Ochs & Esel - obrázek

Počet hráčů: 3 - 12
Vydavatelé: Pegasus Spiele
Autoři: Wolfgang Kramer

Osel a vůl

Autor: Radim | 1.9.2009 | 1

Ochs & Esel, česky Osel a vůl je předělávkou hry Who's the Ass? úspěšného autora Wolfganga Kramera (6 bere!, Tikal, El Grande...). S původní hrou má zcela shodný herní systém. Úpravou prošla grafická podoba karet (celkem 110), nově jsou zabaleny v efektní polstrované plechové krabičce a přibyla karta s volem.

K hraní je zapotřebí partička 3 – 12 lidí. Na 104 kartách jsou čísla od jedné do třinácti, každé po osmi kusech. Další čtyři karty jsou žolící a ve hře mají hodnotu libovolného čísla a na posledních dvou kartách je namalován vysmátý osel a vůl. Obrázky jsou to vážně povedené, takhle jste na základce zvířátka určitě nemalovali. Hráči si rozdají 13 karet, zbylé zústanou pro dané kolo nevyužity. Při vyšším počtu hráčů se snižuje počet rozdaných karet podle tabulky Caulym přeložených českých pravidlech. Nic vám nebrání v rozdání většího či menšího počtu karet, hra tím nijak neutrpí. Samozřejmě existuje možnost, že při rozdání všech karet může někdo počítat odhozené karty a vytušit jaké zůstávají v rukou soupeřů. Takový člověk ale ať si jde počítat karty do kasína v Las Vegas a neprudí mezi slušnými / tupými lidmi. Ano, v téhle hře jde především o zábavu a šprti nejsou vítáni :) Ve velké míře rozhoduje, jaké karty se vám dostanou do rukou. Se špatnými patrně nevyhrajete, ale při troše snahy nemusíte nutně prohrát. Vše je především o odvaze, vyčkávání a o odhadu soupeřových karet. A když se nezadaří nevadí. Jedno kolo trvá kolem 5-10 minut (při počtu cca. 6 lidí) a prohru v jednom kole, můžete napravit vítězstvím v kole dalším.

Jak se to tedy hraje? Náramně. V klasické verzi začíná hráč, který při rozdávání dostal kartu s oslem (ta je povinná a nesmíte na ni při rozdávání zapomenout). Vybere ze svých karet libovolnou skupinu stejných čísel a položí je na stůl. Dvě trojky, tři šestky, osm čtrnáctek, ale klidě třeba i jednu sedmičku. Tím jeho účast v tomto kole končí. Další hráč na řadě má nyní na výběr, jestli se chce kola zúčastnit. Pokud ano, položí na soupeřem vyložené karty stejný počet vyšších karet (opět s čísly stejných hodnot, tedy na tři desítky, mohu položit tři jedenáctky, dvanáctky...). Další hráč musí opět přebít karty které jsou momentálně navrcholu atd. Takto postupně zahrají všichni, vyložené karty se vyřadí a ten kdo zahrál naposled začíná nové kolo. Tohle se děje pořád dokola, dokud některý hráč neodhodí svou poslední kartu. Dohraje se kolo a všichni si sečtou hodnotu karet, které jim zbyly v ruce. Kdo má nejvíc, prohrává. Celý systém je pak výborně doplněn tzv. oslím a volím kolem. Hráč který začíná kolo (nejde v kole úvodním) a má ve svých kartách osla, nebo vola, může místo skupiny čísel vyložit jednoho z nich. Tím se rozehraje speciální kolo, kdy se hráči jeden po druhém snaží odhodit co nejnižší kartu. Kdo odhodil kartu nejvyšší, bere si všechny karty vyložené v tomto kole k sobě. V případě oslího kola do ruky a může s nimi hrát dál, v případě volího kola jsou karty vyřazeny a hráči jsou započítany záporné body. Volí kolo se tedy v jedné partii hraje maximálně jednou, oslí kolo obvykle několikrát. Tím se otevírá prostor k záměrnému prohrávání oslího kola. Nevadí když mám osla v průběhu hry, hlavní je nemít ho na konci. Zbývá ještě dodat že karta s volem je rozšířením původní hry a dá se hrát i bez ní. Při nižším počtu hráčů ji obvykle nepoužíváme.

Ačkoliv osel ani vůl se v závěru nepočítá za závratné množství záporných bodů (dvacet, respektive patnáct) nikdo nechce skončit s těmito karty v rukách. Krom záporných bodů jsou totiž tito hráčí obvykle i odměněni smíchem svých úspěšnejších kolegů.

Hra má výborný spád a dá se u ní vydržet velmi dlohou. Mohu ji doporučit jako prvotřídní hru do hospody. Na stole nezabere místo, není nutno u ní extrémně přemýšlet a velmi baví i lidi kteří z karetních her znají jen prší a žolíky. V naší společnosti se velmi rychle vyhoupla na vrchol žebříčku a odsunula podobně zábavnou 6 bere!. I když může hráč taktizovat (např. čekat s vysokými kartami na konec hry)  při vyšším počtu hráčů se rozdíly mezi taktikem a ne právě přemýšlivým typem ztrácí a zůstává jen velice zábavná karetní hra. A o spoluhřáče mít nouzi určitě nebudete.