Lookout Games
Z-Man Games
Autoři: Rüdiger Dorn
Rok vydání: 2004

Portugalským obchodníkem v zámožném městě Goa

Autor: Mialee | 15.5.2009 | 5

Roku 1498 přistává na západoindickém pobřeží po obeplutí Afriky Vasco de Gama. Portugalsko nechce jen ovládnout lukrativní obchod s kořením, ale i zakládat nové kolonie. V roce 1510 dobyli Portugalci město Goa s dobře přístupným přístavem a založili tam hlavní kolonii. Po podepsání smlouvy se sultánem mohli stavět skladiště a vyvážet koření z nedalekých ostrovů.

Goa je strategická hra se zajímavým prvkem dražby. Někomu může připomínat Puerto Rico, ale herní mechanismus je u obou her naprosto rozdílný. Ovšem o vítězi se rozhodne také až na konci při závěrečném hodnocení.

Na začátku hry se rozloží herní plán, který v zápětí oživí náhodně rozložené žetony. Celá hra je rozložena do 2 fází o 4 kolech. V první fázi žetony s červeným rubem a v druhé s modrým. Vydražené žetony přináší hráčům nemalé výhody v podobě zisku plantáží s kořením, kolonistů, lodí a jiných výhod… . Do začátku dostane každý hráč určitý počet lodí, kolonistů a dukátů. Samozřejmě si ještě všichni před sebe položí tabulku skladiště a tabulku rozvoje příslušné barvy .Jakmile je vše rozloženo a rozděleno, hra může začít. Všechna kola probíhají stejně. Majitel vlajky ( začínající hráč ) jako první položí dražební značku na vlajku, dále pokračují ostatní hráči ve směru hodinových ručiček, značku může umístit hráč dle vlastního uvážení a samozřejmě v souladu s pravidly. Dále nastává fáze dražby (někdy opravdu krutý boj o vlajku a žetony) a konečně poslední fáze akcí. V téhle fází má hráč celkem 3 akce. Docela důležité je vydražení vlajky, kdy si hráč hned bere 1 kartu akce navíc. Hra má, tak perfektní mechanismus, že vše spolu pěkně souvisí. Bez kolonistů nejde založit kolonie, bez koření a lodí se neposunete v tabulce rozvoje.

Hrát jde různými způsoby. Buď mít od všeho, jak se říká trochu, aby rozvíjení mohlo být co nejrychlejší nebo se soustředit jen na některé oblasti přinášející vítězné body. Někdy to je velmi obtížné, protože mnohokrát se stane, že protihráč vydraží žeton, který zrovna potřebuji a bez něj např. nedostanu chybějící koření, které bych tak potřebovala k posunuti v tabulce rozvoje. Člověk by si řek, že v tuhle chvíli nebude vědět co dělat, ale je tady spousta alternativních řešení. Pokud potřebuji koření a nezískám plantáž při dražbě, mohu se ještě pokusit založit kolonii. Když selže i tohle, bude nejspíš nejlepší, být na příští dražbu řádně připraven výběrem daní. Mohla bych takhle s příklady pokračovat pořád dál, ale chci aby kouzlo hry objevil každý sám.

Na závěr bych dodala, že Goa je opravdu skvělá hra, kterou jsem si hned oblíbila. Každá partie je napínavá a nevypočitatelná až do konce. Je škoda, že u nás ji zná (hraje), tak málo lidí. Přijde mi dost nedoceněná…