Rozšíření pro hru: Battles of Westeros
Herní kategorie: válečná
Autoři: Robert A. Kouba
Rok vydání: 2011

Vlci i lvi dostávají spojence

Autor: laredo | 10.8.2011 | 4

Všichni příznivci a hráči hry Battles of Westeros dostali letos dva malé (danajské) dárky. Třebaže mnozí jsme se od loňského prosince (2010) těšili na (větší) rozšíření přinášející nějaký nový velkorod, ať už nejpravděpodobnější Baratheony či někoho jiného, Robert Kouba (opět) udělal něco jiného. Nejprve vydal Lords of the River (Říční pány), věnované rodu Tullyů, a brzy po nich Tribes of the Vale (Horské klany z Údolí Měsíčních hor), věnované klanům divochů, které si Tyrion Lannister najal při své cestě z Údolí domů.

Tato dvě nová rozšíření se opět navzájem podobají jako vejce vejci (analogicky jako jejich 2 předchůdci) a rozšiřují celkový počet rozšíření (této hry) na 4.

Sám jsem se zprvu koupi těchto dvou nových rozšíření bránil hlavně proto, že ani v jednom případě nejde o nový (velko)rod. Nakonec jsem je ale zakoupil obě, vzhledem k velmi pozitivnímu hodnocení Tullyovců, stejně jako i potřebě koupit ho spolu s jeho divošským dvojčetem. K překonání mé počáteční neochoty přispěl také fakt, že nové figurky (z těchto rozšíření) se budou moc hezky vyjímat ve scénářích nově vyvíjených frakcí Noční hlídky a Divokých (iniciativa několika místních zatrolenců).

Podoba a rozdíly vůči předchozím rozšířením

Obsahově (tj. co do počtu a typu komponent) i cenově jsou na tom všechna 4 rozšíření stejně.

V tullyovském i divošském rozšíření najdete (opět) 3 nové typy jednotek (každé s 8–12 figurkami), 3 nové velitele, 3 nové scénáře, 2 gambit karty, karty pro skirmish variantu hry, další terénní překryvy, nová klíčová slova a pár nových žetonů. Každé je k mání za cenu cca 630 Kč. Tedy za tytéž peníze dostáváte stejnou muziku jako v prvních dvou rozšířeních.

Figurky v obou těchto (nových) rozšířeních jsou tentokrát provedeny v béžovém odstínu, což má vyjadřovat skutečnost, že mají vlastnost spojenec (ally) a jako takoví se mohou ve skirmish variantě hry přidat jak na stranu Starků, tak i k Lannisterům. Pochopitelně ale jen k jedněm, nikdy ne k oběma zároveň. V dodaných scénářích jsou ale vždy zařazeny k rodům, které podle literární předlohy podporovali – tj. Tullyovci ke Starkům a Klany k Lannisterům.

Jako další inovace se v rámci těchto rozšíření dodávají i nové typy praporků k jednotkám, které zachycují rodovou příslušnost i hodnost (rank) dotyčné jednotky. Místo kartónových praporků zasouvaných do plastových žerdí se teď FFG přeorientovala na jednodílné plastové praporky, přičemž patřičná insignie a hodnost jednotky je v podobě samolepky, která se na praporek nalepí.

Je to sice na první pohled hezké, ale skuteční herní estéti si budou potřebovat koupit i extra balení těchto nových praporků i pro Lannistery a Starky, které se dodává zvlášť, obsahuje celkem cca 40 praporků a přijde cca na 200 Kč. Pokud totiž použijete pro starkovské či lannisterské jednotky jejich původní kartónové praporky a pro (nové) spojenecké jednotky praporky nové, myslím, že váš estetický vkus bude poněkud znechucen. Já zatím pořád používám praporky původní, jejich počet je naprosto dostačující, a nijak mi nevadí, když např. Černá ryba nese praporec zlovlka místo pstruha :-). Ale každému, co jeho jest.

Status quo a vize do budoucna

Rob Kouba se (při návrhu těchto dvou rozšíření) vydal cestou nejmenšího odporu a místo návrhu dalšího velkorodu s příp. podrodem, jako např. Baratheonové s Tyrelly, či Targaryenové s Dothraky, raději postupně rozpitvává větší či menší spojence (vazaly) Starků a Lannisterů. Otázkou zůstává, jak a jestli se mu povedlo zanést do světa BoW nějaké nové přínosné koncepty. Tím mám na mysli nové a herně zajímavé jednotky (odlišné od dosavadních).

Dalším avizovaným rozšířením (z webu FFG) je Bratrstvo bez praporců (Brotherhood without banners), ve kterém budou jako velitelé figurovat kněz Thoros z Myru, lord Berrik Dondarion a lučištník Anguy. Jaké bude „dvojče“ tohoto rozšíření? Že by Chrabří kumpáni Vargo Hoata (Černé kozy), kteří také převlékli kabáty, nebo snad Horovi Krvaví drancíři, kteří se po smrti svého velitele rozutekli? Nevím, ale nějak nerozumím designerským záměrům autora hry.

Chce přece ve hře postupně představit všech 6 velkorodů (tj. kromě už existujících Starků a Lannisterů také Baratheony, Targaryeny, Greyjoje a Martelly) nebo pojal (další vývoj této hry) jako ždímačku na peníze, kdy postupně vyjdou rozšíření věnující se všem možným starkovským či lannisterským spojencům, vazalům, či příznivcům? Čím dál víc začínám o první možnosti pochybovat. Předpokládám, že tuto tendenci vidí i jiní hráči, což může velmi snadno vést k opadnutí zájmu o koupi nových rozšíření a tímto i k útlumu či dokonce zániku dalšího vývoje této zajímavé hry.

Dojmy z nových rozšíření

Nerad bych na dalších řádcích kopíroval informace, které najdete v sekci Popis hry u obou těchto rozšíření. Tam najdete stručný, třebaže velmi výstižný popis vlastností všech nových jednotek, velitelů, klíčových slov, atd. Zároveň si dovolím zahrnout do této recenze jak tullyovské, tak i divošské rozšíření, neboť mi přijdou hodně podobná (stejně jako jejich starkovský i lannisterský předchůdce).

Raději se budu věnovat pozitivním i negativním dojmům, která na mě tato rozšíření zanechala. Osobně mě velmi příjemně překvapila herní ztvárnění (neortodoxních) divošských klanů na rozdíl od poměrně konzervativně pojatých tullyovských jednotek.

Tullyovské rozšíření – motto rodu „Rodina, povinnost, čest.“

Bojům v říčních krajinách (v tzv. Řekotočí), panství rodu Tully, se věnovalo i několik scénářů v základní hře BoW. Jen pro úplnost připomeňme, že manželka Neda Starka, Catelyn, byla také Tullyjka. Její bratr Edmure převzal po smrti jejich otce Hostera vládu nad Řekotočím a jejich strýc Brynden (Černá ryba) jim byl oběma pomocníkem v mnoha nelehkých situacích. Jak Edmura, tak i Bryndena najdete v tullyovském rozšíření coby velitele.

Když si mám představit bojiště (scénář) v Řekotočí, tak očekávám, že bude protkáno řekami, jezery, potoky či potůčky, ve kterých vynikne nová vlastnost riverborn (tj. nalezení skrytých brodů, resp. absence postihů při pohybu či boji na brodech). Bohužel v dodaných tullyovských scénářích se řekami poměrně šetří, resp. je najdete jen na okrajích bojiště. Proč to? Potom mi tato nová vlastnost přijde poměrně nevyužitá (na rozdíl od vlastnosti jednotek Klanů montain-bred, viz dále).

Nová jednotka střelců z dlouhého luku je příjemnou novinkou, nicméně jejich vlastnost volley (salva) mi přijde opravdu nehorázně silná. Představte si (poměrně normální situaci ve scénáři), kdy 3 jednotky lučištníků jsou v trojúhelníkové formaci. Sousední velitel jim poručí kartou velení pro 3 jednotky a hned tu máte 3 útoky po 5 kostkách během jednoho tahu. Je-li tímto velitelem Edmure, pak díky své jednorázové schopnosti dokáže tento útok (malinko oslabený) ještě jednou zopakovat. Navíc vůbec nezáleží na tom, zda už jsou dané jednotky aktivované nebo ne.

Poslední tullyovský scénář (Road to Casterly Rock) se mi z nich líbil nejvíc, a to nejen proto, že na straně Starků stojí pouze (nové) tullyovské jednotky, ale hlavně svým pojetím. Po cestě napříč mapou se pohybuje šest vozů zlata, představovaných žetony. Tyto vozy se vždy na konci kola pohnou o jistý počet hexů, v závislosti na hodu kostkou. Vozy patří lannisterskému hráči, který je musí během jejich cesty ochránit, zatímco Stark se je snaží ukořistit. Bodování tohoto scénáře je ale nějaké prapodivné, neboť při naší hře, kdy obě strany dosáhly přibližně stejných výsledků (tj. polovinu vozů ukořistil Stark a druhou Lannister ochránil), stejných ztrát a víceméně neutrální morálky, Lannister přesto vyhrál o 10 (vítězných) bodů.

