Galaktické aliance

xxxxxxxxoo hodnoceno 30x (Seznam vlastníků)

Galaktické aliance - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 45 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: karetní hra, budovatelská
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
TLAMA games - logo
Autoři: Jeffrey CCH
Rok vydání: 2022
Sdílej: Facebook

Vesmírná opera do kapsy

Autor: Infidus | 21.3.2024 | 2

Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).

Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu

Mezihvězdné expedice daly objevit nové galaxii, která překypuje surovinami a artefakty. Jednotlivé civilizace se vydávají vstříc novým objevům, čímž ale způsobují nárůst nedůvěry a agrese mezi sebou navzájem. Je důležité vytvořit tu správnou galaktickou alianci a stát se největší a nejlepší říší v této nově objevené galaxii.

Ve hře Galaktické aliance se ujmete několika frakcí, díky nimž vytvoříte spojenectví a budete využívat jejich síly a financí, adaptabilních vlastností, nebo jednoduše zneužijete jejich schopnosti či vědecké znalosti. Jedná se o hru pro 1–4 hráče a jedna partie vám zabere okolo 45 minut.

Galaktické aliance se prezentují jako plnohodnotná 4X strategie v „kapesním balení“, ale je tomu skutečně tak?

Privátní: IMG_20240308_124101.jpg
Krabice nad rozloženou hrou

 

Jak se Galaktické aliance hrají?

Na začátku hry dostane každý hráč do ruky 7 karet frakcí, ze kterých si vybere jednu počáteční. Obdrží bonusy na ní vyobrazené a dále využívá její vlastnosti po zbytek hry.

Hra probíhá v rámci pěti kol. Na začátku každého kola spustíte produkci, dostanete kredity a snížíte ukazatel produkce. Dále se spustí všechny schopnosti, které mají u sebe symbol produkční fáze.

Poté se hráči střídají v odehrávání tahů: v každém svém tahu hráč zahraje jednu z 9 možných akcí položením kostičky na pole dané akce (nebo dotčené komponenty) a může k tomu zahrát jednu z frakčních karet, které jsou rozdány nebo vydraftovány na začátku partie. Pokud nebudou akční kostičky navráceny zaplněním obchodu (popsáno níže), budou všichni začínat kolo se třemi kostkami akcí (a v kole tedy budete mít k dispozici tři tahy). Za jednotlivé akce budete kromě kostiček akcí utrácet suroviny, které zde jsou kredity neboli peníze, objevy (neboli „vědu“) a vliv.

Na výběr máte z těchto akcí:

  • Výroba: Vyrobíte novou loď, kterou zaparkujete na stůl před sebe.
  • Studium: Směnou za kredity a objev zde můžete vytvářet artefakty (= vítězné body (VB) na konci hry).
  • Těžba: Za akci dostanete 1 kredit (a to se vyplatí!).
  • Kolonizace: V závislosti na vašem dosahu a schopnosti osídlení konkrétního typu planety, což určují vaše vyložené frakce, umístíte na danou planetu svou kostičku akce a je vaše (dokud vám ji někdo nesebere). Cena akce se zvyšuje s počtem vámi kolonizovaných planet. Každá z kolonizovaných planet vám na konci hry přinese 1 VB.
  • Rozvoj: Po zaplacení ceny postavíte na kolonizované planetě mrakodrap. To vám přinese 1 prestiž, protože stavět mrakodrapy je prestižní! Kromě toho získáte ještě volitelnou sekundární odměnu. Mrakodrap na konci hry přináší 2 VB.
  • Výzkum: Po zaplacení ceny (která se pro jednotlivé technologie liší) vyzkoumáte vybranou technologii. Každý hráč má v základu možnost vyzkoumat 9 technologií a další se mohou objevit na vyložených frakčních kartách.
  • Obchod: Na začátku hry se vyloží 3 náhodné karty obchodů. Obchodovat se dá s kde čím a jedná se o prostou směnu jednotlivých druhů zdrojů. Každou kartu můžete využít až pětkrát, pak se ale směnárně znelíbí toto zneužívání a ceny Vám pěkně napálí a obchod zdraží. Na oplátku ale dostanete zpět umístěné kostky, které budete moci použít v dalším kole jako extra akce. Na kartu „obchod“ se na konci kola přesouvají také kostičky z akcí výroba, studium a těžba, čímž se vyšuje vaše šance dostat své kostičky zpět.
  • Nominace: Pokud jste už akcí rozvoj postavili mrakodrap a máte po ruce dost vlivu, můžete jej utratit a obsadit jedno z políček v galaktické radě, což vám přinese prestiž (v různém počtu podle toho, jak jste byli rychlí).
  • Průzkum: Pokud máte k dispozici jeden bod síly, která se získává přes technologie, a máte postavenou alespoň jednu loď, můžete lodí vletět do anomálie, což vám sice loď nadobro zničí, ale dostanete za odvahu pěknou odměnu. Anomálie se objevují na mapě v podobě žetonů.
Privátní: IMG_20240308_124027.jpg
Rozložená hra

 

Karty frakcí:

V rámci každé z akcí můžete zahrát i kartu frakce z ruky a to různým způsobem:

  • Hlavní frakce: Během hry můžete až 2 karty frakcí vyložit před sebe (jednu vykládáte na začátku hry, budete mít tedy celkem 3 vyložené karty), získat jejich flotilu a kredity a využívat adaptabilní schopnosti a vlastnosti, které jsou jim blízké. Různé frakce mají k dispozici unikátní technologie, produkční bonusy či pasivní schopnosti. Dále tato karta určí vaši ideologii – každá ideologie se na konci hry boduje jinak. Každý hráč však může mít ideologii pouze jednu, a to buď tu, kterou máte na většině svých vyložených karet, nebo skutečnou hlavní ideologii.
  • Skutečná hlavní ideologie: Vyložíte jednu kartu pod ostatní a jediným – hlavním – poselstvím této karty je její ideologie, kterou budete na konci hry bodovat. Ideologie na ostatních vámi vyložených kartách pak už nehrají roli.
  • Jednorázová posila: Kartu lze využít také pro schopnost osídlení nehostinné planety nebo bonus vyobrazený v její spodní části.
Privátní: IMG_20240318_151857.jpg
Karty frakcí

Poté, co všichni hráči pasují, se přesouváme do…

Fáze války:

Všichni hráči si porovnají velikost svých… lodí, respektive jejich počet. A hráč, který má nejvíce křižníků, vyhrává titul Vládce. Vzrušující. Hráči pak dostanou odměnu (v kreditech a prestiži) podle celkového pořadí. A pokud se Vládcem stal právě jeden hráč, může jednu svou loď přidělit na některou planetu v dosahu a o tu již nikdy nepřijde. Výhoda je, že může takto obsadit i planetu jiného hráče, pokud ji ten nemá chráněnou. Aby byla planeta chráněná, musí mít hráč alespoň tolik nepřidělených lodí jako planet. Dále může být planeta chráněná třeba technologií nebo již umístěnou lodí. V případě shody pak rozhoduje vyšší síla.

Na konci této fáze si pak hráči ponechají tolik lodí, kolik mají síly, ostatní lodě musí odhodit.

Bodování:

Na konci hry se sečtou body následovně:

  • 1 bod za každou prestiž
  • 1 bod za každou kolonizovanou planetu
  • 2 body za každou rozvinutou planetu (tj. s mrakodrapem)
  • 1 bod za každý artefakt

Obodovány jsou také hlavní ideologie, což může být například „1 VB za každou pokročilou technologii“ nebo „1 VB za každé 4 body prestiže“. Hráč s nejvyšším počtem VB se stává neochvějným vládcem nové galaxie a ostatní jsou odsouzeni k otroctví.

 

Komponenty a vzhled

Ve hře najdete všemožné žetony, ukazatele a kostky. Základní ukazatele akcí jsou obyčejné plastové kostičky, které můžete koupit v prodejně dílků na prototypy her. Stejně tak dřevěná kolečka produkce a kreditů kvalitou nijak zvlášť neoplývají, ale není to nic, co by vás mělo rušit. Plastové lodě jsou „ok“. Opět není to nic, čím byste se kochali, ale k poměru cena/výkon hry jsou modely v pořádku. Ostatní žetony vlivů, objevů, průzkumu, planet a další jsou klasický karton.

Grafika téhle hry vypadá jak z 90. let. Nevím, jestli je to záměr a hra chce schválně působit retro nebo si autoři mysleli, že je to takto pěkné. Za mě tedy rozhodně není. Jednotlivé kartičky vypadají, jak kdyby byly designované na Fiverru filipínským studentem za 5 dolarů a k nové hře se to za mě vůbec nehodí; pohled na hru zkrátka a jednoduše není vůbec hezký. Rozložená hra na stole pak vypadá velmi lacině a spíše jako prototyp.

Karty systémů působí podobným dojmem. Chápu, že chtěli narvat co nejvíce obsahu do malé krabičky, ale tenký papír, který tvoří mapu 4X strategie, zkrátka nepůsobí absolutně na úrovní. Žetony pořadí hráčů také nejsou na první dojem zrovna dobře čitelné, ale to už je detail.

Co se mi na hře líbí, je design jednotlivých ras jako takových. To je asi jediný povedený umělecký zásah do této hry.

Navzdory tomu, jak je hra ošklivá, je vše hezky čitelné a přehledné. Jak na kartě frakcí, tak na kartách akcí a dalších. Jednotlivé symboly – ač nejsou moc intuitivní a na první dobrou vám nedojde, že hvězda je objev nebo že čtvereček je vliv – se vám rychle vryjí do paměti a při druhé či třetí hře už nebudete muset dohledávat, co který symbol znamená.

Privátní: IMG_20240308_123337.jpg
Komponenty

 

Dojmy:

Galaktické aliance se prezentují jako 4X strategie, tak si pojďme projít jednotlivá X.

  • eXterminate neboli vyhladit: nejen, že tu soupeře nemůžete vyhladit, v této hře vlastně ani není žádný souboj. Na konci akční fáze dojde pouze k porovnání počtu lodí na stole a to je vše. Jednoduché, jasné, ale zábavné? Ani bych neřekl.
  • eXpand neboli rozšíření se: po mapě se můžete rozšiřovat akcí kolonizace, v rámci níž umístíte na planetu kostičku a tím jí obsadíte. S tím souvisí i…
  • eXploit neboli využití zdrojů: to je zde ale pouze jednorázové – umístíte kostičku na planetu a dostanete nějaké zdroje. Takže se nejedná o žádný engine, který nakopnete obsazováním planet.
  • eXplore neboli průzkum: ten je zde stejně napínavý jako ostatní akce. Jsou zde dva faktory, které se dají považovat za průzkum. Otočení nové destičky sektoru mezi jednotlivými koly a poté akce průzkum jako taková. Žetonů průzkumu však na mapě mnoho nenajdete a stane se vám, že neobjevíte v průběhu hry ani jeden.

Tedy když si to shrnemenikoho nejde vyřadit ze hry, ale myslím, že jako „eXterminate“ se u 4X her bere obecně možnost konfliktu a šance někoho porazit v boji. To zde fakticky nenajdete. Rozšiřování po mapě zde v určité formě je, využití zdrojů také a průzkum je takový polovičatý. Jedná se tedy spíš o takovou „2,37X“ hru.

Celkově se jedná o takový extrakt 4X zážitku – jako když si uděláte čaj, necháte pytlík 5 minut louhovat, pak ho fláknete do dalšího hrnečku a ten zalijete. Výsledek bude podobný jako Galaktické aliance.

Nemůžu o této hře říci, že je špatná, to ne, ale není to žádný silný zážitek. Nedochází zde k tomu, co na 4X strategiích miluji, a to je napětí, že mi někdo něco zabere, že mě porazí v boji, že získá technologii dřív než já. Zde hrou tak nějak proplujete a na konci si spočtete body. Jelikož v ní prakticky není žádný konflikt, technologie má každý svoje, obsazení planety nikoho jiného nebolí, tak i celkový pocit po dohrání je takový vlažný.

Vměstnat zážitek 4X hry do 45 minut možná lze, zde se to ale úplně nepovedlo. Ke hře se pravděpodobně ještě někdy vrátím, protože se jedná o průměrný skoro až filler, a pokud budeme mít k dispozici 1 hodinu a hru někdo navrhne, asi bych neřekl ne. Zároveň mě ale napadá spousta lepších a zábavnějších her, které lze do tohoto časového okénka vměstnat.

Jelikož jsou 4X strategie prakticky můj nejoblíbenější žánr a hry jako Eclipse, TI4, Fractal nebo i „skoro-4X“ Voidfall patří mezi mé TOP hry, doufal jsem, že mini verze takovýchto sci-fi her dosáhnou alespoň částečně podobného pocitu při hraní. Ale jak jsem zmiňoval, nic takového se nedostavilo a Galaktické aliance tak zařazuji mezi průměrné hry.

Naopak plusy hry jsou určitě vysoká znovuhratelnost díky různým kombinacím frakcí a právě krátká herní doba. Hru jsem netestoval v sólu, takže nedokážu posoudit, ale prý v tomto režimu funguje dobře. Za mě je nejlepší ve 3–4 hráčích, aby zde byla alespoň částečná iluze nějaké rivality.

Hru bych vzhledem k jednoduchým pravidlům a krátké herní době doporučil jako vstupní hru do sci-fi žánrů.

Shrnutí hodnocení hry

  • Krátká herní doba
  • Vysoká znovuhratelnost
  • Snadná pravidla – vhodná vstupní hra

 

  • Odvar 4X her
  • Grafika
  • Ve hře chybí napětí
Sdílet s přáteli:

Komentáře

Za mě vzhledem k ceně a velikosti to je rozhodně povedená hra, bavila mě, dokonce i sólo (v různých režimech). Ty rozličné frakce jsou na tom nejlepší, nejhorší naopak to množství ikon a jistá nepřehlednost na samém začátku, než to člověk párkrát otočí.

_____________________________________________
· od ledna 2024 admin sekce Novinky
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

21.3.2024 14:52:41

Hráli jsme ve čtyřech. Nemám zkušenosti s velkými 4X, takže jestli hlásá nebo nehlásá 4X je mi jedno :-) Souhlasím se zpracováním, když jsme to vybalili, přišlo mi to jako prototyp. Ale herně je to hezké. Líbí se mi, jak si musíš vybrat, jak kartu zahraješ. Podaří se i vytvořit menší kombo. 

Trošku slabší byla motivace pro kolonizaci planet, resp. pro jejich bránění - hráč tam jde, aby získal daný zdroj a tím to hasne, takže pak mi bylo celkem jedno, že mi ji někdo sebere - aspoň díky tomu budu mít příští kolonizace zase zadarmo. Lodě je vhodnější “pálit” na ten Průzkum.

Celkově si to velmi rád zahraji znova. 

22.3.2024 08:36:42

Jasně, proto taky píšu, že ta hra je vhodná jako vstupní. Když člověk jezdí na kole a sedne si do Octávky, tak je to super, ale když přesednete do Octávky z Ferrari, tak ty dojmy budou vlažné. My ve skupině pravidelně hrajeme velké 4X strategie, takže tohle pro nás všechno bylo takové “meh”. Samozřejmě,že jsem od toho nečekal podobný zážitek jako z Eclipsu, ale celkově ta hra nenabízí žádné napětí a tenzi. Je to příjemná vstupní scifi hra.

22.3.2024 10:45:08

Vybíráme z Bazaru

Příbehy impéria
Akt. cena: 100 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas