Mayfair Games
Tilsit
Autoři: Klaus Teuber
Rok vydání: 1998

Vpád strategických rozhodnutí na katanský ostrov

Autor: PJ | 23.12.2010 | 9

Katan – tolik proskloňovaný pojem mezi deskovkáři (a dokonce i některými mudly), že už by se mohl skoro psát s malým „k“ na začátku a nebylo by lze to považovati za chybu. Co si však počít, znáte-li základní hru lépe než hlášky ze seriálu IT Crowd? Navíc jak už jsem se zmiňoval v recenzi na Osadníky – trnkou v oku jejich odpůrců je zejména vysoký vliv náhody a jednoduchost. Rozšíření „Města a Rytíři“ (MaR) kompenzuje obě tyto vlastnosti a přidává i něco navíc. Je to snad jediné komplexní a systémové rozšíření k Osadníkům, které nešlo cestou scénářů a záplav minirozšíření a pokud bych nějaké rozšíření měl opravdu doporučit, bylo by to jednoznačně MaR.

Téma? Téma!

Ano, na rozdíl od samotného základu a dalších rozšíření je v MaR téma zřetelně cítit. Ne snad, že bychom si zapřeháněli a přímo mluvili o nějakém příběhu, nicméně posuďte sami: "Katan je v ohrožení. Nad počestnými obyvateli Katanu se stahují temné mraky. Po moři se blíží divocí barbaři, kteří chtějí ostrov přepadnout". Tenhle nápad je geniální – do čistě kompetitivní hry vnáší nejen kooperativní prvky, ale i atmosféru! Přeci jen boj proti společnému nepříteli už je něco, kvůli čemu si stojí za to uvědomit, že nepřátelé mých nepřátel nejsou mí nepřátelé. Nebo tak nějak. Takže teď už je jasné, k čemu budou rytíři, ale co města? Pár chytrých hlav se dalo dohromady (předesílám - nebylo to v lidově demokratickém Polsku) a zjistilo, že za města lze považovat větší uskupení budov. Takže nově vybavujeme svá města domečky, baráčky a v pokročilé fázi hry dokonce i budovami. A aby hra měla grády, rovnou s jedním městem budeme začínat.

Komponenty aneb stoprocentní plast dodá doktor Fast

KomponentyAsi první, co po otevření krabice MaR zaujme, je skutečně značné množství plastových komponentů, především 24 figurek rytířů ve čtyřech základních katanských barvách. Samozřejmě nelze čekat kvalitu jako u produkce FFG, ale oproti prvnímu vydání se mají chlapci rytířští už docela k světu a rozhodně působí majestátněji než banální akční karty s lakonickým označením „Rytíř“. Aby nešli do boje nazí, je třeba je vybavit helmicemi (uznávám, že nahý rytíř vyzbrojen k boji toliko helmicí by nepřítele skolil leda díky jeho akutnímu záchvatu smíchu), dále najdeme plastové figurky hradeb (díky kterým vypadají města už opravdu vyfešákovaně a rozhodně lépe než s kartónovými podstavci z Atlantisu) a „metropolitní nástavce“ – dosáhne-li některé z měst věhlasu, stane se metropolí a doslova se na něj nasadí „metropolitní upgrade“. Vizuálně skvělé, funkčně geniální! Kromě speciální kostky najdeme i kostku obyčejnou, figurku obtloustlého obchodníka a loď zmíněných barbarů (která podle obří lebky na zádi působí dojmem, že jí navrhl dr. Zďáblíkov a velení se ujal kap. Hook).

Již bylo zmíněno, že hráči staví budovy do měst. Mají na to speciální stavební archy, do kterých umístí žetony budov. Při stavbě se žetony otáčí na druhou stranu. Proti prvnímu vydání jednoznačně lepší řešení, původní „kalendáříky“ byly poněkud nepřehledné a nepraktické.

Kromě plastových a kartónových komponentů najdeme v MaR větší množství karet: celé dva zásobníky odpovídající přibližně počtu karet v základní hře. Jde jednak o nové suroviny (tzv. „obchodní zboží“) a druhak hned o tři typy akčních karet (akční karty ze základní verze se nepoužijí).

Copak dáváme – prý nějakou novotu?