Rozšíření Klanů – motto „Co si neukradneš, to nemáš. Zabij nebo budeš zabit.“

Divošské rozšíření v sobě zahrnuje tři různé divošské klany z Měsíčních hor v Údolí. Čtenáři a znalci prvního dílu Martinovy Ságy ohně a ledu už nejspíš tuší, o které klany půjde: setkáme se se Šaggou a jeho Kamennými vránami, s Timmetem a jeho Spálenými muži a také s Cheylilnýma Černýma ušima (bojovníky, nikoli zvukovými čidly :-)).

Stejně jako mají některé tullyovské jednotky výhodu při pohybu v říčních krajinách (tj. vlastnost riverborn), mají tentokrát všechny nové jednotky horských klanů vlastnost mountain-bred, díky které se mnohem snáze pohybují v novém typu terénu skalisko (crag), který spolu s normálními kopci představuje ve scénářích horské (hornaté) prostředí. Hornatých oblastí je ve scénářích dostatek (kromě jednoho, který se odehrává u řeky), takže jsem měl skutečně pocit, že jsem opravdu v horách, a ne na nějakých kopečcích za humny.

Nové vlastnosti divošských jednotek intimidate (zastrašení) a looter (kořist) mi přijdou velmi trefné a velmi realistické. Vlastnost sběratelé trofejí (uší) u Černých uší mi přijde poněkud méně přínosná, zvlášť když tyto trofeje může využít jen jejich velitelka Cheylla, a to jen jednou za hru.

Z divošských scénářů jsem zatím odehrál jen první a poslední, ale přesto si oba byly velmi podobné. Starkovské síly měly proniknout hornatou oblastí a buď obsadit průsmyk, či s co nejvíce jednotkami evakuovat mapu. Boje to byly opravdu na krev, a třebaže Stark v obou zvítězil, bylo to velmi těsné. Na konci scénářů zbyly většinou na obou stranách jen velitelské jednotky se samotnými veliteli a sem tam nějaká další jednotka.

Hodnocení všech dosud vydaných rozšíření

Jelikož vlastním všechna dosud vydaná rozšíření, mohu k nim říci následující:

• Největší nevýhodou je jejich cena. Pokud si budete chtít koupit některou dvojici (viz dále) nebo dokonce všechna, tak se dostáváte na 1250 resp. 2500 Kč, což může být docela hodně, když uvážíte, že základní hra vás přijde na 1750 Kč. Navíc další (malá) rozšíření budou brzy následovat. Přijde mi totiž, jako kdyby všechna 4 dosud vydaná rozšíření byla původně jen 2 (větší) – tj oboje Wardeni v jednom a Tullyovci s divochy v druhém. Možná je to dáno i tím, že zatím jsou jen 2 oficiální velkorody (Lannisterové a Starkové). Proto je v případě zájmu doporučuji kupovat ve dvojicích (tj obě dvojčata najednou), nikdy ne osamoceně :-).
  • Relativní výhodou je jejich vzájemná nezávislost. Při hraní scénářů libovolného z nich si totiž vystačíte (kromě něj) jen s komponentami ze základní hry. Pro mě je to ale spíše nevýhoda, neboť já rád využívám v pozdějších rozšíření prvky z dřívějších rozšíření, což v tomto případě nelze (s výjimkou skirmish varianty a několika oficiálních scénářů obsahujících figurky z vícera rozšíření).
  • Kapitolou samu pro sebe je nevyváženost některých scénářů či míra jejich didaktičnosti, s ohledem na představení (schopností) nových jednotek. Přesněji řečeno některé vlastnosti nových jednotek využijete v dodaných scénářích jen velmi sporadicky (např. vlastnost riverborn v tullyovských scénářích).
  • Pokud se vám líbí Martinova literární předloha a máte rádi relativně rychle odehrané herní scénáře ze středověkého prostředí (do 2–3 hodin nejdéle), okořeněné trochou taktiky i nevyzpytatelnými kostkami, a nevadí vám jednou za půl rok (či o něco dříve) obětovat šest stovek za koupi nového rozšíření, tak si myslím, že do koupě nových rozšíření určitě běžte – i kdyby postupně a jen některých. Díky jejich nezávislosti (viz výše) si je můžete kupovat v libovolném pořadí.
  • Pokud ale svět Ságy ohně a ledu příliš nemusíte (a dokonce vás nezaujalo ani nedávno běžící seriálové zpracování prvního dílu této ságy) a jenom si chcete vyzkoušet (zahrát) něco na způsob vylepšeného Battlelore, pak si bohatě vystačíte jen se základní hrou BoW. V případě dalšího zájmu si můžete (zdarma) vyzkoušet neoficiální frakci Greyjojů a výhledově i Noční hlídku s Divokými, jejichž podklady naleznete ke stažení tady na ZH.

Nakonec ještě můj žebříček oblíbenosti těchto rozšíření:

1. Tribes of the Vale (divoši)
  2. Wardens of the North (Starkové)