Herní doba: 15 min
Herní svět: Horror
Vydavatelé: Twilight Creations, Inc.
Autoři: Reiner Knizia

Mmm...BRAINS !

Autor: Kent | 20.7.2011 | 2

Mmm…Brains  jsou vlastně mozky. Nikoli vlastní, ale pouze jejich malé plastové zmenšeniny, které se používají ve hře. A právě o tyto mozky se hraje. Zajímavý nápad, jednoduchá a  chytře vymyšlená hra od známého Reinera Knizie. Tak by se dala stručně popsat tato oddechová hra pro malé i velké.

Úvod

Vzhledem k tomu, že hru jsem již popsal v popisu hry, zaměřím se spíše na herní systém a komponenty a celkový dojem. Hráči zde nemají žádné role, není to žádné hra ve které by atmosféru dokresloval nějaký příběh. Hraje pouze 5-ti kostkami, kdy každá má svoji kombinaci čísel a mozku a místo bodů, se ve hře používá malých plastových mozečků. Hra je určena pro 2 – 5 hráčů.

Popis hry a herních komponentů

Hra se dělí na dvě části. V té první se snaží hráči získat co nejvíce mozečků (bodů), v té druhé se naopak o mozečky (tedy o body) připravují. Obsah hry tvoří 5 kartiček  v barvě modré, červené, žluté, zelené a černé. Na začátku hry si tedy každý hráč určí svoji barvu, která ho bude zajímat až ve druhé části hry. Dále 5 originálních a keramických kostek a 25 bílých mozečků v hodnotě 1 bod a 25 červených mozečků v hodnotě 5 bodů. Hra nemá žádný hrací plán a postačí nám klasický stůl menších rozměrů.

Nejedná se tedy o prostorově náročnou hru a de facto se dá hrát v případě nouze i na židli. Kartičky jsou z měkkého papíru (doporučuji zalaminovat nebo obalit) a použijí až ve druhé části hry. Určují však pouze to, jaká barva se konkrétních hráčů týká. Proto by se dalo říct že mají jen symbolický význam, ovšem jejich originální grafika nás přesvědčí o opaku. Na první pohled působí opravdu hororově, neboť je na nich vidět jak zelená ruka svírá lidský mozek, ze kterého odkapává krev. V popředí je nápis hry a jméno autora. Jako by nám tím chtěl autor říct: „Tuhle hru mám na svědomí JÁ, dobře si to zapamatujte!“ Mozečky jsou z plastu, působí také morbidně a zdají se být kvalitní.

To se nedá říci o kostkách. Jsou sice keramické a zatím drží, ale častým používáním se na nich ztrácí barva. Zřejmě není nástřik na kostkách tak kvalitní a možná by se více hodily kostky dřevěné. Na každé z kostek je mozek jedné z 5-ti barev a čísla od 1 do 5 jedné z 5-ti barev, takže každá barva má na všech svých kostkách zastoupení v číselné řadě 1 až 5. Na kostkách je také od každé barvy jeden mozek. Tohle má ve hře klíčový význam a vše záleží na číselné kombinaci a na tom jaké barvy mozek padne, případně kolik mozků na všech 5-ti kostkách padne. Jak někdo slyší kostky, hned se mu vybaví spousta podobných her, které závisí čistě na náhodě. Ano je to tak. Tato hra není žádná promyšlená strategie u které je potřeba dlouze přemýšlet a plánovat své tahy předem. A i když se dá určitý postup naplánovat, hodem kostek všechny plány padají a tak je hráč vydán na milost či nemilost nevyzpytatelné náhodě padajících kostek.

Obsah balení

Průběh hry a něco málo z pravidel

Hru je určitě lepší hrát v plném počtu hráčů. Ve dvou nedoporučuji, 3 hráči jsou málo a 4 je z nouze ctnost. Ten nejdynamičtější náboj má hra opravdu v plném počtu hráčů. Jakmile obdrží každý hráč svoji kartičku konkrétní barvy, hodí se kostkou kdo bude začínat. Způsobů jak určit začínajícího hráče je mnoho a v pravidlech to není určeno.

V první části se utvoří hromádka se všemi mozky, které se rozdělí podle barev. Jednobodové zvlášť a pěti bodové vedle nich. Ale klidně se to může dát do jedné kupy, ničemu to nevadí. Začínající hráč si vezme všech 5 kostek do ruky (první hod se hází vždy s plným počtem kostek) a hodí. V této fázi hry se počítá stejná barva (vůbec nezáleží na tom jakou barvu má hráčova kartička) a jakékoli mozky. Ty slouží jako násobitel součtu všech stejných barev. Uvedu příklad. Hodím-li žlutou 1 a 3, červený a modrý mozek a černou 4, můžu si vybrat. Ale počítat se mi bude součet stejných čísel (v tomto případě např. 1+3 žluté) a ten vynásobím počtem mozků, které mi na kostkách padly. Tedy 1+3x2=8.

Pokud se mi to zdá málo, můžu házet ještě s jednou kostkou, na které padla černá 4 a ještě si 2x hodím. Pokud mi padne žluté číslo, (v tomto případě by to byla jedině 5) přičtu ji k celkovému součtu a opět celé vynásobím 2, protože jsem hodil 2 mozky. Může se také stát, že mi padne třetí mozek (v tomto případě to může být jedině žlutý) a pak součet vynásobím 3 a získám tedy 12 bodů a ze společné hromádky si vezmu mozky v této bodové hodnotě. Je to jednoduché a na hře se mi líbí, že si děti (ale i dospělí) procvičí malou násobilku a jednoduché početní příklady. Pak pokračuje po směru hodinových ručiček další hráč. Jakmile se některému z hráčů podaří jako poslednímu společnou zásobu všech mozků vybrat (i kdyby na něj nezbylo potřebné množství bodové hodnoty mozků, vezme ten zbytek) začíná poté druhá část hry.

Tato je mnohem zajímavější, neboť se hráči snaží sebe navzájem o získané body (mozky) připravit. Na tahu je tedy hráč, který měl být na tahu po tom hráči, jenž vzal poslední mozky z hromádky. Opět hodí všemi 5-ti kostkami a podívá se na výsledek. Na rozdíl od první části, kde se mohl házet až 3x, zde má každý hráč už jen 1 hod! A teď přichází na řadu barevné kartičky. Mozky se v této části hry nepoužívají a jsou jen jakýmsi mínusem, či překážkou, jelikož se počítají pouze kostky n a kterých padly čísla. A teď si hráč podle výsledku hodu zvolí barvu a součet čísel této barvy určí v jaké bodové hodnotě musí hráč, který vlastní kartičku soupeřem vybrané barvy, odevzdat svoje mozky do společné zásoby.

Tedy opět uvedu příklad. Hodím zelený mozek, zelenou 3, modrou 5, červenou 1 a žlutou 4. Já jsem modrý a proto sám sebe nepřipravím o body. Vyberu zeleného hráče a ten musí odevzdat do společné zásoby 3 bílé mozky (bílý je za 1 bod). Pokud se stane, že padne taková kombinace mozků a čísel, že nemám koho o mozky obrat, musím si vybrat nejnižší součet jedné barvy a v této hodnotě odevzdám mozky do zásoby já. Stává se, hlavně pokud už některý hráč ze hry vypadne, že se právě hráč který hází, se připraví sám o své mozky (body). Takto se hraje tak dlouho, dokud nezbudou ve hře jen poslední dva hráči a mezi nimi se rozhodne, kdo zvítězí a zůstane se svými mozky nejdéle ve hře. Čili, ten kdo už nemá co do zásoby odevzdat ze hry vypadne.

Ukázka karet pro hráče

Závěr a zhodnocení

Jak jsem psal úvodem, jedná se o jednoduchou oddechovku s rychlým průběhem,  jednoduchými pravidly, která není náročná na prostor. I přes ne zrovna uchu lahodící téma, je hra určena pro děti, kterým se hra bude určitě zamlouvat. Při hraní si užijete legraci a pokud máte dlouhých a těžkých her plné zuby, určitě doporučuji. Hra se bohužel u nás neprodává, což je škoda, protože si myslím, že by své zastoupení mezi hráči určitě našla.