Herní kategorie: desková hra, vývoj postavy
Vydavatelé: ALTAR
Z-Man Games
Autoři: Vlaada Chvátil

Recenzia hry

Autor: monkeyml | 23.1.2011 | 3

„Trpaslík Svarag bol už dávno známy po celej zemi. Jeho činy poznali ľudia v meste aj elfovia v temných lesoch. V ich očiach bol hrdinom. Iba on sám však vedel, že skutočným hrdinom sa stane, až keď nájde a získa pradávne artefakty dávnych...Preto toľko trénoval, bojoval s rôznymi príšerami, kupoval si stále lepšiu zbroj a zbrane. Konečne nadišiel čas, aby vstúpil do jednej z astrálnych sfér a porazil temných démonov, ktorý artefakty strážia. Stál na úpätí temných hôr, odkiaľ viedla cesta do sfér. Odvážny Svarag neváhal ani na chvíľu. Vytasil sekeru, pevne zovrel porisko a vstúpil...Nad horami vyšľahlo silné svetlo a  temne zahrmelo. “Hmmmm...niečo tu nesedí“, pomyslel si. Namiesto temných príšer našiel iba akúsi čudnú....vodnú?...bránu a pri nej sedel akýsi starec. „Vítam Ťa udatný bojovník!“, prehovoril. „Máš veľké šťastie! Našiel si dávno zabudnutý vchod do obrovskej vodnej ríše plnej pokladov ale aj nesmiernych nebezpečenstiev. Avšak na jej konci Ťa čaká artefakt silnejší než iné!!! Odvážiš sa vkročiť?“ Svarag len na malý moment zaváhal a potom vkročil. Tesne pred tým, ako vošiel do Vodnej ríše mu starec podal mech. Zázračný mech! Bol v ňom uväznený vzduch, aby sa hrdina neutopil. Takto vybavený opäť odhodlane schytil svoju sekeru, nadýchol sa a vstúpil. Okamžite ho obklopila voda. Svarag ostal v nemom úžase na krásou sveta, v ktorom sa ocitol. Zrazu sa nad ním mihol obrovský tieň...“Tak! Boj sa môže začať!“, pomyslel si Svarag a odhodlane začal plávať.“

Vodná ríša je druhým rozšírením hry Proroctví. K jej hraniu nepotrebujete prvé rozšírenie, ale vlastniť základnú hru musíte. Toto rozšírenie prináša do hry nové karty náhody, predmetov, dobrodružstiev ako aj úplne novú sadu piatich artefaktov, ktoré môžete pri hraní hry rôzne kombinovať s tými pôvodnými. Rozšírenie taktiež ponúka variantu Ostrov pokladov, ktorá vie taktiež obohatiť hru a samozrejme v neposlednom rade prináša nový svet – Vodnú ríšu!

Príprava hry

Príprava hry nie je náročná. Karty predmetov, náhody a dobrodružstiev sa zamiešajú s ostatnými kartami zo základnej hry a položia sa na príslušné miesto na hracom pláne. Ak hráči hrajú aj variantu ostrova pokladov, umiestnia do stredu hracieho plánu balíček kariet s pokladmi a dve vrchné karty otočia lícom nahor. Vedľa hracieho plánu sa ešte umiestni dvanásť kariet „Část mapy“, ktoré sa postupne v zmysle pravidiel pridávajú na hrací plán. Samotná príprava Vodnej ríše je taktiež rýchla. Hrací plán sa umiestni niekde blízko hlavnej hracej plochy a poukladajú sa na neho pozitívne (svetlý rub) a negatívne (tmavý rub) karty podľa toho, ako je to znázornené na samotnej hracej doske. Na pole podmorského paláca sa umiestnia karty Dúhovej perly (koľko hráčov, toľko kariet). Karty piatich nižších strážcov sa zamiešajú a jeden sa náhodne vyradí z hry. Potom sa k zvyšným štyrom pridá brána do vodnej ríše a kôpka sa opäť zamieša a strážcovia sa spolu s vyššími strážcami a artefaktmi náhodne umiestnia do sfér na hrací plán. Hra sa môže začať.

