Albi
Ystari Games
Autoři: Thomas Lehmann
Rok vydání: 2007

Širý vesmír, planety a pár mimozemšťanů...

Autor: Joe | 3.3.2009 | 36

Karetní hra Dobyvatelé vesmíru (původný název Race for the Galaxy) byla vydána v roce 2007 a jejím autorem je Thomas Lehmann. O její grafické ztvárnění se postarali Wei-Hwa Huang a Mirko Suzuki. Hra si již před vydáním poměrně rychle získala sympatie mnoha hráčů. Ptáte se, proč je tato hra tolik zajímavá a proč jsou jí mnozí nadšeni? Nuže, pojďme se na to podívat...

Dobyvatelé jsou hrou karetní, tudíž je většina herního materiálu ve formě karet velikosti klasických pokerových, nebo i "magicových". Tudíž je snadné si sehnat plastové obaly a karty chránit před poškozením (pokud o to stojíte a hrajete často). Kromě karet v krabici (která může působit až příliš velkým dojmem, což ale neznamená, že se díky již existujícímu a ještě plánovaným rozšířením nezaplní) naleznete česká a slovenská pravidla, kartonové žetony Vítězných bodů a nápovědní karty s přehledem základního mechanismu hry a použité symboliky. Na první pohled tyto přehledové karty působí příliš přeplácaně, proto je doporučuji nejdříve odložit a spíše se věnovat samotným kartám a pravidlům.

Já sám jsem hru ze začátku poznával jenom z pravidel, která jsem si několikrát prošel a snažil se herní mechanismus pochopit z nich. Není to možná ta nejlehčí cesta, o které vám povím za chvíli, ale je to jedna z možných. A pro mně byla úspěšná. Ta schůdnější již pár týdnů existuje a jsou to videa od Wei-Hwa Huanga, který (sice v angličtině, ale i tak dobře) vysvětluje postupně všechny nutné pojmy a mechaniky hry. Jelikož se říká, že lepší je jednou vidět, než stokrát slyšet, doporučuji (ihned po přečtení téhle recenze) navštívit stránku s tutoriály a shlédnout vše, co se dá. Doplním, že tam najdete i videa týkající se prvního rozšíření, které se již připravuje i v českém jazyce. Videa jsou jenom v angličtině, takže pokud s ní máte potíže, musí vám stačit jenom má slova.

A teď zpět ke hře. Cílem hry je mít na jejím konci co největší počet Vítězných bodů v podobě žetonů v kombinaci s Vítěznými body za vámi vyložené karty. Karty ve hře putují zejména z dobíracího balíčku, který je pro všechny hráče společný, do vaší ruky; z ruky pak do vašeho "území" (plocha s kartami, které jste vyložili) a ve vašem území zůstávají až do konce hry. Jak se jednou karta dostane na vaše území, můžete v dalších kolech využívat její speciální síly, které poskytuje. Může vám například umožnit tahat víc karet, můžete s její pomocí získávat Vítězné body, nebo vám usnadní vykládání nových karet.

Každá karta má několik základních znaků, mezi které patří zejména její cena a počet Vítězných bodů, které za ni na konci hry obdržíte. Cena karty vyjadřuje náročnost jejího vyložení do vašeho území, jelikož se za to platí (jako ostatně za všechno v Dobyvatelích vesmíru) samotnými kartami z vaší ruky. Znamená to tedy, že pokud chcete vyložit do vašeho území kartu s cenou 3, musíte za ní zaplatit odhozením tří karet na odkládací balíček. Říkáte si "vždyť pak nikdy nebudu mít dostatek karet na vykládání!". Není to tak úplně pravda. I když za mnohé věci platíte kartami z ruky, karty rovněž za mnohé věci na ruku dostáváte i mimo standardního tahání karet z dobíracího balíčku v jedné z fází hry. Tím se zjednodušuje celá "ekonomie" hry, poněvadž všechno (kromě žetonů Vítězných bodů) se odehrává prostřednictvím karet. Ti, kteří již znají hru San Juan, budou vědět, o čem je řeč.

Karty jsou primárně rozděleny na karty Planet a karty Technologií. Karty jsou rozděleny i dle jiných měřítek, ale nelekejte se - není to nic rozvětveného, jako technologické stromy v strategických počítačových hrách. Nastíním základní charakteristiky jednotlivých kategorií: Produkční planety mohou produkovat Zboží (vyjádřeno položením nové karty lícem dolů na tuto planetu) ve stanovené fázi hry, zatímco Prémiové planety jej produkují jenom při prvním vyložení do vašeho území. Jiné hledisko zase vyčleňuje Vojenské planety, které na rozdíl od ostatních planet nevyžadují zaplacení své ceny v odhozených kartách. Požadují totiž po hráči, aby již měl ve svém území Planety nebo Technologie, které mu poskytují takzvanou "vojenskou sílu" ve výši jejich ceny, potřebnou na jejich vojenské zabrání. Na druhé straně Technologie jsou buď standardní (s cenou 1 až 5), nebo takzvané "šestkové", které nemají dopředu stanovený počet Vítězných bodů. Tyto šestkové technologie jsou navázány na existenci jiných Planet nebo Technologií v hráčově území a jejich hodnota Vítězných bodů je určena až po ukončení hry dle kriterií, na nich vytištěných. Některé z karet mají navíc uvedena označení "Vyspělá, Imperiální, Terraformovací", která nabývají významu až s rozšířeními hry.

Říkal jsem něco o Zboží. Zboží je součástí herního procesu a vyjadřuje přesně to, co si myslíte. Tedy na některých Planetách můžete v jedné z fází hry produkovat Zboží a když jej v další fázi spotřebujete (nebo prodáte), můžete za něj získat buďto karty, nebo Vítězné body (anebo obojí). Když už jsme u těch fází, začlením je do celkového obrazu dění.

Fází je celkem pět a specifikem hry je, že v jednom kole nemusí notně proběhnout všechny (to znamená, že může proběhnout také jenom jedna). To, které proběhnou, je určeno tajnou volbou každého hráče. Každý z hráčů má své vlastní akční karty s jednotlivými fázemi a z nich pro každé kolo jednu tajně zvolí. Tím určí, která fáze v nejbližším kole proběhne, ale pozor, PRO VŠECHNY! Pokud tedy hráč A zvolí fázi 2, hráč B fázi 1 a hráč C fázi 2, v následujícím kole proběhnou fáze 1 a 2, každá jenom jednou. Výhodou pro hráče, který si danou fázi zvolil, je, že mu z ní plyne určitý bonus navíc k standardním úkonům, zatímco hráči, kteří tuto fázi nevolili, mohou v ní vykonat jenom standardní úkony. V našem případě by se všichni tři hráči účastnili fáze 1 a fáze 2, ale hráč B by navíc měl bonus ve fázi 1 a hráči A a C bonus ve fázi 2.

I když je fází pět, akčních karet je sedm. Je to proto, že fáze 1 a fáze 4 mají po dvou akčních kartách, každou s jiným bonusem pro hráče, kteří si tuto kartu (a tím fázi) zvolí.

Jednotlivé fáze herního kola jsou:

1. Průzkum (ve kterém hráči sejmou určitý počet karet z dobíracího balíčku, podívají se na ně, některé z nich si nechají a ostatní zahodí). Standardně každý hráč sejme 2 karty z dobíracího balíčku a jednu z nich si ponechá (tu druhou odhodí). Bonusem může být buď sejmutí tří karet a ponechání dvou z nich, nebo sejmutí šesti karet a ponechání jedné (pro větší výběr).
  2. Rozvoj (ve kterém hráči vykládají do svého území jednu Technologii a platí za ní kartami z ruky). Tady je bonusem pro hráče, který si fázi vybere, že za vyložení Technologie platí o jednu kartu méně, než-li je její cena.
  3. Osídlování (ve kterém hráči vykládají do svého území jednu Planetu a buď za ní platí kartami, nebo na ní musí mít dostatek již vyložené vojenské síly). Bonusem pro hráče je přibrání karty z dobíracího balíčku po vyložení Planety do svého území (tedy jakási kompenzace nákladů na vyložení Planety, ale pozor!, až po jejím vyložení!).
  4. Spotřeba (v ní hráči spotřebovávají Zboží ze svých karet pomocí Vylepšení, uvedených na kartách). Zde si hráč může jako bonus zvolit buďto Prodej některého jednoho Zboží za vyšší cenu (podle typu Zboží, tedy jeho barvy), nebo si může zvolit zdvojnásobení obdržených Vítězných bodů získaných spotřebou Zboží.
  5. Produkce (ve které hráči produkují Zboží na některých svých Planetách). Bonusem pro hráče, který si tuto fázi zvolí, je kromě standardní produkce pomocí Vylepšení na kartách možnost produkovat jedno Zboží také na některé z jeho Prémiových planet (vzpomeňte si, že Prémiové planety produkují Zboží jenom při svém vyložení do vašeho území, ne automaticky v každé produkční fázi).

Objevil se nový pojem, kterým je Vylepšení. Vzpomínáte si na čtvrtý odstavec? V něm jsem říkal, že po vyložení karty do vašeho území můžete v dalších kolech hry využívat její speciální síly. Ty jsou nazvány Vylepšeními. Každá z karet může (ale notně nemusí) mít nějaké Vylepšení, týkající se jedné nebo více fází hry. Tím, že ji máte vyloženou ve svém území, můžete toto Vylepšení v dané fázi použít dodatečně k základním možnostem, které ve fázi máte. Tak například ve fázi 1, ve které standardně sejmete dvě karty z dobíracího balíčku a jednu z nich si ponecháte, vám některá z Planet nebo Technologií může dovolit sejmout +1 kartu z balíčku. Nebo můžete pomocí některé již vyložené Planety snížit cenu nově vykládané Technologie tím, že na Planetě budete mít Vylepšení pro fázi 2, tedy Rozvoj, upravující cenu Technologií o -2. Obdobně funguje i vojenská síla, která je vždy Vylepšením pro fázi 3, Osídlování, a ta která karta s ní přispívá k vaší celkové vojenské síle pro vyložení Vojenských planet.

Shrnuto a podtrženo:

• hráči si vyberou fázi, kterou chtějí v kole mít, pak všichni najednou tyto své volby ukáží ostatním
  • fáze proběhnou podle pořadí od 1 po 5
  • každé z fází se účastní všichni hráči, ale jenom někteří požívají také bonusy dané fáze (ti, kteří danou fázi svou volbou akční karty navrhli)
  • ve fázích hráči dobírají karty (1), vykládají Technologie (2) a Planety (3), spotřebovávají nebo prodávají Zboží (4) a produkují nové Zboží (5)
  • v každé z fází hráči využívají Vylepšení na svých kartách, která jim umožňují buď získávat více karet, produkovat více Zboží, snížit cenu Planet a Technologií, zvýšit vojenskou sílu na vyložení Planet, získat více Vítězných bodů nebo i jiné možnosti
  • po každém kole si hráči znovu tajně volí fáze do následujícího kola a hra pokračuje stejným způsobem

Konec hry nastává v případě, že některý z hráčů do svého území vyložil dvanáctou kartu. Pak jsou dokončeny všechny zbývající fáze kola a následně se sečtou Vítězné body každého z hráčů za jeho žetony a vyložené karty. Vyhrává hráč s nejvyšším počtem Vítězných bodů. Hra také může skončit, pokud byly spotřebovány všechny žetony Vítězných bodů.

Nyní jsme téměř u konce. Předpokládám, že po prvním přečtení vám může hra připadat (mírně) složitá. Může to také umocnit fakt, že většina karet neobsahuje žádný doprovodný text kromě různých symbolů, které znázorňují funkci daného Vylepšení pro tu kterou fázi. Symboly jsou ale velmi přehledné a logické, takže je po chvíli pochopíte a dokážete se v nich orientovat. Tam, kde je nutno vysvětlení, je na kartách krátký text, takže i specifické karty nejsou ochuzeny a vy nemusíte zbytečně hledat v pravidlech. I když je karet kolem stovky, unikátních symbolů je jenom asi kolem dvacítky a malé odchylky jsou pak již snadno rozluštitelné. Proto se nelekejte a dopřejte Dobyvatelům, ať si vás najdou.

Doufám, že vás Dobyvatelé vesmíru chytnou jako mně a spoustu jiných lidí tady kolem. Jako celkem rychlá, půlhodinová hra, jsou výtečným přítelem pro dlouhé chvíle a mohu vám slíbit, že pokud si je oblíbíte, budete je objevovat s každým hraním více a více. O tom svědčí i lidé, kteří mají za sebou několik set partií a stále je hra neomrzela :)

Na shledanou příště... někde ve vesmíru (třeba v restauraci na jeho konci ;-)!