Čeština: vydání ohlášeno
TLAMA games - logo
Autoři: John D. Clair
Rok vydání: 2022

Sázky, prosím!

Autor: Miner | 2.4.2024 | 7

Horký letní vzduch na dostihovém závodišti v pražské Chuchli je naplněn vzrušením a očekáváním. Stovky diváků se nemohou dočkat okamžiku, kdy startér vystřelí ze své pistole a jejich favorité vyrazí z boxů. Na tribunách společně s napětím stoupá i hluk, a zatímco jezdci a jejich koně provádí poslední přípravy na závod, který je čeká, na galerii nad závodištěm čekají sázkaři na začátek závodu. Ne, vsadit si před závodem a pak jen sledovat, jak to dopadne, není pro tyto sázkaře dostatečně vzrušující. Oni se těší na adrenalinovou jízdu v podobě sázek v průběhu závodu, kdy budou muset reagovat na dění na trati a vsadit dřív, než bookmaker vyhlásí konec sázek. A jedním z těchto sázkařů jste i vy!

Vzhůru na závodiště

Dneska se podíváme Sázky, prosím! od John D. Claira, v originále Ready, Set, Bet – česky od vydavatelství Tlama Games. John D. Clair je poměrně zajímavý autor, nejznámější nejspíš bude pro své karetní hry s modifikovatelnými kartami. Jde o hry, kde karty upravujete pomocí zasouvání do upravených obalů, například Mystic Vale či Dead Reckoning. Případně ho můžeme znát jako autora přístupnějších her jako jsou Space Base či Cubitos anebo jako autora brutálního dystopického opusu Downfall. Každopádně jak se ukazuje, jde o velmi univerzálního autora, který se evidentně rád pouští do nových žánrů a zkouší nové mechaniky, v poslední době bych zmínil Rolling Heights, kde házíte různé meeply do krabičky, a podle toho, jak dopadnou (na bok, „na nohy“, na záda atp.), získáte k dispozici různé akce nebo depresivní aukční hru Empire's End, kde se budete dražit různá neštěstí a katastrofy, která postihnou vaši říši. Hrou Sázky, prosím! se tento autor pustil do dalšího žánru, konkrétně do žánru párty her.

Jak bylo řečeno úvodem, ve hře Sázky, prosím! se ocitnete v roli sázkařů sázejících na dostihové koně. Hra má 2 různé herní módy. Můžete hrát klasickou analogovou deskovou hru na stole nebo hrát s pomocí aplikace. Nejdřív se zběžně podíváme, co najdete v krabici a pak si řekneme, jak se hra hraje a jak se liší jednotlivé módy.

Po stránce komponentů jsou Sázky, prosím! hrou poměrně minimalistickou. V balení najdeme hrací plán (lépe řečeno sázkový plán), destičku závodního pole, několik druhů karet a žetonů a dvě šestistěnné kostky. Komponenty jsou ryze funkční, kartonové díly jsou vyrobeny z kvalitního kartonu. Karty jsou poměrně tenké, nicméně v této hře se s nimi nijak nemanipuluje, takže jejich kvalita je dostačující.

Pravidla jsou krátká a jasná a to samé se dá říct o hře samotné. Co je trochu úsměvné, jsou žetony peněz – peníze ve hře představují vítězné body a dostanete jich opravdu požehnaně. Žetony peněz tak představují výraznou většinu všech žetonů ve hře a přitom na počítání peněz, alias skóre, by stačilo počítadlo à la Carcassonne. Jsem přesvědčen, že by bylo i praktičtější. Rozumím tomu, že pro tematičnost a atmosféru zvolili vydavatelé žetony peněz, ale říkám si, když už nechtěli být praktičtí, mohly ve hře být papírové peníze à la Dostihy a sázky nebo Vysoké napětí, abychom při hře mohli šustit poctivými bankovkami z průklepáku. I když možná to má i jiný důvod, ale k tomu se vrátím až v závěru recenze. Každopádně po produkční stránce má hra vše, co má mít, žádný luxus, ale vše v naprosto dostačující kvalitě pro hraní.

Rozložená hra

Běž koníku, běž!

Jak je patrné z názvu, ve hře Sázky, prosím! budete sázet, a to na dostihové koně v průběhu závodu. A sázení je vlastně jediná činnost, kterou ve hře budete provádět.

Pro potřeby sázení má každý hráč k dispozici celkem pět žetonů s hodnotami od dvou do pěti. Hra má simulovat dostihový závod a k tomu slouží plán závodního pole, na kterém je 9 řádků, které představují závodní dráhu dráhy jednotlivých koní. Dráhy mají čísla od 2 do 12, přičemž první dráha má hodnotu 2–3 a poslední dráha 11–12, dráhy mezi jsou pak jednotlivá čísla od 3 do 10. Dráhy – potažmo koně – jsou odlišené i barevně, prostřední kůň má černou barvu (hle, černý kůň závodu je jasný), sousední koně v drahách 6 a 8 mají červenou barvu, 5 a 9 žlutou a čtyři vnější koně jsou pak modří. Barvy hrají roli v rámci sázení.

Závod samotný probíhá tak, že házíte dvěma šestistěnnými kostkami a číslo, které padne v součtu, vám řekne, který kůň na které dráze se pohne o jedno pole. Jde o princip, který můžete znát z klasické hry od Sida Sacksonna Can't Stop. Vzhledem k tomu, že nejpravděpodobnějším součtem hodu děma šestistěnnými kostkami je číslo sedm a pravděpodobnost se snižuje k oběma krajním hodnotám, mají koně na vnějších na drahách možnost bonusového pohybu – pokud padne stejné číslo dvakrát za sebou, pohnou se o více polí. Bonus se zvyšuje se vzdáleností od prostřední dráhy s hodnotou sedm. Koně na vedlejších drahách mají bonus jeden pohyb, pokud padne dvakrát za sebou stejné číslo, vzdálenější koně dva pohyby a koně na krajních drahách pak tři pohyby navíc. Tím se kompenzuje pravděpodobnost, která vzrůstá směrem k průměrné hodnotě sedm. Trať má patnáct polí a ve chvíli, kdy první kůň dosáhne pole cílového pole patnáct, závod končí. Hráči mohou sázet v průběhu celého závodu, avšak sázky končí ve chvíli, kdy alespoň 3 koně překročí desáté pole závodní dráhy.

Závodní dráha

Fakt, že se celá hra točí kolem sázení je znát i z toho, že plán sázek je zdaleka největším plánem ve hře (je asi 8× větší než plán závodu). Plán může připomínat dětskou ruletu. Sázky probíhají tak, že hráči v reálném čase umísťují své žetony sázek na sázkové pole, přičemž je možno sázet buď na vítězství nebo na to, že kůň doběhne první či druhý, nebo že kůň doběhne první až třetí. K dispozici je několik polí pro každý druh sázky a na každém poli může ležet pouze jeden žeton sázek, ale hráč může vsadit na více polí v rámci jedné sázky. Pole se liší tím, jaký násobek hráč získá, pokud sázka vyjde, případně jaký postih musí zaplatit, pokud sázka nevyjde – a logicky ten, kdo na daný výsledek vsadí první, má k dispozici nejlepší pole.

Kromě polí k odhadu umístění jsou na plánu k dispozici pole speciálních sázek, například pole, které říká, že vyhraje červený kůň, tj. kůň běžící na dráze 6 či 8. Na těchto polích může být žetonů neomezeně, ale vždy nejvýše jeden od každého hráče. Pokud sázka vyjde, všichni hráči, kteří na toto pole umístili svůj žeton, dostanou vyplacený dvojnásobek peněz. Případně jeden peníz ztratí, pokud sázka nevyjde. Hru můžete ještě ozvláštnit kartami Vedlejších sázek, které se losují pro každou hru.

Hra samotná pak probíhá tak, že jeden hráč hází kostkami a posouvá koně po závodním plánu a ostatní hráči v reálném čase podle vývoje závodu uzavírají sázky; nebo pro obsluhu závodu použijete aplikaci. Vzhledem k tomu, že platí „kdo dřív přijde, ten dřív sází“, není radno čekat moc dlouho, jinak se může stát, že na svého favorita již nebudete moci vsadit, protože všechna sázková pole na umístění již budou plná a nebo na vás zbydou ta s horším odměnou a větším postihem. Na druhou stranu, kdo si počká, má více informací, což není vůbec k zahození, protože závody jsou plné zvratů, může se stát že jeden kůň vyrazí dopředu jak blesk, sázkaři jeho dráhu „olepí“ sázkami od shora až dolu a on se od půlky závodu ani nehne. Nebo naopak se v půlce závodu probere outsider, který se vydá na spanilou jízdu závodištěm a profitovat bude ten, kdo pošetřil žetony sázek. Anebo vše dopadne bez překvapení a ti co čekali a taktizovali, ostrouhají. Vše je otevřené.

Po skončení závodu nejdřív vyhodnotíte úspěšné sázky, hráči dostanou násobky hodnot svých vsazených žetonů v penězích aneb ve vítězných bodech. Následně se vyhodnotí neúspěšné sázky, tam hráči žádnou odměnu nedostanou, ale naopak na některých polích musí za špatnou sázku ještě zaplatit ze svého. Pote si hráči vezmou zpět své žetony sázek a jde se na další závod. Po čtyřech závodech se spočítají peníze a kdo jich má nejvíc, zvítězil.

Na velkém plánu se odehrává vše podstatné

Varianty

Hru jde ozvláštnit několika dalšími doplňky: kromě zmíněných vedlejších sázek si mohou hráči rozdat tzv. VIP karty, které jim mohou přidat extra žeton sázek, někdy i s vyšší hodnotou, než jsou základní žetony, ale zároveň s postihem za nepovedenou sázku nebo jiný benefit. Kromě Vedlejších sázek a VIP karet jde přidat ještě karty Mimořádný finiš, které do hry přidají další sázkovou příležitost.

Žádný z dodatků hru dle mého soudu nijak zásadně nemění, hra je pořád o sázení v reálném čase, kde hráči řeší, jestli ještě vyčkat anebo už je správný čas vsadit, a po ukončení sázek fandí svým favoritům. Na druhou stranu, extra karty nijak nezvyšují komplexitu hry, ani ji neprodlužují, takže není problém je přidat ať už některé nebo všechny, čistě dle individuálních preferencí. Já osobně je ke hře nepotřebuji, ale nevadí mně.

Aplikace, ano či ne?

Jak jsem poznamenal dříve, hru lze hrát buď za pomocí kostek nebo za pomocí aplikace. Za sebe říkám, že jediná smysluplná varianta je za pomocí aplikace, a to navíc s nastavením na maximální rychlost. Hru jsme zkoušeli hrát s pomocí kostek i s aplikací nastavenou na pomalejší tempo a v obou případech nám hra přišla výrazně méně zábavná, nebál bych se říct nudná. Takže důrazně doporučuji nastavit aplikaci na co nejkratší interval mezi jednotlivými “hody” a nechat ji řídit závod. Pro ultra rychlý mód vypněte komentář, tím hra dostane maximální grády. Čím rychlejší hody jsou, tím rychlejší je závod a díky tomu jsou hráči nuceni pod tlakem uzavírat své sázky, vzniká davový efekt, kdy všichni čekají, a jakmile na nějakého koně vsadí jeden, spustí lavinu a vsadí i ostatní a ti co zaváhají, mají smůlu. Navíc čím rychlejší interval hodů, tím je celá hra rychlejší, což je snad pro každou párty hru žádoucí.

S aplikací nastavenou na nejrychlejší mód a při správné náladě hra téměř dokonale navozuje atmosféru závodu a pocitu, že hráč má vsazeno na svého koně. Hráči sledují průběh závodu, s napětím čekají na další posun a modlí se, aby stihli vsadit všechny své žetony, dochází ke kolizím na polích sázek, k neuváženým sázkám na poslední chvíli a po uzavření sázek se hlasitě fandí jednotlivým favoritům. V tomto aspektu je hra téměř dokonalá – pokud máte někde v sobě kus gamblera, Sázky, prosím! vás mohou dokonale vtáhnout a užijete si s nimi hromadu zábavy. Samozřejmě jde o subjektivní preferenci, asi se najdou herní skupiny, které bude hra bavit i bez aplikace nebo v pomalejším tempu – já si to nedovedu představit, ale pokud je někdo fanouškem rychlochůze nebo slow TV, možná v pomalejším tempu najde zalíbení. :)

Co se týká samotné aplikace, je velmi jednoduchá na obsluhu a obsahuje i českou zvukovou stopu, takže si můžete užít komentář závodu česky. Hlášky jsou dobře namluvené a sedí k závodu velmi dobře. Občas se hlášky „komentátora“ opakují, ale není to nic rušivého. Jediné, co bych vylepšil, je nastavení spořiče displaye, aby ho aplikace sama utlumovala, ale to je dost možná problémem nastavení telefonu, každopádně většinou musím jednou či dvakrát za závod ťuknout na display, čímž se závod zapauzuje, takže ho dalším dotykem musím zase pustit. Drobnost, ale kdybych nemusel v průběhu závodu aplikaci vůbec řešit, potěšilo by to.

Interface aplikace

A není to hazard?

K největší přednosti hry, tj. k dokonalé atmosféře, pocitu sázkového vzrušení a napětí se váže má asi jediná kritika a jde o kritiku, která pro spoustu lidí může být naprosto bezvýznamná, nicméně pro mě je důležitá. Sázky, prosím! jsou do jisté míry simulátorem hazardu, a to velmi reálným, který skutečně navazuje pocity sázkaře. Aspektem, který považuji za trochu problematický, je i fakt, že hra je postavená tak, že sázky vám vždy přináší zisk (body). Na každý závod vždy dostanete své žetony sázek, bez ohledu na to, jestli jste v předchozím závodu uspěli nebo ne, a po skončení inkasujete peníze z úspěšných sázek. Hra vám tedy nabízí gamblerskou dávku dopaminu, ale ani náznakem neukazuje negativa a nemůže se vám stát, že při špatném sázení skončíte v půlce hry bez peněz a vypadnete. Jasně, jde o párty hru, jde o zábavu, není to výchovná pomůcka, ale stejně mám v tomhle ohledu ze hry trochu rozpačitý pocit.

Navzdory tomu, že je hra rychlá a zábavná, určitě to není hra, kterou bych hrál s dětmi. Zkrátka a dobře, hra v tomto odvádí snad až příliš dobrou práci. Každopádně, pokud vás tohle netrápí nebo považujete všechny své spoluhráči za dostatečně svéprávné a zodpovědné a sázení vás láká, pak Sázky, prosím! zkuste, neznám žádnou jinou hru, která by dokázala, byť jen z části, zprostředkovat podobný zážitek.

Varování ministerstva vnitra

Shrnutí hodnocení hry

• Výborně evokuje vzrušení ze sázek