Pro Ludo
Ravensburger
Autoři: Wolfgang Riedesser
Rok vydání: 1989

recenze hry

Autor: Kozmicz | 16.5.2013 | 0

Hra Ave Caesar nás zavede do starého Říma, přímo na závodiště vozatajů, kdy v hledišti, samozřejmě v té nejlepší lóži, sedí samotný Caesar. Každý hráč představuje jednoho z vozatajů a snaží se nejen závod vyhrát, ale také získat si Caesarovo čestné uznání.

Tato hra je pro 2 až 6 hráčů, ale platí zde pravidlo, že čím více hráčů hraje, tím více je hra zajímavá. Ještě než se začne hrát, hráči si zamíchají své karty a každý otočí tu první, hráč s nejvyšší hodnotou bude začínajícím hráčem prvního závodu a svoji figurku vozataje umístí na startovní pole číslo jedna. Poté se ostatní hráči seřadí ve směru hodinových ručiček. Hráči zamíchají své karty a každý si z balíku sejme svrchní 3 karty a podívá se na ně. To jsou herní karty, které hráči používají na svůj tah. Karty jsou to jednoduché, jsou pouze označeny číslem od 1 do 6ti. Když je hráč na tahu, pouze vyloží kartu a posune svoji figurku o počet polí, jež karta udává.

Takto se hráči pohybují na hracím poli, samozřejmě se vzájemně blokují a snaží se donutit své soupeře, aby použili jinou (samozřejmě) delší cestu, neboť na některých úsecích je závodiště rozděleno velkou kamennou zdí a na každé straně je jiný počet polí pro tah. Vnitřní strany závodiště jsou samozřejmě kratší a pro hráče tak i výhodnější. Zajímavá situace a také velice taktický tah nastává ve chvíli, kdy hráč stoupne na zuženou cestu, tedy na místo, kde se vejde pouze jeden vozataj. Ostatní hráči jej nemohou předehnat a pokud jsou těsně za ním, ztrácí tak svůj tah.

Hrací pole je oboustranné a každá hra se skládá ze 4 závodů (2 závody na každé straně hracího plánu, první závod ve směrnu hod. ručiček a druhý v protisměru), pokaždé tak závodíte na trochu jiné trase a je tedy zapotřebí jinak strategicky uvažovat. Během každého závodu se musíte jednou zastavit v tzv.Caesarovo uličce a vzdát mu hold vhozením své mince na hrací plán. Caesarova ulička má však jednu (ne)výhodu, je oddělena kamenou zdí, takže v ni nelze předbíhat. Pokud se tak vícero hráčů rozhodne uličku použít, může se tam vytvořit podobná kolona, na kterou jsme zvyklí na slavné D1.

Vítězem závodu se následně stává ten, který jako první objede 3 kola závodu a v prvním či druhém kole vhodí Caesarovi svoji minci. Ostatní hráči svůj závod samozřejmě dokončí a na konci si rozdělí body. První hráč získá 6 bodů, druhý hráč 4 body, třetí hráč 3 body, čtvrtý hráč 2 body, pátý hráč 1 bod a na posledního hráče nezbude ani bod. Ve druhém závodě (otočí se hrací plán) začíná hráč, který dojel jako poslední, ostatní hráči se seřadí dle směru hodinových ručiček a hraje se stejným principem jako v závodě prvním. Takto se následně pokračuje i ve třetím a čtvrtém závodu. Na konci všech závodů se sečtou body a hráč s nejvyšším počtem bodů je celkovým vítězem.

Závěrem

U hry určitě můžete hodně taktizovat, je nesmírně důležité zahrát tu správnou kartu, která vás dostane do nejlepší pozice. Je rozhodně také dobré sledovat a pamatovat si, které karty zahráli soupeři a také snažit se využívat nejkratších cest a blokovat ty úzké cesty. Nevýhodou hry je to, že se u ni příliš nekomunikuje, neobchoduje a pouze se vykládají karty a pohybuje figurkama. Hra tak trochu neprolomí ledy, takže pokud hrajete s hráči, které ještě tolik neznáte, je lepší na úvod zahrát nějakou komunikativní hru a závod vozatajů nechat až na potom...