Priebeh hry

Hra plynie ako tak ako v základnej hre. Keď sa potiahne karta „Mapy pokladov“ (prípadne „Mapa pokladov“ v prípade ak hrá 4 a viac hráčov), zoberie sa príslušný počet kariet „Část mapy“ a umiesti sa pole podľa pokynov na karte. Tieto karty sa umiestňujú stále na spodok kariet na hracom poli a hráč si ju môže zobrať až vtedy, keď je dané pole úplne prázdne. T. z.  ak poradil všetky príšery ale príležitosť nevyužil, lebo nemohol, kartu mapy pokladov si zobrať nemôže. Ak hráči nazbierali dostatočný počet máp, môžu sa vyplaviť na ostrov pokladov a zobrať si podľa počtu máp nejaký poklad. V ďalšom kole sa môžu doplaviť do akéhokoľvek prístavu. Aby sa náhodou nestalo, že nejakej postave dôjdu peniaze na ostrove a nebude sa mať ako z neho dostať, platia sa pred plavbou na ostrov pokladov rovno dve mince. Ak sa vytiahne karta „Legendy o hlubinách“, hráč ktorý kartu potiahol musí dať do hry kartu podmorských schopností podľa príslušnosti k cechu a zároveň odkryť dve karty vo Vodnej ríši podľa jeho výberu. Ak sa počas hry (či už útokom na sféru alebo jasnozrivým snom) odkryje brána do Vodnej ríše, vyšší strážca a artefakt sa okamžite presunú na pole s dúhovými perlami. Hráč môže hneď vstúpiť do nového sveta ak chce. Na pohyb v ňom si však potrebuje kúpiť vodné bublinky, ktoré mu umožnia pod vodou prežiť. Od ďalšieho svojho ťahu sa môže pohybovať vo Vodnej ríši. Od vstupu do nej však na neho neplatia žiadne karty udalostí a sám si žiadne neťahá, t.z. kríza ani charita na neho nemajú vplyv. Pohyb vo Vodnej ríši je jednoduchý. Na začiatku kolo hráč „použije“ jednu bublinku a posunie sa o jedno pole do ľubovoľného smeru (avšak nikdy nie diagonálne). Ak je však susedné pole prázdne alebo sa na ňom nachádza pozitívna udalosť ktorú hráč nechce využiť, môže sa pohnúť až o dve polia. Pre boj silou pod vodou platí aj obmedzujúce pravidlo – za každý predmet, ktorý hrdina drží pri boji v ruke má postih -1.

Koniec hry

Hra končí v podstate tým istým spôsobom ako hra základnej verzie s malým rozdielom. Ak nejaký hráč získa štyri artefakty a posledný artefakt vlastní hráč s dúhovou perlou, nezvíťazil. Víťazom hry je ten, kto získa štyri artefakty a zároveň získa artefakt od každého, kto vlastní dúhovú perlu. Vo väčšine prípadov to znamená, že víťaz musí mať na konci hry všetkých päť artefaktov.

Zhrnutie

Toto rozšírenie ponúka opäť niečo nové do sveta hry Proroctví. Nie sú to len nové karty predmetov a dobrodružstiev, variant ostrova pokladov a nový svet ale aj variabilita hrania. Ak sa niekomu nechce hrať s Vodnou ríšou, ale zaujímajú ho nové poklady, stačí ak si zahrá len s ostrovom pokladov. Tak isto je možné si na skúšku zahrať iba so svetom Vodnej ríše. Hra navyše ponúka ďalšie zaujímavé varianty hrania ako agresívny variant, mierumilovný variant či lovci pokladov. Taktiež v pravidlách nájdete aj alternatívne pravidlá, ktoré podľa môjho názoru spríjemnia hru a hlavne ju, najmä v záverečných fázach, zrýchľujú a tak odstraňujú zbytočné prestoje a nudu v hre. Pre koho je a pre koho nie je toto rozšírenie? Na to je celkom jednoduchá odpoveď. Ľudia, ktorý považovali základnú hru za príliš zdĺhavú a nudnú môžu na kúpu tohto rozšírenia zabudnúť. Jeho hranie predĺži hernú dobu a z relatívne dlhej hry sa stane ešte dlhšia. Tí, ktorí si túto hru užívajú aj s prvým rozšírením a chcú viac, tak toto rozšírenie určite patri im. Ak chce niekto hrať základnú hru s oboma rozšíreniami, tak si treba pripraviť veľkú hernú plochu a dostatok času. Najmä ak sa hrá vo väčšom počte hráčov. Z vlastnej skúsenosti však môžem povedať, že s oboma rozšíreniami a v plnom počte hráčov to bola dosť morda a ku koncu aj trošku nuda z dôvodu dlhších prestojov. Každopádne si toto rozšírenie užije každý fanúšik tejto hry!