Bombay - obrázek

Herní kategorie: desková hra, dopravní
Vydavatelé: Ystari Games
Autoři: Cyril Demaegd

BOMBAY - nejbohatší vyhrává

Autor: Kent | 1.8.2011 | 5

Jak už název napovídá, tato desková hra nás zavede do Indie a mimo jiné i města, které se maráthsky nazývá Mumbai, (anglicky Bombay). Právě název hry je odvozen od tohoto města, od města které se v období Americké občanské války stalo hlavním dodavatelem bavlny v Indii. A o obchod s bavlnou v této hře především jde.

Detail mesta

Role hráčů

Každý hráč, kterých může být od dvou do pěti, představuje Indického obchodníka s bavlnou, kterou převáží na svých slonech a prochází od jednoho Indického města k druhému. Na své pouti po krásně ztvárněném 3D hracím plánu se pohybuje s figurkou slona, na jejímž hřbetě jsou místa pro dvě dřevěné kostičky a každá představuje různé druhy hedvábí. Toto se pak směňuje ve městech především za rupie.

Herní plán Slon nese hedvábí do paláce

Popis hry a herních komponentů

Hrací plán jsem již zmínil, mimo to se skládá s 6-ti čtverců, které jsou sice menších rozměrů, než u jiných her, přesto se zdá být dost velký. Dále jsou ve hře plastové figurky slonů v 5-ti různých barvách a k tomu má každý hráč k dispozici 5 stejnobarevných paláců, které si může během hry za určitých podmínek postavit. Ve hře je také 12 velkých kostiček a ty představují v jednom ze 4 Indických měst poptávku.

Do každého města se následně umístní pouze 3 kostičky. Dále pak malých 17 kostiček, ty představují balíky s hedvábím a ty se zase umístní do jednoho ze 3 tržišť. Hedvábí se pak nakupuje a převáží na slonech. Také tu nalezneme bronzové, stříbrné a zlaté mince – rupie a nespočet různých žetonů, které na konci hry přinášejí další výhody. V neposlední řadě je to 5 zástěn, pro každého hráče jedna a každá zástěna má opravdu krásnou a originální grafiku. Z její vnitřní strany je pak vyobrazena nápověda.

Uspořádání komponentů v krabici Plenta hráče z obou stran

Výhodou je, že jak paláce, tak i figurky slonů se dají namalovat podle libosti a kdo je hračička, dokáže si komponenty vyzdobit dle svých představ. Přece jen to známe z jiných her, kdy plastové figurky působí dost fádně a monotónně. Herních komponentů je ve hře spoustu, obdobně jako třeba u Poštovního kurýra či Cesty kolem světa za 80 dnů. Chybí zde pouze karty, ale těch není třeba.

Detail modrého sloníka a paláce

Herní systém a jak se hra hraje

Tato hra je klasickou „euro hrou“ jak jsme si zvykli hry rozdělovat a patří do kategorie ekonomických či obchodních strategií.

Jakmile se provede příprava hry, může se začít. Každý hráč má ve svém tahu 3 akce, které může využít. Bude-li pasovat a neprovede-li žádnou akci, získá 1 rupii, ale tohle je velmi nevýhodné a lze to snad využít až v závěru hry. Mezi akce patří pohyb slona 1 akce, (na hracím plánu jsou však 2 místa, kde pohyb slona stojí 2 akce, neboť jde do kopce), nákup hedvábí 1-2 akce v závislosti na umístnění hedvábí v tržišti, stavba paláce 1 akce nebo prodej hedvábí 1 akce. Některé akce jsou dále podmíněny platbou v rupiích (nákup hedvábí) či odevzdáním hedvábí (stavba paláce). Během hry lze také získat různé výhody z žetonů, které jsou na hracím plánu rozmístněny, či žetony města ve kterém se uskuteční prodej nebo žeton zákazníka při prodeji určitého druhu hedvábí. Na konci hry mají žetony ve správné kombinaci další výhody.

Jednotlivá hra se hraje na různý počet kol, který se odvíjí od počtu hráčů. Jakmile odehrají všichni hráči všechny své 3 akce, je za námi jedno kolo a provede se doplnění zásob, čili hedvábí do tří tržišť a to podle určitých zásad. Nákup hedvábí probíhá na předem stanovených obchodních místech, kterých je ve hře až osm, ale opět se při menším počtu hráčů jejich počet mění. Každé místo umožňuje nákup pouze jednoho ze čtyř druhů hedvábí. Také při prodeji hedvábí v jednotlivých městech se téměř po každém prodeji může změnit poptávka, kdy některé druhy hedvábí přinášejí určitý bonus. Herní systém se zdá být propracovaný a zajímavý zejména díky proměnlivé situaci. V případě, že určitý druh hedvábí je vyprodán, doje k uzavření obchodního místa až do dalšího doplnění zásob.

Pokud si některý z hráčů postaví svůj palác na důležité obchodní tepně, kudy procházejí ostatní protihráči, obdrží pak za návštěvu svého paláce některým soupeřem, z banku jednu rupii a tím si navyšuje svůj majetek. Na konci hry se získávají rupie i za nejvyšší počet postavených paláců.

rozehrana hra

Konec hry a určení vítěze

Jelikož jsem již psal, že se jedná o obchodní hru, je logické že vítězem je hráč, který má po sečtení všech žetonů, paláců a získaných mincí během hry, největší majetek. Ten je v tomto případě zhmotněn rupiemi, a kdo jich má nejvíc vyhrává. Závěrečné vyhodnocení je zajímavé, neboť u hry nelze nic podcenit a je dobré mít od všeho tak akorát, protože každý získaný žeton má svůj význam a může ovlivnit závěrečné hodnocení.

Pohled na hrací komponenty

Zhodnocení a dojem

Podívám-li se do statistiky na tomto webu, asi je zbytečné něco hodnotit co vlastní pouze dva lidé, přesto bych potencionální zájemce navnadil na tuto hru. Pro mne je totiž „ač stejná“, přesto svým neotřelým herním systémem a grafickým zpracováním výborná „eurovka“, která by neměla chybět mezi ostatními hrami. I když to není typická rodinná hra, dokáže pobavit také dětské hráče. Přes veškerou svoji jednoduchost je mnoho způsobů jak dosáhnout vítězství. Podíl náhody je v této hře menší, jelikož si sám hráč zvolí cestu, kudy se vydá za ziskem bohatství. Překazit mu to může jen protihráč, který má stejný cíl, tedy stát se na konci hry nejbohatším obchodníkem.

Klady jsem již napsal a další výhodou je až 5 hráčů, kdy i v tomto počtu se hra velmi dobře hraje.

Mezi zápory bych možná uvedl znovuhratelnost, protože hra má, tak jako mnoho eurovek, jen systém, nikoli příběh a ten systém může častým hraním omrzet. Někomu se může zdát, že akcí nebo kol je příliš málo, ale stejný pocit jsem měl i u Agricoly. A zpočátku to byla také cena, ale nevím jak je  to s cenou dnes.