Senzorový kontakt, CBDR. Velikost odpovídá cylonské basestar. Letí k nám.

Pošlete standartní výzvu k identifikaci. Odpověď pusťte na repro.

Pozor, neznámé plavidlo. Tady Battlestar Galactica. Identifikujte se nebo začneme střílet...

Vzdálenost 17.000, pane.

Tady Battlestar Pegasus lodi označující se jako Galactica

Pegasus?

Tak takové bylo první setkání s Pegasem v seriálu Battlestar Galactica, který byl předlohou pro tuto skvělou hru a já se vám nyní pokusím přiblížit, jak vypadá její první rozšíření. Samotný název expanze nám napovídá, že se k přeživší lidské flotile přidá bitevní loď Pegasus.

Pegasus

Pegasus je zde ve formě menšího herního plánu, který si položíme vedle plánu Galacticy. Má sice jen 4 lokace, ale v tomhle případě nahrazuje kvalita kvantitu. Můžeme se na něm setkat se strojovnou, kde můžeme za cenu dvou dovednostních karet docílit toho, že při následující kartě krize bude příprava ke skoku, i když se na kartě nenachází. Dále pak Pegasus disponuje mohutnou palebnou silou, která dokáže udělat cedník až ze čtyř raiderů naráz, ale taky při troše smůle může smést vaší civilní loď nebo vipera, pokud jsou ve stejné lokaci jako raideři, které ostřelujeme. To se nám teď může zdát, že palebná síla Galacticy je k ničemu, ale mějme na paměti, že pokud máme zaneprázdněné piloty, tak jako jediná může sestřelit nebezpečně přibližujícího těžkého raidera. Pak tu máme velitelství, ve kterém můžeme ostřelovat basestar, ale taky můžeme poškodit Pegasuse. A teď přijde na řadu třešnička na dortu v podobě přechodové komory. Tahle srandička nám umožní jakoukoliv postavu popravit a poslat ji do věčných vesmírných lovišť. Což se zejména hodí na hráče, o kterých stoprocentně víme, že jsou cyloni. Není ale moudré používat tuhle místnost na hráče, o kterých si nejsme jisti, protože poprava člověka má negativní efekt na morálku flotily.

Veselé historky z natáčení: část první

Je sobotní odpoledne. Popíjím třetí pivečko a čas trávím hraním Battlestar Galacticy s partou kamarádů . Hraju za Toma Zareka a leč mi byl odebrán titul prezidenta nikdo nemá nejmenší podezření, že jsem cylon checheche. Zatím jsme se přiblížili jen o dva cíle, ale poblíž Galacticy je již docela horko. Krize nebyly k lidem přívětivé a hned jsme tu po skoku měli dvě přepadení. Situace je nyní taková, že před pravým hangárem máme tři civilní lodě a o políčko vedle má na naše civilky zálusk letka šesti raiderů. Vipeři mají bohužel dosti práce na přídi Galacticy a ostatní jsou poškozeny. Usilovně přemýšlím, jak bych této situace využil a lidem pořádně zatopil. K mému štěstí je zrovna na tahu šéf Tyrol a já jedu hned po něm. Na ruce mám 2 politické karty s vysokými hodnotami, jednu velitelskou kartu a jednu novou taktickou kartu, která se nazývá kritická situace a místo pohybu ji můžu použit jako akci navíc. Říkám si, že s touhle kartou můžu udělat slušnou paseku . V tom mi najednou hlavou prolétl velice zákeřný plán, ale je to poměrné riskantní a po tomhle kousku se určitě proválí, že nejsem zrovna k lidem nakloněný. Ale tak co říkám si, půjdu do toho ať se to pořádně rozjede. Teď ještě zbytek osazenstva musím přesvědčit, aby na mne Šéf zahrál vykonávací rozkaz, a já půjdu do hlavních baterií na Pegasusu a rozstřílím tu letku raiderů na hadry. Ke smůle lidí nebylo přesvědčování tak obtížné a všichni se shodli, že to je to nejlepší co můžou udělat. Hehe , kdyby jen věděli ti blbci důvěřiví. Šéf zahrává vykonávací rozkaz a já se posouvám, ale místo hlavních baterií se přesunuju na přechodovou komoru a lidem začíná docházet, že je něco špatně. Teď už se jen modlit, ať Šéfova krize nebude mít možnost někoho poslat do vězení. Chacháááá krize vyšla a já teď jdu provést druhou část plánu. Zahrávám kritickou situaci a beru si akci navíc. Použil jsem svůj politický vliv a poslal admirálku Cainovou na osobní prohlídku blízkého pole asteroidů. Volba koho poslat na smrt byla vcelku jasná, protože z jedné z předchozích krizí, jsem měl možnost podívat se na jednu kartu loajality a jelikož admírálka byla člověk, tak jsem nechtěl riskovat, že by použila svou schopnost skoku naslepo. No, a aby toho nebylo málo, tak za druhou akci se odkrývám a posílám milého důvěřivého Šéfa do vězení a tímto mu přeji brzké vykoupení s tou jednou politickou kartou, kterou si může lízat na začátku svého tahu. Chachá to jsem je ale vypekl.