Určitou změnou proti základní hře prošel i prostý hod kostkami, tedy základní osadnická rutina. Hází se obyčejnou bílou kostkou ze základu, červenou kostkou z MaR a speciální kostkou se symboly. Součet kostek udává klasicky číslo pole, které hráčům vyhřezne své suroviny. Červená kostka navíc udává, kolikáté úrovně byla aktivována některá z městských budov, kdežto kostka se symboly udává jeden ze tří typů budov, který bude hodem aktivován. S pravděpodobností 1:1 však může na speciální kostce padnout i loď barbarů, což nejen že neaktivuje žádnou budovu, ale hlavně způsobí přiblížení se barbarské lodě blíž Katanu. Loď se pohybuje po vlastním plánku s osmi poli, přičemž osmé pole již znamená katanský břeh a tedy vpád barbarů, což bude vysvětleno dále. Nyní si přiblížíme tři základní pilíře (nikoli lidově demokratické armády) rozšíření, tj. Města, Rytíře a Barbary:

1) Města

Nevylámaný kartón městaMěsta se staví stále stejným způsobem, jednotlivé budovy se potom staví pomocí nových surovin – obchodního zboží. To lze získat právě jen pomocí měst – lesy nově produkují kromě dřeva i papír, hory peníze a pastviny plátno (hráč tedy dostane jednu klasickou a jednu obchodní surovinu). Budovy lze rozdělit do tří oblastí (sfér): obchodní, politické a kulturní. Každá se staví za jinou surovinu a každá se aktivuje jiným symbolem na kostce. Čím více budov jedné sféry postavíte, tím více „odkryjete“ čísel a tím větší šanci máte na jejich aktivaci, při které okamžitě získáváte akční kartu dané sféry.

Pokud navíc postavíte v jedné sféře třetí budovu, získáte velmi zajímavý a silný bonus (např. zisk libovolné suroviny i při neúspěchu na kostkách). Pokud postavíte čtvrtou či pátou budovu v dané sféře, povýšíte město na metropoli, která je jednak imunní vůči nájezdům barbarů, navíc má hodnotu 4 bodů a co je nejdůležitější, tak skvěle vypadá a všichni vám ji budou závidět. Stavba budov může být za jistých okolností bodově zajímavější, než klasická expanze pomocí cest a vesnic. Vyhrát se dá opravdu jen se základním městem a vesnicí (samozřejmě minimálně za předpokladu, že oboje povýšíte na metropoli).

Určitou zajímavostí je stavba městských hradeb, které nejen opět dobře vypadají, ale v případě útoku zloděje zvyšují limit karet na ruce o dvě karty, což se může hodit, pokud syslíte hodně karet obchodního zboží na stavbu náročnějších budov.

2) Rytíři

RytířiRytíře můžete povolat do hry zaplacením jedné rudy a vlny. Již povolanému rytíři můžete zaplacením stejných surovin přidat pár frček, takže bude silnější. Aby byl aktivní a tedy něco platný, je třeba ho nejprve nakrmit výživným katanským müsli (tj. zaplatit jedno obilí). Pak může rytíř chodit po vašich cestách a pokud dojde na křižovatku, kam vede soupeřova cesta jako by se nechumelilo, tak prostě soupeř v cestě nepokračuje a na křižovatce nepostaví ani krmítko pro ptáky. Leda by vašeho rytíře vyhnal svým silnějším rytířem.

Rytíři pochopitelně pořád bojují se zloději jako v základu – s tím rozdílem, že pro lapky je třeba si rytířem dojít po cestě, vysvětlit jim, že je dále nehodláte obírat o jejich drahocenný čas a potom je kopnout do řitě tak silně, že odletí až na soupeřovo výnosné pole. Poslední funkcí rytířů je kromě předvádění se na přehlídkách především boj s barbary, o kterém bude řeč v další kapitole.

Celkově jsou noví „nekaretní“ rytíři vynikající možností, jak se bránit „zaříznutí“ agresivním stavitelem, zablokovat někomu stavební parcelu nebo si naopak pojistit zajímavou křižovatku. Díky rytířům mají hráči víc možností, jak řídit výstavbu vlastních cest a vesnic.

3) Barbaři

Jak už bylo řečeno, Katan je v ohrožení, neb se na něj řítí barbaři agresivnější než borgská krychle. K invazi dojde, pokud se barbarská loď na speciálním herním plánku přiblíží k výsadkovému perimetru Katanu, jinými slovy hodíte-li na zvláštní kostce aspoň sedmkrát symbol barbarů. Síla barbarů se potom rovná počtu všech měst a metropolí na herním plánu. Aby byli barbaři odejiti na štítě, je třeba tuto hodnotu minimálně dorovnat spojenými silami katanských rytířů, přičemž se do boje zapojují pouze najezení, tedy aktivní rytíři.

Pokud rytíři vyhrají, získá majitel nejsilnějšího vojska diplom „Zachránce Katanu“ a mimochodem i jeden vítězný bod. Dostanou-li rytíři nasekáno, vyplení barbaři město (města) hráče (hráčů) s nejslabším vojskem, což v praxi znamená degradaci města zpět na vesnici (je milosrdné, že nejsou zničeny i městské budovy). V pokročilé variantě hry je pak možno dokonce nasazovat rytíře do boje postupně dle pořadí jednotlivých hráčů, což má jednoduchý cíl: nechat záměrně rytíře prohrát, takže silnější soupeř nezíská bod a slabší přijde o město. K tomu lze dodat snad jen zlomyslné "mwa ha haa".

Funguje to dobře, ale neseje to

Vědeckokulturní kartyCo bylo zmíněno pouze okrajově, jsou nové akční karty, resp. v MaR nazývané karty pokroku. Hráči je získávají, pokud došlo k aktivaci jejich příslušné městské budovy. Oproti kartám v základní verzi jsou velice silné, velmi zajímavé a někdy až drastické. Pokud vám připadaly monopoly (neplést s Monopoly) silné, budete možná zaskočeni kartami, které umí dokonce prohazovat číselné žetony polí na herním plánu, lanařit soupeřovy rytíře na svoji stranu či je všechny jediným strategickým rozkazem aktivovat bez nutnosti platby potřebných surovin. Přes zjevnou sílu těchto karet nemám pocit, že bych jejich hraním docházelo k nevyváženosti hry: abyste měli relativně stálý přísun karet, musíte disponovat značným množstvím městských budov, což však stojí ještě značnější množství času, úsilí a především obchodního zboží. Než to všechno nasbíráte, mohou soupeři získat jiné výhody, třeba strategicky zajímavá místa na herním plánu.

Celkově vše funguje dobře, vyváženě, zajímavě. Celá hra je komplexnější, strategičtější, podle mě i tematičtější a napínavější. Určitou daní za větší strategičnost je však mírně zašlý lesk základní katanské elegantnosti pravidel a herní svižnosti. Pravidel je zkrátka víc, nedělá to sice z Osadníků žádného možnostmi těhotného molocha typu Agricola, ale rozhodně to není rozšíření na rychlé a pohodové hraní se začátečníky. Navíc poněkud větší chvíli trvá, než se hra rozjede a jedna partie zabere tak výrazně více času než základní hra. Nedovedu si představit, že bych si zahrál dvě partie MaR, ze základem to často nebyl problém.

Pro zavilé euraře může představovat problém pořád relativně vysoká míra náhody, větší míra přímé interakce (rozuměj škození) a přítomnost konfliktu. Jiným a spíše začínajícím hráčům mohou připadat nová pravidla jako zmatená, překombinovaná a hru zbytečně prodlužující – je třeba si uvědomit, že hraním MaR hodně získáte, ale i o něco přijdete. Je jen o úhel pohledu a požadavky hráčů…

Nepředčasný uzávěr

Pokud už znáte Osadníky nazpaměť jako předvolební sliby našich politiků (ale přesto se k Osadníkům rádi vracíte), množství nejrůznější minirozšíření vám nepřidá jako výrazné vylepšení základní hry (samozřejmě lze bez problémů většinu minirozšíření k MaR přiroubovat) a namlsáni současnými hrami máte vyšší požadavky na strategickou náročnost a rozhodovací možnosti, jsou MaR velice zajímavou volbou, ze které nejspíš nebudete zklamáni a přinese vám svěží vítr do katanských plachet.