Vydavatelé: Dino Toys
Autoři: Jan Vodička

Hrej a nepřemýšlej...

Autor: ipetrk | 5.8.2010 | 10

K sepsání této minirecenze mě přiměla krátká diskuze k této hře. Tolik asi k úvodu - pojďme se vrhnout do krabice!

Představení hry

Za cca 650,- Kč si z obchodu domů přinesete krabici v podobné velikosti, jako jsou třeba Osadníci z Katanu. Design krabice je více než povedený. Po otevření na vás čeká klasická vylupovačka herních polí atp. Krabice obsahuje 37 hexových polí, ze kterých stavíte herní plán (v podstatě stejný princip jako u výše zmíněných osadníků), 36 karet kouzel, 36 žetonů magie, 18 figurek (ala Člověče nezlob se), 6 karet postav, kostku a návod.

Stejně jako krabice samotná, i její obsah je opravdu mimořádně zdařile vyveden. Zvláště hexová pole jsou moc hezká a po sestavení herního plánu až nezvykle přitahují váš pohled. O kartách postav se už tak nadšeně mluvit nedá. Sice jsou pořád povedené, ale stylem mi moc nezapadají do zbytku hry - jako by je maloval někdo jiný, než hexy.

Příprava hry

Po té, co si odbudete vyloupání herních součástí, můžete se vrhnout na první hru. Hexová pole sestavíte tak, aby vytvořila jeden velký hex (chápete ;-)). Uprostřed pole je pak speciální středové pole, které má u každé z šesti hran obrázek kostky s určitým počtem teček. Kolem ní pak postavíte zbytek hexů. Vzhledem ke konstrukci herního plánu je zde místo pro improvizaci a plán tak nemusíte stavět pouze do tvaru velkého hexu, ale můžete s ním i různě experimentovat – mě osobně se však nejvíce osvědčil právě tvar hexu.

Každý hráč si vybere kartu své postavy (jde jen o pomůcku při hře - všechny postavy mají zcela shodné vlastnosti, karta slouží pouze k umísťování žetonů magie) a pak vytáhne rovnou tři figurky zvolené barvy a umístí je na středové pole. Pak zamícháte karty kouzel a každému hráči rozdáte 3 tyto karty.

Princip hry

Princip hry je velmi jednoduchý. Každý hráč ve svém tahu hodí kostkou, koukne, jaké číslo padlo, pak se koukne na středové herní pole (středový hex s obrázky kostky na každé hraně) a posune jednu svou figurku ve směru čísla hodu (tento směr zjistíte právě podle zobrazení na středovém hexu). Pak je na tahu zase další hráč a tak pořád dokola. Na hracím plánu je náhodně umístěno šest Škol magie. Vaším cílem je postupně projít alespoň jednou svou figurkou všechny školy. Jakmile vstoupíte figurkou na školu magie, vezmete si příslušný žeton magie a položíte ho na svou kartu postavy.

V této chvíli vstupují do hry karty kouzel. Na mapě jsou rozmístěna pole, díky nimž můžete získávat další karty magie, nebo o ně naopak přicházet, případně je můžete pomocí svých magických karet krást protihráčům. Každá karta magie má v záhlaví uveden symbol jedné z magických škol. Abyste takovou kartu mohli použít, musíte tuto magii již ovládat - tzn. musíte již mít za sebou návštěvu dané školy. Může se vám tak stát, že máte v ruce zajímavá kouzla, ale protože jste ještě nebyli na dané škole, nemůžete je použít.

PvP - pokud se na jednom poli střetnou dvě cizí figurky, dochází k souboji. Hráč, který vstoupil na pole jako druhý, je útočník a háže první. K hodu kostkou si přičte počet magií, které již ovládá. Následně háže obránce, a opět si k hodu přičítá počet ovládaných magií. Útočník vyhrává, pokud je jeho síla alespoň o 1 větší, než síla obránce. Pokud jsou síly vyrovnané, nebo je útočník slabší, tak prohrává. Samozřejmostí je, že existují magické karty, které zvýší vaši sílu, nebo naopak oslabí soupeře, nebo se s jejich pomocí celému souboji vyhnete. Postava, která prohrála, ztrácí ve prospěch vítěze jednu magickou kartu, případně - pokud již žádné karty magie nemá, ztrácí jeden žeton své magické dovednosti (tedy žeton získaný v některé ze Škol magie).

Konec hry

Jakmile některý hráč získá všech 6 žetonů magie (každý z jiné školy!), přesunou všichni hráči své figurky na centrální hex (na kterém se začínalo). A pak jsou zde dvě varianty. Nejdříve se všichni hráči vyjádří, zda uznávají vítězství hráče, který získal všech 6 žetonů. V případě, že kdokoli s vítězstvím nesouhlasí, hra přechází do další fáze. Fáze, kdy hráči vyjadřují svůj souhlas s vítězstvím je značně rozpačitá, na druhou stranu, pokud někdo nashromáždil 6 žetonů magie a druhý nejsilnější hráč má např. jen dva žetony a ostatní ještě méně, lze si představit, že hráči radši tuto hru ukončí vyjádřením souhlasu.

Pokud ale kdokoli nesouhlasí, dochází k souboji jako v předchozí části hry, ale nyní se nedají používat karty kouzel a po prohraném souboji hráč odstraňuje jednu svou figuru. Tzn. lze snadno odstranit i majitele 6 magických žetonů. Vítězem se pak stává hráč, kterému na poli zbyla ještě figurka.

Dojmy ze hry

Hra rozhodně není žádnou strategií, i když prvek kouzelných karet jí do hry trochu vnáší (jakou kartu kdy a na koho použít atp.). Celá hra je řízena náhodou - hodem kostky. Přesto, při počtu tří figurek, není takový problém relativně rychle oběhnout všechny školy. Hra je nádherně vyvedená, má docela fajn atmosféru a karty kouzel to jen podtrhují. Rozhodně to není hra, ze které si sednete na zadek a měsíc nebudete nic jiného hrát a na nic jiného myslet, ale na druhou stranu je to skvělá oddechovka, vysvětlíte ji během pár okamžiků každému, může ji hrát až 6 hráčů a rozhodně si myslím, že minimální věk 9 let je značně přestřelený. Zvládne ji každé dítě školou povinné. Cena se může zdát vyšší vzhledem k jednoduchosti hry, ale zase je třeba si uvědomit, že hra je kvalitně zpracovaná (ať už si cokoli myslíte o designu, materiály jsou kvalitní), hezky kreslená atp. Nejedná se rozhodně o nějakou černobílou kusovku.

+ hezký design
+ nenáročná
+ můžete ji hrát i s malými dětmi