Omáčka okolo

Tak a teď se podíváme na další vychytávky co nám kluci od FFG připravili. Samozřejmě tu máme takovou tu omáčku okolo ve formě nových karet krizí, superkrizí, quora, destinací a dovedností. Pak tu máme jednu speciální krizi „Jizva“. Jizvu představuje žeton, který se dává pod raidera. Tento raider je velice nebezpečný, protože nejen že se aktivuje dvakrát, ale jde zničit jen hodem kostkou při hodnotách sedm a osm. Také bylo přidáno sedm nových postav, z nichž jsou čtyři klasické a pak tři postavy cylonských vůdců které popíšu později.

Karty zrady a zkouška oslabení

Další novinkou je nová sada karet dovedností Zrady, které mají hnědou barvu a jsou určené spíš pro cylonské hráče. Tyhle karty jsou negativní do všech zkoušek dovedností a texty na nich může zahrát jen odhalený cylon. Navíc se k těmhle kartám váže nový princip při hraní zkoušky dovednosti. Jak jsem zmínil výše, byly přidány i nové karty dovedností od každé barvy. Některé z těchto karet mají na sobě text oslabení. Karta se musí zahrát dříve, než jsou přidány karty do zkoušky dovednosti. Odměnou nám bude pozitivní vlastnost karty, která je poměrně silná, ale nevýhodou bude, že se po zahrání karty oslabení a následném vyhodnocení zkoušky dovednosti, budou také vyhodnocovat veškeré texty na kartách Zrady, které se ve zkoušce dovednosti nacházejí a jsou označené ikonou zkouškou oslabení. To dělá z karet zrady v rukou jak odhaleného, tak neodhaleného cylona silnou zbraň.

Cylonský vůdce a cylon sympatizant

Tak a teď se dostáváme k cylonským vůdcům. Cylonský vůdce je už od začátku hry brán jako odhalený cylon a začíná na cylonských lokacích. Ale i tak stejně nevíme, na které straně vůdce stojí, protože podle počtu hráčů si cylonský vůdce na začátku hry vybere jednu karet agend. Máme karty agendy soucitu a nepřítele. Každá z těchto karet obsahuje tajný úkol, který musí cylonský vůdce splnit a pak stranu, ke které je nakloněn. U agendy soucitu jsou čtyři karty stranící lidem a dvě cylonům, zatímco u agendy nepřítele je tomu naopak. Na rozdíl od odhaleného cylona se vůdce může infiltrovat do lidské flotily. To znamená, že se může pohybovat po všech lodích a používat jejich lokace jako hráč hrající za lidi. Navíc může hrát klasické karty dovedností, ale karty zrady teď může hrát jen do zkoušek oslabení. Hraní za vůdce je poměrně obtížné nejen proto, že musí splnit svůj tajný úkol, ale taky musí přesvědčit lidské hráče, aby ho nechali volně se potulovat po flotile.

Je také přidán sympatizující cylon, kterým můžeme nahradit sympatizanta z původní hry. Tahle verze je mnohem šťastnější varianta než předchozí sympatizant, protože to nenutí lidské hráče před fází spících agentů stáhnout jednu ze surovin na červenou. Hráč, který tuto kartu při fázi spících agentů dostane, si vezme jednu z karet agendy soucitu, která pak určí, na čí stranu se přidá. Cylonský vůdce i sympatizant mají oproti odhalenému cylonovi menší rozdíly v pravidlech, které zde rozepisovat nebudu.

Zfalšujeme výsledky demokratických voleb, nebo ne? Musíte se rozhodnout. Protože, když to uděláme, budeme zločinci. Možná neobvinění, ale přesto zločinci.

Ano, budeme.

Neuděláte to. Zašli jsme daleko, ale dál už nepůjdeme.

Prosím?

Pokud zfalšujete volby, uvnitř sebe zemřete. Jako kdyby vaše rakovina vstoupila do vašeho srdce. Lidé rozhodli. Budeme s tím muset žít.

Ale je to špatná volba.

Ano, je.

Dobře. Dobře, dobře. Takže jen tak? Prostě se vzdáme, jen tak bez ničeho?

Možná v této bitvě. Ale ne ve válce...

Nová Caprica

Tak tenhle dialog mezi admirálem Adamou a prezidentkou Roslinovou ovlivnil životy všech přeživších lidí a ukázalo se, že to bylo jedno z nejhorších rozhodnutí, které kdy mohli udělat. Volby vyhrál Gaius Baltar, který přikázal okamžité osídlení nové Capricy, která se pro spoustu lidí stala osudnou. A my se tímto dostáváme do posledního přídavku, které nám tohle rozšíření nabízí. Nyní máme možnost zvolit cílovou destinaci, ke které musí lidstvo dospět. Máme na výběr mezi planetou Kobol z původní hry, nebo planetou Nová Caprica. Pokud si zvolíme novou Capricu, vytáhneme z krabice herní plán Capricy a podlé návodu na ní postavíme figurky postav. Také z krabice vytáhneme karty krizí nové Capricy a od teď se budou hrát jen tyto karty krize. Herní plán se skládá ze šesti lokací, které můžeme používat. Cílem lidí je evakuovat co nejvíc civilních lodí a utéct z nové Capricy. Abychom mohli evakuovat civilní lodě, musíme je nejdříve připravit k odletu. To probíhá způsobem, že po postavení plánů nové Capricy se všechny zbývající civilní lodě položí na lokaci blokovaných lodí a my je musíme pomocí lokace loděnice připravit k odletu. To znamená, že po použití lokace loděnice se jedna civilní loď z lokace blokované lodě přesune na lokaci připravených lodí. Jakmile už máme nějaké lodě na lokaci připravených lodí, můžeme je také pomocí loděnice evakuovat na orbitu, kde už je očekává Galactica. Bohužel to takhle nejde od začátku, protože Galactica se na orbitu dostane až poté, co úspěšně absolvujeme jeden skok. Takže mezitím než se Galactica na orbitu vrátí, musí lidé připravit co nejvíce blokovaných civilních lodí, aby je pak už mohli jen evakuovat. Samozřejmě to nebude jen tak jednoduché, protože lidé jsou okupováni cylony a ti se jim útěk budou snažit překazit. Cyloni mají k dispozici okupační jednotky, které mohou aktivovat pomocí lokace okupační správa. Tím vlastně posune jednu již existující okupační jednotku a jednu na téhle lokaci vytvoří. Jakmile dojde okupační jednotka na lokaci blokovaných lidí, tak automaticky jednu civilní loď zničí. Takže lidé nejen že musí civilní lodě připravovat, ale taky i chránit a zabránit okupačním jednotkám se k lodím vůbec dostat. Okupační jednotku mohou lidé zničit, pokud stojí na stejné lokaci a hodí kostkou o hodnotě pět a víc. Ale musí si být jistý, že ji zničí, protože pokud se na jedné lokací nachází lidský hráč, okupační jednotka a cylonský hráč, může cylonský hráč podle hodu kostkou poslat lidského hráče buď do vazby, nebo do lékařského centra.

Jakmile se Galactica vrátí na orbitu, může admirál kdykoliv zavelet k ústupu a tím ukončit hru. Pokud tak učiní, všechny civilní lodě, které na Caprice zůstali, budou zničeny a všichni hráči zabiti. Proto by se měli lidé snažit, aby měli co nejmenší ztráty jak na životech, tak na lodích, protože za každého mrtvého lidského hráče je mínus jedna morálka a za každou loď taková hodnota, kterou má na svém lící zobrazenou. Pokud ani jedna surovina není po vyhodnocení na nule, lidé vyhrávají hru.

Veselé historky z natáčení: část druhá

Chybí poslední skok k tomu, aby se lidé dostali na novou Capricu. Morálka lidí po fázi spících agentů mohutně upadá a poprava admirálky Cainové jí na ní dvakrát nepřidalo. Po smrti Cainové přišel do hry Adama starší a rovnou se stal admirálem, a jelikož Cainová byla i prezidentkou, tak tenhle titul prozměnu spadl do klína mladému Adamovi. Druhý cylon se ještě neprojevil a já začínám mít obavu jestli již není na odhalení pozdě a já v tom zůstanu sám. No necháme se překvapit, třeba kolega vymyslí nějakou kulišárnu, kterou jsem provedl já. Šéf se konečně dostal z vězení, ale po špatném zahrání karty oslabení, díky které se jim před Galacticou objevila basestar a aktivovali všechny raideři a těžcí raideři, ho tam Helo poslal znovu. Jelikož ostatní hráči dvakrát nesouhlasili se zavřením Šéfa a Helo se víceméně rozhodl jednat na vlastní pěst, šel se za odměnu proletět do vesmíru a na to jsem vážně zvědav, za jaký tým Helo kope. Odkrývá karty loajalit a... je to člověk chachachacháááááááááá. No tak teď je to ta pravá zábava. Oni se ti lidi pozabíjí dřív, než se k té Caprice vůbec dostanou. Teď už si lidé uvědomili, že poprava ničemu neprospívá a let ke Caprice proběhl v relativním klidu.

Jsme na nové Caprice…probíhají tu těžké boje o každou loď. Jak se lidem z počátku nedařilo, tak teď se až fanaticky brání do posledního muže a karty krizí jim krásně vycházejí. Posílám jednu okupační jednotku za druhou, ale v jednom se to blbě táhne. Kdy už se sakra ten druhý cylon projeví. Už mám i strach, že jsem špatně namíchal karty loajalit a nakonec to budu muset nějak zvládnout sám. Cha konečně se štěstí obrací i na mou stranu. Dvě karty krizí byly bez přípravy skoku a dvakrát aktivaci okupačních jednotek, čímž se mi podařilo zničit jednu civilní loď, která byla za populaci a morálku. Ale stále jsou na tom lidé líp a já už ztrácím naději, protože teď už je na odhalení druhého cylona pozdě. Minulé kolo jsem dostal žeton prvního hráče, tudíž tohle kolo pojedu jako poslední a to už víceméně znamená moji prohru.

Galactica je zpátky na orbitě a moji jednou naději je dostat na na Capricu a zahrát kartu superkrize. Teď je na řadě admirál Adama a po něm Šéf. To jsou dva tahy, co mohou lidé slušně zahrát a já nezmůžu nic. Všichni lidé se teď radí, co by měl admirál zahrát, ale Adama jaksi nevnímá okolní svět a rovnou zavelí povel k ústupu. CO? Rozkřikují se ostatní. Vždyť zničíš všechny lodě a zabiješ všechny lidi co na Caprice zůstali!!! Já vím, odpovídá Adama a vítězně se u toho pochechtává. A teď najednou všem dochází, že druhý cylon není nikdo jiný než admirál Adama, který si cylona líznul při fázi spících agentů a já musím sklonit poklonu nad tím, jaký skvělý poker face v téhle hře předvedl. Nyní se počítají ztráty lodí a mrtvých lidí. Palivo na šesti, jídlo na třech, populace dvě a morálka přesně nula…. Cha cyloni si mohou gratulovat. Sláva vítězům. Smrt poraženým :) A jaké z toho plyne ponaučení na závěr?? Nikdy na nové Caprice nenechávejte titul admirála někomu o kom nevíte, za koho hraje a zbytečně nepopravujte lidi, když to není třeba :). Kdyby Helo nebyl zabit, tak lidé mohou slavit vítězství.

Shrnutí

Tohle rozšíření se povedlo a původní hru ohromně obohatilo. Někdo sice tvrdí že nová Caprica je nezajímavá a zdlouhavá, ale mne osobně připadá super, protože to není jak u Kobolu, kdy se skočí do osmé vzdálenosti, pak ještě jednou a konec a jediné co se děje je hraní krizí.

Jednu věc ale tomuhle rozšíření vytknu. Jsou zde stále hluchá místa, kdy se kolem lodi nic neděje, protože nebyly karty krize s přepadením. Toto už je ale ošetřeno v dalším rozšíření s názvem Exodus, na který taky zkusím sesmolit recenzi. Pokud teda tuhle neodsoudíte jako totální brak:)