Herní kategorie: karetní hra, strategická, intriky
Autoři: Andrea Boekhoff
Frederic Moyersoen
Rok vydání: 2004

Recenze hry SABOTÉR

Autor: Kent | 22.12.2010 | 10

Tak kopejte trpaslíci, kopejte, nebo Vám to sabotéři překazí a místo zlata Vám zbudou jen oči pro pláč..… Tak těmito slovy nejčastěji povzbuzuji děti, když hrajeme tuto záškodnickou blafovací karetní hru.

Jednotlivé role hráčů

Hráči jsou rozdělení na dva tábory. Jedni hrají,  jak je v úvodu naznačeno za trpaslíky kteří  se snaží co nejrychleji prokopat k ukrytému zlatu a druzí hrají za jiné trpaslíky a sice sabotéry. Tedy ty, kteří se snaží těm skutečným trpaslíkům jejich úsilí překazit a zabránit jim tak v získání zlata. Vzájemně se jednotlivé skupiny podporují a pomáhají si.

Příprava a postup hry

Nejdříve se musí hra pro hraní připravit, tak jako každá jiná. V prvé řadě si jednotliví hráči rozdělí role a každý z hráčů si vylosuje „svoji“ kartičku podle které zjistí zda je trpaslík zlatokop  a nebo trpaslík sabotér. Těch bývá ve hře vždy méně, (někdy jen jeden) ale i přesto všechno  zpravidla  svým protivníkům pěkně „zatápí“.

Karetní hra Sabotér je určena pro minimální počet  tří hráčů, maximálně pro deset. Takže do větší party či kolektivu jak stvořená. Podle počtu hráčů hraje i poměrná část sabotérů. Jakmile jsou karty rolí rozděleny, zůstane jedna karta odložena bokem (to je podle pravidel), tak aby nebylo jednoznačné kdo za koho hraje. Tato karta se odkryje až na konci hry. Po té se přistoupí  k rozmístnění cílových karet a počáteční – výchozí karty. Cílové karty jsou tři, ale jen jedna z nich ukrývá poklad – zlato. Mezi těmito kartami musí zůstat mezera pro dalších sedm karet, mezi cílovými kartami je pak mezera pro další kartu, takže musíme mít dispozici plochu pro 9 x 5 hracích karet.  Cílové karty se položí lícem dolů, tak aby nebylo vidět neleží karta se zlatem. Pak se zamíchají karty se zlatými nugety, které se položí bokem  a z hracích karet se vytvoří dobírací balíček ze kterého se každému hráči rozdají karty do ruky a to od šesti do čtyřech karet v závislosti na počtu hráčů.

Jak se hra hraje a její systém

Tak hru máme přichystanou a může se začít hrát. Jak se vlastně tato hra hraje? Jednoduše, přikládáním hracích karet, kdy se začíná od výchozí karty. Každý hráč má ve svém tahu jen jednu akci a vždy si lízne jen jednu kartu z dobíracího balíčku. Na většině hracích karet jsou vyznačeny cestičky – tunely, které trpaslíci v podzemí vykopali. Tyto cestičky jsou na kartách vyznačeny jak vertikálně, tak horizontálně a karty s cestami musí na sebe vzájemně navazovat a to ve všech směrech. Nelze však k sobě přikládat karty její delší stranou ke ktraší a naopak. Některé karty jsou slepé a ty se většinou používají sabotéry, tak aby zamezili trpaslíkům v dokončení tunelu vedoucímu k cílové kartě a nebo ostatními trpaslíky k naznačení směru kudy se kopat nemá .

•  V případě, že je karta se slepou uličkou přiložena na cestě za zlatem,  může se odstranit pouze  speciální kartou – „zával“ a ten kdo ji má, může tuto kartu použít a konkrétní kartu slepé cesty odstranit. Pomocí karty „zával“  lze také odstranit kartu s cestou a tímto způsobem můžou sabotéři přerušit trpaslíkům zlatokopům tunel. Pokud k tomu dojde, musí trpaslíci tunel opravit jinou kartou, pakliže už žádnou kartu nemají, radují se sabotéři, že se jim „dílo“ podařilo.
  • Dalšími speciálními kartami ve hře je třeba „mapa“ a hráč který jí má,  může s její pomocí nahlédnout na jednu z cílových karet a objeví-li kartu se zlatem, může pak dle své role buďto ostatním trpaslíkům naznačit směr kudy by měli kopat a je-li trpaslíkem sabotérem, může naopak určit falešný směr a zmást své protihráče.
  • Ve hře se také setkáme s kartami jenž můžou zastavit hráčův tah, domníváme-li se, že je naším protivníkem. (záleží na to jak kdo hraje a jak dokáže blafovat) Takto lze použít rozbitou lampu, zlomený krumpáč či poškozený důlní vozík. Naopak se může stát, že vlastním kartu opačnou, tedy určenou k opravě těchto věcí a tuto kartu můžu použít buďto ve svém tahu a odstranit si kartu označující poškozenou věc, nebo mohu pomoci svému spoluhráči, domnívám-li se že hraje se mnou.

Ten komu se podaří jako prvnímu přiložit poslední kartu, ke kartě cílové,otočí ji . Je-li to karta se zlatem, končí kolo. Jestliže se podařilo trpaslíkům  vytvořit, byť klikatou, ničím přerušenou cestu od počáteční  karty k cílové kartě se zlatem, rozdělí si mezi sebe karty se zlatými nugety.  Naopak nepodaří-li  se to trpaslíkům, a nebo již nemají potřebné karty k tomu aby tunel dokončili, všichni jenž byli v tomto kole trpaslíky-zlatokopy, prohrávají a karty zlatých nugetů si mezi sebe rozdělí sabotéři.

Takto se hraje na tři kola a vítězí ten hráč, kterému se podařilo získat nejvíce zlatých nugetů. Je jedno, hrál-li za trpaslíky zlatokopy nebo trpaslíky sabotéry.

Závěr a zhodnocení

Tato karetní hra je zábavná především proto, že se jedná o škodící  a blafovací hru, plnou zábavy, nečekaných zvratů a situací. Pokud hrají zkušení „švindléři“ se schopností  mistrně blafovat, je těžké je odhalit a  leckdy se stává, nepodezíráme spoluhráče, že je náš protihráč. Jedno kolo trvá od 15-30 minut. Pravidla jsou jednoduchá, lze je vysvětlit během chvilky a pak se dají upřesnit během hry, takže se do hry dostane úplně každý i ten co zná jen člověče nezlob se.

Něco o herním materiálu

Herní materiál tvoří jen hrací karty, které jsou z kvalitního materiálu a doposud jsem nezaznamenal jejich výraznější opotřebení. Hru určitě doporučuji, těm kdo nemají rádi náročné a dlouhé hry a nebo rádi se odreagují  u jednoduché karetky, jako je tato.