete mít stejný výraz obličeje, jako hlídka na můstku ponorky oslepená reflektory na plný výkon se řítícího torpédoborce. Nepanikařte! Tabulek jsou mraky, ale vše se velmi rychle zautomatizuje a můžete se spolehnout na parádně napsaná pravidla.

Pravidla jsou rozdělena do dvou černobílých sešitů, každý má 40 stran. Rules of Play vás velmi přehledným a srozumitelným způsobem provedou všemi fázemi kola a základními pravidly. Nejasností je minimum. Scenarion Book doplňuje speciální pravidla, přidává pravidla pro kampaň a na většině stránek nabízí hráči hlavní kampaň, několik větších a menších kampaní, slavné jednotlivé patroly ponorkových kapitánů a jejich ocelových vlků a také několik známých útoků vlčích smeček na konvoje.

Po prozkoumání mapy se mi dost protáhl Gesicht. Mapa je krásná, přehledná, účelná a NENÍ TVRDÁ. To je za ty prachy podraz. Navíc v pokročilých fázích kampaně máte po Atlantiku rozesety desítky ponorek a pár hladinových lodí a letadel. Scenária (patroly jedné ponorky a útoky vlčích smeček) odehrajete za jeden večer. Kampaně jsou ale na týdny, mapu budete odkládat v plném rozestavení a měkký papír a ohýbající se přehyby u toho fakt nepomáhají. Takže nakopčit a zalaminovat.

Vyplouváme

Jak již bylo naznačeno, vybírat si lze mezi kampaněmi a scénáři. Mechanismus hry popíšu na kampani. Přísně vzato je totiž scénář prostě několik kol zahraných s jednou ponorkou (u útoku smečky na konvoj s několika ponorkami). Za pár desítek minut není co řešit a vy si porovnáte skóre (počet potopených lodí a jejich tonáž) s historickým výsledkem dané ponorky a posádky. Je to dobré proniknutí do hry, ale její síla je samozřejmě v kampaních.

Menší kampaně jsou po odehrání scénářů dalším logickým krokem. Výběr je pestrý – odehrajete celý (39-43) nebo kratší časový úsek s jedinou německou ponorkovou flotilou, italskými ponorkami nebo dokonce francouzskými vichistickými, také se můžete pokusit v průběhu několika týdnů února 1942 s 10 německými a italskými ponorkami paralyzovat zásobování USA ropou a kobaltem v oblasti Karibiku a severního pobřeží jižní Ameriky (asi nejmenší kampaň).

Větších kampaní je také více a jejich královnou je kompletní ponorková kampaň proti spojencům 39-43, v jejímž průběhu na moře vypluje každičká ponorka počínaje pobřežním typem II přes standardní typ VII až po oceánský typ IX, téměř nenasazený supermoderní typ XXII a ponorky přímořských států, které Němci zabavili.
Autoři provedli neuvěřitelně obsáhlý sběr fakt a jeho výsledky do hry implementovali. V kampani budou vaše ponorky podporovat opravárenské a zásobovací lodě v neutrálních přístavech, „dojnice“ umožní doplnit naftu a torpéda na moři a prodlouží tak operační pobyt. K dispozici budete mít letecký průzkum, pravidla zohledňují šifrovací válku a „boj o Enigmu“. Dokonce bude existovat malá pravděpodobnost, že narazíte na ponorky spojenců (opět kompletní seznam britských, amerických, francouzských, řeckých, jugoslávských, finských, sovětských a já nevím jakých ponorek).

Na moři

Nyní pokud možno k jádru věci. Jeden týden znamená jedno kolo. Rozmezí hry 1939-43 je rozděleno na 5 „období“. Čím pozdější období, tím vyšší je číslo vyjadřující technickou a organizační vyspělost spojeneckého protiponorkového boje (ASW). Pro každé období také existuje tabulka, která obsahuje mix historických událostí pro dané období (Dunkirk, invaze do Norska a nutnost ponorek ji krýt, apod.).