Rozšíření pro hru: Starcraft: The Board Game
Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná
Autoři: Corey Konieczka
Christian T. Petersen

Recenze rozšíření Starcraft: Brood war

Autor: laredo | 15.4.2009 | 11

Před nedávnem jsem se při recenzi deskové hry Starcraft rozpomínal na vydání počítačové hry Starcraft v r. 1998, kterou pak v r. 2007 vývojáři z FFG transformovali do deskové podoby. Podobně se i datadisk Brood War (záměrně jeho název nepřekládám, neboť mi přijde takový víc zažitější mezi skalními příznivci této hry) stal podkladem pro název i obsah prvního rozšíření této deskové hry. Brood War (stolní verze) je ještě poměrně mladý – v USA vyšel v polovině prosince loňského roku (2008). Pokud jste někdy hráli počítačovou hru Starcraft: Brood War nebo jste o ní alespoň slyšeli, tak víte, že tento datadisk na popularitě původního Starcraftu ještě přidal (nejen díky novým jednotkám ale i pokračováním původního výborného příběhu).

Tak tolik k historickým kořenům a teď zpátky do současnosti. Co se týče nových komponent, tohoto (deskového) rozšíření společenské hry Starcraft, pokusím se je rozdělit do větších celků, které k sobě logicky patří.

Nové jednotky a úpravy původních
Začal bych s jednotkami a vším, co s nimi souvisí. Ceny některých původních jednotek byly zvýšeny – např. náklady na výrobu Archona nebo Metly jsou teď o 1 plyn vyšší. Kromě toho každá rasa dostala do vínku další dvě pozemní a jednu leteckou jednotku navíc (tedy až na Terrany, kteří dostali novou pozemní jednotku jen jednu). Pokud jste hráli počítačovou verzi Brood Waru, tak už určitě víte, o které jednotky jde. Pro vás ostatní jen krátká informace, že jde opravdu o přínosné jednotky.

S novými jednotkami přichází i odpovídající bojové karty, nové technologie (které tyto jednotky používají) a nové (upravené) žetony budov, kde se tyto nové jednotky vyrábějí. Tyto nové komponenty nahrazují komponenty ze základní verze hry, ať už kvůli upravenému textu na kartách nebo širších žetonech budov.

Nové jednotky resp. některé karty (bojové i technologické) představují některé nové schopnosti, o kterých bych se rád zmínil:
  1. Lurker a Temný templář mají trvalé maskování (takže kvůli maskování nepotřebují zahrát žádnou dodatečnou posilující kartu). Pochopitelně i toto trvalé maskování neobstojí před jednotkou nebo základnou s detektorem.
  2. Metla a Nakažený Terran dostali schopnost Obětování se (Sacrifice). To znamená něco jako sebevražedný útok. Pokud je tady vaše Metla nebo Nakažený Terran čelní jednotkou v souboji a může zaměřit soupeřovu čelní jednotku, tak o ni vždycky přijdete (vybuchne totiž), nehledě na to, jestli přitom dokáže zničit soupeřovu jednotku nebo ne. Neplatí to úplně vždycky, ale to už bych moc zabíhal do podrobností.
  3. Temný Archon (získaný mutací z Temného templáře) dokáže ovládnout libovolnou nepřátelskou čelní jednotku, čímž ji pro vás získá. Pak to funguje tím způsobem, že původní majitel dané jednotky hraje bojové karty (určené pro ovládnutou jednotku) přímo ze svého balíčku bojových karet. Zajímavé je, že pokud je ovládnutá jednotka také protosské provenience, vy můžete k její bojové kartě zahrát vlastní (odpovídající) posilující kartu.
  4. Jednotky fungující jako těžká artilerie (konkrétně terranský Obléhací tank, protosský Plenitel a zergský Strážce) mají možnost získat pomocí karet technologií kromě schopnosti Dodatečného poškození (Splash damage), také další schopnost, a to Vedlejší poškození (Collateral damage). Tento nový druh poškození se během bitvy vyhodnocuje ještě před krokem Vyhodnocení dodatečného poškození a funguje následovně:

