Mr. Jack Pocket

xxxxxxxxoo hodnoceno 58x (Seznam vlastníků)

Mr. Jack Pocket - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 15 min
Herní svět: Současnost
Herní kategorie: logická
Čeština: není
Vydavatelé: Hurrican
Autoři: Bruno Cathala
Ludovic Maublanc
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook

Kapesní verze Mr. JACK

Autor: Kent | 17.2.2011 | 2

Je hluboká noc a s měsíčními paprsky dopadá na zem strach. Temnými uličkami chudé Londýna čtvrti Whitechapel se plíží zloduch všech zloduchů. Náhle se ozve srdcervoucí výkřik a na zem se sklátí další jeho oběť. I tentokrát si dal Jack záležet a tělo poznamenal tak, že jej detektivové dokázali jen stěží identifikovat. A tak se, alespoň v Londýně, stává nejstarší „řemeslo světa“ tím nejnebezpečnějším... Rozbíhá se rozsáhlé pátrání a všichni se snaží dostat toho zloducha, kterému lidé začali říkat Jack Ripper

 

Tak úvod do hry máme za sebou a můžeme se pustit do popisu hracích komponentů

Detail kartikcy s krizovatkou-3D

Tuto jednoduchou hru tvoří 9 čtvercových kartiček, které tvoří hrací plán a na kterých jsou zobrazeny temné Londýnské uličky. Graficky jsou kartičky ztvárněny v technologii 3D, což působí věrohodně. Na každé kartičce jsou křižovatky, někdy jen tvaru „T“ a na jedné z karet je vyobrazeno klasické křížení dvou cest. Uprostřed každé kartičky je vyobrazena hlava jedné z postav, která má být podezřívána, že zrovna tato postava je v této hře slavný Jack rozparovač. Kartičky jsou oboustranné, kdy po jejich otočení zůstává zobrazena pouze křižovatka bez postavy. Proč to tak je, vysvětlím později.

Dále je ve hře 9 stejných obdélníkových kartiček s postavou, jejíž hlava je na čtvercové kartičce. Dole je celé jméno postavy (z dobových vyšetřovacích spisů) a pak neméně důležitou součástí jsou v levém spodním rohu přesýpací hodiny. Ty jsou ve hře veledůležité. Dále zde máme 8 žetonů, které slouží k určování kdo je první na tahu a v kolikátém jsme kole. Tyto žetony jsou oboustranné, kdy z jedné strany je číslo od 1 do 8 a symbol lupy a nože. Z druhé strany jsou opět přesýpací hodiny, které představují vítězné body. Pak jsou ve hře tři kulaté žetony s vyobrazením pronásledovatelů Jacka, kdy to jsou pes Toby, Dr. Wattson a slavný Sherlock Holmes. Jako posledními komponenty jsou 4 větší kolečka, které tvoří oboustranné akční žetony s jejichž pomocí se určuje jaká akce se provede. Zde jsou vyobrazeny akce pomocí nichž můžeme libovolnou kartu otočit o 90 - 180 st., vyměnit s jinou kartou, posunout s některou s postav pronásledovatelů či vzít si kartu alibi. Vysvětlím později.

Akční a detektivní žetonyHerních komponent není moc, ale pro hru ve dvou to bohatě stačí a spočítáme-li to všechno dostaneme 33 kousků herního materiálu. Ten je z tvrdého papíru a pokud se s tím bude šetrně zacházet, vydrží navěky.

 

Příprava hry a něco k pravidlům

Hráči se domluví kdo bude hrát za Jacka kdo za pronásledovatele. Čtvercové kartičky s uličkami a hlavami postav zamícháme, kdy je při míchání otáčíme i kolem své osy. Pak je náhodně rozestavíme vedle sebe kdy vytvoříme velký čtverec 3x3. Pronásledovatele rozmístíme po obvodu velkého čtverce tím způsobem: Pes je úplně dole uprostřed, Dr. Wattson je vlevo nahoře a Sherlock Holmes je vpravo nahoře. Pak se zamíchají karty postav, kdy si hráč hrající za Jacka vybere jednu z postav a položí si ji lícem dolů, tak aby ji spoluhráč neviděl a zbytek se položí vedle hrací plochy. Žetony určující počet kol se položí do sloupce od 1 po 8 čísly nahoru. Akční žetony si vezme hráč hrající za pronásledovatele, který začíná každé kolo. Pak se hráči střídají v tazích.

Příklady karet alibi a žetony kolHráč hrající za Jacka musí vždy mluvit pravdu!!! Princip hry je jednoduchý. Jack se snaží uniknout svým pronásledovatelům. Akční žetony nám určují jakou akci můžeme v daném kole provést. Pronásledovatel v ruce promíchá akční žetony a hodní s nimi jako s kostkami. Ty se pak rozloží (oddělí se od sebe žetony, které jsou na sobě) a každé liché kolo začíná jako první pronásledovatel, každé sudé kolo začíná jako první Jack. Hráč si vybere jednu akci, spoluhráč pak dvě další a poslední akce zůstane opět hráči, který si vybíral jako první. Jakmile se provedou akce, žetony se pouze otočí na druhou stranu a nové akce začíná hráč, který byl v předcházejícím kole jako druhý a jeho spoluhráč. Čili začíná pronásledovatel. Vybere akční žeton psa – posune svůj žeton psa ve směru hodinových ručiček o jednu kartu. Jack si vybere druhé dva žetony – např. otočení karty a žeton se třemi postavami pronásledovatelů. Provede akce, kdy žeton se třemi postavami je tzv. „žolík“ a pokud ho vezme Jack, může akci pasovat a zabránit tak pohybu jedné z postav. Vezme-li ho pronásledovatel, vybere jednu ze svých postav a pohne s ní určeným směrem. Padne-li karta alibi (zobrazena karta s postavami) postupuje se následovně: Vezme-li kartu alibi pronásledovatel, lízne se shora kartu s postavami. Tuto ukáže Jackovi a položí před sebe. Pokud vzal postavu, která je ještě ve hře, kartu s touto postavou na hracím plánu otočí lícem dolů, ale tak aby nezměnil směr cestiček. Karta je z druhé strany stejná, jen bez postavy. Tím pádem je jedna postava vyřazena ze hry a je jasné, že tuto kartičku si Jack nevybral. Jackovi se tím pádem odečtou přesýpací hodiny. (provede se v duchu) Pokud však dobere postavu, která je již otočena, má smůlu.

