Herní kategorie: párty hra
Autoři: Seiji Kanai
Rok vydání: 2024

Koťátka? Dopisy? Ne, Mazlíci!

Autor: Miner | 10.5.2024 | 3

A zase ten dopis…

Mocichtiví mazlíci jsou další variací na Milostný dopis, tentokrát tematicky zasazenou do „světa“ Výbušných koťátek. V menší krabičce, která je ovšem pořád zbytečně velká, naleznete 11 karet, 7 žetonů a booklet s pravidly. Kvalita komponentů je dobrá, vizuál v grafice „koťátek“. Hezkým detailem je výřez po stranách víka, který usnadňuje otevírání – tento je vyříznut ve tvaru mazlíčka, který je zobrazen na vnější straně krabice právě tak, aby byl vidět, ať už je krabička otevřená nebo zavřená. Je to drobnost, ale roztomilá.

Privátní: Mazlici otevrena krabice.jpg
Vtipný výřez pro snažší otevírání krabice

Pravidla jsou velmi jednoduchá, ale i přesto vás autoři nabádají k zhlédnutí videa. Ovšem přiložený QR kód vás nasměruje na anglické stránky a instruktážní video je taktéž v anglickém jazyce. Každopádně to nevadí, protože pravidla jsou opravdu triviální. Fajn je přehled karet a jejich počet na zadní straně pravidel, který může sloužit jako rychlá reference, navíc uvnitř pravidel najdeme i vysvětlení všech efektů. Karty jsou větší než standardní formát, ale pořád příjemné na manipulaci, každopádně díky rozměru karet a prázdnému místu v krabici je krabička větší, než by musela být. Hra samotná by v pohodě mohla být prodávána v balení o rozměru jednohlavých mariášových karet. Ale dnes, víc než kdy jindy, je hlavně potřeba být vidět, takže krabička je taková, jaká je. :)

Mazlík s drzým čelem :)

Dopis sem nehrál, takže?

Pokud nejste obeznámeni s principem Milostného dopisu, je velice jednoduchý: balíček karet různých hodnot a efektů se zamíchá, jedna karta se skrytě vrátí do krabice, následně se všem hráčům rozdá po jedné kartě a hra může začít. Aktivní hráč si dobere kartu, tudíž má v ruce právě dvě karty, jednu z nich zahraje a vyhodnotí její efekt; poté následuje další hráč. Hra trvá do chvíle, než jsou vyřazeni všichni hráči kromě jednoho, nebo dokud nedojde dobírací balíček. Pak všichni hráči, kteří zůstali ve hře, ukážou svou kartu, a kdo má nejvyšší hodnotu, vyhrává. Hráči si obecně snaží ve hře nechávat vyšší karty, které jim umožní na konci hry vyhrát, ale neděje se tak vždy, protože karty mají různé zajímavé efekty a navíc se mezi sebou mohou vyřazovat, čímž se předchozí premisa nabourává.

Privátní: Mazlici karty vejir.jpg
Kompletní obsah hry

Rozumím, a co Mazlíci?

Efekty přidané v Mazlících jsou zaměřeny na působení chaosu, zejména díky efektům co hráčům odhazují karty a to je asi největší rozdíl proti klasickému Milostnému dopisu. Tam, kde se v něm dalo zejména ke konci dost taktizovat a hra trochu připomínala partii pokeru, jde v Mazlících spíš o rychlé odházení karet a vybití soupeřů.

Ve hře jsou karty v hodnotě 0 až 10. Desítka je nejsilnější karta a pokud vám na konci hry zůstane v ruce, vyhrajete, ledaže by si někdo nechal kartu v hodnotě 0, tak eliminuje desítku. Klasický Maršál a špión či Stratego efekt. Proč je hra spíš rychlá vybíjená než pokerová partie, v níž se snažíte číst své soupeře? Je to dáno tím, že ve hře je pět karet (hodnota jedna), které vám umožní tipnout hodnotu karty, kterou má soupeř v ruce, a pokud se trefíte, soupeř je vyřazen. Tři karty (hodnota tři), vám umožňují porovnat svou zbývající kartu v ruce s kartou jiného hráče, kdo má nižší kartu je vyřazen. Ve hře jsou karty, které jednoho či všechny hráče nutí vyložit svou kartu a dobrat si jinou, případně karta, která vám umožní si svou kartu vyměnit s jiným hráčem. Z toho je patrné, že ve hře nemáte moc kontrolu nad tím, co se děje – malé karty si schovávat nebudete, protože vám hrozí výzva, velké vám zase někdo nejspíš odhodí, případně se jich sami zbavíte, pokud už někdo tuší nebo ví, co držíte. Dvě karty, které poskytují ochranu na jedno kolo, na tom nic nezmění.

Ilustrace hry vtipně reflektují efekty karet, nejvyšší kartou ve hře je kočka Královský chlupáč, která poráží vše až na Veličenstvo vysavač, což je robotický vysavač, který plaší všechny kočky. Proti soupeřům vás ochrání želva Krytokrunýř, pokud si chcete tipnout, co má soupeř v ruce, pak vám pomůže Hádankoule, což je kulaté akvárko, nápadně připomínající křišťálovou kouli. Za toto propojení si Mazlíci zaslouží pochvalu.

Privátní: Mazlici karty rozlozene.jpg
Přehled všech karet

Takže co?

A co hra jako taková, zaslouží si také pochvalu? Za mě osobně ne. Původní Milostný dopis respektuji jako chytrou a inovativní hru, kde autor Seiji Kanai na půdorysu pár karet dokázal přijít s hrou, která na nabízela nečekanou hloubku a stala se jednou z klasických karetních her. Mocichtiví mazlíci původní koncepci nijak nerozvíjejí, naopak hru posouvají do skupiny rozjívených párty her, kde vlastně nejde o hru samotnou, ale spíš atmosféru a zábavu kolem. To samo o sobě není nic špatného, ale jsou mraky dalších her, které dělají to samé stejně dobře nebo lépe a nemusí být Xtou kopií jiné hry. Výše jsem psal, že Milostný dopis občas může připomínat partii pokeru, kde se navzájem snažíte se svými protihráči přečíst, co kdo má za kartu – kdo blafuje a kdo má opravdu dobrou kartu. Pokud bych měl podobné přirovnání hledat pro Mazlíky, řekl bych, že tady spíš hrajete něco jako Větší bere, jen si vybíráte ze dvou karet. Na druhou stranu, Mocichtiví mazlíci ani nemají ambice být lepší či jinou hrou, spíš nepokrytě cílí na fanoušky Výbušných koťátek, přinášejí jim další várku zábavy a využívají k tomu prověřeného základu. Pokud jste fandové Koťátek a chcete vyzkoušet jinou „koťátkovou“ hru nebo pokud máte rádi Milostný dopis a láká vás jeho „divočejší“ varianta, pak Mocichtiví mazlíci mohou být hrou pro vás. Pro všechny ostatní bych doporučil jiné z mého pohledu zajímavější a zábavnější hry. Svižnou hrou s „vyvražďováním“ spoluhráčů je například kostkový Bang, pokud hledáte čisté blafování, pak doporučuji třeba Skull.

Shrnutí hodnocení hry

• „Milostný dopis pro fandy Koťátek“
  • „Jen“ další varianta Milostného dopisu