Herní kategorie: ekonomická
Vydavatelé: Tilsit
Autoři: Guillaume Blossier
Régis Bonnessée

recenze hry

Autor: monkeyml | 4.10.2011 | 0

Ako už indikuje nadpis na škatuli, ide o rozšírenie hry Himalaya, ktoré umožňuje hrať túto hru piatim aj šiestim hráčom, čo je pre milovníkov tejto hry určite dobrá správa. Okrem možnosti hrania vo väčšom počte hráčov však prináša toto rozšírenie aj tri nové varianty hrania, ktoré sú však iba voliteľné a ak sa hráči rozhodnú nepoužiť ich, nijako to neohrozí samotnú hrateľnosť hry.

Obsah balenia:

• 2 zásteny pre 2 nové kmene (Newar a Limbu)
  • 2 sety figúrok v dvoch farbách
  • 20 kociek surovín (6x soľ, 5x žito, 4x čaj, 3x nefrit, 2x zlato)
  • 12 akčných žetónov
  • 6 žetónov udalostí
  • 20 žetónov dedín

Príprava hry v štyroch hráčoch ostáva nezmenená. Do piatich vybraných dedín sa umiestni 5 náhodne vytiahnutých surovín a do ďalších piatich dedín sa náhodne vytiahnu obchodné objednávky. Jedna objednávka do jednej dediny. V piatich hráčoch sa umiestňujú iba 4 kusy surovín do šiestich dedín a po jednej obchodnej objednávke opäť do šiestich dedín. Pri plnom počte hráčov sa vyberie 5 surovín do šiestich dedín a znova po jednej objednávke do šiestich dedín. Náhodný výber dedín prebieha na základe hodu 20-stennou kockou, avšak tento spôsob by som ja osobne neodporúčal. Menej náhodné a tým pádom lepšie pre hru je použiť 20 žetónov dedín, ktoré toto rozšírenie prináša. Dajte žetóniky lícom dole a postupne ich obracajte. Ak sa použijú všetky, zamiešajte a opäť náhodne vyťahujte. Takýmto spôsobom sa zaručí aspoň malá predvídateľnosť objavovania sa objednávok a surovín.

Hra samotná prebieha úplne rovnako ako je to v základnej verzii hry. Hráči si za zástenami plánujú svoj nasledujúci ťah pomocou akčných žetónov a potom postupne od začínajúceho hráča pre dané kolo vykonávajú jednotlivé ťahy. Na konci 12-teho kola nasleduje posledná inventúra a vyhodnotenie celej hry. Eliminácia posledného hráča je v počte piatich aj šiestich hráčov rovnaká – odstráni sa hráč s najmenším náboženským vplyvom, t.z. s najmenším počtom bodov za stupy. Druhým krokom je odstránenie hráčov za najnižší politický vplyv, t.z. body za obsadené regióny. V počte piatich hráčov sa odstráni jeden najslabší hráč a v počte šiestich hráčov sa odstránia dvaja najslabší hráči. Zostáva už len určiť víťaza zo zostávajúcich hráčov – v oboch prípadoch ostanú traja - na základe ekonomického vplyvu, t.z. počtu nazbieraných jakov. Ktorí z hráčov ich má najviac, vyhráva.

Ako som spomínal, rozšírenie prináša aj tri nové voliteľné varianty do hry:

1. Alergia k chaosu:

Tento variant je vhodný hlavne pre hráčov, ktorý nemajú radi príliš veľkú náhodu v hre. 20 žetónov dedín sa zamieša a otočí sa lícom nadol. Tieto žetóny sa použijú na začiatku hry pri rozdeľovaní surovín a obchodných objednávok a použité sa odložia lícom nahor niekde nabok. Potom sa pred začiatkom plánovania otočí ďalších 5 žetónov. Tie predstavujú dediny, do ktorých sa najbližšie budú umiestňovať suroviny a obchodné objednávky. Ak sa použijú, opäť sa odložia nabok a vytiahne sa ďalšia pätica žetónov. Ak sa minie všetkých 20, použité žetóny sa otočia lícom nadol, zamiešajú sa a postup sa opakuje do konca hry.

2. Politický a náboženský prevrat

Tento variant vymieňa strategickú významnosť domov a kláštorov. Ak hráč splní objednávku v dedine s domom a položí tam stupu, tá má hodnotu nie jeden bod ale tri body. A naopak, ak hráč splní objednávku v dedine s kláštorom, hodnota stupy nie sú tri body ale iba jeden bod. To isté platí pri umiestňovaní delegácií. Po splnení objednávky v dedine s domom, hráč umiestni troch delegátov to susedného regiónu. Pri splnení objednávky v dedine s kláštorom, umiestni hráč iba jedného delegáta do nejakého z troch susedných regiónov. Pri splnení objednávky v dedine s chrámom sa pravidlá oproti základnej verzii hry nemenia.

3. Inventúra s dlhým dosahom

Toto voliteľné pravidlo rozširuje variant úplnej inventúry zo základnej verzie hry. Ak má nejaký hráč počas inventúry najviac z nejakého typu suroviny, môže urobiť jednu z troch vecí:

• vziať si žetón inventúry v hodnote troch jakov;
  • umiestniť dvoch delegátov do ľubovoľného regiónu vrátane regiónu, ktorý nesusedí s karavánou hráča;
  • umiestniť stupu na ľubovoľný dom (ktorý ešte nemá stupu) podľa vašej voľby (ale na kláštor, ak sa hrá variant číslo 2 – politický a náboženský prevrat) vrátene domov (kláštorov) v regiónoch, ktoré nesusedia s karavánou hráča.

Toto rozšírenie považujem za veľmi podarené už len preto, že umožňuje hrať túto výbornú hru viacerým hráčom oproti základnej hre. Avšak komu sa táto hra doteraz nepáčila, rozšírenie jeho názor nezmení, no fanúšikom Himalaye vrelo odporúčam zakúpiť si tento kúsok. Veľkou výhodou je, že obsah balenia obsahuje žetóniky s číslami všetkých dedín a aj keď hráči nehrajú variant Alergia k chaosu, môžu sa veľmi dobre využiť pri hre. Neviem ako pri Vašich hrách, ale nám veľmi vadil prvok náhody v podobe hodov kocky pri určovaní dedín, kde sa objavia nové suroviny alebo obchodné objednávky. Často krát sa nám stávalo, že sa suroviny a objednávky objavovali väčšinou v jednej časti hracieho plánu.

To sa dalo riešiť výrobou kartičiek s číslami od 1 do 20. Ak však máte toto rozšírenie, už sa nič nemusí vyrábať. Maličkosť, ale poteší. Ako ďalšie a veľké plus rozšírenia môžem uviesť voliteľné varianty. Každý veľmi jednoducho upravuje základné pravidlo hry a zároveň tým spraví hru o dosť rozdielnu a podľa môjho názoru aj atraktívnejšiu a napínavejšiu. Ja osobne hlasujem za prvý a tretí variant. Aj druhý variant nie je zlý, ale hral by som ho buď samostatne, alebo s variantom číslo jedna. Ale to je už samozrejme vec vkusu. Aby som len nebásnil o výhodách, tak uvediem aj jednu drobnú vadu.

V hre piatich alebo šiestich hráčov sa stane, že niektorý z hráčov bude začínať kolo ako prvý hráč viac krát oproti inému (iným) hráčom. Vzhľadom na mechanizmus hry to považujem za miernu nevýhodu a pravidlá hry to nijako neriešia, ale je to skôr taká malá drobnosť. Ešte jedno upozornenie. Hrať Himalayu v piatich alebo šiestich hráčoch je fakt brutal a chaos je zaručený. Ale je to fakt zábavné. Takže suma sumárum. Milovníkom tejto hry toto rozšírenie odporúčam všetkými desiatimi. Tí, ktorí túto hru nemajú príliš v láske tomuto rozšíreniu nemusia venovať ani štipku pozornosti. Prajem príjemné chvíle strávené s hrou Himalaya a jej rozšírením.