Rozehrana hraVezme-li si však kartičku alibi Jack, kartu neukáže svému pronásledovateli, položí si ji lícem dolů, tak aby se nezaměnil a s jeho postavou a v duchu si přičte tolik přesýpacích hodin, kolik jich je na kartě v jejím dolním rohu. Jsou tam karty jak bez hodin tak i se dvěma hodinami. No popisovat zde celá pravidla se ani v této recenzi nehodí a hru si musí každý, koho zaujme, vyzkoušet...

Dojmy a postřehy

Obecně se dá říct, že hra Mr. Jack – pocket je velmi rychlá, čas na jednu partii nepřekročí 15 minut, s dětmi to může někdy trvat i déle. Kartičky jenž tvoří hrací pole jsou dostatečně velké a přehledné. Žetony pronásledovatelů jsou také přehledné. Akční žetony jsou o poznání větší a žetony určující počet kol jsou ze hry nejmenší, nicméně se ve hře neztratí, co se velikosti týká. Celé je to z tvrzeného papíru, hezky lesklé a vše se to vejde opravdu do malé krabičky, ne větší než 12 x 12 cm. Hra je tedy v podstatě cestovní, jen na prostor je trochu náročnější a rozhodně nedoporučuji hrát v autobuse a možná i ve vlaku je problém. Víme přece jenom jaké jsou naše železnice... :-) Ideální na pláži u vody, v hospodě či restauraci. Hrací plocha musí přece jenom pevná. Komponentů není mnoho, ale na přitažlivosti hry to nehraje roli. Pravidla jsou taky velmi rychle vysvětlena a snadno zapamatovatelná. Hrát za Jacka je vždy složitější než za jeho pronásledovatele. Ve hře má svůj podíl náhoda, ale vyrovnanost hry je svým způsobem zaručena otáčením hracích žetonů a střídáním se v tazích. Jack má také výhodu pokud vezme žeton se všemi třemi postavami, tzv. „žolíka“ a blokovat tak pohyb svých pronásledovatelů. Ve hře se mi líbí že se opět musíme soustředit na prostorovou orientaci (která kartička se jak otočí) a předvídat možné pohyby postav a pronásledovatelů.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

PJ

Docela pěkné, ale nedotažené...
...dost zásadně mi chybí srovnání s deskovými hrami Mr. Jack a Mr. Jack in New York. Také si myslím, že popsat pravidla je OK, ale nikoliv do detailu a spíš to vzít plošně... a pravidla rovnou komentovat a případně porovnávat; tady jsem se v pravidlech trochu zamotal a ztratil. A příště bych asi nevěnoval tolik místa komponentám (a nepsal bych 3D technologie - pod tím si představím stereoskopický herní plán nebo rovnou hologram :-)) Toť jen můj názor na článek...

17.2.2011 09:21:20

To PJ
Ale já právě že tyto hry nemám, tak nemám s čím srovnávat. :-(

17.2.2011 09:51:37

odebírání hodin
Nerad bych se mýlil, ale pokud otočí kartu aliby hráč za inspektora, tak se nic "v duchu" neodečítá, ale Jack si odebere rovnou tolik hodin kolik je na kartě, pokud je má.

18.2.2011 19:33:40

To panzer
Ale pokud JACK ještě žádné hodiny nezískal a vyšetřovatel přesto vezme kartu alibi, tak co má odečíst? Nevím, možná že to pak hrajem špatně. ;-)

19.2.2011 08:49:45

Kent
No pokud Jack ještě žádné nezískal, tak nic neodevzdává. Prostě hrajeme to tak, že jack si bere žetonky hodin za kola ve stínu + svoje skryté karty aliby a když otočí alibi kartu inspektor jack odevzdá příslušný počet hodin do banku (pokud má méně odevzdá vše, pokud nemá nic, nic neodevzdává). Karty mu každoipádně zůstávají. Je to takto správně na 98 % :)

19.2.2011 18:01:26

To panzer
AHa, no tak zase se stala někde chyba. :-(
Díky za upozornění.

19.2.2011 18:51:50

pánové
za karty alibi si Jack pouze v duchu přičte tyto hodiny a ne, že si je fyzicky bere, ne?

22.2.2011 09:24:38

ta"jemná"
Ano, přesně jak píšeš. Ale řeč byla o žetoncích za Jacka ve stínu, ty Jack bere a případně odevzdává. Karty si samozřejmě nechává.

22.2.2011 10:40:18

panzer
jj, nějak jsem se v té vaší diskuzi zamotala :-)

22.2.2011 20:25:43

Vybíráme z Bazaru

Zelená planeta + dřevěné komponenty
Zelená planeta + dřevěné komponenty
Akt. cena: 570 Kč
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas