Počet hráčů: 3 - 5
Vydavatelé: EuroGames
Autoři: Bruno Faidutti
Rok vydání: 2003

Smutný mandarínský kačer, aneb jak to chodí na rybníce plném žab!

Autor: Kent | 30.7.2012 | 6

China moon, neboli Čínský měsíc. V této hře nás děj má přenést do staré Číny, kde podle legendy žil na jednom rybníce mandarínský kačer, který chtěl dokázat lásku své vyvolené. A jelikož nevěděl, jak by to mělo udělat a čím by to dokázal, tak jen smutně plul po rybníce a naříkal. Jeho pláč nakonec přiměl žáby, které s ním sdíleli rybník, k pomoci. A tak mu žabky navrhly, že by mohl okouzlit svou vyvolenou, kyticí z lotosových květů.  Proto se stalo, že žáby skákaly po rybníce z jednoho lotosu na druhý a sbírali pro svého kamaráda kačera, květy lotosu……

Hra však není příliš příběhová, a tak je ta legenda jen omáčka kolem. V podstatě by tam nemuselo být napsáno vůbec nic a bylo to totéž.
Hru bychom mohli zařadit do kategorie závodních her a já bych k tomu přidal, že svým způsobem se jedná také o hru logickou. Autorem hry je známý Bruno Faidutti.

Herní komponenty
Uvnitř krabice nalezneme dvoudílný hrací plán, který je z klasického tvrdého papíru a na něm je vyobrazeno jezero s lotosovými listy. Ty tvoří de facto herní políčka, po kterých se pohybují žabičky. Hrací plán se neohýbá a na stole dobře drží. Žabičky jsou ve hře celkem tři v pěti barvách (dohromady patnáct) a hra je tedy určena až pro 5 hráčů, ovšem minimální počet jsou 3 hráči. To je z toho důvodu, že ve 2 hráčích by neměla hra smysl a nebyla by tam vzájemná interakce. Žabičky jsou gumové, celobarevné. Opět bych zde podtrhl jejich kvalitu. Na hracím plánu dobře stojí, nelámou se a zatím jsem nezaznamenal jejich opotřebení. Nedílnou součástí hry jsou žetony lotosových květů, (opět z tvrdého kartonového papíru) ve třech barvách (bílá, růžová a žlutá) po pěti, dále po jednom černém a modrém, které se rozmístní na určená políčka hracího plánu. A to je vše. Žádné karty, žádné kostky. Herního materiálu není tedy moc, přesto se jeví jako kvalitní.

Pro koho je hra určena
Hra je určena především pro děti, ovšem jak se praví na obalu krabice, o věku:  Od 12-i let. Mě samotnému to přijde příliš přehnané, nicméně pokud si hru někdo zkusí zahrát, zjistí, že to tam není až tak bezmyšlenkovitě napsané. Samozřejmě, skákat se žabičkami dokáže i tříleté dítě, ovšem hrát na vítězství, plánovat jednotlivé tahy a rychle propočítávat varianty, není jen tak.

Samotné hrají a průběh hry
Žabičky všech hráčů se rozmístní na začátek startovního pole (břeh rybníka v rohu hracího plánu) a začínající hráč začne pohybovat žabičkami podle těchto pravidel: každá žabička se musí pohnout pouze vpřed (pohyb dozadu není dovolen), a to o 2 pole. Každý hráč, který je na tahu musí pohnout 3 žabičkami, z toho musí být minimálně jedna soupeřova (teoreticky nemusí ve svém tahu svojí žabičkou vůbec pohnout) a žabička musí skončit vždy na volném políčku (lotosovém květu). Obsazené políčko jinou žabičkou se vynechá a při přesunu se nepočítá. No a to je vše. Pohybem žabiček vpřed je zajištěna plynulost hry. Navíc se stává, že se vždy nějaká žabička opozdí a pokud je nucen některý z hráčů, položit získaný lotosový květ zpět na hrací plán, může ostatní žabička (ze zálohy) tento květ vzít. Ve hře může nastat i situace, že lotosový květ zůstane na hracím plánu ležet až do konce hry. Jenže na hracím plánu jsou různé odbočky, pružiny, bláznivé žáby a motýli. A to jsou pole plná nástrah. Také jsou tam rozmístněny různobarevné žetony lotosových květů, a tak je docela fuška vše před svým tahem promyslet a naplánovat a ještě k tomu ve správném pořadí. A jsme u jádra věci, tedy proč je na krabici uveden věk +12. Tak se vrhnu na popis jednotlivých polí na herním plánu, co které znamená a jaký má vliv na pohyb žabičky.

• Bláznivá žába  (ve hře 4x) - pokud některá žabička skončí na tomto poli, musí si hráč, jehož je ona žába, vyměnit s některým z protihráčů lotosový květ jedné za barvy za jiný. O výměně květu rozhoduje vlastník žáby. Pokud hráč žádný lotosový květ nemá, výměna se ho netýká. Výměna se hlavně používá, pokud má hráč černý lotosový květ, který na konci hry body odečítá anebo lze výměnu uplatnit k zisku lotosového květu stejné barvy a na konci hry si tak zajistit větší bodový zisk.
  • Motýl (ve hře 4x) - pokud skončí některá žabička na tomto poli, musí majitel žabičky položit jeden svůj lotosový květ na volné pole těsně za ní. Není-li to možné (např. je-li tam jiná žabka) tak na nejbližší volné políčko směrem dozadu. De facto takto hráč přijde o svůj lotosový květ. Tenhle způsob se většinou používá, pokud hráč táhne soupeřovou žabičkou a následně na to udělá pohyb se svojí žabičkou a lotosový květ tak získá on. Velmi vychytralé políčko a také dost zákeřné. Někdy právě motýl rozhoduje o celkovém pořadí. Nejhorší je, když soupeř pohne mojí žabkou těsně před ostrůvkem a já tak přijdu o cenný květ a pak už se nedostanu na tah, protože jiní hráči hru mezitím ukončí.
  • Pružina (ve hře 3x) - pokud skočí některá žabička na toto pole (respektive dokončí zde svůj pohyb), musí se pohnout ještě o další dvě neobsazené pole. Někdy to během hry vypadá tak, že jsou ostatní žabičky rozmístněny na hracím plánu tak, že žába díky pružině doskáče až na pole s motýlem a její vlastník tak přijde o lotosový květ. Pokud se pohyb žabiček dobře naplánuje, lze i pomocí pružiny protihráčům pěkně zavařit, což někoho dokáže nažhavit do běla.
  • Lotosové květy (ve hře 12x) - pokud skončí žabička na tomto políčku, získává žeton lotosu, který se zde nachází. Neni nic snažšího, než si to naplánovat tak, že posbírám co nejvíce těchto květů.
  • Rozcestí (ve hře 3x) - hráč si může zvolit cestu, kudy se s žabičkou vydá. Během lze takto naplánovat pohyb soupeřovy žabičky a znemožnit mu získání lotosového květu. Není nad to poslat soupeře na tu správnou cestu.
  • Černý lotos (ve hře 1x) – pokud zde skočí jakákoli žabička, její majitel tento květ získává a na konci hry jsou mu pak za něj odčteny 2 body. Pokud se hráči daří, lze hru vyhrát i s černým květem.
  • Ostrůvek s čísly 1,2,3 a 4 - nachází se na konci trasy, kterou hráči procházejí se svými žabkami a pokud se dostane hráč s některou svojí žabičkou až sem, platí zde pravidlo, že první žabka, která se dostane na ostrov, vezme lotosový květ pod číslem 1 a zůstane stát, druhá pak květ pod číslem 2…atd. Na posledním  4-tém políčku je modrý lotosový květ, jeho majitel pak získává 4 body. Na ostrůvku jsou čtyři květy z toho důvodu, aby se jednomu hráči nepodařilo ve svém tahu hru ukončit. Ostatní hráči tak mají šanci ještě zvrátit výsledek.

Konec hry a určení vítěze
Hra končí, jakmile se některému z hráčů podaří vzít modrý (bonusový) lotosový květ. Vítězem se stává hráč s nejvyšším počtem bodů. Bodování je následující: boduje se počet stejných lotosových květů, čím jich má hráč víc, tím má větší bodový zisk.

Shrnutí a celkový dojem
Jak jsem napsal v průběhu hry, není to až tak jednoduchá hra pro menší děti, jelikož se musí dobře plánovat pohyb žabiček, včetně různých překážek. Na druhou stranu, pokud se hraní pojme jako vyplnění dlouhé chvíle a nikoli soupeření za každou cenu, dá se tato hra hrát i s menšími dětmi. Já to hrál s dětmi již v 6-ti letech. Osobně se mi na hře líbí princip, jakým je vymyšlen pohyb žabiček, a také to, že ve více hráčích je hra dramatická a napínavá. Přece jen, než se dostanu na řadu, někdo ze soupeřů pohne mými žabičkami a mohu plánovat vše znovu. Hru bych určitě doporučil začínajícím hráčům, tak jako jsem si ji kdysi koupil já, anebo všem příznivcům EURO her. Další věc, která se mi na hře líbí, je absence prvku náhody. Všechny pohyby jsou totiž předem plánované, dají se propočítat a také vykonat. Žádné tahání karet či házení kostkou.