Vydavatelé: Queen Games
Autoři: Dirk Henn
Rok vydání: 2001

Atlantic star, aneb jedna z hvězd mých "malých" her

Autor: ta"jemná" | 16.11.2010 | 3

O co v této hře jde

Ve hře se hráč stává majitelem lodní společnosti, jehož úkolem je najímat lodě na uskutečnění okružních plaveb Baltickým a Středozemním mořem, Atlantikem a Pacifikem. Na uskutečnění mořských plaveb je potřeba najmout lodí méně než na zaoceanské plavby. Lodě si můžete pronajmout v agentuře, která je k dispozici všem majitelům lodních společností, kteří stejně jako vy touží uskutečnit co nejatraktivnější okružní plavby a získat co nejlepší pověst  a tím i vítězství v tomhle konkurenčním boji. Každý majitel lodní společnosti musí uskutečnit min. jednu (podle počtu hráčů) kompletní plavbu v Baltickém moři, jednu ve středozemí, jednu Atlantikem a jednu Pacifikem. Lodě v nabídce nájemní agentury mají různou hodnotu, z nichž některé z lodí mohou plout na více okružních plavbách (na nichž jsou ohodnoceny různou hodnotou) a některé, většinou ty opravdu luxusní (nejvyšší hodnoty) jsou určeny na plavbu pouze na jedné trase jedné okružní plavby. V nájemní agentuře jsou v nabídce vždy čtyři lodě z nichž jedna je k pronájmu zdarma, za pronájem druhé zaplatíte 1.000 marek, za pronájem třetí 2.000 marek a za pronájem čtvrté 3.000 marek. Můžete také "obměnit" momentální nabídku agentury a to tak, že zaplatíte 2.000 marek a "vyměníte" jednoduše všechny lodě v nabídce (za tažené lodě z dobíracího balíčku, takže nikdy nevíte, jaké lodě se budou v další takto zvolené nabídce vyskytovat). Pokud si vyberete jednu z lodí, tak se další lodě přesunou ve směru hodinových ručiček v nabídce a poslední prázdné místo se doplní kartou lodě z dobíracího balíčku.

Malé finanční poradenství, aneb jak získat úvěr

Na již uskutečněné plavby se dá také vzít úvěr až 10.000 marek (za kažých 1.000 marek úvěru si odečtete jeden bod z hodnoty již uskutečněné plavby - úvěr se nevrací, "pouze" vás stojí body prestiže, tudíž je potřeba dobře rozmýšlet, na kterou již uskutečněnou plavbu se vyplatí si vzít úvěr a případně tak zamíchat pořadím prestiže a tím pádem ziskem bodů na konci hry) a tak se dostat k dražším výhodným lodím, aniž by člověk riskoval, že vám je konkurence vyfoukne, anebo změní v dalším kole nabídku a vy tak přijdete o možnost uspořádat opravdu luxusní plavbu, ať už z nedostatku peněz nebo ztráty příležitosti.

...a vyrážíme na širé moře

Uspořádání plavby se děje tak, že pronajmete potřebné množství vhodných lodí na konkrétní okružní plavbu, pokud možno co největší hodnoty a tyto vyložíte před sebe, body sečtete a umístíte žeton s počtem bodů na bodovací destičku, kde si vyberete kategorii označenou jednou až pěti hvězdičkami, přičemž v kategorii s pěti hvězdičkami můžete dosáhnout nejvíce vítězných bodů , pokud uspějete v konkurenci a vaše plavba bude nejproslulejší a 0 bodů za plavbu, která se vám nevydaří a na druhou stranu v kategorii s jednou hvězdičkou dosáhnete méně výherních bodů  za nejprestižnější plavbu,ale zato 4 body za palvbu nejméně oceněnou v konkurenčním boji.

Konečné vítězství určuje hodnota bodů získaná za umístění na bodovací tabulce, tudíž je potřeba dobře volit kategorii, kam uskutečněnou plavbu umístím (zvolit umístění do kategorie může pouze první hráč, jež uskutečnil plavbu v daném moři/oceánu, plavby uskutečněné ve stejné oblasti se už potom vyhodnocují v této kategorii zvolené prvním hráčem)

Jeden z vtipů této hry je ten, že po uskutečnění plavby vám v ruce mohou zbýt maximálně 2 karty. Tzn., že pokud plánujeje uskutečnit plavbu baltem, kde je potřeba tří lodí, můžete mít v ruce max. 5 karet a naopak - pokud plánujete uskutečnit palvbu Atlantikem, kde je potřeba šesti lodí , můžete mít v ruce max. 8 karet. V průběhu plánování je třeba být flexibilní a občas změnit původní plán cesty za jiný. Celá tato hra se zpočátku jeví dost o náhodě, ale čím déle ji hrajeme, tím mě baví víc a víc. ¨

Ve hře se dá slušně taktizovat, občas uškodit spoluhráčům a také dobře "čarovat" s úvěrama.

Podtrženo, sečteno

Komponenty této hry se mi moc líbí. Hra obsahuje žetonky majitelů lodních společností, na které se "mazací" fixou píšou body a které se umisťují následně na bodovací tabulku. Desku nájemní agentury, na kterou se umisťují hezké karty s vyobrazením lodí, možností daného úseku kde mohou tyto plout a počtem bodů získaných za proplutí těmito úseky a kartičku pro každého hráče s přehledem oblastí kudy lodě plují a kolik je jich třeba k uskutečnění jednotlivých plaveb. Za sebe mohu říci, že tato hra je momentálně moje nejoblíbenější a nejhranější z těch "malých" deskovek, které mám ve své sbírce a všem cestovatelům ji vřele doporučuji!