Monopoly Deal - obrázek

Herní doba: 15 min
Herní kategorie: karetní hra, ekonomická
Vydavatelé: Hasbro

Definitivní recenze ;-)

Autor: ipetrk | 14.8.2010 | 6

K Monopoly Deal mám velmi zvláštní vztah, jednak jsou to MONOPOLY, ta hra, kterou tak skvěle kopírují Dostihy a sázky, u kterých jsem jako malý strávil spoustu času. Navíc je to první hra, kterou jsme si s přítelkyní společně pořídili. A když k tomu dodám, že nám pomohla přečkat 16 hodin čekání na letišti v Mnichově, musí být jasné, že ji mám rád.

Co to je Monopoly Deal?

Za cca 150,- Kč se Vám do ruky dostane krabička, ve které najdete 106 hracích karet, 4 pomocné karty obsahující výtah z pravidel (pro počáteční hry se docela hodí) a návod. Je tedy zřejmé, že Monopoly Deal je hrou karetní. Při koupi jsem dlouho váhal, vůbec jsem si nedovedl představit, jak by se někomu mohlo podařit převést deskovou hru jako monopoly na karty. Pokud si to také nedovede představit a rádi byste věděli, jestli to opravdu jde, tak jde ;-)

Karet jsou tři druhy – karty pozemků, karty akcí a peníze. Cílem hry je získat 3 sady pozemků. Jedna sada se skládá ze dvou až čtyř pozemkových karet – počet karet do celé sady vidíte vždy na kartě pozemku. Karty akcí jsou různorodé. Od karet, díky nimž si můžete líznout další dvě karty, přes různé „záškodnické“ karty (můžete soupeřovi sebrat jednu pozemkovou kartu, můžete soupeřovi sebrat celou sadu! Atp.) a karty vylepšení (dům, hotel, které, když je přidáte na hotovou pozemkovou sadu, zvyšují vybíraný nájem) až po karty, díky nimž můžete vybírat od protihráčů nájem za vámi vyložené pozemky a pozemkové sady.

Hra je kompletně lokalizovaná – tím myslím, že je nejen přeložena do češtiny, ale karty pozemků mají i názvy jako některé ulice a náměstí v Praze (např. sada Václavské a Staroměstské náměstí).

Nesmím zapomenout ani na herní žolíky. Žolík může být buď klasický, nebo MULTI (náš název ;-). Klasického pozemkového žolíka můžete přidat k barevně stejné pozemkové kartě a vytvořit tak pozemkovou sadu (klasický žolík je vždy dvouhlavý – takže se hodí vždy k různým dvěma barevným sadám a je na vás, kam ho šoupnete). Zato MULTI žolíka můžete přidat k jakékoli barvě.

Jak se to hraje?

Naprosto jednoduše. Před první hrou je základem super skvělé zamíchání. Zatím jsem nenarazil na hru, u které by špatné zamíchání tak škodilo hře. Zvlášť ve dvou je třeba míchat až do zblbnutí ;-)

Pak rozdáte každému hráči pět karet a hurá do hry (pokud začínáte, může si každý hráč vzít ještě kartičku nápovědy s pravidly). Začínající hráč si lízne dvě karty a může hrát. Hráč na konci svého kola nesmí mít v ruce víc, než sedm karet – pokud k takové situaci dojde, musí některé karty dát dospod balíku, aby po konci svého kola měl max. sedm karet. Hráč ve svém kole tedy může vynášet peníze na svůj balíček peněz, nebo vynášet pozemky tak, aby k nim pak mohl přiložit další a vytvářet sady, nebo hrát akční karty (ty se hrají doprostřed mezi hráče, jako např. u Prší). K této fázi hry se váží dvě důležitá pravidla – hráč nesmí ve svém kole vyložit (zahrát) více jak tři karty a potom, hraje se jen s vyloženými kartami.

Příklad: Máte v ruce karty peněz za sedm milionů. A vyloženy máte pozemky v hodnotě čtyři miliony. Protihráč zahraje kartu nájem, a protože má vyloženy karty, za které bude požadovat nájem čtyři miliony, tak vám nezbude nic jiného, než mu prostě odevzdat svoje draze získané pozemky do banku – Vaše chyba, měli jste nejdřív vyložit peníze a pojistit se, rozhodně nesmíte zaplatit z ruky, i když tam peníze máte!!

Peníze se také nerozměňují a nevrací se. Pokud tedy po Vás hráč chce tři miliony a vy máte vyloženou jen pěti milionovou bankovku, tak ji musíte použít, ale na vrácení dvou milionů zapomeňte (samozřejmě je zde prostor pro house rules, ale to prostě není ono…).

Většina karet – i ty, které nepředstavují peníze, má v rohu kolečko, ve kterém je vyjádřena hodnota karty. Její účel je prostý. Akční karty i karty pozemků totiž můžete vykládat i do svého balíčku s penězi. Pokud pak máte něco platit – třeba pět milionů, tak zaplatíte třeba dvoumilionovou bankovkou a pak kartou nájmu, která má hodnotu tři miliony. Nevýhoda spočívá v tom, že jakmile kartu určíte jako peníze, tak až do konce hry zůstává v balíku peněz a žádný hráč ji nemůže využít ani jako pozemek, ani jako akční kartu (podle toho, co to bylo za kartu, než se z ní stalo platidlo). Na druhou stranu, pokud máte už např. dvě sady pozemků a v ruce dvě karty k výběru nájmu, ale ani jedna se vám nehodí, tak je hodíte do banku.

Hra končí v okamžiku, kdy jeden hráč sestaví tři kompletní sady pozemků. Pokud dolížete balíček a nikdo ještě pozemky nesestavil, můžete ho zamíchat a pokračovat, v balíčku jsou totiž vyhozené akční karty (pozemky už ne, protože kdo by je vyhazoval…) a pokud budete mít štěstí a máte třeba už dvě kompletní sestavy, tak si třeba líznete „Podraz“ a seberete protihráči celou sestavu a máte vyhráno.

Můj názor

Byl jsem opravdu překvapen, jak skvěle byla převedena deskovka na karetku ;-) Ohromně nás bavila a baví vlastně občas doteď. Díky ní jsme přežili úmorných 16 hodin na letišti, hráli jsme ji skoro pořád dokola a relativně dobře se bavili. Pravidla nejsou složitá (je to jen malý papírek) a je zde hodně prostoru pro domluvu mezi hráči. Hru jsme hráli ve dvou až čtyřech hráčích a pokaždé je jiná. Ve dvou hráčích se skoro neobchoduje, a relativně snadno získáte pozemky. Ve více hráčích je hra složitější, nutí vás více komunikovat. Jako problém bych viděl určité situace ve více hráčích (zkušenost se čtyřmi - v pěti si to nedovedu představit). Snadno se stane, že se několik karet pozemků dostane do balíku s penězi – někdo nemá na zaplacení tak „rozprodá“ pozemky atp. S těmi se pak ale nedá hrát jako s kartami pozemků a tak jsme párkrát skončili patem, protože pozemky na složení sady prostě nebyly.

Ale obecně si myslím, že za tu cenu se jedná o nejlepší hru na trhu (pokud si myslíte že ne, vyveďte mě z omylu).