Pokud čelní jednotka s touto schopností „přežije“ krok Vyhodnocení soubojů, tak může buď zničit nepřátelskou základnu, nebo nepřátelskou instalaci nebo všechny nepřátelské dělníky na kartě zdrojů, které se (ve všech 3 případech) nachází v oblasti bitvy. Namítnete, že pokud alespoň jedna vaše jednotka přežije bitvu v nepřátelské oblasti (a nemusí ustoupit), tak dojde k témuž efektu. To je pravda, ale v případě vedlejšího poškození k poškození dojde, i když vaše jednotka (se schopností vedlejšího poškození) zahyne (až) díky soupeřovu dodatečnému poškození nebo i když musí ustoupit nebo se stáhnout.
  5. Ještě bych se zmínil o schopnosti Opětovného použití (Recharge). Jedná se o obecnou technologii, nesouvisející s žádnou konkrétní jednotkou, ale dostupnou všem rasám. Tato schopnost vám umožní vzít si zpátky do ruky (na konci fáze Provádění) zahranou posilující kartu technologií, kterou byste normálně (po skončení bitvy) odhodili. Tuto schopnost lze použít ale jen jednou za fázi Provádění. Ale pozor, funguje jen na některé technologické karty.
Díky novým jednotkám přibyla i nová (aktualizovaná) schémata frakcí, kde je teď kromě nové části banku speciálních příkazů (Special order pool) i více místa pro balíček bojových karet (díky odstraněné sekci s podmínkou pro speciální vítězství dané frakce, kterou nahrazuje u každé frakce jedna z vůdcovských karet 1. fáze). Nová schémata teď mají jednotnou zadní stranu, takže je lze i náhodně vybírat při začátku hry, místo toho, aby si hráči už dopředu zvolili konkrétní frakci.

Nové planety
Pokračoval bych novými planetami, kterých je celkem šest a které rozšiřují už tak dostatečně variabilní herní prostředí. Nové planety mohou obsahovat jednak oblasti se zvláštním strategickým významem nebo oblasti, kam mohou vstupovat buď jen pozemní, nebo jen letecké jednotky. Pokud hráč ovládá strategickou oblast na dané planetě, pak se všechny jeho normální příkazy vyhodnocují jako speciální a jeho (vyhodnocené) speciální příkazy neprochází bankem speciálních příkazů.

Zvýšení počtu planet na 18 také umožňuje použít i některé volitelné možnosti hry jako např. sestavení větší galaxie (kdy je počet planet roven trojnásobku zúčastněných hráčů, místo normálního dvojnásobku) nebo možnosti, kdy hráč při přípravě hry dostane 3 žetony startovních planet a 3 planety, ze kterých si vybere libovolné dvě, které pak normálně rozmísťuje.

Nové moduly
Dále jsou na řadě nové moduly, jejichž pořizovací cenu tvoří výhradně plyn. Jedná se o:
  1. Útočný (Offensive) modul, který vám umožní obejít omezení soupeřova modulu Vzdušné podpory při transportu přímo do oblasti nepřátelské základny, za cenu zničení vámi použitého transportu/tů.
  2. Obranný (Defense) modul, který vám, pokud se bráníte, umožní po útočníkově vytvoření soubojů prohodit 2 vaše libovolné jednotky (kromě pomocných jednotek) ve 2 soubojích dané bitvy ale s tím omezením, že je soupeřova čelní jednotka musí být schopna i po prohození zaměřit.
  3. Pomocný (Assist) modul, který dovolí jedné vaší pomocné jednotce ignorovat oblastní limit jednotek (dokonce i při útoku).
To, že se za tyto moduly platí plynem, odůvodňují autoři tím, že během prvních kol hry prý plyn obvykle hráčům zbývá. No, já nevím, když mně zbývá plyn, tak ho použiji na výzkum technologií nebo na výrobu pomocných jednotek.

Díky dalším 3 modulům se také zvýšil počet modulů, které mohou hráči na schémata svých frakcí umístit (postavit). Každá frakce má navíc jeden typ (nových) modulů o něco lacinější, např. Protossové, coby defenzívní povaha, zaplatí za Obranný modul jen 1 plyn místo normálních 2.

Novinky v příkazech
Přibyl další typ příkazu – příkaz pro Obranu (Defend order). Liší se jak tvarem (je kulatý), tak i dobou, kdy se provádí (vyhodnocuje). Stejně jako ostatní příkazy se plánuje během fáze Plánování, ale vyhodnotí se hned po naplánování (a jeho žeton se vrátí zpět hráči). Je zde ale omezení, že ho hráč může použít jen jednou během fáze Plánování. Navíc se nepokládá na hromádku příkazů na dané planetě, ale do konkrétní oblasti na dané planetě, na kterou se pak vztahuje jeho efekt. Po vyhodnocení tohoto příkazu je do dané oblasti umístěn žeton obrany (guard token), který v oblasti zůstane do doby, než ho jeho majitel použije (vyhodnotí), nebo do doby, kdy jeho majitel ztratí kontrolu nad danou oblastí.

Efekt při vyhodnocení žetonu obrany je získání bonusu +2 k hodnotě zdraví všech vašich jednotek při bitvě v dané oblasti a navíc si do této oblasti můžete přesunout (i transportovat) jednotky ze sousedních planet (pochopitelně s dodržením oblastního limitu jednotek), jako kdybyste právě provedli příkaz pro Přesun.

Jelikož ale nic není úplně dokonalé, tak onen bonus +2 k obraně není kumulativní s jinými bonusy garantovanými posilujícími (nebo technologickými) kartami, ani nelze kumulovat jednotlivé žetony obrany (v dané oblasti). Každopádně je to ale vhodný nástroj, jak se bránit buď invazi na počátku hry (kdy máte slabší jednotky a technologií poskrovnu) nebo i později během hry (kdy bonus +2 ke zdraví může znamenat i rozdíl mezi vítězstvím a porážkou). V základní verzi hry byste se totiž k potřebnému příkazu pro Přesun posil také nemuseli stihnout včas dostat. Soupeř pak obvykle musí použít speciální příkaz pro Přesun, aby alespoň částečně snížil váš bonus.

S příkazy také souvisí nová součást schématu frakce a tou je již dříve zmiňovaný bank speciálních příkazů (Special order pool). K čemu je vlastně dobrý? Souvisí s novým pravidlem, že můžete kdykoliv plánovat (a pokládat) své speciální příkazy (nehledě na to, kolik Výzkumných a vývojových modulů máte ve fázi Plánování postavených). Ovšem v okamžiku provádění takovéhoto (speciálního) příkazu, ho můžete provést jen tehdy, pokud už máte patřičný počet Výzkumných a vývojových modulů postavený. V takovém případě pak umístíte žeton tohoto příkazu do tohoto banku. Pokud potřebný modul nemáte (postavený), můžete si zvolit možnost táhnutí karty událostí (jako u normálního příkazu). Během fáze Přeskupení se žetony speciálních příkazů přesunují z tohoto banku zpět k hráči, aby je mohl v dalším kole opět použít. Při ovládnutí strategické oblasti na určité planetě je to ještě trochu jinak, ale to už bych to moc komplikoval.

Víceméně nový způsob používání speciálních příkazů umožňuje větší flexibilitu při plánování. Čili naplánuji speciální příkaz a požadovaný modul postavím třeba až v dané fázi Provádění, pochopitelně před provedením speciálního příkazu. A pokud to nestihnu, vždy si můžu místo jeho provedení vzít kartu událostí. Dále dovoluje použití speciálních příkazů už v 1. kole hry (což dříve nešlo) a také důkladnější kontrolu nad počtem použitých speciálních příkazů (pokud zapomínáte nebo máte mezi sebou podvodníka :-)).

Jedna z volitelných variant hry spočívá v tom, že můžete použít (vyhodnotit) speciální příkaz bez jakéhokoliv omezení, ale pokud nemáte postavený patřičný počet Výzkumných a vývojových modulů, tak o žeton tohoto příkazu trvale přicházíte. Prostě možnost pro takovou kusovku, nouzovku a jednorázovku.

Vůdcovské karty - úplná novinka
Dalším velkou inovací jsou vůdcovské karty, které s sebou přináší spoustu dalších souvisejících komponent – žetony hrdinů, instalací a zdrojů. Koncept vůdcovských karet vlastně dává každé frakci sedm karet, které lze rozdělit do tří skupinek – na karty 1., 2. a 3. fáze (ve smyslu fáze vůči aktuální fázi balíčku karet událostí). V každé takové skupince dostane hráč možnost výběru ze dvou resp. ze tří (pro 1. fázi) karet, jejichž efekt je buď jednorázový, nebo trvalý (trvá během celé partie). Tento výběr se provádí jednak během přípravy hry (pro karty 1. fáze) a pak během jistého (nového) kroku ve fázi Přeskupení, pokud je vrchní karta balíčku karet událostí vyšší fáze než fáze posledně zahrané vůdcovské karty.

Je třeba také zmínit, že jedna z vůdcovských karet 1. fáze obsahuje podmínku speciálního vítězství i počáteční jednotky, které byly uvedeny na schématech jednotlivých frakcí v základní hře (a které už na nových schématech nejsou). Když si hráč takovouto kartu vybere, pak vlastně hraje na (dosažení) „speciálního vítězství“. Zbývající 2 vůdcovské karty 1. fáze obsahují jiné startovní podmínky (tj. malinko jiné složení počátečních jednotek a jiný bonus do začátku hry). V případě jejich výběru během přípravy hry se hráč připraví o možnost hry na „speciální vítězství“.

Jedna z volitelných variant hry je hraní bez vůdcovských karet, což znamená, že všichni hrají na své speciální vítězství – tj. použije se jen dotyčná karta 1. fáze, která tuto situaci popisuje.

Své hrdiny můžete dostat do hry zahráním jedné z vůdcovských karet 2. fáze. Každá frakce má k dispozici jednoho hrdinu (kromě Tassadara, který má hrdiny dva). Hrdina je reprezentován figurkou dané jednotky spolu se speciálním žetonem hrdiny, který ho odlišuje od stejných jednotek dané frakce. Např. Jima Raynora představuje modrý Sup (s žetonem hrdiny), Gantrithora zase žlutý Nosič (s žetonem hrdiny). Hrdinové mají oproti jednotkám vyšší hodnotu zdraví a/nebo útoku a také je mnohem obtížnější je zabít narozdíl od obyčejných jednotek (např. dodatečné poškození na ně nezabírá).

Instalace (Installations) představují jednak specifická zařízení (jako třeba Warpovou bránu nebo Nakažené velící středisko) nebo živé organismy (Nadvědomí nebo Cerebrata). Chovají se (víceméně) jako základny a obvykle se do hry dají dostat pouze zahráním specifických vůdcovských karet. Nakažené velící středisko je výjimka, které může zergský hráč dostat za určitých podmínek do hry, a mít tak možnost vyrábět Nakažené Terrany.

Žetony zdrojů představují bank zdrojů (plynu i minerálů), který se obvykle používá pouze v souvislosti s některými vůdcovskými kartami. Hráč je může normálně získat a normálně s nimi platit. V jedné variantě hry (modifikovaná verze varianty Dobytí galaxie) se místo vítězných bodů získávají tyto žetony zdrojů (v patřičném množství, dle výběru majitele).

Nová varianta hry - připravené scénáře
Jak už jsem se letmo zmínil v recenzi základní hry Starcraft, s příchodem rozšíření Brood War existuje další varianta hry, a to hraní podle scénáře. Scénář je předem připravený co se týče pevně daného rozmístění planet, rozdělení frakcí do týmů, počtu použitých frakcí, počátečních jednotek i podmínek vítězství (jednotlivých týmů). Některé volitelné možnosti nelze při hraní scénářů použít (např. používat vůdcovské karty). Scénáře obsažené v příručce tohoto rozšíření jsou celkem 4, určené pro různý počet hráčů.
Principiálně si můžete sami navrhnout další (vlastní) scénáře, třebaže zatím není k dispozici žádný oficiální editor (jako třeba v případě hry Tide of Iron), ani databáze (dalších) nových scénářů (alespoň ne na oficiálních FFG stránkách). Osobně si myslím, že v této oblasti nejspíš moc pšenka nepokvete, neboť jak týmová hra, tak i varianta všichni proti všem, poskytují dostatečné herní vyžití. I když, na druhou stranu, pokud by se našel někdo, kdo by převedl mise z počítačového Starcraftu i Brood Waru do scénářové podoby (alespoň tedy většinu, když už ne všechny), vůbec by to nemuselo být špatné.

Na závěr si dovolím ještě malou prognózu do budoucna. Docela by mě zajímalo, zda FFG ještě hodlá vydat nějaké další rozšíření Starcraftu nebo ne. Vzato přísně do důsledků momentálně asi těžko, neboť se nemají čeho chytit (Blizard vydal všeho všudy jen jeden datadisk ke Starcraftu). Teoreticky by měl na letos na podzim vyjít počítačový Starcraft 2, který má navázat na příběh svého staršího sourozence, ale kdy, jak a jestli vůbec převede FFG jeho prostředí do deskové podoby, to je ještě ve hvězdách – osobně bych na to moc nespoléhal.

Tak, už jsem psal dost dlouho, je čas na závěrečný verdikt. O nových komponentách a nových rysech tohoto rozšíření už byste teď měli mít jasnější představu. Pokud s nimi budete nějakou dobu hrát, rychle si na ně zvyknete a jen těžko se budete chtít vracet zpátky (jen) k základní hře (spousta strategií i koncepcí se pak musí přehodnotit).

Pokud se vám i samotná základní hra Starcraft líbila, určitě byste měli o tomto rozšíření vážně uvažovat – nové jednotky i schopnosti si o to přímo říkají. Pokud vás ale už základní hra nezaujala nebo se vám někde pod skříní válí nevyužitá, tak vás užitná hodnota tohoto rozšíření asi jen těžko přesvědčí o změnu názoru.