Vydavatelé: Ludically
Z-Man Games
Autoři: Christophe Boelinger
Rok vydání: 2010

Earth Reborn: dokonalá taktická bitka?

Autor: stOKYi | 23.1.2012 | 18

Pre začiatok by som len veľmi rád povedal, že táto hra ma dostala natoľko, že som bol mojimi vnútornými pocitmi, ktoré sú po každej odohratej hre plné emócii, dotlačený napísať svoje postrehy v podobe prvého článku tu na zatrolených hrách. Snažím sa len o spomenutie, ako niektoré mechanizmy majú vplyv na hru a následne môj názor, čiže nepíšem pravidlá ako sa tá hra hrá, ale dačo predsa len spomeniem ;) .

Moje cesty ku Earth Reborn boli celkom kľukaté. Hľadal som dáku dokonalú taktickú bitku, ktorá by mi ponúkala nemalé možnosti. Chcel som niečo, čím by som si mohol potrápiť hlavu otázkami typu, ako na to? čo ďalej? čo mám anciáša robiť? Chcel som hru, kde budem mať neobmedzené možnosti, kde si môžem vybrať X možnosti, ktoré budú mať ďalší vplyv, jednoducho premietnuť skutočné situácie na hernú dosku. Ak to mám priamo povedať, hľadal som dajakú komplexnú hru, ktorá by mi dala nezabudnuteľný herný zážitok aj niekoľko dní po odohratí hry. A Earth Reborn mi spĺňal všetko to, čo som požadoval a hľadal. Som veľký fanúšik PC hier Commandos a Fallout tactics a keď som zbadal Earth Reborn, prvá vec čo mi napadla, bola veľká podonosť s Fallout tactics. Týmito spomenutými atribútmi sa hra pre mňa stala absolútnou hernou dominantou, ktorú len veľmi ťažko dokáže niečo prekonať.

Hra je zasadená teda do mne veľmi sympatického obdobia – post-apokaliptického. Celý príbeh obdobia je prekrásne zhrnutý v knihe scenárov, kde si človek môže prečítať úplne do podrobna, ako sa to celé udialo. Nejdem to tu rozoberať, spomeniem len dve dominantné frakcie, za ktoré si môžeme zahrať. Noradi a Salimiti. V každej frakcii sa nachádzajú špecifické postavy, ktoré sú charakteristické svojimi špeciálnymi vlastnosťami. Noradi majú Jamesa Woo, Nicka Boltera, Vasquezovú a jedného veľkého, masívneho, neobratného, avšak svojimi raketami nesmierne deštruktívneho robota. James Woo je zdanlivo ničím nevyčnievajúca postava z Noradskeho týmu, avšak vďaka svojim špionážnym schopnostiam dokáže získať aj tie najdôveryhodnejšie salimitské informácie. Čo sa však týka akcie, veľmi s ním vodu nezamútite. Vasquezová sa zase prezentuje výbornou streľbou do diaľky a so sniperkou dokáže na míle ďaleko zostreliť aj jablko z hlavy (čo sa nepodarilo ani Williamovi Tellovi :)). Tiež ju môžeme definovať ako najrýchlejšiu postavu v hre. Ale keby sa mala stretnúť tvárou v tvár so zombie, tak by dostala asi veľmi silno cez pisky a veľmi ťažko by to rozchodila. A jej pokusy o facku stoja za hodenie rukavice do ringu.  Ale ak by ste zase dali zombie do ruky pištoľ, tak garantujem že veľa s ňou teda netrafíte :).  Nick Bolter je taký ideálny kapitán, u ktorého by sme len ťažko hľadali nejakú väčšiu slabinu. Pre mňa je to najobľúbenejšia a podľa mňa aj najsilnejšia postava v hre. Na prvý pohľad je na salimitskej strane viac stúpencov (celkovo 8), ale vtip je v tom, že na salimitskej strane sa nachádzajú zradcovia. Frank Einstein potajomky posiela informácie Noradom a dokonca prsnatá Vasquezová ho dokáže zviesť na Noradskú stranu. Frank Einstein je asi taký naivný, ako je škaredý, keďže si myslí, že Vasquezová má chuť o polo-živú zombie, ktorou Frank Eistein bezpochyby je. Občas má chuť si zahrať na druhú stranu aj Cherokee Bill a tak dokáže pripraviť pre salimitov nepríjemné situácie. Profesor Kendall je posadnutý zombíkmi a stále nosí so sebou svoj vynález (zombie sérum), s ktorým dokáže "oživiť" každú mŕtvolu ako zombie, ktorá ho bude chrániť. Každý potrebuje dáku spoločnosť. Vzhľadom k nesmiernemu množstvu špecifík, ktoré tieto postavy majú, by som mal ukončiť tento môj infantilný monológ a skúsiť trochu popísať, ako sa to hrá.

Ako som už niekoľkokrát spomínal, v hre môžeme robiť čokoľvek (v rámci potrieb boja a taktiky; koho napadlo niečo iné, vy zvrhlíci, poobzerajte sa inde ;-)), čím nám variabilita hry narastá hádam až geometricky. V každej hre si vytvárate svoje akčné scény, ktoré by som si kľudne vedel predstaviť aj v tých najlepších akčných filmoch. Ale táto variabilita niečo stojí. Kým si zahráte plnohodnotnú hru, musíte sa prehrabať asi 40-stranovým manuálom. Všetko je ale celkom intuitívne a pravidlá sa ľahko dostávajú pod kožu. V každom prípade nám však Chris Boelinger (tvorca hry) pripravil 9 scenárov, ktorými hráč postupne prechádza a nabaľuje jednotlivé herné systémy a osvojuje si ich. Vystihol by som to slovným spojením „škola hrou“, keďže jednotlivé scenáre ponúkajú určite skvelú zábavu. Niektoré scenáre sa mi zdali byť dosť nudné a aby som bol konkrétny, scenár č. 6 nie je z tých najvydarenejších. My sme potom už niektoré scenáre rovno preskakovali. Každopádne po odohraní posledného scenára ste pripravení na čerešničku na torte v podobe systému SAGS (scenario auto generating system), ktorým si vytvárate už vlastné scenáre, pri ktorých už aj samotný setup je viac-menej súčasťou hry.

Hra je rozdelená na jednotlivé fázy:

• fáza iniciatívy
  • fáza aktivačná
  • finálna fáza

Na začiatku iniciatívy si hráči potiahnu 5ks ORDER TILES a určitý počet COMMAND bodov. Fázu vykonajú všetci hráči a nasleduje fáza aktivačná, kde sa hráči striedajú vo svojich akciách na hracom pláne. Tu by som mohol zmieniť základný herný mechanizmus.

Veľmi kvitujem princíp prideľovania rozkazov svojim postavičkám. Toto sa realizuje pomocou ORDER TILES, ku ktorým prideľujeme COMMAND body. ORDERY ponúkajú 5 inštrukcí: pohyb, interakciu, hľadanie v miesnostiach, útok na blízko a streľba. Príkazy sú v troch rôznych farbách, ktoré nejdem vysvetľovať, len poviem, že farby orderov sú dôležité, ak chcete napríklad skočiť súperovi do ťahu, čím ho prerušíte a môžete sa obrátiť smrti chrbtom tým, že zbalíte nohy na plecia a újdete kade ľahšie (veľmi užitočné). Ale čo je podstatné, každú inštrukciu na ORDER TILE spustíte command bodom. Z taktického hľadiska je to veľmi dôležité, keďže na ordery môžete mať pokojne požadovanú inštrukciu (každý order je špecifický a iný), ale ak nemáte command bod, ktorým by ste ju spustili, nespravíte nič. Napríklad polomŕtvy ležíte v kaluži krvi a jediná vec, čo vás dokáže zachrániť, je pichnutie morfia, ale nie a nie sa podariť ho intravenózne dostať do krvy. A popri tom sa ku vám už blížia vygumované zombie, aby vás žožrali zaživa :). To isté platí aj opačne, ak máte command body a potrebujete napríklad vypnúť elektrický generátor (ak sa potrebujete dostať napr. cez dvere na magnetickú kartu, ktorú samozrejme nemáte, tak po vypnutí je táto prekážka prekonaná :)) a chýba vám order na interakciu, nezostáva vám nič iné, len zmeniť taktiku, alebo si počkať na order, kde interakcia bude. To už ale môže byť neskoro, keďže medzitým súper môže zase nejako prekvapiť.

A čo je tiež nesmierne dôležité, ORDEROV a COMMANDOV máte obmedzený počet. Týmto sa aj tie zdanlivo najjednoduchšie situácie zrazu môžu zdať ako neprekonateľná prekážka a vytvorenie alternatívy plánu pre danú situáciu dokáže pekne pomasírovať mozog. Vedieť improvizovať je naozaj nie na škodu veci. Samozrejme, hra má aj určitý prvok náhody. Jednotlivé príkazy sú riešené kockami (okrem pohybu). Sú to ale kocky inteligentné a každým commandom, ktorým navýšite jednotlivé príkazy na orderoch, zvyšujete svoju šancu na úspech v podobe pridania ďalšej kocky. Samozrejme, stala sa mi už aj situácia, kde na 8 kockách som hodil 7 prázdnych strán kocky (šanca na jednej kocke je 1:6, kto má rád kombinátoriku, môže mi to vypočítať a výsledok mi môže poslať na PM :)), čím som absolútne vyhorel a moja kopačka do rypáka, či päsťačka do bachora Jacka Sawa boli ako úder od pána Burnsa zo Simpsonovcov. Ale tak ako v živote, aj tu treba mať istú dávku šťastia :). A samozrejme bolo by dobre spomenúť, že ak sachcete dajme tomu nabúrať do LAPTOPU, tak sa to len veľmi ťažko podarí JACKovi SAWovi, ktorého inteligencia a technické zručnosti sú na bode mrazu. Čiže treba si premyslieť, s kým budete robiť jednotlivé operácie, čím zase zvyšujete šancu na úspech. To napätie, ktoré zažívate pri kľúčových situáciach je úžasné. Potrebujete uložiť TNT na stenu, aby ste sa cez ňu od zadu prebúrali do trezoru, kde sú tajné dokumenty. Nemáte veľmi na výber, keďže dvere sú strážené hordou zombies a nemáte ani magnetickú kartu, aby ste si kľudne otvorili dvere. A navyše tie pancierové dvere kopačkou neprerazíte. Viete, že ak sa vám to teraz nepodarí, tak potom už môže byť neskoro. Je jasné, že si radšej na uloženie TNT zoberiem technicky zdatného Nicka Boltera ako Vasquezovú, čím zvyšujem zase svoje šance na úspech. A tá škodoradosť, keď ide na vás páliť skupinka nepriateľov a vy im tam hodíte dymovnicu, čím sa im stratíte z dohľadu a ľahko ujdete, je nádherná. Ďalší prvok náhody je pri ťahaní si ORDER TILOV z vrecúška, ale dobrý hráč si vie tie najlepšie ordery pripraviť do budúcnosti, ak je to potrebné. Vo finálnej fáze nasledujú už len formalitky, ako odpálenie časovanej bomby (ak je v hre), znovuzapnutie elektriny (ak bola vypnutá ), poprípade odpočet odpálenia rakety na nejaký Noradský objekt a podobne.

Hra je primárne určená pre dvoch hráčov. Tutoriál scenáre v balení hry sú taktiež pre dvoch hráčov, ale na stránkach ludically (http://earthreborn.ludically.com/scenarios) je možnosť stiahnuť si tutoriály aj pre 3 či 4 hráčov. Vďaka laredovi si aj anglicky nehovoriaci hráči môžu stiahnúť tieto tutoriály tu na stránkach aj po česky. Ale k veci, mne osobne sa multiplayer nepáčil v takej miere ako dvojhra. Hral som ale iba tutoriál scenáre a toto všetko môže zmeniť SAGS, ktorý som pre multiplayer neskúšal.

Ak by som to mal zhrnúť, táto hra je herný orgazmus, ktorý poskytuje napätie, klamanie súpera, neuveriteľnú variabilitu a skvelé taktické možnosti, napätie a atmosféru. Hra by nemala ujsť žiadnemu fanúšikovi taktických hier. Kto mal rád Fallout Tactics na PC, určite touto hrou neskočí do kaluže. Plus je aj jazyková nezávislosť, kde jediný text nájdete na hracom pláne (popis miestností), ktorý je v podstate irelevantný. Angličtinu budete tiež potrebovať pri čítaní pravidiel a scenárov, ale aj na toto sa dá nájsť preklad. Často sa hovorí, že aj všetko dokonalé musí tiež mať svoje muchy (či tak hovorím iba ja?). Aj tu sa s malými chybičkami krásy stretneme. Mínus by som dal za dlhšie skladanie mapy pri tutoriál scenároch a niekedy slabšie rozoznateľné elementy na kartičkách, ako sú steny a podobne a za veľa času potrebného na naučenie sa plnohodnotnej hry.

HODNOTENIE - 98%