Maršál a špión

xxxxxxxooo hodnoceno 242x (Seznam vlastníků)

Maršál a špión - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 8 let
Herní doba: 30 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: strategická, válečná
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Dino Toys
JAVOZ
Autoři: neuvedeno
Rok vydání: 1987
Sdílej: Facebook

Maršál a špion aneb hrrr na ně!

Autor: Kent | 22.9.2011 | 3

"Nepřítel obětuje levé křídlo. Co uděláme my?" - "Obětujeme pravé křídlo?" "Chyba! My obětujeme obě křídla!" - válečná strategie hodná obdivu... Tak jako v té pohádce Šíleně smutná princezna, i zde se proti sobě stojí dvě armády a to nejen se svými generály v čele.

Historie hry

Tato hra se objevila v polovině 80-tých let minulého století. Tuto hru nevydalo, tak jak to bylo zvykem u většiny do té doby vydávaných her, výrobní družstvo DISK Říčany, ale firma JAVOZ z Jablonce nad Nisou. V zahraničí se tato hra objevila pod názvem Stratego a v porevoluční době ji vydala společnost DINO.

 

Vojsko dědečků

 

Úvod

Z čeho se tedy hra skládá? Tak jako většina deskových her, i zde nalezneme poměrně prostorný herní plán, který je přeložen na dvě poloviny. Herní plochu tvoří čtvercová síť v počtu 10 x 11 polí, kdy uprostřed jsou dvě vlajky, zakrývající každá 3 pole tohoto herního plánu. To znamená, že máme k dispozici 104 polí. Jak jsem již v úvodu napsal, má každý hráč svoji armádu, která čítá celkem 40 jednotek, které se dále člení dle hodností a úderné síly. Jelikož se stará verze, kde byly jednotky z papíru již nevyrábí, zaměřím se na současnou verzi od DINA. Jednotky jsou v barvě modré a červené, kdy z jedné strany je jednobarevná vrstva, tak aby protihráč na první pohled neviděl, o jakou jednotku se jedná a z druhé strany je již jednotka graficky zobrazena.

 

Hrací plán - 1. vydání hry Maršál a špión

 

Základní rozestavění jednotek je ve 4 řadách po 10-ti. Mezi jednotky patří:

Hodnosti na hracim planu

Popis jednotek ve hře - zprava doleva

  • Minové pole - 8 ks jedná se o stacionární (nepohyblivou) jednotku
  • Špion - 1 ks pohyblivý (ve hře je důležitý k odstranění soupeřového Maršála a s minovým polem jako jediný tohle dokáže)
  • Minér - 6 ks (ve hře zobrazen jako polní lopatka, nebo rýč)
  • Střelec – 5 ks (ve hře zobrazen jako puška s bodákem)
  • Průzkumník – 8 ks (ve hře zobrazen jako hlava koně) velmi důležitá figura, na rozdíl od jiných není v horizontálním či vertikálním směru omezen v pohybu
  • Kaprál – 4 ks (ve hře zobrazena kaprálská čepice)
  • Kadet – 3 ks (ve hře zobrazena kadetská čepice)
  • Kapitán – 2 ks (ve hře zobrazena kapitánská čepice)
  • Generál – 1 ks (ve hře zobrazen jako dvourohý klobouk)
  • Maršál – 1 ks (ve hře zobrazen jako dvourohý klobouk s maršálskou holí) Nejsilnější figura ve hře, odstranit jí může pouze špion a samozničením - pokud maršál odkryje soupeřovo minové pole
  • Prapor – 1s (ve hře zobrazen jako vlajka)  O ten se ve hře hraje a je to nejdůležitější jednotka ve hře, opět stacionární

 

První vydání - rozehraná hra

 

Průběh hry a něco k pravidlům

Každý hráč si před samotným zahájením hry, rozestaví své jednotky tak aby soupeř neviděl, na kterém políčko která konkrétní jednotka stojí. Takže hráči navzájem vidí pouze rub jednotek v modré nebo červené barvě. Prapor, o který se hraje, se většinou dobře ukryje mezi minové pole, protože je potřeba jej bránit s nasazením všech sil. Minová pole může ze hry odstranit pouze minér (lopatka), ale ten je natolik slabý, že dokáže zabít pouze špiona, jinak jsou všechny jednotky silnější. Jelikož je minérů ve hře jen 6, je nutné si jejich nasazení dobře rozmyslet. Ostatní jednotky se rozmístní dle vlastního uvážení a je to pak na zvolené strategii či osobní zkušenosti každého hráče, jakým způsobem rozmístní na hracím plánu zbytek svých jednotek.

Jak jsem již uvedl, každá z pohyblivých jednotek se může posunovat jakýmkoli směrem o jedno pole v před, vzad i úhlopříčně, nestojí-li mu v cestě tzv. „mrtvé pole“ na hracím plánu anebo soupeřova jednotka. Výjimku v tomto tvoří průzkumník, neboli jezdec, který se může pohybovat v kolmém směru, (tedy vertikálně či horizontálně) o libovolný počet polí vpřed i vzad, doleva i doprava, jsou-li tato pole v jeho směru volná.

Narazili-li hráč na soupeřovu jednotku, má dvě možnosti:

  1. může zaútočit, nebo
  2. může se jednotce vyhnout

add.1) Útok se provádí hlasitým oznámení „ÚTOK“ (tak aby to soupeř slyšel) a otočením soupeřovy jednotky, na kterou se rozhodl hráč zaútočit. V případě, že je jednotka slabší než útočící jednotka, odstraní se ze hry a hráč získá pole na kterém tato jednotka stála.

Pokud má však jednotka vyšší hodnotu, naopak se odstraní útočníkova jednotka ze hry a soupeřova jednotka zůstane na stejné pozici.

V případě rovnosti sil těchto dvou jednotek, dojde k jejich vzájemnému odstranění z herního plánu.

Toto je nesmírně důležitý krok a je alfou a omegou celé hry. V prvním případě útočník vidí jakou jednotku zneškodnil a soupeř v to pouze doufá, neboť jediné co ví, že jednotka která ho napadla, má větší hodnotu. (nejedná-li se přímo o generála, kterého může vyřadit ze hry jedině maršál nebo maršála, kterého naopak zneškodní útokem jedině špion.)

V posledním případě pak vědí oba soupeři jaké jednotky na sebe narazili a tak si můžou spočítat, kolik kterých jednotek má soupeř ještě k dispozici.

V případě, že se pohne s průzkumníkem o více polí, je hned každému jasné, jakou jednotku má před sebou.

Takhle se hráči snaží dostat na soupeřovu polovinu, kde bude „plenit jeho zem“. Každá jednotka má tedy ve hře svůj význam, svoji bojovou hodnotu či sílu a vymezený způsob přesunu. Tím, že soupeř neví jaké jednotky a na kterém herním políčku stojí, jedná se v podstatě o jakousi tahovou strategii. Každý hráč má pouze jeden tah a záleží tedy na něm jak ho využije. Zjednodušeně řečeno, je hra Maršál a špion podobná skrytým šachům.

 

Rozehrana hra

 

Konec hry

Hra končí v okamžiku, kdy se jednomu ze soupeřů podaří jako prvnímu zneškodnit vlajku, nebo prapor bez toho, kolik má ještě hráč jednotek a v jaké síle. Čili pricipiálně vychází tato hra ze šachů, neboť i tam je jedno v jaké fázi hry dostane král MAT.

Hra může skončit také remízou a to v tom případě, že soupeř nemá k dispozici žádné pohyblivé figury, pouze minové pole a prapor, tedy jednotky se kterými se ve hře nehýbe. V tomto případě hráč nemá další tah a hra skončila nerozhodně.

 

Marsal-spion-miner a mina

 

Zhodnocení hry

Jak jsem již uvedl, jedná se o strategickou bitvu pro dva hráče. Jednotlivé partie můžou trvat od 20 minut klidně až po 1 hodinu. Hra není náročná na prostor, kdy stačí třeba jen židle nebo malý stolík. Hra jako taková není určitě pro malé děti a i když je zde válečné téma, není ve hře žádný příběh, hra nenapodobuje žádnou historickou bitvu, jde pouze o uměle vytvořené vojenské prostředí, který pouze navozuje bojovou atmosféru.

Mezi největší zápory a nedostatky bych uvedl velmi nekvalitní plastové podstavce pro papírové jednotky. Ty jsou sice z tvrzeného a lesklého papíru, nicméně stojánky jsou málo hluboké a jednotky v nich nedrží. Zvláště při přenosu hry a jejich opětovné zastrčení zpět do stojánku není již 100%, jednotka ve stojánku špatně drží a má tendenci vypadávat. Stejné stojánky jsou u všech podobných her od DINA a ne a ne se ponaučit z jiných her. Např. Kill dr. Lucky, kde jsou stojánky nesrovnatelně kvalitnější a s hlubší drážkou.

Jinak hře nelze nic vytknout, kdo má rád podobný herní systém, přijde si na své. Cenově je také hra přijatelná. Možnou nevýhodou je počet hráčů, ale podobných her je spousta a kdo nemá dostatek spoluhráčů, určitě mu hra vyplní nějaký ten volný čas.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Dominion - 3. vydání
Dominion - 3. vydání
Akt. cena: 550 Kč
Končí za: 15 hodin

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas